De twee huidige subsidiereglementen voor erkende sportverenigingen kwamen tot stand in de periode 2007-2008, toen de Vlaamse overheid ons extra middelen ter beschikking stelde, kaderend in het decreet op het lokaal sportbeleid. Werkingssubsidies aan sportverenigingen dienden vanaf dat moment grotendeels op basis van kwaliteitscriteria toegekend te worden. De laatste wijzigingen aan de subsidiereglementen dateren van 2016. Ondertussen bestaat het decreet op het lokaal sportbeleid niet meer.
Uit de praktijkervaring met de twee subsidiereglementen is gebleken dat de administratie voor zowel de aanvragende sportverenigingen, als voor de verwerkende dienst sport, te belastend is. Reeds in 2019-2020 ging een gemeenschappelijke werkgroep sportdienst-sportraad aan de slag met als doel om te komen tot één vereenvoudigd nieuw reglement. Tijdens de jaren 2021 en 2022 werden de werkingssubsidies aan sport- (en andere)verenigingen naar aanleiding van een bijzonder gemeenteraadsbesluit toegekend op basis van de gemiddelden van de laatste drie 'gewone' werkingsjaren voor de covidpandemie. Eind vorig jaar hernam de werkgroep haar taak en stelde onlangs aan de sportraad een nieuw ontwerp van ééngemaakt reglement voor. De sportraad gaf gunstig advies.
Krachtlijnen van het nieuwe reglement:
- opdeling van de erkende sportverenigingen in twee categorieën, namelijk (A) clubs met jeugdopleiding en/of G-sport, (B) andere clubs;
- de subsidies aan clubs van categorie A worden toegekend op basis van puntenscores, te behalen volgens de criteria die gehanteerd worden in de parameters 'basiskwaliteit', 'bereik' en 'jeugdopleiding'. De criteria zijn beperkter en voor een deel nieuw ten opzichte van de huidige reglementen. De huidige parameter 'permanente vorming' verdwijnt als dusdanig, maar wordt verwerkt in de overgebleven parameters. Ook de huidige parameter 'open- en toegankelijkheid' verdwijnt, enkel het criterium 'overeenkomst met het OCMW voor leden met een participatieattest' wordt behouden, meer bepaald als één van de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor jeugdsubsidie (voorwaarde geldend vanaf 2024);
- de subsidies aan clubs van categorie B worden enkel nog volgens forfaitaire bedragen toegekend. Zowel de criteria, als de subsidiebedragen zijn heel beperkt. Extra subsidies kunnen worden bekomen, indien een club die 'overeenkomst met het OCMW voor leden met een participatieattest' heeft en ook indien er attesten van vorming kunnen worden voorgelegd;
- de clubs van categorie B kunnen samen maximum 17,50 % van het globale subsidiebudget toegekend krijgen. Dit betekent dus maximum 28.525 EUR van 163.000 EUR. Uit simulatie is gebleken dat dit voldoende zal zijn voor de circa tachtig clubs die in deze categorie thuishoren en jaarlijks een vergelijkbare werkingssubsidie ontvangen;
- het reglement neemt enkele nieuwigheden uit de actuele sportwereld op, meer bepaald voor verenigingen uit categorie A, namelijk: (1) het beschikken over een API of aanspreekpunt integriteit (extra subsidieoptie geldend vanaf 2024), (2) het in regel zijn met het recente decreet 'uittreksel strafregister' voor meerderjarige begeleiders van minderjarigen en (3) het beschikken over een gedragscode voor jeugdsportcoördinatoren en -begeleiders (extra subsidieoptie geldend vanaf 2024).
In bijlage 1: vergelijkend tekstueel overzicht van de twee huidige reglementen en het voorgestelde nieuwe, ééngemaakte reglement.
In bijlage 2: het nieuwe reglement verwerkt in het standaard sjabloon.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Reglement tot subsidiëring van kwaliteitsvolle sportverenigingen.
Reglement tot subsidiëring van erkenden sportverenigingen ter verbetering van de kwaliteit van hun jeugdopleiding.
akkoord te gaan met het voorgestelde nieuwe subsidiereglement voor de werking van erkende sportverenigingen. Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2023 en komt in de plaats van de huidige twee reglementen voor subsidiëring van de werking van erkende sportverenigingen.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.