In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (36)
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 22 september 2023 goed te keuren.
Een assistent van de dienst meldkamer - onthaal en telefonie gaat op 1 november 2023 via een externe aanwerving werken bij een andere politiezone. Als gevolg diende de assistent reglementair haar vrijwillig ontslag in, ingaand op 1 november 2023, wat in zitting van heden aan de raad voor aanvaarding wordt voorgelegd. Hierdoor ontstaat er een vacature van assistent bij de lokale politie Sint-Niklaas. Om een continue dienstverlening te kunnen garanderen bij dienst onthaal en telefonie is het noodzakelijk dat een functie van assistent onthaal en telefonie snel wordt ingevuld. De korpschef verzoekt de gemeenteraad de functie vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, de externe aanwerving omwille van een dringende nood.
Het statuut van de politie voorziet dat de gemeenteraad bij de vacantverklaring naast de selectieprocedure ook de selectiemodaliteit vastlegt. De korpschef stelt voor om een plaatselijke selectiecommissie samen te roepen als selectiemodaliteit. De geïnteresseerde kandidaten moeten steeds voor een plaatselijke selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Omzendbrief GPI 17 van 13 maart 2002.
Omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002.
Omzendbrief GPI 23 van 19 januari 2003.
Permanente nota van 3 juli 2009 van de directie van de juridische dienst van de federale politie.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2019 betreffende de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas.
een functie van assistent onthaal en telefonie (administratief en logistiek kader) voor de afdeling dringende politiehulp, dienst meldkamer, van de lokale politie Sint-Niklaas, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, de externe aanwerving omwille van een dringende nood.
voor deze functie een wervingsreserve aan te leggen.
De opmaak van deze begrotingswijziging is gebaseerd op de omzendbrief PLP 62. In de ééngemeentezones behouden gemeenteraad, college van burgemeester en schepenen en burgemeester hun respectievelijke bevoegdheden. Het is ook de financieel directeur die in dat geval het financieel beheer van de politiezone op zich moet nemen. Het betreft wel een apart financieel beheer, met een aparte beginbalans, een volledig afgescheiden boekhouding en een aparte begroting en rekening.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
Ministeriële omzendbrief PLP 62 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2023 ten behoeve van de politiezones.
de begroting 2023 van de politiezone te wijzigen, overeenkomstig bijgevoegde bijlage, en de nieuwe uitkomst van de begroting 2023 goed te keuren als volgt:
Ontvangsten | Uitgaven | Saldi
| |
Gewone dienst GR 20 december 2022 | 25.655.816,55 EUR | 24.813.243,01 EUR | 842.573,54 EUR
|
Gewone dienst wijziging | 1.695.021,24 EUR
| - 879.523,12 EUR
| 2.574.544,36 EUR
|
Gewone dienst uitkomst | 27.350.837,79 EUR | 23.933.719,89 EUR | 3.417.117,90 EUR |
Buitengewone dienst GR 20 december 2022 | 7.947.250
EUR
| 7.947.250
EUR | 0 EUR |
Buitengewone dienst wijziging | - 6.578.000 EUR | - 6.578.000 EUR
| 0 EUR
|
Buitengewone dienst uitkomst | 1.369.250 EUR
| 1.369.250 EUR | 0 EUR
|
Een exemplaar van de begroting wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Interpellatie van raadslid Steve Vonck die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Jos De Meyer en Kris Van der Coelden.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Steve Vonck.
Elke budgetwijziging moet passen binnen het goedgekeurd meerjarenplan. Momenteel ligt de budgetwijziging van vier kerkfabrieken voor, waarbij werd nagegaan of deze past binnen het meerjarenplan van alle kerkfabrieken samen.
De in het meerjarenplan 2020-2025 van de stad vastgelegde maximumbedragen zijn voor de exploitatie 500.000 EUR, per jaar, of 3.000.000 EUR in MJP 2020-2025 en voor de investeringen 1.200.000 EUR, ondertussen verhoogd tot 2.442.013,89 EUR in MJP 2020-2025.
De voorgelegde budgetwijzigingen hebben geen invloed op het totaal van de exploitatietoelagen maar wel op de investeringstoelagen. Deze passen nog steeds binnen het meerjarenplan van alle kerkfabrieken samen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot en met 50 over de bepalingen van het budget en artikel 32 over het gecoördineerd indienen van de budgetten.
met 36 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, CD&V, Vooruit (exclusief Steve Vonck)) en 1 onthouding (Steve Vonck)
gunstig advies te geven over de budgetwijziging nummer 1 van het budget 2023 van de kerkfabrieken Sint-Nicolaas, Onze-Lieve-Vrouw ten bos, Heilige Familie en SS Andreas & Ghislenus.
Een exemplaar van deze budgetwijzigingen wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De meerjarenplannen 2020-2025 van de kerkfabrieken werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 oktober 2019.
Hierna volgt een overzicht van de exploitatie- en investeringstoelagen voor 2024:
Kerkfabrieken | MJP 2020-2025 | Budget 2024 |
Sint-Jozef | 52.916,68 EUR | 51.165,43 EUR |
SS Andreas en Ghislenus | 28.906,36 EUR | 32.481,38 EUR |
Onze-Lieve-Vrouw Hulp der Christenen | 80.599,14 EUR | 39.922,11 EUR |
Heilige Familie | 12.366 EUR | 10.310,18 EUR |
Christus Koning | 0 EUR | 0 EUR |
Sint-Catharina | 56.477,21 EUR | 42.520,24 EUR |
Sint-Job | 13.864 EUR | 9.448,12 EUR |
Onze-Lieve-Vrouw ten Bos | 13.311,08 EUR | 11.686,89 EUR |
Sint-Johannes Bosco | 15.199,46 EUR | 10.752,38 EUR |
Sint-Nicolaas | 112.438,16 EUR | 80.189,82 EUR |
Totaal | 386.078,09 EUR | 288.476,55 EUR |
Kerkfabrieken | MJP 2020-2025 | Budget 2024 |
Sint-Jozef | - | 40.000 EUR |
SS Andreas en Ghislenus | - | 20.000 EUR |
Onze-Lieve-Vrouw Hulp der Christenen | 22.100 EUR | 162.251,57 EUR |
Heilige Familie | - | - |
Christus Koning | - | - |
Sint-Catharina | - | 100.966,86 EUR |
Sint-Job | 23.000 EUR | 23.000 EUR |
Onze-Lieve-Vrouw ten Bos | - | - |
Sint-Johannes Bosco | - | 80.000 EUR |
Sint-Nicolaas | 67.049,59 EUR | - |
Totaal | 112.149,59 EUR | 426.218,43 EUR |
De investeringstoelage (80.000 EUR) van Sint-Johannes Bosco wordt doorgeschoven van 2023 naar 2024 waardoor dit een verschil in het meerjarenplan geeft. Dit wordt zichtbaar na de jaarrekening van 2023.
De investeringstoelage (100.966,86 EUR) van Sint-Catharina wordt doorgeschoven van 2023 naar 2024 waardoor dit een verschil in het meerjarenplan geeft. Dit wordt zichtbaar na de jaarrekening van 2023.
De investeringstoelage (40.000 EUR) van Sint-Jozef wordt doorgeschoven van 2023 naar 2024 waardoor dit een verschil in het meerjarenplan geeft. Dit wordt zichtbaar na de jaarrekening van 2023.
De investeringstoelage van SS Andreas & Ghislenus wordt in het budget 2024 verhoogd met 20.000 EUR ten opzichte van het meerjarenplan. Bij de opstelling van het meerjarenplan was geen rekening gehouden met de aankoop van ledverlichting.
De investeringstoelage van Onze-Lieve-Vrouw Hulp der Christenen wordt in het budget 2024 verhoogd met 140.151,57 EUR ten opzichte van het meerjarenplan. Bij de opstelling van het meerjarenplan was geen rekening gehouden met de beveiligingswerken aan de toren en er wordt ook een eerste schijf voorzien voor de restauratie van de toren.
De budgetten 2024 blijven binnen het goedgekeurde meerjarenplan (onder andere door de overdracht van de kredieten van meerjarenplan 2014-2019).
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot en met 50 over de bepalingen van het budget en artikel 32 over het gecoördineerd indienen van de budgetten.
De kredieten zullen worden aangepast in AMJP8.
kennis te nemen van de budgetten 2024 van de tien kerkfabrieken op het stedelijk grondgebied.
Een exemplaar van deze budgetten wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Filip Baeyens.
Interpellatie van raadslid Anneke Luyckx die het stemgedrag van haar fractie motiveert.
Interpellatie van raadsleden Julien Ghesquière en Steve Vonck.
Met brief van 4 september 2023 bezorgt MIWA de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering die zal doorgaan op 5 december 2023.
Op de agenda staan volgende punten:
1. Opening vergadering en welkomstwoord door de voorzitter;
2. Nazicht van de mandaten (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten) en aanduiding stemopnemers;
3. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 13 juni 2023 (bijlage 1);
4. Statutenwijziging in kader van wijziging CVBA naar CV (bijlage 2);
5. Bespreking en goedkeuring van de geplande activiteiten voor 2024 (wordt bezorgd na goedkeuring van de raad van bestuur in oktober);
6. Rondvraag en slotwoord door de voorzitter.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur wordt deze agenda ter kennisneming aan de raad voorgelegd en moet de raad het mandaat bepalen van de vertegenwoordiger in vermelde buitengewone algemene vergadering.
De vertegenwoordigers van de stad Sint-Niklaas voor de algemene vergadering van MIWA zijn:
- mevrouw Kelly Van Elslande, raadslid, °11 april 1984, Hertjen 152 bus 1, 9100 Sint-Niklaas;
met als plaatsvervanger:
- de heer Luk Huys, raadslid, °5 oktober 1970, Gavermolenstraat 54 bus 1, 9111 Belsele.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 432 en 441.
Gemeenteraadsbeslissing houdende toetreding van de stad Sint-Niklaas tot de Intercommunale Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland, omgevormd tot de Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de aanduiding van vertegenwoordigers in de organen van de Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland.
Statuten MIWA.
akte te nemen, overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur, van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van MIWA, die doorgaat op 5 december 2023.
Een exemplaar van deze agenda wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
opdracht te geven aan de plaatsvervangende vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering op 5 december 2023 van MIWA in te stemmen met de op de agenda van deze vergadering vermelde voorstellen.
De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst afgesloten voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.
Het lastenboek vermeldt: "...De gemeente Kampenhout treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2,6° van de wet overheidsopdrachten voor de volgende entiteiten, hierna genoemd 'klanten':
- lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW ’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, vzw’s ... niet-limitatieve lijst) in Vlaanderen..."
Deze raamovereenkomst werd afgesloten voor een periode van vier jaar, met mogelijke verlengingen van tweemaal één jaar.
Start overeenkomst: 6 maart 2023. De raamovereenkomst loopt tot en met 5 maart 2027, met de mogelijkheid om nadien elk perceel te verlengen met tweemaal één jaar.
De opdracht omvat vier percelen:
- perceel 1: infrastructuur: alle mogelijke passieve elementen en ondersteunende en uitvoerende diensten die onderdeel uitmaken van het IP netwerk (bekabeling, racks, kasten, sensoren, inrichting serverruimte, specifieke software diensten in functie van monitoring passieve infrastructuur, smart building toepassingen...);
- perceel 2: netwerk en security: alle mogelijke actieve elementen, ondersteunende en uitvoerende diensten die onderdeel uitmaken van het netwerk en de beveiliging ervan (switches, AP’s, firewalls, security, hardware/software...);
- perceel 3: software & diensten: alle mogelijke software, ondersteunende en uitvoerende diensten die nodig zijn voor de dagelijkse werking, communicatie of in functie van dataretentie en bedrijfscontinuïteit;
- perceel 4: procesautomatisering: alle mogelijke oplossingen en diensten in functie van procesautomatisering.
Deze percelen werden reeds gegund aan volgende firma's in de collegezitting van de gemeente Kampenhout van 6 maart 2023 (zie bijlage):
- perceel 1: Netconnect bvba, Vierselbaan 34, 2240 Zandhoven;
- perceel 2: Group K bv, Kunselveld 7, 3530 Houthalen-Helchteren;
- perceel 3: Group K bv, Kunselveld 7, 3530 Houthalen-Helchteren;
- perceel 4: Semper Fi It Solutions, Brusselstraat 51, 2018 Antwerpen.
Afdeling ICT wenst gebruik te maken van alle percelen:
- perceel 1: indicatieve raming voor afname: 169.400 EUR, inclusief btw;
- perceel 2: indicatieve raming voor afname: 169.400 EUR, inclusief btw;
- perceel 3: indicatieve raming voor afname: 84.700 EUR, inclusief btw;
- perceel 4: indicatieve raming voor afname: 60.500 EUR, inclusief btw.
Voorgesteld wordt om de instap in deze reeds gegunde raamovereenkomst goed te keuren. Afnames van deze raamovereenkomst zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, artikel 2, 6° en 7°, artikel 38, § 1, 1° c), artikel 47 en artikel 42 §1,1° d en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met algemene stemmen (38)
de instap goed te keuren in de reeds afgesloten raamovereenkomst van de gemeente Kampenhout.
Een exemplaar van de raamovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De afdeling ICT wenst gebruik te maken van de reeds afgesloten raamovereenkomst digitaal Vlaanderen, zoals afgesloten door de Vlaamse Overheid, en meer bepaald voor de werkplekdiensten. Het door de Vlaamse overheid opgemaakte bestek vermeldt: "...De Aanbestedende overheid treedt op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de Wet overheidsopdrachten. De Aanbestedende overheid treedt hierbij op:
- enerzijds voor zichzelf en dus voor de klanten die tot de rechtspersoon Vlaamse gemeenschap en Vlaamse gewest behoren (dit zijn de Entiteiten vermeld in de opsomming van rubriek 5.1. onder de punten 1 tot en met 4);
- anderzijds ook als aankoop/opdrachtencentrale in de zin van artikel 2, 6 ° van de wet overheidsopdrachten voor de klanten van andere aanbestedende overheden welke krachtens artikel 47 § 2 van de wet overheidsopdrachten, bij afname vrijgesteld zijn van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren...."
De Vlaamse overheid heeft op 30 april 2021 de opdracht werkplekdiensten toegewezen aan de firma Cegeka nv, Corda 3, Kempensesteenweg 307, 3500 Hasselt. Dit contract start op 1 februari 2022 tot en met 31 januari 2029. De afdeling ICT wenst hiervan voor een geraamd bedrag van 968.000 EUR, inclusief btw, af te nemen. De afnames zullen aan het bevoegde orgaan worden voorgelegd.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, artikel 2, 6° en 7°, artikel 38, § 1, 1° c), artikel 47 en artikel 42 §1,1° d en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
de instap in het door de Vlaamse overheid reeds afgesloten raamcontract digitaal Vlaanderen, goed te keuren.
Een exemplaar van het raamcontract wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De Vlaamse overheid heeft een raamcontract afgesloten voor aankoop van ICT-materiaal. Het bestek vermeldt het volgende: "... De Aanbestedende overheid treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° van de wet overheidsopdrachten ten aanzien van volgende entiteiten en rechtspersonen:
de lokale overheden, die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, zoals hierna omschreven:
- 12.1. de gemeenten;
- 12.2. de districten;
- 12.3. de provincies;
- 12.4. de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
- 12.5. de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- 12.6. de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een provincie of een gemeente;
- 12.7. de polders en de wateringen."
In de vergadering van het algemeen facilitair bedrijf van de Vlaamse gemeenschap van 12 december 2022 werd deze opdracht toegewezen aan de firma Centralpoint (Dustin), Nieuwlandlaan 111, 3200 Aarschot. De overeenkomst loopt van 6 januari 2023 tot en met 5 januari 2025, éénmaal verlengbaar met twee jaar. De afdeling ICT wenst hiervan indicatief 290.400 EUR, inclusief btw, af te nemen. De afnames op dit raamcontract zullen worden voorgelegd aan het bevoegde orgaan.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, artikel 2, 6° en 7°, artikel 38, § 1, 1° c), artikel 47 en artikel 42 §1,1° d en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
de instap in het reeds afgesloten raamcontract van de Vlaamse overheid met betrekking tot ICT-materiaal goed te keuren.
Een exemplaar van het raamcontract wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er zal een niet-open procedure gevoerd worden. De indicatieve raming bedraagt 560.000 EUR, inclusief btw, voor de periode van vier jaar.
Fase 1: de eerste fase omvat de selectie van de deelnemers: de betrouwbaarheid, toelaatbaarheid en geschiktheid van de deelnemers wordt onderzocht op grond van de in deze selectieleidraad vermelde uitsluitingsgronden en selectiecriteria vermeld in de selectieleidraad. In eerste instantie wordt nagegaan welke deelnemers zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevinden, welke deelnemers voldoen aan de toelaatbaarheidsvoorwaarden en de kwalitatieve selectiecriteria vervuld hebben. De niet-geselecteerde deelnemers worden in kennis gesteld van hun niet-selectie. De selectieleidraad heeft enkel betrekking op deze eerste fase, zijnde de selectiefase.
Fase 2: na het doorlopen van de eerste fase, de selectiefase, wordt de tweede fase gestart. In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten/deelnemers uitgenodigd worden voor deelname aan de gunningsprocedure. De geselecteerde deelnemers worden uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van een gunningsbestek, waarin het voorwerp en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht verder zullen worden toegelicht. Het gunningsbestek zal aan de geselecteerde deelnemers worden overgemaakt.
De jury voor het objectief beoordelen van de offertes bestaat uit vertegenwoordigers van:
- dienst schoonmaak;
- dienst logistiek;
- het team overheidsopdrachten leveringen en diensten.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 37 en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
het bestek (de selectieleidraad) van de opdracht voor het leveren van milieuverantwoorde schoonmaakproducten, schoonmaakmaterialen en papierwaren, fase 1: selectie kandidaten, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie goed te keuren. De indicatieve raming bedraag 560.000 EUR, inclusief btw, over een duurtijd van vier jaar.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht
deze opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure met Europese bekendmaking.
Er moesten diverse werken aan de radiatoren en leidingen uitgevoerd worden. Radiatoren en leidingen worden verwijderd of verplaatst, tevens worden nieuwe radiatoren met leidingen en toebehoren bijgeplaatst. De werken moeten zodanig ingepland worden dat de hinder voor de gebruikers in de andere delen van het stadhuis beperkt blijft. Er wordt enkel toegestaan dat de verwarming voor de andere delen van het stadhuis gedurende maximaal vijf aaneensluitende werkdagen uitgezet wordt. Er zijn namelijk verwarmingskringen die doorlopen over de verschillende bouwlagen heen en zelfs tot in het neogotisch middendeel van het stadhuis. Anderzijds worden ook beperkte aanpassingswerken uitgevoerd aan het bestaande ventilatiesysteem D. Er worden bijkomende kanalen voorzien met de nodige verluchtingsroosters. De uitvoeringstermijn is voorzien in de periode van 20 november 2023 tot 22 december 2023.
In het kader van de opdracht 'linkervleugel stadhuis: vernieuwing en aanpassing HVAC' werd een bestek met nummer 2023/014aa opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie. De uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 160.178,92 EUR, exclusief btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
het bestek met nummer 2023/014aa en de indicatieve raming voor de opdracht 'linkervleugel stadhuis: vernieuwing en aanpassing HVAC' goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 160.178,92 EUR, exclusief btw.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
de uitgave te verrekenen op AC000590/MJP000897 (opfrissingswerken voorzien in vleugel Onze-Lieve-Vrouwstraat stadhuis).
Toegelicht door schepen Filip Baeyens.
De stadsschouwburg wordt grondig vernieuwd. De hellingsgraad in de zaal wordt aangepast, zodat het publiek op alle plaatsen een veel beter zicht krijgt op het podium. De bestaande theaterstoelen zijn versleten en worden vervangen. De opdracht betreft de afbraak van de bestaande aankleding tot op de naakte betonnen tribune om vervolgens de nieuwe tribune op te bouwen.
Afbraakwerken:
- verwijderen van bestaand tapijt;
- afkoppelen en verwijderen van bestaande tredeverlichting.
Vaste tribune uit staal: het leveren en plaatsen van een vaste tribune uit staal met minstens 431 zitplaatsen. De vaste ‘stalen’ tribune wordt volledig op maat gemaakt en de wettelijke eisen die gelden op dit moment. Vereiste optie: demonteren, afvoeren en recycleren van theaterzetels: er wordt een veiling georganiseerd voor hergebruik van de theaterstoelen door externen. Afhankelijk van de interesse, moet mogelijks een deel van de zetels gedemonteerd, afgevoerd en gerecycleerd worden door de inschrijver. De inschrijver geeft een prijs per te verwijderen zetel.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
het bestek met nummer 2023/033aa en de indicatieve raming voor de opdracht 'stadsschouwburg: leveren en plaatsen van vaste tribune en zetels' goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 475.760 EUR, exclusief btw, inclusief vereiste optie.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave te verrekenen op AC000157 MJP000249 'duurzaam vernieuwen van de schouwburg.
Het college besliste in zitting van 23 januari 2023 de ontwerpopdracht voor de renovatie van de stadsschouwburg te gunnen aan arQ_Architectenstudio bvba, Regentiestraat 74, 9100 Sint-Niklaas. In het kader van deze opdracht werd een bestek 'stadsschouwburg: herinrichting theaterzaal' met nummer 2023/035aa opgesteld. Dit dossier bestaat uit de bouwkundige werken en de aanpassingen van alle technieken, in coördinatie met een apart aanbestedingsdossier voor het leveren en plaatsen van een tribune en zetels en het leveren en plaatsen van de lift. De bindende te volgen uitvoeringstermijn van 213 kalenderdagen loopt vanaf 21 mei 2024 tot 20 december 2024. De uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 757.947,96 EUR, exclusief btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Krediet is in 2024 voorzien op MJP002258 'Het duurzaam vernieuwen van de stadsschouwburg'.
het bestek met nummer 2023/035aa en de indicatieve raming voor de opdracht 'stadsschouwburg: herinrichting theaterzaal', opgesteld door de ontwerper, arQ_Architectenstudio bvba, Regentiestraat 74, 9100 Sint-Niklaas, goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 757.947,96 EUR, exclusief btw.
Een exemplaar van het bestek wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
de uitgave te verrekenen op AC000157/MJP000249 'het duurzaam vernieuwen van de stadsschouwburg'.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadslid Ilse Bats die het stemgedrag van haar fractie motiveert.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Jos De Meyer.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Ilse Bats en Jos De Meyer.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 31 januari 2022 de opdracht 'DBFMO stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark' te gunnen aan Groep Sportoase, die optrad in naam van en voor rekening van Sportoase Sint-Niklaas nv in oprichting, tegen de voorwaarden zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst, de technische bepalingen van het bestek, de goedgekeurde definitieve offerte, zoals aangevuld met het eindvoorstel na onderhandelingen, voor een werkingssubsidie van 1.982.000 EUR (hierop is geen btw van toepassing), per jaar.
Voormeld bedrag kon wijzigen onder invloed van de reële financieringsrente die in voormeld cijfer voorlopig rekening houdt met een rentevoet van 2 % op dertig jaar.
Sinds de offertedatum (3 september 2021) kenden de bouwprijzen, zoals bekend, een sterke stijging. In de bijlage ‘evolutie prijsherziening’ wordt weergegeven wat de impact van de prijsherziening is sinds september 2021 in relatieve en absolute zin. Procentsgewijs moeten de prijzen naar boven worden herzien met 15,10 %. Contractueel was in de ondertekende DBFMO-samenwerkingsovereenkomst bepaald dat de opdrachtnemer Sportoase de bouwprijsschommelingen tot 2 % zou opvangen.
Er is aldus een volkomen onevenwicht ontstaan tussen de in de overeenkomst voorziene prijsstijging van de bouwprijzen van 2 % en de reële prijsstijging van de bouwprijzen van 15,10 %. Deze reële, niet voorzienbare extreme ontsporing van de bouwprijzen in de periode september 2021 - juni 2023, kan aanzien worden als een onvoorzienbare omstandigheid in hoofde van de opdrachtnemer in de zin van artikel 38/9 van het KB AUR van 14 januari 2013.
De extreme ontsporing van de bouwprijzen was immers volkomen onvoorzienbaar op het ogenblik dat de opdrachtnemer op 3 september 2021 haar offerte indiende.
Voorgesteld wordt dat de opdrachtgever en opdrachtnemer overeenkomen om het economisch evenwicht tussen beide partijen te herstellen op basis van onderstaande prijsherzieningsformule die zal worden toegepast op maandelijkse vorderingsstaten:
p = P x { [ 0,4 x (s / S) + 0,4 x (i / I) + 0,20 ] –2% }
Voormelde formule (40/40/20) is gebruikelijk voor het berekenen van de prijsherziening, waarvan 40 % van de herziening rekening houdt met de stijging / daling van de materialen, 40 % met de stijging / daling van de loonkosten en 20 % niet variabel is. Er zijn ook andere formules denkbaar (bijvoorbeeld 50 % materialen en 50 % loonkosten), maar deze zijn minder interessant voor de opdrachtgever gezien deze voorzien in 100 % indexatie. Procentsgewijs moeten de prijzen tussen de indiening van de offerte (3 september 2021) en 1 juli 2023 (momentum waarop de opdrachtnemer haar onderaannemers kon contracteren gezien de nakende aanvangsdatum van de werken) naar boven worden herzien met 15,10 %.
Contractueel was bepaald dat Sportoase hiervan schommelingen tot 2 % zou opvangen, maar dat de rest voor rekening van de opdrachtgever is. Dit is dus een percentage van 13,10 %. Op een investeringsbedrag van 36.806.123 EUR komt dat neer op een bedrag van 4.829.081 EUR. Er zijn verschillende manieren om dit bedrag te verrekenen. Dit zou volledig of deels verrekend kunnen worden via de beschikbaarheidsvergoeding, waardoor het bedrag over de looptijd wordt gespreid, maar waardoor er ook extra voor geleend moet worden. Aan de huidige rentevoeten is dat niet interessant. De meest voordelige oplossing is dat de stad dit bedrag zelf financiert en in schijven aan Sportoase betaalt, in de vorm van een infrastructuursubsidie.
In voorliggend addendum wordt het bedrag van 4.829.081 EUR opgesplitst in volgende delen:
- 2024: 1.943.027 EUR;
- 2025: 1.943.027 EUR;
- 2026: 943.027 EUR.
In het meerjarenplan was in 2024 en 2025 al telkens 1.000.000 EUR voorzien voor de meerkost van het zwembad De Watermolen ten opzichte van de exploitatie van Sinbad. Gelet op het feit dat het zwembad De Watermolen pas zal openen begin 2026 is dit bedrag nog niet nodig in 2024 en 2025 en kan dit aangewend worden om de prijsherziening mee te financieren. Daarom wordt er ten opzichte van het meerjarenplan in 2024 - 2026 943.027 EUR per jaar extra gevraagd.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Bij AMJP8 zullen de nodige kredieten worden ingeschreven.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld), 9 stemmen tegen (Vlaams Belang, Vooruit) en 6 onthoudingen (CD&V)
het ontwerp van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst inzake de prijsherziening van de ontwerp en bouwopdracht als onderdeel van de opdracht 'DBFMO stedelijk zwembad ‘De Watermolen’ Sportkringpark', goed te keuren.
Een exemplaar van het addendum wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Immo Invest nv, Kapelanielaan 9a, 9140 Temse, wenst de wegenis en de groenzone, gelegen Elzenstraat, 9112 Sinaai, kosteloos over te dragen aan de stad om reden van openbaar nut, namelijk met het oog op de inlijving ervan in het openbaar domein van de stad.
Kadastrale gegevens: 10 de afdeling, sectie b:
1. Een perceel grond, wegenis op het plan Sinaai Wijnveld I, deel van nummer 1262D2P0000, op plan gekend als lot W1 met een oppervlakte van 2.303,84 m²;
2. Een perceel grond, groenzone op het plan Sinaai Wijnveld I, deel van 1262D2P0000, op plan gekend als lot A, met een oppervlakte van 97,79 m²;
3. Een perceel grond, groenzone, op het plan Sinaai Wijnveld I, deel van 1262D2P0000, op plan gekend als lot G1, met een oppervlakte van 439,29 m²;
4. Een perceel grond, groenzone, op het plan Sinaai Wijnveld I, deel van 1262D2P0000, op plan gekend als
lot G2, met een oppervlakte van 95,96 m²;
5. Een perceel grond, wegenis en zone voor ontsluiting op het plan Sinaai Wijnveld II, deel van 1280M2P0000 en 1270K2P0000 op plan gekend als lot W2 met een oppervlakte van 2.236,89 m²;
6. Een perceel grond, zone voor ontsluiting op het plan Sinaai Wijnveld II, deel van 1280M2P0000 op plan gekend als lot A, met een oppervlakte van 266,23 m²;
7. Een perceel grond, groenzone, op het plan Sinaai Wijnveld II, perceelnummer thans gekend onder 1280/L/2, op plan gekend als lot A met een oppervlakte van 669,65 m².
Het perceel grond, zone voor een cabine, op het plan Sinaai Wijnveld I, perceelnummer thans gekend onder 1262E2P0000, met een oppervlakte van 9 m² zal overgedragen worden aan Intergem, Franz Courtensstraat 11, 9200 Dendermonde.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
de voorwaarden goed te keuren van de ontwerpakte betreffende de kosteloze overdracht van de wegenis en de groenzone gelegen Elzenstraat, 9112 Sinaai, kadastraal bekend 10 de afdeling, sectie b, perceelnummers 1262/D/2, 1270/K/2, 1280/L/2, 1280/M/2, met een totale oppervlakte van 6.132,23 m², waarvan voor de wegenis 4.638,52 m² en voor de groenzone 1.493,71 m² door Immo Invest nv, Kapelanielaan 9 A, 9140 Temse, aan de stad met het oog op de inlijving ervan in het openbaar domein.
Een exemplaar van het ontwerp van deze akte wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de akte aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Voor het rioproject 'afkoppeling regenwater Industriepark-West', gecombineerd met het aan Aquafin nv toegewezen bovengemeentelijk project 'afkoppeling omgeving Industriepark-West', moeten zowel de stad als Aquafin nv een aantal innemingen realiseren. De innemingen van de stad zijn ter realisatie van de nieuwe rooilijn tengevolge van de verlegging van de Puitvoetwegel. De innemingen van Aquafin nv zijn voor de verbreding van de oud-geklasseerde waterloop twee en de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur.
Innemingen 6 en 11 van Aquafin nv vallen op de grond die door de stad op 16 oktober 2023 werd aangekocht ter realisatie van stadsbos Puitvoet (aankoop van 3,15 ha die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 augustus 2023). Aquafin nv zal deze innemingen aankopen aan de prijs per m² die de stad voor de volledige percelen betaald heeft op basis van de schatting, afgeleverd door Landmeetbureau Van Eester op 8 juni 2023.
Innemingsplan 22973/1/18-3-5.1/2 waarop inneming 6 staat afgebeeld, werd opgemaakt door studiebureau Irtas, Prosper Van Raemdonckstraat 15, 9120 Beveren, en laatst gewijzigd op 1 juni 2021. Innemingsplan 22973/1/18-3-5.2/2 waarop inneming 11 staat afgebeeld werd ook opgemaakt door Irtas en laatst gewijzigd op 23 juni 2022.
Er werd een overeenkomst bereikt voor de verkoop van de volgende innemingen:
Inneming | Kadastraal nummer | m² | Innemingsvergoeding |
6 | 1875 | 293 m² | 8.964 EUR |
11 | 1867C | 454 m² |
Daarnaast werd ook een overeenkomst bereikt voor de vestiging van erfdienstbaarheden op de volgende innemingen:
inneming | kadastraal nummer (afdeling 5- sectie D) | m (lengte x breedte) | vergoeding vestiging erfdienstbaarheid |
14 | 1854F | 51 m x 6 m | 417 EUR |
15 | 1855F | 37 m x 4 m | |
16 | 1848M | 54,20 m x 4,70 m |
Deze erfdienstbaarheden hebben als doel de plaatsing door Aquafin nv van een ondergrondse afvalwatercollector en toebehoren. Aquafin nv wordt ertoe gemachtigd in bovenvermelde percelen alle werken uit te voeren of te laten uitvoeren voor de aanleg, toezicht, controle, onderhoud, herstel en/of vervanging van de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur met de vervoermiddelen, materialen en werktuigen die hij of zijn aannemer hiertoe nuttig acht. De stad verleent via deze erfdienstbaarheden aan Aquafin nv te allen tijde een toe- en doorgangsrecht zodat het toezicht, controle, onderhoud, herstel en/of vervanging van de rioolwaterzuiverinsinfrastructuur te allen tijde mogelijk is. Deze erfdienstbaarheden staan afgebeeld onder de innemingen 14, 15 en 16 op bovenvermeld Innemingsplan 22973/1/18-3-5.2/2.
De ontwerpakte, die nog moeten worden opgesteld, zal namens de stad verleden worden door notariskantoor Tack-de Moor, 9100 Sint-Niklaas, en namens Aquafin door notariskantoor Verstraeten & Roegiers te Vrasene.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
voor het bovengemeentelijk project 'afkoppeling omgeving Industriepark-West, akkoord te gaan met de verkoop aan Aquafin nv van de innemingen 6 en 11, kadastraal gekend 5 de afdeling, sectie D, deel van nummers 1875 en 1867C, met een totale oppervlakte van 747 m², voor een bedrag van 8.964 EUR.
voor het bovengemeentelijk project 'afkoppeling omgeving Industriepark-West, akkoord te gaan met de vestiging van erfdienstbaarheden ten voordele van Aquafin nv op de innemingen 14, 15 en 16, kadastraal gekend 5de afdeling, sectie D, deel van nummers 1854F (51m x 6m), 1855F (37m x 4m) en 1848M (54,2 m x 4,8 m), voor een bedrag van 417 EUR.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de authentieke akte aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Op 28 oktober 2022 werd de overeenkomst ondertekend tot het vestigen van een opstalrecht ten voordele van Fiberklaar bv, Raymonde de Larochelaan 13, 9051 Gent, voor het plaatsen van cabines op een aantal locaties op het openbaar domein en eigendom van de stad voor de aanleg van het glasvezelnetwerk 'Fiber to the Home'.
Voor de locaties van de cabines POP 5 en POP 6 is gebleken dat deze technisch niet geplaatst kunnen worden op de locatie zoals voorzien in de overeenkomst. Fiberklaar bv heeft de plannen van de nieuwe locaties bezorgd (zie bijlage). De oorspronkelijke locatie van POP 5 was voorzien op het grasveld ter hoogte van de Hoge Bokstraat/Stationswegel. De nieuwe locatie is aan de overkant van de straat op het grasveld naast Hoge Bokstraat 42.
De oorspronkelijke locatie van POP 6 was voorzien op het grasveld ter hoogte van het Sint-Jansplein. De nieuwe locatie is op het grasveld naast Beneluxstraat 50 (Freinetschool De Ark).
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gunstig advies
akkoord te gaan met de gewijzigde locaties van de te plaatsen cabines POP 5 en POP 6 binnen het toegestane opstalrecht aan Fiberklaar bv, voor het plaatsen van cabines op het openbaar domein en de eigendom van de stad, in het kader van de aanleg van het glasvezelnetwerk 'Fiber to the home'.
Voor het verwarmen van het op te richten centraal paviljoen in het Sportkringpark wenst stad Sint-Niklaas in samenwerking met Aquafin nv, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, een riothermienetwerk uit te bouwen. Aquafin nv staat in voor de aanleg en de exploitatie van een warmtewisselaar, de investering en de verbinding tot aan de grens van het openbaar domein. De stad staat in voor de aanleg en de exploitatie van een verwarmingsinstallatie waarop de warmtewisselaar wordt aangesloten. De installatie zal samen met de aanleg van de collector gebeuren. Om de installatie nadien operationeel te krijgen, rekent men op een doorlooptijd van zes weken. Dit is ruim op tijd om warmte te leveren voor het centraal paviljoen dat verwacht wordt klaar te zijn tegen het najaar 2024.
De belangrijkste bepalingen van het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst luiden als volgt:
- ingangsdatum: uiterlijk 1 januari 2025;
- duurtijd 25 jaar;
- jaarlijkse vergoeding: geraamd op 7.383,06 EUR, aanpasbaar aan de gezondheidsindex;
- éénmalige aansluitingskost: werkelijke kost + 17 % voor begeleiding van de werken door Aquafin nv.
De kosten zijn nog niet definitief, aangezien de aankoop en de plaatsing van het riothermienetwerk nog uitgevoerd moet worden. Na uitvoering zal de aannemingskost bewezen worden en zal de jaarlijkse vergoeding definitief worden vastgesteld. De definitieve vergoeding zal samen met de ingebruikname van de warmtewisselaar als addendum bij de overeenkomst toegevoegd worden.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Eenmalige kost te voorzien op MJP000991 (site Puyenbeke ontwikkelen tot Sportkringpark). De jaarlijkse vergoeding zal voorzien worden in AMJP8.
Aquafin nv combineert de aanleg van de afvalwatercollector met de installatie van twee riothermieinstallaties: één ten behoeve van zwembad De Watermolen en één ten behoeve van het centraal paviljoen. Het is de overeenkomst voor deze laatste installatie die hier voor ligt (de andere overeenkomst wordt met Sportoase afgesloten). Hierdoor wordt het Sportkringpark een gasloze en duurzame site.
met 31 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit) en 6 onthoudingen (Vlaams Belang)
akkoord te gaan om een overeenkomst af te sluiten met Aquafin, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar voor het uitbouwen van een riohthermienetwerk voor het verwarmen van het op te richten paviljoen in het Sportkringpark en de voorwaarden van de ontwerpovereenkomst goed te keuren.
Een exemplaar van de ontwerpovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Marc Huys, Jos De Meyer, Karel Noppe en Aster Baeck.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Marc Huys, Jos De Meyer en Kris Van der Coelden.
Beantwoord door schepen Carl Hanssens.
Het besluit van de Vlaamse regering over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectenrapportage schrijft voor dat de gemeenteraad een formeel advies formuleert op het ontwerp regionaal mobiliteitsplan dat werd vastgesteld op de bestuurlijke vervoerregioraad van 29 juni 2023. Deze vaststelling van het ontwerp regionaal mobiliteitsplan werd goedgekeurd door de minister op 7 juli 2023. Op dit ogenblik loopt ook nog een openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot en met 2 november 2023.
Dit beleidsplan werd opgesteld in het kader van de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan van vervoerregio Waasland. Dit beleidsplan vormt het sluitstuk van de derde fase en maakt tegelijkertijd een synthese van het resultaat van het doorlopen van alle stappen tot opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De oriëntatienota van het regionaal mobiliteitsplan werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 januari 2020. De synthesenota werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 september 2022. Het voorlopig ontwerp regionaal mobiliteitsplan werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 19 juni 2023. Dit voorlopig ontwerp werd zeer uitvoerig toegelicht op de commissie Mobiliteit en Openbaar Domein op 15 mei 2023. Er werden toen geen opmerkingen geformuleerd.
Dit mobiliteitsplan omvat in hoofdlijnen de langetermijnvisie op de gewenste mobiliteitsontwikkeling. Het ‘regionaal scenario’ (conform visie) die de regio heeft vooropgesteld als ‘richting voor de toekomst’ in de synthesenota wordt hierbij verder uitgewerkt tot een beleidsscenario. Hierbij wordt gebruikgemaakt van het regionale verkeersmodel om de impact ervan op de vervoerregio Waasland te evalueren in termen van de impact van de voorgestelde maatregelen op het verplaatsingsgedrag en de routekeuzes, alsook in hoeverre het beleidsscenario een antwoord biedt op de (bovenregionale) verkeersproblemen waar de regio al jaar en dag mee wordt geconfronteerd. Het regionaal mobiliteitsplan vertaalt deze beleidsvisie in een gedragen actieprogramma met concrete maatregelen ter uitvoering op korte, middellange of lange termijn.
Het verdere verloop van het goedkeuringsproces ziet er als volgt uit:
- najaar 2023: vaststelling van het definitief ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan door de bestuurlijke vervoerregioraad;
- najaar 2023/begin 2024: goedkeuring minister van de vaststelling van het definitief ontwerp regionaal mobiliteitsplan
(definitieve goedkeuring regionaal mobiliteitsplan);
- voorjaar 2024: regionaal mobiliteitsplan
van kracht na publicatie in Belgisch Staatsblad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een gunstig advies te verlenen op dit ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan:
- bijlage 1: ontwerp regionaal mobiliteitsplan;
- bijlage 2: actieprogramma;
- bijlage 3: synthese resultaten macromodellering;
- bijlage 4: Hoppin;
- bijlage 5: ontwerp MER regionaal mobiliteitsplan;
- bijlage 6: ontwerp MER regionaal mobiliteitsplan (niet technische samenvatting).
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet basisbereikbaarheid van 19 april 2019.
Besluit van de Vlaamse Regering over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage van 20 november 2020.
met 25 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vooruit) en 13 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V)
verleent een gunstig advies op het ontwerp regionaal mobiliteitsplan
De cluster welzijn ontvangt veel vragen van externe diensten (scholen, gezondheidsinstellingen...) naar tolken bij bepaalde gesprekken. Er werd reeds een afsprakenkader afgesloten met het Agentschap Integratie en Inburgering (hierna: AgII) over 'sociale tolken', die worden ingeschakeld voor meer diepgaande gesprekken en die hiertoe over de vereiste kwalificaties beschikken. De kost hiervan is evenwel vrij hoog. Taalhulpen daarentegen worden met een vrijwilligersvergoeding betaald, waardoor hun inzet financieel haalbaarder is. Hun taalniveau ligt iets lager (taalniveau B 2) dan dat van professionele sociale tolken, maar zij kunnen zeker een hulp zijn bij eenvoudige gesprekken.
Het AgII heeft een ondersteuningsaanbod rond taalhulpen ontwikkeld ten behoeve van de lokale besturen. Concreet houdt dit onder meer in dat het AgII een trainingstraject organiseert voor taalhulpen, door middel van infosessies, instaptoetsen Nederlands en trainingen, en instaat voor de matching en het beheer van de taalhulpenpool. Hiervoor rekent het Agentschap een forfaitair bedrag van 23 EUR per prestatie door een taalhulp aan. Ook andere diensten dan de eigen stadsdiensten kunnen gebruik maken van de taalhulpenpool. Het Agentschap zal deze prestaties factureren aan de stad, die deze dan doorfactureert aan de externe diensten.
De andere tarieven zijn:
- training taalhulpen (dertien lesuren): 500 EUR;
- (facultatief) vorming voor dienstverleners: 125 EUR;
- (facultatief) terugkomdag (drie lesuren): 125 EUR.
De samenwerkingsovereenkomst is opgenomen als bijlage bij dit besluit.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid, gewijzigd bij decreet van 29 mei 2015.
Uitgave te verrekenen op MJP002073 - AC000174 (werkingsmiddelen in verband met het ontwikkelen en implementeren van een taalbeleid).
Beschikbaar transactiekrediet 2023 op 28 september 2023: 13.991,20 EUR.
Voorzien transactiekrediet 2024: 25.200 EUR.
de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Integratie en Inburgering, Havenlaan 86C, bus 212, 1000 Brussel, met betrekking tot het ondersteuningsaanbod taalhulpen goed te keuren.
Een exemplaar van de overeenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Interpellatie van raadslid Karel Noppe.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Meerdere mensen hebben mij gecontacteerd om hun ongenoegen te uiten over het verdwijnen van het postpunt in het centrum van onze deelgemeente Sinaai.
Ik wil een aantal alternatieven voorstellen en vraag hiervoor de medewerking van het stadsbestuur.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch die zijn vraag tot agendering van de interpellatie intrekt.
We vernemen dat in een zaak waarin een nationaal partijvoorzitter betrokken is, demarches zijn gebeurd van betrokkene naar de politie en eventueel vanuit de politie naar betrokkene.
Hierover had ik de burgemeester, als administratief hoofd van de politie willen bevragen.
Graag had ik duidelijkheid gekregen over het verloop van het één en ander en de eventuele betrokkenheid van burgemeester en eventuele betrokken ambtenaren.
Vanzelfsprekend betreuren we de racistische uitlatingen van een bekend figuur in het kader van de Vredesfeesten. Maar zijn excuses zijn door de geviseerde gemeenschap aanvaard, dus we zouden ons liever focussen op een aantal eigenaardigheden en tegenstrijdigheden rond de werking van de politie:
- Welke contacten zijn er juist geweest tussen de betrokkene en de korpschef? Vinden het college en de burgemeester dat normaal?
- Hoe zijn de sms'en tussen de burgemeester en de betrokkene en tussen de korpschef en de betrokkene in de pers beland? Was dit met instemming van de burgemeester en de korpschef?
- Kan elke Sint-Niklazenaar zomaar het telefoonnummer van de korpschef bekomen op aanvraag? Om welke reden is zijn telefoonnummer door de burgemeester gedeeld met de betrokkene? In de pers verklaarde de betrokkene dat het was om rechtstreeks de stand van zaken in zijn dossier te weten te komen en de burgemeester verklaarde daarentegen dat het was omdat de betrokkene zijn excuses wou aanbieden.
- Hoe is de burgemeester in deze zaak tussen gekomen (of niet)?
- Waarom werd het pv pas zo laat opgesteld?