In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (40)
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 24 maart 2023 goed te keuren.
Een aantal gerichte wijzigingen worden voorgesteld:
- Inzake feestmateriaal (§ 16) wordt een tarief toegevoegd voor het ontlenen van een geluidsmeter (basistarief 5 EUR, per stuk, voor een geluidsmeter type Velleman en 10 EUR, per stuk, voor een geluidsmeter type 10 Eazy). De omslachtige waarborgregeling en het uitleenreglement hieromtrent worden afgeschaft.
- Inzake kinderopvang (§ 21) worden de ouderbijdragen opgetrokken als één van de voorwaarden naar de uitrol van het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) in 2026. De sanctionerende vergoeding bij te laat afhalen van een kind zonder bewijs van overmacht en bij niet of niet tijdig verwittigen van afwezigheid werd aangepast.
- Inzake ’t Bau-huis (§ 24) worden de kortingstarieven duidelijker opgenomen in het reglement.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2020 betreffende het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, met latere wijzigingen.
met 39 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaam Belang, CD&V en Vooruit) en 1 onthouding (PVDA)
met ingang van 1 juli 2023 de wijzigingen van het reglement 'retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materiaal, aangeboden door de gemeentelijke instellingen' goed te keuren.
Een exemplaar van het gecoördineerde reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Na evaluatie door de lokale politie en de organisatoren van OLF Nieuwkerken blijkt dat het sterk aangewezen is bijkomende veiligheidsmaatregelen uit te vaardigen, dit met oog op de handhaving van de openbare orde en de proactieve benadering van overlast in de nabije omgeving. OLF Nieuwkerken wordt georganiseerd in een omgeving met veel bewoning. In de omgeving van het evenement werden in het verleden frequent jongeren, waaronder vaak minderjarigen, aangetroffen die zich indrinken met sterke drank. Er werden verder frequent flessen op het openbaar domein achtergelaten, wat overlast in de nabije woonomgeving veroorzaakte. Loutere sensibilisering is geen afdoend middel voor het garanderen van de openbare veiligheid en de structurele aanpak van overlast. Concreet wordt volgende verbodsbepaling voorgesteld: verbod voor alle personen om binnen de evenementenzone in het bezit te zijn van gesloten, geopende en/of open recipiënten alcoholhoudende drank.
Besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap.
Wet van 28 december 1983, met latere wijzigingen, betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Nieuwe gemeentewet, artikelen 119 en 135 § 2, 7°.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
de tijdelijke politieverordening naar aanleiding van OLF Nieuwkerken 2023 goed te keuren.
Een exemplaar van de verordening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Met e-mail van 3 april 2023 bezorgt de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) de uitnodiging voor de algemene vergadering die zal doorgaan op 30 mei 2023.
Op de agenda staan volgende punten:
1. goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 10 januari 2023;
2. goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022;
3. verslag commissaris-revisor;
4. goedkeuring werkingsverslag 2022;
5. goedkeuring remuneratieverslag 2022;
6. kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor;
7. varia.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van IGS Westlede:
- mevrouw Veerle De Beule, raadslid, °10 april 1973, Klapperbeekstraat 57, 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Maxime Callaert, schepen, °11 september 1989, Vijfstraten 117, 9100 Sint-Niklaas.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 1979 houdende de toetreding van de stad Sint-Niklaas tot IGS Westlede.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 en 29 april 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van IGS Westlede.
Statuten IGS Westlede.
met algemene stemmen (40)
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de algemene vergadering van IGS Westlede, die doorgaat op 30 mei 2023.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de algemene vergadering op 30 mei 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) van IGS Westlede in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
Met brief van 30 maart 2023 nodigt de intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen (Intergem) het stadsbestuur uit voor de algemene vergadering die zal doorgaan op 22 juni 2023.
Op de agenda staan volgende punten:
1. kennisneming verslagen van lntergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over
het boekjaar 2022;
2. goedkeuring van de jaarrekening van lntergem afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
4. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van lntergem met betrekking tot het boekjaar 2022;
5. desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
6. statutaire benoemingen;
7. statutaire mededelingen.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Intergem:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1, 9111 Belsele;
met als plaatsvervanger:
- mevrouw Tchantra Van De Walle, raadslid, °19 maart 1991, Houtduifstraat 11, 9100 Sint-Niklaas.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de leden van de bestuursorganen ten overstaan van hun gemeenteraad verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Wet van 22 december 1986 betreffende de intercommunales.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 386 en 441.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 november 1979 houdende de toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de Intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van Intergem.
Statuten Intergem.
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de algemene vergadering van Intergem, die doorgaat op 22 juni 2023.
Een exemplaar van deze agenda en de bijhorende documenten worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger om in de fysieke of digitale algemene vergadering op 22 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) van Intergem in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
De Vooruit-fractie vraagt haar afvaardiging in de organen van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas vzw (JOS vzw) te wijzigen. Er wordt gevraagd om in de algemene vergadering mevrouw Lou Vinck te vervangen door de heer Yente Syvertsen en de heer Milenco Van Quathem te vervangen door de heer Olivier Maes.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41 en deel 2, titel 3, hoofdstuk 3.
Gemeenteraadsbeslissing van 23 april 2014 houdende de oprichting van JOS vzw.
Statuten JOS vzw.
in de algemene vergadering van JOS vzw mevrouw Lou Vink te vervangen door de heer Yente Syvertsen.
in de algemene vergadering van JOS vzw de heer Milenco Van Quathem te vervangen door de heer Olivier Maes.
in de raad van bestuur van JOS vzw mevrouw Lou Vink te vervangen door de heer Yente Syvertsen.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas (Interwaas) bezorgde de uitnodiging voor de algemene vergadering die zal doorgaan op 17 mei 2023, met volgende agenda:
1. jaarverslag en jaarrekening over 2022;
2. verslag van de commissaris-revisor betreffende het boekjaar 2022;
3. goedkeuring van het jaarverslag en van de jaarrekening over het boekjaar 2022, inclusief de bestemming van het resultaat;
4. kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor betreffende de vervulling van hun mandaat over het boekjaar 2022;
5. aanduiding van een lasthebber voor de algemene vergadering van de Maatschappij Linkerscheldeoever van 7 juni 2023 en vaststelling van diens mandaat;
6. kapitaalsverhoging gemeenten met een bevolkingsaangroei van meer dan 5 % (Temse).
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in de vermelde algemene vergadering.
Volgende mandatarissen werden aangeduid als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Interwaas:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1 te 9111 Belsele;
met als plaatsvervanger
- de heer Filip Herman, raadslid, °12 maart 1978, Breedstraat 91 te 9100 Sint-Niklaas.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 432.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de intercommunale vereniging van het Land van Waas, omgevormd tot het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
Statuten intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit en PVDA) en 7 onthoudingen (Vlaams Belang)
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de algemene vergadering die doorgaat op 17 mei 2023 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de algemene vergadering die doorgaat op 17 mei 2022 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas, om in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
De heer Jan Verheyden, deskundige afdeling plannen en ontwikkelen
werd in gemeenteraadszitting van 22 februari 2019 als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord aangeduid. Dit mandaat werd vernieuwd voor een periode van drie jaar tijdens de gemeenteraadszitting van 25 maart 2022. De heer Jan Verheyden ging in december 2022 uit dienst. Bijgevolg moet er een nieuwe effectieve vertegenwoordiger aangesteld worden door de gemeenteraad.
Artikel 20 van de statuten van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de werkende leden. Publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen worden vertegenwoordigd door de natuurlijke persoon die door het bevoegde orgaan werd aangeduid.
Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Statuten Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
de heer Floren De Rop, deskundige natuur, als vertegenwoordiger van de stad Sint-Niklaas op de algemene vergadering van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw aan te duiden.
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Frans Wymeersch en Chris Wauman.
Beantwoord door schepenen Carl Hanssens en Filip Baeyens.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Op het Hendrik Heymanplein zal de vroegere supermarkt 'Carrefour' worden afgebroken om plaats te maken voor een tijdelijke parking. De werken worden gedurende het archeologisch onderzoek geschorst. Er is een sloopopvolgingsplan aanwezig dat strikt opgevolgd moet worden door de aannemer.
In het kader van de opdracht 'Hendrik Heymanplein: slopen supermarkt' werd een bestek met nummer 2022/032aa opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 149.802,28 EUR, exclusief btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
het bestek met nummer 2022/032aa en de indicatieve raming voor de opdracht 'Hendrik Heymanplein: slopen supermarkt' goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 149.802,28 EUR, exclusief btw.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
de uitgave te verrekenen op AC000611 MJP001983.
De huidige contracten voor het onderhoud van bomen vervallen binnenkort. In het kader van deze opdracht werd door het team overheidsopdrachten, in overleg met de betrokken dienst, een bestek met nummer 2023-022/OVA/bomen/W0-KV-NV opgemaakt. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van een openbare procedure. De indicatieve raming bedraagt 415.000 EUR, inclusief btw.
Het lastenboek vermeldt volgende gunningscriteria:
Perceel 1 (onderzoek van bomen- controle veiligheid boom), perceel 4 (snoeien van bomen) en perceel 5 (vellen en ontstronken van bomen):
- prijs 50 %.
- praktijkproef 40 % ( waarvan werkwijze 10 %, gebruikte machines 10 %, veiligheid 10 % en resultaat 10 %);
- plan van aanpak 10 %.
Perceel 2 (stimulering van bomen en verbetering van de groeiomstandigheden in situ) en perceel 3 (voorkomen en bestrijden van ziektes)
- prijs 70 %;
- plan van aanpak 30 %.
Voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes zal een jury samengesteld worden, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken dienst en overheidsopdrachten. Deze overheidsopdracht zal zowel nationaal als Europees gepubliceerd worden.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende KB’s en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 december 2021 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
het bestek met nummer 2023-022/OVA/bomen/W0-KV-NV goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 415.000 EUR, inclusief btw.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen gehecht.
de opdracht te gunnen bij wijze van een openbare procedure.
akkoord te gaan met het samenstellen van een jury voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken dienst en het team overheidsopdrachten.
In het kader van de opdracht 'raamovereenkomst voor het ruimen van straatgrachten, het afvoeren en, na uitlogen, het verwerken van slib' werd een bestek met nummer 2023/004aa opgesteld.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
- basisopdracht (raamovereenkomst voor het ruimen van straatgrachten, het afvoeren en, na uitlogen, het verwerken van slib), raming: 240.000 EUR, exclusief btw;
- verlenging 1 (raamovereenkomst voor het ruimen van straatgrachten, het afvoeren en, na uitlogen, het verwerken van slib), raming: 240.000 EUR, exclusief btw;
- verlenging 2 (raamovereenkomst voor het ruimen van straatgrachten, het afvoeren en, na uitlogen, het verwerken van slib), raming: 240.000 EUR, exclusief btw;
- verlenging 3 (raamovereenkomst voor het ruimen van straatgrachten, het afvoeren en, na uitlogen, het verwerken van slib), raming: 240.000 EUR, exclusief btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 960.000 EUR, exclusief btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van twaalf maanden. De opdracht kan drie keer stilzwijgend verlengd worden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met algemene stemmen (40)
het bestek met nummer 2023/004aa en de raming voor de opdracht 'raamovereenkomst voor het ruimen van straatgrachten, het afvoeren en, na uitlogen, het verwerken van slib', goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 960.000 EUR, exclusief btw.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
de uitgave te verrekenen op AC000628/MJP000950 en MJP000949.
Schepen Carl Hanssens meldt dat punten 13, 14, 15 en 16 samen behandeld worden. Dit samen met interpellaties 3, 5, 7 en 16.
Interpellatie van raadslid Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden.
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Beantwoord door schepenen Carl Hanssens en Bart De Bruyne en burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden en Chris Wauman.
In zitting van 23 november 2018 ging de gemeenteraad akkoord, om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek', voor de studieopdracht (hydronautstudie) een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds studiebureau Antea Belgium nv. In zitting van 29 april 2019 ging de gemeenteraad akkoord om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek' voor de studieopdracht een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds de ontwerper, studiebureau Jouret. In de ambtelijke commissie van 10 mei 2022 heeft de Vlaamse Milieumaatschappij de opsplitsing goedgekeurd van het dossier 'herwaardering Molenbeek' in zes fasen (A tem F). Heden moet een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen Aquafin nv en stad Sint-Niklaas voor het project 'herwaardering Molenbeek fase B: Watermolenwijk'. De stad wordt aangeduid als opdrachtgevend bestuur dat de gunningsprocedure zal voeren.
De werken worden gecombineerd met het Aquafinproject 22878B. De doelstelling van dit project is de afkoppeling van de verharde oppervlakte van SVK en van de verharde oppervlakte aangesloten op de RWA-collector Grote Markt, die op heden nog op het gemengde stelsel is aangesloten.
In 'deelfase B: Watermolenwijk' worden werken uitgevoerd in de Watermolenstraat, de Watermolendreef, de Albrecht Rodenbachstraat, de Guido Gezellelaan, de Hendrik Conciencestraat en de Lodewijk Dosfelstraat.
De werken ten laste van de stad in deze straten zijn:
- het aanleggen van vuilwaterleidingen;
- het aanleggen van regenwaterleidingen;
- het bouwen van knijp- en overstortconstructies;
- de herinrichting van de wegenis.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met algemene stemmen (40)
in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek, fase B: Watermolenwijk' een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Aquafin nv, waarbij de stad wordt aangeduid als opdrachtgevend bestuur.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
In zitting van 23 november 2018 ging de gemeenteraad akkoord om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek' voor de studieopdracht (hydronautstudie) een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds studiebureau Antea Belgium nv. In zitting van 29 april 2019 ging de gemeenteraad akkoord om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek' voor de studieopdracht een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds de ontwerper, studiebureau Jouret. In de ambtelijke commissie van 10 mei 2022 heeft de Vlaamse Milieumaatschappij de opsplitsing goedgekeurd van het dossier 'herwaardering Molenbeek' in zes fasen (A tem F).
Aangezien het studiebureau Sweco reeds is aangeduid voor de herinrichting Grote Markt, is het aangewezen dat zij ook instaan voor de ontwerpopdracht 'herwaardering Molenbeek fase C: Grote Markt'.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst tussen enerzijds Aquafin nv en de stad en anderzijds de ontwerper studiebureau Sweco ter uitvoering van de studieopdracht in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek'
Een exemplaar van de overeenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
In zitting van 23 november 2018 ging de gemeenteraad akkoord om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek' voor de studieopdracht (hydronautstudie) een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds studiebureau Antea Belgium nv. In zitting van 29 april 2019 ging de gemeenteraad akkoord om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek' voor de studieopdracht een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds de ontwerper, studiebureau Jouret. In de ambtelijke commissie van 10 mei 2022 heeft de Vlaamse Milieumaatschappij de opsplitsing goedgekeurd van het dossier 'herwaardering Molenbeek' in zes fasen (A tem F). Heden moet een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen Aquafin nv en stad Sint-Niklaas voor het project 'herwaardering Molenbeek fase C: Grote Markt'. De stad wordt aangeduid als opdrachtgevend bestuur dat de gunningsprocedure zal voeren.
De werken worden gecombineerd met het Aquafinproject 22878C. De doelstelling van dit project is de afkoppeling van de verharde oppervlakte van SVK en van de verharde oppervlakte aangesloten op de RWA-collector Grote Markt, die op heden nog op het gemengde stelsel is aangesloten. In deelfase C: Grote Markt worden werken uitgevoerd in Onze-Lieve-Vrouwstraat en Onze-Lieve-Vrouwplein.
De werken ten laste van de stad in deze straten zijn:
- het aanleggen van vuilwaterleidingen;
- de herinrichting van de wegenis.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek, fase C: Grote Markt' een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Aquafin nv, waarbij de stad wordt aangeduid als opdrachtgevend bestuur.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
In zitting van 23 november 2018 ging de gemeenteraad akkoord om, in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek', voor de studieopdracht (hydronautstudie) een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds studiebureau Antea Belgium nv. In zitting van 29 april 2019 ging de gemeenteraad akkoord om in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek' voor de studieopdracht een overeenkomst af te sluiten tussen enerzijds Aquafin nv en stad Sint-Niklaas en anderzijds de ontwerper, studiebureau Jouret. In de ambtelijke commissie van 10 mei 2022 heeft de Vlaamse Milieumaatschappij de opsplitsing goedgekeurd van het dossier 'herwaardering Molenbeek' in zes fasen (A tem F). Heden moet een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden tussen Aquafin nv en stad Sint-Niklaas voor het project 'herwaardering Molenbeek fase D: Kroonmolen'. De stad wordt aangeduid als opdrachtgevend bestuur dat de gunningsprocedure zal voeren.
De werken worden gecombineerd met het Aquafinproject 22878. De doelstelling van dit project is de afkoppeling van de verharde oppervlakte van SVK en van de verharde oppervlakte aangesloten op de RWA-collector Grote Markt, die op heden nog op het gemengde stelsel is aangesloten. In deelfase D: Kroonmolen worden werken uitgevoerd in Dalstraat, Nieuwstraat, Aerschotstraat, Westerplein, Hemelaerstraat, Kroonmolenstraat.
De werken ten laste van de stad in deze straten zijn:
- het aanleggen van vuilwaterleidingen;
- het aanleggen van regenwaterleidingen;
- het bouwen van knijp- en overstortconstructies;
- de herinrichting van de wegenis.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met algemene stemmen (40)
in het kader van het rioproject 'herwaardering Molenbeek, fase D: Kroonmolen' een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Aquafin nv, waarbij de stad wordt aangeduid als opdrachtgevend bestuur.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Toegelicht door schepen Filip Baeyens.
Volgende uitdagingen werden geformuleerd voor de opmaak van het masterplan:
- de bestaande zaal binnen de bestaande ruimte optimaliseren qua beleving;
- een nieuwe grote zaal voor zevenhonderd tot achthonderd zitjes realiseren;
- een open karakter van de site realiseren in interactie met de publieke ruimte;
- de inrichting van de site zorgt voor verbinding en ontmoeting;
- polyvalente ruimte(s) voor verschillende functies voorzien;
- de parkeercapaciteit op peil houden.
Het masterplan werd opgemaakt in overleg met een interne stuurgroep. Tevens werden de eigenaars van de aangrenzende gronden betrokken, alsook het personeel van het cultuurcentrum en de cultuur- en academieraden als stakeholders.
Op basis van de geformuleerde uitdagingen voor het masterplan werden door middel van ontwerpend onderzoek een aantal scenario’s uitgewerkt om deze uitdagingen te toetsen en in te passen in de bestaande context. Finaal werd een voorkeursscenario uitgewerkt.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 januari 2022 houdende goedkeuring van de wijze van gunning, raming en voorwaarden voor het aanstellen studiebureau voor masterplan cultuursite.
kennis te nemen van het masterplan cultuursite, opgemaakt door het studiebureau NERO.
Een exemplaar van het masterplan wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De eigenaars van de strook grond gelegen tussen Pastoor De Meerleerstraat en Beneluxstraat, 9100 Sint-Niklaas, wensen deze grond, kadastraal bekend onder 4de afdeling, sectie D, perceelnummer 761L2 en deel van perceelnummer 755S2 met een totale oppervlakte van 110,60 m², momenteel hun eigendom, kosteloos over te dragen aan de stad Sint-Niklaas met het oog op de inlijving ervan in het openbaar domein van de stad, meer bepaald als bestemming openbaar nut.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
met algemene stemmen (40)
de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren betreffende de kosteloze overdracht van een strook grond gelegen tussen Pastoor De Meerleerstraat en Beneluxstraat, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 4de afdeling, sectie D, deel van perceelnummer 761L2 en deel van perceel nummer 755S2, met een totale oppervlakte van 110,60 m² aan de stad met het oog op de inlijving ervan in het openbaar domein.
Een exemplaar van de ontwerpakte wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de akte aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Toegelicht door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadsleden Kris Van der Coelden, Frans Wymeersch, Kristof Van Gansen en Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Wout De Meester.
Het rup wordt opgemaakt voor de realisatie van een nieuw bos in het noorden van de stad achter de Dillaartwijk. Dit kadert binnen het lobbenstadmodel voor Sint-Niklaas waarin wordt aanbevolen om een stadsrandbos te voorzien in de noordelijke groene lob langs de Mechelen-Terneuzenwegel. Het voorzien van stads(deel)groen in het noorden van de stad is tevens een bindende bepaling opgenomen in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. In het meerjarenplan van de stad werd tevens opgenomen om in elke stedelijke lob een toegankelijk buurtbos te voorzien. Hiervoor werd reeds een startnota en scopingnota opgemaakt.
Op basis hiervan werd een voorontwerp rup opgemaakt. Team MER concludeerde met brief van 6 april 2022 dat er geen plan-MER moet opgesteld worden voor het voorliggende rup.
De Vlaamse Regering verleende met besluit van 16 december 2022 instemming om af te wijken van het gewestelijk bestemmingsvoorschrift.
Het voorontwerp rup werd besproken en geadviseerd door de verschillende betrokken instellingen en administraties op de plenaire vergadering van 17 februari 2023 en aangepast in het ontwerp.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Stadsrandbos Noord voorlopig vast te stellen.
Een exemplaar van het ontwerp wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Frans Wymeersch en Aster Baeck.
Beantwoord door schepen Wout De Meester.
Interpellatie van raadslid Julien Ghesquière.
Beantwoord door schepen Wout De Meester.
Het perceel is gelegen binnen de stedelijke kern van de stad en is bebouwd met een voormalige garage met werkplaats en opslag voor voertuigen en voertuigwrakken. Het goed heeft aan de Wegvoeringsstraat een breedte van circa 16 m. Met voorliggende aanvraag wenst de opdrachtgever de bestaande bebouwing te slopen en vervolgens in het binnengebied zes ééngezinswoningen te bouwen. De woningen worden ingepland in tweede bouworde en worden opgesteld in twee parallelle rijen die zich op minstens 5,44 m van de voorliggende perceelsgrenzen bevinden.
Aan de straatzijde wordt ter hoogte van linkerperceelgrens ruimte voorzien voor acht private parkeerplaatsen. Fietsers en voetgangers zullen via een trage doorsteek aansluiting kunnen maken met de Beenaertwijk, die achteraan het betrokken perceel gelegen is. Deze verbinding situeert zich tussen de twee woonblokken en bestaat uit een betonverharding van 2 m breed. De wegel wordt geflankeerd door groenaanleg en verharding in waterdoorlatende klinkers. Er is ook plaats voorzien voor het stallen van fietsen van bezoekers. Deze toegangsweg wordt overgedragen aan de stad om in te lijven in het openbaar domein (339,14 m²). De verbintenissen bankwaarborg en kosteloze grondafstand werden aan het dossier toegevoegd. Onder de weg bevindt zich een RWA-leiding (regenweerafvoer) die een belangrijke watervoerende functie heeft voor de afvoer van regenwater voor een groot deel van de woningen aan de Wegvoeringsstraat en Nijverheidsstraat. Er zijn hiervoor boven-en ondergrondse innemingen gedaan.
Modeldwarsprofiel van de wegenis:
- rijweg in betonstraatstenen in een ternair zandmengsel en op een steenslagfundering;
- wegel in uitgewassen betonverharding op een steenslagfundering.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 11 december 2022 tot en met 9 januari 2023. Er werden twee bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Omdat er opmerkingen waren over het rooilijnplan, werd dit aangepast, waarna een nieuw openbaar onderzoek werd georganiseerd. Dit liep van 26 februari 2023 tot 27 maart 2023. Tijdens dit tweede openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend.
De bezwaarschriften handelen over:
1. Afbraak van de scheidingsmuur;
2. Vraag om een staat van bevinding op te maken voor de aanvang van de slopingswerken;
3. Afwerking van de vrijgekomen zijgevel.
Er werden geen bezwaren ingediend waarvan de inhoud betrekking heeft op de eigenlijke aanleg van de wegenis.
De adviesinstanties verlenen een gunstig tot voorwaardelijk gunstig advies. In verband met de aanleg en overdracht van de nieuwe wegenis, legt de dienst projecten openbaar domein (wegenis) een aantal voorwaarden op in verband met de helling van de weg, het gebruik van waterpasserende betonstraatstenen en het voorleggen van een attest van de kleurstoffen. Deze voorwaarden hebben betrekking tot de uitrusting van het wegprofiel en kunnen worden opgelegd bij het verlenen van de vergunning. De ruimtelijke planner vraagt om ook bijkomend wijkgroen te voorzien. Hiermee wordt niet ingestemd. Deze last staat immers niet in verhouding tot de aanvraag en vraagt essentiële planwijzigingen. Dankzij de nieuw aan te leggen doorsteek, wordt de bereikbaarheid van de groenzone in de Beenaertwijk gefaciliteerd. Het is niet nodig om op dit perceel nog bijkomende openbaar groen te voorzien.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.
Besluit betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
in toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet en artikel 12 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen akkoord te gaan met het rooilijnplan van de wegenis aan Wegvoeringsstraat, waarbij rekening moet worden gehouden met de voorwaarden opgenomen in de adviezen, met uitzondering dat van de ruimtelijk planner.
Een exemplaar van de ontwerpplannen wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
het ontwerp van de wegenis en het rooilijnplan aan Wegvoeringsstraat vast te stellen conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.
Punten 24, 25 en 26 zullen samen behandeld worden.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Gaspard Van Peteghem en Julien Ghesquière.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Julien Ghesquière en Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Overzicht van de voorgestelde wijzigingen:
Algemeen:
- De procentuele verdeling van het subsidiebudget (45.000 EUR) wordt gewijzigd van 60 % voor sportmanifestaties en 40 % voor sportinfrastructuurprojecten naar het tegenovergestelde. Als reden hiervoor wordt aangevoerd dat er de laatste jaren telkens meer aanvragen binnen komen voor subsidiëring van sportinfrastructuurprojecten dan enkele jaren geleden. Geregeld zijn daar ook redelijk zware investeringen mee gemoeid.
- Waar volgens het huidige reglement enkel een eventueel saldo op het deelbudget voor sportinfrastructuurprojecten kan worden toegevoegd aan het deelbudget voor sportmanifestaties, kan dat volgens de voorgestelde wijziging in beide richtingen gebeuren, indien er na toekenning van de reguliere subsidies op één van de twee deelbudgetten een saldo overblijft.
Sportmanifestaties:
- De benaming 'sportmanifestatie' wordt gewijzigd naar 'sportpromotionele manifestatie'. Op die manier is het duidelijker dat een manifestatie een promotioneel karakter moet hebben ten aanzien van sport, wil de organisator ervan in aanmerking komen voor subsidiëring. Als omschrijving wordt gehanteerd: 'een manifestatie die beantwoordt aan minstens één van volgende definities:
1. een initiatief dat tot doel heeft om de inwoners van Sint-Niklaas of een specifiek deel ervan te stimuleren tot sport en/of beweging, hetzij door een attractieve doe-manifestatie aan te bieden, hetzij een attractieve kijk-manifestatie, hetzij een combinatie van beide;
2. een initiatief dat tot doel heeft om traditionele volkssport te ondersteunen';
- geen opdeling en omschrijving meer van drie soorten manifestaties, namelijk (A) wielerwedstrijden buiten kermissen, (B) Grote Prijzen volkssporten en (C) sportpromotionele manifestaties. In de plaats daarvan komen vijf categorieën van sportpromotionele manifestaties met een forfaitair subsidiebedrag eraan gekoppeld, gaande van 350 EUR voor manifestaties uit categorie 1 tot 4.200 EUR voor manifestaties uit categorie 5. Indien bij de finale toekenning van de subsidies op het einde van het jaar blijkt dat het deelbudget ontoereikend is (en er is geen saldo op het deelbudget voor sportinfrastructuurprojecten) dan worden de subsidies voor manifestaties uit de categorieën 2 tot en met 5 evenredig verminderd.
- Waar volgens het huidige reglement een erkende sportvereniging voor drie manifestaties kan worden gesubsidieerd (maximum twee van hetzelfde type: competitief of recreatief), kan dat volgens de voorgestelde wijziging voor slechts één manifestatie meer. De ervaring leert dat jaarlijks over het algemeen dezelfde aanvragen zich herhalen, zowel voor grote als voor kleinere manifestaties. De wijziging naar maximum één aanvraag zet de sportverenigingen ertoe aan om te kiezen voor hun belangrijkste evenement. Bovendien wordt het deelbudget voor subsidies aan sportpromotionele manifestaties verminderd, omwille van de algemene verdelingsshift. Enige uitzondering op deze regel kunnen manifestaties zijn die door de subsidiecommissie als innovatief worden erkend.
- Toevoeging: 'Een sportvereniging, die voor de desbetreffende manifestatie op een andere wijze wordt gesubsidieerd door de stad Sint-Niklaas, komt niet in aanmerking';
- De periode waarbinnen manifestaties vallen om in een bepaald jaar gesubsidieerd te kunnen worden, schuift een maand naar voor, namelijk van de periode november-oktober naar de periode oktober-september. Op die manier krijgt de subsidiecommissie meer tijd om zijn voorstel van subsidieverdeling voor te leggen aan de sportraad en het college, nadat de laatste bewijsstukken zijn ingediend uiterlijk eind oktober.
Sportinfrastructuurprojecten:
- De maximale kostprijs die in aanmerking kan komen voor subsidiëring, verhoogt van 50 % van de reële uitgaven voor de aankoop van materialen en onroerend goed naar 60 %, weliswaar exclusief btw.
- Om te vermijden dat een infrastructuurproject met grote financiële impact een gepaste subsidiëring van andere projecten in het gedrang kan brengen, wordt een tabel ingevoerd met maxima die kunnen worden toegekend aan één project.
- De bepaling voor terugvorderingsmogelijkheden die gelden voor subsidies voor sportinfrastructuurprojecten, wordt vervangen door de bepaling die van toepassing is in het reglement voor infrastructuurprojecten van culturele verenigingen. Zo wordt de termijn waarbinnen subsidies al dan niet gedeeltelijk kunnen worden teruggevorderd ten gevolge van vervreemding van de desbetreffende infrastructuur, verminderd van twintig naar negen jaar.
Definities:
- De definitie van 'erkende Vlaamse sportfederatie' wordt geschrapt omdat er verder niet naar wordt verwezen.
- Wordt toegevoegd: definitie 'sport', namelijk 'wat door de sportraad als dusdanig wordt erkend.'
Daarnaast worden nog enkele omschrijvingen aangepast of aangevuld.
In bijlage 1: vergelijkend tekstueel overzicht van het huidige reglement en het voorgestelde, gewijzigde reglement.
In bijlage 2: het gewijzigde reglement verwerkt in het standaard sjabloon.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Reglement tot subsidiëring van sportmanifestaties en sportinfrastructuurprojecten.
met algemene stemmen (40)
akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen aan het reglement tot subsidiëring van sportmanifestaties en sportinfrastructuurprojecten. Het gewijzigde reglement treedt in werking op 1 mei 2023.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De twee huidige subsidiereglementen voor erkende sportverenigingen kwamen tot stand in de periode 2007-2008, toen de Vlaamse overheid ons extra middelen ter beschikking stelde, kaderend in het decreet op het lokaal sportbeleid. Werkingssubsidies aan sportverenigingen dienden vanaf dat moment grotendeels op basis van kwaliteitscriteria toegekend te worden. De laatste wijzigingen aan de subsidiereglementen dateren van 2016. Ondertussen bestaat het decreet op het lokaal sportbeleid niet meer.
Uit de praktijkervaring met de twee subsidiereglementen is gebleken dat de administratie voor zowel de aanvragende sportverenigingen, als voor de verwerkende dienst sport, te belastend is. Reeds in 2019-2020 ging een gemeenschappelijke werkgroep sportdienst-sportraad aan de slag met als doel om te komen tot één vereenvoudigd nieuw reglement. Tijdens de jaren 2021 en 2022 werden de werkingssubsidies aan sport- (en andere)verenigingen naar aanleiding van een bijzonder gemeenteraadsbesluit toegekend op basis van de gemiddelden van de laatste drie 'gewone' werkingsjaren voor de covidpandemie. Eind vorig jaar hernam de werkgroep haar taak en stelde onlangs aan de sportraad een nieuw ontwerp van ééngemaakt reglement voor. De sportraad gaf gunstig advies.
Krachtlijnen van het nieuwe reglement:
- opdeling van de erkende sportverenigingen in twee categorieën, namelijk (A) clubs met jeugdopleiding en/of G-sport, (B) andere clubs;
- de subsidies aan clubs van categorie A worden toegekend op basis van puntenscores, te behalen volgens de criteria die gehanteerd worden in de parameters 'basiskwaliteit', 'bereik' en 'jeugdopleiding'. De criteria zijn beperkter en voor een deel nieuw ten opzichte van de huidige reglementen. De huidige parameter 'permanente vorming' verdwijnt als dusdanig, maar wordt verwerkt in de overgebleven parameters. Ook de huidige parameter 'open- en toegankelijkheid' verdwijnt, enkel het criterium 'overeenkomst met het OCMW voor leden met een participatieattest' wordt behouden, meer bepaald als één van de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen voor jeugdsubsidie (voorwaarde geldend vanaf 2024);
- de subsidies aan clubs van categorie B worden enkel nog volgens forfaitaire bedragen toegekend. Zowel de criteria, als de subsidiebedragen zijn heel beperkt. Extra subsidies kunnen worden bekomen, indien een club die 'overeenkomst met het OCMW voor leden met een participatieattest' heeft en ook indien er attesten van vorming kunnen worden voorgelegd;
- de clubs van categorie B kunnen samen maximum 17,50 % van het globale subsidiebudget toegekend krijgen. Dit betekent dus maximum 28.525 EUR van 163.000 EUR. Uit simulatie is gebleken dat dit voldoende zal zijn voor de circa tachtig clubs die in deze categorie thuishoren en jaarlijks een vergelijkbare werkingssubsidie ontvangen;
- het reglement neemt enkele nieuwigheden uit de actuele sportwereld op, meer bepaald voor verenigingen uit categorie A, namelijk: (1) het beschikken over een API of aanspreekpunt integriteit (extra subsidieoptie geldend vanaf 2024), (2) het in regel zijn met het recente decreet 'uittreksel strafregister' voor meerderjarige begeleiders van minderjarigen en (3) het beschikken over een gedragscode voor jeugdsportcoördinatoren en -begeleiders (extra subsidieoptie geldend vanaf 2024).
In bijlage 1: vergelijkend tekstueel overzicht van de twee huidige reglementen en het voorgestelde nieuwe, ééngemaakte reglement.
In bijlage 2: het nieuwe reglement verwerkt in het standaard sjabloon.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Reglement tot subsidiëring van kwaliteitsvolle sportverenigingen.
Reglement tot subsidiëring van erkenden sportverenigingen ter verbetering van de kwaliteit van hun jeugdopleiding.
met algemene stemmen (40)
akkoord te gaan met het voorgestelde nieuwe subsidiereglement voor de werking van erkende sportverenigingen. Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2023 en komt in de plaats van de huidige twee reglementen voor subsidiëring van de werking van erkende sportverenigingen.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De laatste wijziging aan het reglement tot erkenning van een sportvereniging werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 augustus 2019 en trad in werking op 1 september 2019. De sportraad stelt voor dit reglement te wijzigen:
1. Aanvulling bij artikel 8: de huidige tekst luidt: 'Minstens de helft van de sportactiviteiten van de vereniging moet plaatsvinden op het grondgebied van de stad Sint-Niklaas. Indien de vereniging kan aantonen dat er geen, onvoldoende of niet aangepaste accommodatie aanwezig is op het grondgebied van de stad, dan zal de sportraad oordelen of van deze voorwaarde al dan niet kan worden afgeweken'.
Voorstel tot aanvulling: 'Deze mogelijkheid tot afwijking is ook van toepassing bij fusie van een erkende met een niet erkende sportvereniging (conform artikel 11).' In de praktijk is immers al gebleken dat bij een fusie van verenigingen de locatie van de activiteiten ook kan verschuiven. De sportraad is van oordeel dat het eventuele verlies van erkenning een valabele samenwerking of fusie tussen verenigingen niet mag belemmeren en wenst de mogelijkheid tot erkenning te vrijwaren.
2. Nieuw artikel 10. Voorstel: 'Een sportvereniging die in haar naam een andere Belgische gemeente vermeldt dan Sint-Niklaas of één van haar deelgemeenten, kan enkel worden erkend als ‘Sint-Niklaas’ of de naam van één van haar deelgemeenten is toegevoegd.'
3. Aanvulling bij artikel 12 (voorheen artikel 11). De huidige tekst luidt: 'De erkenning wordt beëindigd indien de vereniging haar activiteit stopzet of indien zij niet langer voldoet aan de erkenningsvoorwaarden.'
Voorstel tot aanvulling: 'Het stadsbestuur en/of de sportraad kunnen/kan te allen tijde initiatieven nemen om de erkenningsstatus van één of meer vereniging/-en te controleren.' De sportraad wil de mogelijkheid creëren om actief en op regelmatige basis de erkenningsstatus van verenigingen te controleren.
In bijlage het huidige reglement met de voorgestelde aanvullingen in het rood.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Reglement tot erkenning van een sportvereniging.
met algemene stemmen (40)
akkoord te gaan met de voorgestelde wijzigingen in het reglement tot erkenning van een sportvereniging.
Een exemplaar van het gewijzigde reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht en treedt in werking op 1 mei 2023.
Toegelicht door schepen Filip Baeyens.
Bij de uitwerking van de vernieuwde jaarsubsidies voor culturele verenigingen werd vastgesteld dat voor een aantal kunsten- en erfgoedverenigingen ook beter zou gewerkt worden met een convenant, omwille van de nauwe betrokkenheid bij en samenwerking met de stad, bijvoorbeeld door:
- (gedeelde) huisvesting in stadsinfrastructuur;
- co-programmatie (bijvoorbeeld Erfgoeddag, Open Monumentendag…);
- co-creaties en coproducties (tentoonstellingen, lezingen en andere);
- het mee realiseren van stedelijke beleidsdoelstellingen;
- wederzijdse engagementen (binnen stedelijk projecten of acties);
- stadspromotionele effecten;
- bijzondere aandacht voor diverse doelgroepen;
- gebiedsgerichte werking (niveau deelgemeenten);
- bovenlokaal belang;
- …
Elke convenant is in principe (via de gemeenteraad) herzienbaar, zowel wat betreft de bedragen als wat betreft de doelstellingen, afspraken of engagementen, zonder dat dit een weerslag heeft op de subsidiepot van de culturele verenigingen die betoelaagd worden via het subsidiereglement (op basis van punten en in categorieën).
Voor deze beleidsperiode is er weinig ruimte om (ook) voor de nominatief gesubsidieerde verenigingen (convenantverenigingen) veel verder te gaan dan de subsidies die ze in 2022 kregen, maar de mogelijkheid wordt met convenanten wel open gehouden (bijvoorbeeld bij eventuele opportuniteiten, onverwachte omstandigheden…).
De huidige bedragen voor de convenantverenigingen (subsidiejaar 2022) worden afgetrokken van het totaal te verdelen budget (subsidiereglement), waar ze dan ook niet meer voor in aanmerking komen. Hierbij de definitieve lijst en de bedragen waar de nieuwe reeks convenantverenigingen minimaal op kunnen rekenen voor 2023, 2024 en 2025:
Graphia | 1.400 EUR |
Sint-Nicolaasgenootschap Vlaanderen
| 1.400 EUR |
Familiekunde Vlaanderen-regio Land van Waas
| 1.400 EUR |
Reynaertgenootschap | 1.400 EUR |
Heemkring Den Dissel Sinaai
| 1.000 EUR |
Tinelmuseum | 700 EUR |
Heemkundige Kring Nieuwkerken 200/700 | 700 EUR |
De Klappers Belsele | 500 EUR |
De verenigingen bieden een extra dienstverlening aan bij speciale gelegenheden. Het Reynaertgenootschap zal in 2023 een aantal opdrachten voor de stad uitvoeren in het kader van het Reynaertjaar. Hiervoor wordt het subsidiebedrag in 2023 opgetrokken naar 3.000 EUR.
Jaarlijks gaat Open Monumentendag door in een deelgemeente. Dit jaar is Belsele aan de beurt, in 2024 Nieuwkerken en in 2025 Sinaai. Beide heemkringen en De Klappers (Belsele) zorgen dan voor ondersteuning in hun deelgemeente. Voorstel is de subsidie aan de heemkringen en De Klappers te verhogen met 700 EUR in het jaar dat de deelgemeente gastgemeente is. Graphia heeft in 2025 de internationale ex-librisactiviteiten naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van het IEC. Voorstel is om de subsidie in 2025 te verdubbelen voor Graphia.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Subsidiereglement voor de jaarwerking
van erkende cultuurverenigingen.
met algemene stemmen (40)
de convenanten voor de samenwerkingen met De Klappers, Edgard Tinelmuseum, Familiekunde, Graphia, Heemkring Den Dissel, Heemkundige kring Nieuwkerken, Reynaertgenootschap en Sint-Nicolaasgenootschap, voor de periode 2023-2025,
goed te keuren.
Een exemplaar van de convenanten wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de convenanten aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Volgende wijzigingen werden opgenomen:
- aanpassing medicatiebeleid: enkel een sticker van de apotheek op de medicatie is nu voldoende, het papieren voorschrift van de dokter hoeft niet meer aan de opvang bezorgd te worden (dit werd bepaald door het Agentschap Opgroeien);
- bepaalde zinnen werden anders geformuleerd waardoor het reglement vlotter kan gelezen worden;
- aanpassing contactgegevens;
- aanpassing gegevens locaties;
- aanpassing ouderbijdragen;
- aanpassing regeling fiscale attesten: vanaf 2023 zullen de attesten digitaal bezorgd worden aan Belcotax-on-web;
- aanpassing tarieven.
De prijs die een gezin maximaal betaalt op een woensdagnamiddag of op een vakantiedag, is gekoppeld aan de verblijfsduur van het kind per dag.
Het tarief voor- en naschoolse opvang wordt aangerekend per begonnen halfuur. Aan dit tarief wijzigde niets. Dit blijft 1 EUR/ begonnen half uur.
TARIEVEN | Voorheen (zonder kansenpas) | Met ingang van 1 juli 2023 | Voorheen (met kansenpas) | Met ingang van 1 juli 2023 |
Voor- en naschools (per begonnen half uur) | 1 EUR | 1 EUR | 0.50 EUR | 0.50 EUR |
Verblijf minder dan 3 uur | 3.50 EUR | 4.20 EUR | 1.75 EUR | 2.10 EUR |
Verblijf tussen 3 en 6 uur | 5.50 EUR | 6.60 EUR | 2.72 EUR | 3.30 EUR |
Verblijf langer dan 6 uur | 10.50 EUR | 13 EUR | 5.25 EUR | 6.50 EUR |
Boetes: enkel het boetetarief vakantie voor laattijdige, ongeldige of geen annulatie wijzigt.
BOETES | Voorheen (zonder kansenpas) | Met ingang van 1 juli 2023 | Voorheen (met kansenpas) | Met ingang van 1 juli 2023 |
Te laat afhalen | 10 EUR | 10 EUR | 10 EUR | 10 EUR |
Vakanties: laattijdige/ ongeldige / geen annulatie | Gereserveerde opvang wordt aangerekend | 7 EUR met een max van 150 EUR aan boete voor niet/ niet correct geannuleerde opvangdagen per gezien/ per factuur.
| Gereserveerde opvang wordt aangerekend | 3.5 EUR met een maximum van 75 EUR aan boete voor niet/ niet correcte geannuleerde opvangdagen per gezin, per factuur |
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming van buitenschoolse activiteiten van 27 juni 2019.
de wijzigingen in het huishoudelijke reglement van de buitenschoolse groepsopvang goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Maxime Callaert.
Interpellatie van raadslid Julien Ghesquière.
Interpellatie van raadslid Anneke Luyckx die het stemgedrag van haar fractie motiveert.
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Interpellatie van raadslid Anneke Luyckx.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Anneke Luyckx.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden.
Beantwoord door schepen Sofie Heyrman.
Met de samenwerkingsovereenkomst die nu voorligt wil stad Sint-Niklaas de sociale kruidenier De Springplank verder ondersteunen in haar werking. De Springplank voorziet voedselondersteuning voor mensen met een inkomen onder het leefloon, of personen met een hoger theoretisch inkomen die tegelijk in budgetbegeleiding of -beheer zijn. Momenteel doen circa 1.500 mensen een beroep op de Springplank.
De vorige overeenkomst liep van 1 mei 2018 tot 30 april 2023.
Met deze nieuwe overeenkomst zijn de voornaamste wijzigingen ten opzichte van de vorige:
- Subsidiebedrag: in de vorige overeenkomst bedroeg het jaarlijks te indexeren subsidiebedrag 24.704 EUR. In de nieuwe overeenkomst wordt dit verhoogd naar 40.000 EUR. Hiermee kunnen ze de personeelskost van een projectcoördinator financieren voor 25 uur, per week in plaats van 19 uur, per week. De Springplank gaf aan dat ze vooral nood hebben aan die structurele ondersteuning. Vorig jaar kregen ze naast de samenwerkingsovereenkomst ook eenmalige subsidies ten bedrage van circa 20.000 EUR (investeringstoelage van 5.000 EUR voor een koelcel, een extra toelage uit het lokaal armoedeplan van 10.000 EUR en een eindejaarstoelage van 5.000 EUR). Eenmalige bijkomende kosten trachten ze via andere kanalen binnen te halen, voor de structurele kosten ligt dat moeilijker.
- Voedselondersteuning scholen: we vragen aan De Springplank om gratis brood en beleg te voorzien voor Sint-Niklase scholen en hiervoor de nodige praktische en logistieke regelingen te treffen met de hierin geïnteresseerde scholen.
- Betere bekendmaking aanbod: we vragen dat De Springplank de nodige inspanningen doet om haar werking beter bekend te maken bij relevante zorgverleners, onder meer via netwerkmomenten.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2019 betreffende het beleidsprogramma 2019-2024.
de samenwerkingsovereenkomst met Welzijnsschakels Sint-Niklaas vzw, Kleine Heimelinkstraat 17, 9100 Sint-Niklaas, ter ondersteuning van de werking van sociale kruidenier De Springplank goed te keuren.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De samenwerkingsovereenkomst betreft een verderzetting van de vorige overeenkomst die liep van 1 januari 2020 tot 31 december 2022. De basis van de overeenkomst is dat het Rode Kruis, afdeling Sint-Niklaas, een vervoerdienst organiseert voor personen met een beperking. De stad stelt hiervoor twee aangepaste voertuigen ter beschikking aan het Rode Kruis en voorziet een jaarlijkse forfaitaire toelage. In de vorige overeenkomst bedroeg die toelage 5.000 EUR. Gelet op de stijgende energiekosten wordt voorgesteld om die te verhogen naar 6.000 EUR. De nieuwe overeenkomst zou lopen van 1 mei 2023 tot 31 december 2025.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2019 betreffende het beleidsprogramma 2019-2024.
met algemene stemmen (40)
de samenwerkingsovereenkomst met het Belgische Rode Kruis/Rode Kruis-Vlaanderen, afdeling Sint-Niklaas, Stallestraat 96, 1180 Brussel, en exploitatiezetel Motstraat 40, 2800 Mechelen, goed te keuren voor de organisatie van groepsvervoer voor personen met een beperking.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.