Verschillende mensen contacteerden ons de voorbije dagen met verschillende problemen met onterechte boetes. We hadden dit ook verwacht en aangekondigd in de gemeenteraden van maart 2022 en januari 2023. Enkele voorbeelden van de problemen:
1. Iemand van de thuiszorg kreeg een boete in de blauwe zone van de Elisabethwijk. Zij kan aantonen dat ze bij een patiënt aanwezig was van 10.40 uur tot 12.30 uur. Ondanks dat haar parkeerschijf lag en ze de toegelaten 2 uur niet heeft overschreden, kreeg ze toch een boete van de scanwagen om 11.40 uur (amper 1 uur na aankomst). Bij die boete waren enkele foto’s toegevoegd waarop haar dashboard vanzelfsprekend niet te zien is en het systeem dus helemaal niet in staat is om een boete op te leggen. Het is toch onbegrijpelijk dat we onze helden van de Zorg nu ook gaan viseren via onterechte boetes? Hun werkdruk ligt al zo hoog en nu worden ze nog belast met absurde administratie om hun boete aan te vechten.
2. Als buurtbewoners hun bewonerskaart verloopt, werden ze tot voor kort per brief verwittigd. Nu wordt er enkel een e-mail gestuurd. Een mail die gemakkelijk in de spam-folder terecht kan komen . We hebben melding gekregen van een vrouw van wie de bewonerskaart afliep op 16/2/2023. Op 13 maart trof ze twee boetes in haar brievenbus. Ze nam contact met de parkeerwinkels en kreeg meteen te horen dat er nog twee op komst waren. Toen ze aanklaagde dat de boetes pas 21 dagen na de feiten bij haar aankwamen, stelden de medewerkers van OPC dat dit kwam door technische problemen door het opzetten van het nieuwe systeem. Doordat ze nooit een brief kreeg en door de vertraging van het privébedrijf is ze meermaals beboet. Ondanks een duidelijke fout bij het stadsbestuur en het parkeerbedrijf kreeg ze te horen dat ze toch alle boetes zou moeten betalen. Onbegrijpelijk toch?
3. In het nieuwe systeem van OPC moet je binnen de acht dagen betalen. Geen acht dagen na ontvangst, maar acht dagen na de verzenddatum. In het geval van de buurtbewoonster werd de boete op 9 maart verzonden en kwam deze pas op 13 maart toe. Het is toch absurd dat bewoners slechts vier dagen de tijd krijgen om een boete te betalen of om de boete te betwisten? En dit is enkel mogelijk omdat jullie de retributie op parkeren in deze zin hebben aangepast in december 2022.
4. We hebben ook opgemerkt dat op de foto’s die OPC toevoegt aan de boetes toevallige voorbijgangers herkenbaar zijn afgebeeld. Dit is een flagrante schending van de privacywetgeving.
5. Er werden ook onterechte boetes uitgedeeld aan mensen die correct geparkeerd stonden op de privéparking van de schouwburg voor personeel, gasten, ...
6. De scanwagen parkeert zelf foutief ...
7. We willen er nogmaals op wijzen dat de beperking tot een registratie van amper twee nummerplaten voor mensen met een handicap onwettelijk is volgens de Nationale Hoge Raad Personen met een Handicap.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er tegenwoordig een wachtrij staat aan het parkeerwinkel van mensen om hun boete aan te vechten ...
Gezien de structurele gebreken en tekortkomingen, vragen we om het systeem met de scanwagen onmiddellijk stop te zetten en op zijn minst de boetes in de blauwe zones kwijt te schelden.