Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_GR_00274 - Stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark: addendum aan de samenwerkingsovereenkomst inzake de prijsherziening: goedkeuring

gemeenteraad
vr 20/10/2023 - 19:00 de gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Anita Dhollander, raadslid (CD&V); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Marcel Van Looy, raadslid (N-VA); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Christine Meert, raadslid (N-VA); Tamara De Boey, raadslid (Vlaams Belang); Steve Vonck, raadslid (Vooruit); Fatjona Hoxha; Johan Verhulst, algemeen directeur; Jo De Geest, korpschef

Afwezig

Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang)

Verontschuldigd

Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Chris Wauman, raadslid (PVDA); Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur
2023_GR_00274 - Stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark: addendum aan de samenwerkingsovereenkomst inzake de prijsherziening: goedkeuring 2023_GR_00274 - Stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark: addendum aan de samenwerkingsovereenkomst inzake de prijsherziening: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 31 januari 2022 de opdracht 'DBFMO stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark' te gunnen aan Groep Sportoase, die optrad in naam van en voor rekening van Sportoase Sint-Niklaas nv in oprichting, tegen de voorwaarden zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst, de technische bepalingen van het bestek, de goedgekeurde definitieve offerte, zoals aangevuld met het eindvoorstel na onderhandelingen, voor een werkingssubsidie van 1.982.000 EUR (hierop is geen btw van toepassing), per jaar.
Voormeld bedrag kon wijzigen onder invloed van de reële financieringsrente die in voormeld cijfer voorlopig rekening houdt met een rentevoet van 2 % op dertig jaar.

Sinds de offertedatum (3 september 2021) kenden de bouwprijzen, zoals bekend, een sterke stijging. In de bijlage ‘evolutie prijsherziening’ wordt weergegeven wat de impact van de prijsherziening is sinds september 2021 in relatieve en absolute zin. Procentsgewijs moeten de prijzen naar boven worden herzien met 15,10 %. Contractueel was in de ondertekende DBFMO-samenwerkingsovereenkomst bepaald dat de opdrachtnemer Sportoase de bouwprijsschommelingen tot 2 % zou opvangen.
Er is aldus een volkomen onevenwicht ontstaan tussen de in de overeenkomst voorziene prijsstijging van de bouwprijzen van 2 % en de reële prijsstijging van de bouwprijzen van 15,10 %. Deze reële, niet voorzienbare extreme ontsporing van de bouwprijzen in de periode september 2021 - juni 2023, kan aanzien worden als een onvoorzienbare omstandigheid in hoofde van de opdrachtnemer in de zin van artikel 38/9 van het KB AUR van 14 januari 2013.
De extreme ontsporing van de bouwprijzen was immers volkomen onvoorzienbaar op het ogenblik dat de opdrachtnemer op 3 september 2021 haar offerte indiende.
Voorgesteld wordt dat de opdrachtgever en opdrachtnemer overeenkomen om het economisch evenwicht tussen beide partijen te herstellen op basis van onderstaande prijsherzieningsformule die zal worden toegepast op maandelijkse vorderingsstaten:
p = P x { [ 0,4 x (s / S) + 0,4 x (i / I) + 0,20 ] –2% }

Voormelde formule (40/40/20) is gebruikelijk voor het berekenen van de prijsherziening, waarvan 40 % van de herziening rekening houdt met de stijging / daling van de materialen, 40 % met de stijging / daling van de loonkosten en 20 % niet variabel is. Er zijn ook andere formules denkbaar (bijvoorbeeld 50 % materialen en 50 % loonkosten), maar deze zijn minder interessant voor de opdrachtgever gezien deze voorzien in 100 % indexatie. Procentsgewijs moeten de prijzen tussen de indiening van de offerte (3 september 2021) en 1 juli 2023 (momentum waarop de opdrachtnemer haar onderaannemers kon contracteren gezien de nakende aanvangsdatum van de werken) naar boven worden herzien met 15,10 %.

Contractueel was bepaald dat Sportoase hiervan schommelingen tot 2 % zou opvangen, maar dat de rest voor rekening van de opdrachtgever is. Dit is dus een percentage van 13,10 %. Op een investeringsbedrag van 36.806.123 EUR komt dat neer op een bedrag van 4.829.081 EUR. Er zijn verschillende manieren om dit bedrag te verrekenen. Dit zou volledig of deels verrekend kunnen worden via de beschikbaarheidsvergoeding, waardoor het bedrag over de looptijd wordt gespreid, maar waardoor er ook extra voor geleend moet worden. Aan de huidige rentevoeten is dat niet interessant. De meest voordelige oplossing is dat de stad dit bedrag zelf financiert en in schijven aan Sportoase betaalt, in de vorm van een infrastructuursubsidie.

In voorliggend addendum wordt het bedrag van 4.829.081 EUR opgesplitst in volgende delen:
- 2024: 1.943.027 EUR;
- 2025: 1.943.027 EUR;
- 2026: 943.027 EUR.

In het meerjarenplan was in 2024 en 2025 al telkens 1.000.000 EUR voorzien voor de meerkost van het zwembad De Watermolen ten opzichte van de exploitatie van Sinbad. Gelet op het feit dat het zwembad De Watermolen pas zal openen begin 2026 is dit bedrag nog niet nodig in 2024 en 2025 en kan dit aangewend worden om de prijsherziening mee te financieren. Daarom wordt er ten opzichte van het meerjarenplan in 2024 - 2026 943.027 EUR per jaar extra gevraagd.

Juridische grond

Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Bij AMJP8 zullen de nodige kredieten worden ingeschreven.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het ontwerp van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst inzake de prijsherziening van de ontwerp en bouwopdracht als onderdeel van de opdracht 'DBFMO stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark', goed te keuren.
Een exemplaar van het addendum wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.