Terug
Gepubliceerd op 25/09/2023

2023_GR_00226 - Urbanisatie Houten Schoen, Eigenlostraat, Hoge Heerweg, Hoogkamerstraat, Galgstraat en Laarstraat (OMV_2022066247): vaststellen rooilijnplan: goedkeuring

gemeenteraad
vr 25/08/2023 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Kris Van der Coelden, raadslid (Vooruit); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Anita Dhollander, raadslid (CD&V); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Marcel Van Looy, raadslid (N-VA); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Filip Herman, raadslid (N-VA); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Tamara De Boey, raadslid (Vlaams Belang); Chris Wauman, raadslid (PVDA); Steve Vonck, raadslid (Vooruit); Jo De Geest, korpschef

Afwezig

Christine Meert, raadslid (N-VA)

Verontschuldigd

Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Aster Baeck, raadslid (Groen); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Johan Verhulst, algemeen directeur
2023_GR_00226 - Urbanisatie Houten Schoen, Eigenlostraat, Hoge Heerweg, Hoogkamerstraat, Galgstraat en Laarstraat (OMV_2022066247): vaststellen rooilijnplan: goedkeuring 2023_GR_00226 - Urbanisatie Houten Schoen, Eigenlostraat, Hoge Heerweg, Hoogkamerstraat, Galgstraat en Laarstraat (OMV_2022066247): vaststellen rooilijnplan: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De aanvraag betreft riolerings- en wegeniswerken die gekend worden onder de naam ‘Aansluiting Hoogkameren’. De werken omvatten volgende straten: Laarstraat (gedeeltelijk), Eigenlostraat, Houten Schoen, Damstraat, Hoogkamerstraat, Hoge Heerweg, Galgstraat en De Cauwerstraat (gedeeltelijk). Er worden volgende werken aangevraagd: het verbouwen of wijzigen van infrastructuur (verhardingen, nutsleidingen, riolering) en terreinaanlegwerken (ontbossen, rooien van bomen, wijzigen van reliëf en inrichten van terreinen).
De infrastructuurwerken omvatten:
- Laarstraat: de bestaande rijweg in asfalt en de goten in beton worden volledig opgebroken en hersteld conform bestaande toestand;
- Eigenlostraat: de bestaande rijweg in asfalt en de goten/kantstroken in beton worden volledig opgebroken en heraangelegd. Hierbij wordt het bestaande wegprofiel gewijzigd vanaf het kruispunt Laarstraat tot Eigenlostraat 22. Er worden nieuwe enkelrichtingsfietspaden in roodbruine asfalt vanaf kruispunt Laarstraat tot aan Eigenlostraat 22 voorzien. De wegenis wordt vernieuwd (aangepast wegprofiel met fietspaden) over een lengte van +/- 720 m waarbij de rijweg in asfalt voorzien wordt. Ter hoogte van Eigenlostraat huisnummer 47 tot 53 worden wegversmallingen voorzien voor het afremmen van het doorgaand verkeer. Deze wegversmallingen worden uitgevoerd in een uitgewassen cementbetonverharding. De bestaande opritten worden opgebroken en heraangelegd in betonstraatstenen;
- Galgstraat: de bestaande rijweg in asfalt en de goten/kantstroken in beton worden volledig opgebroken en heraangelegd. Hierbij wordt het bestaande wegprofiel gewijzigd vanaf het kruispunt Damstraat tot Eigenlostraat. De wegenis wordt vernieuwd over een lengte van circa 1.140 m waarbij de rijweg in asfalt voorzien wordt. Langs beide straatzijde wordt een strook in cementbetonverharding voorzien. De bestaande opritten worden opgebroken en heraangelegd in betonstraatstenen;
- Houten Schoen: de bestaande rijweg in asfalt en de goten/kantstroken in beton worden volledig opgebroken en heraangelegd. Hierbij wordt het bestaande wegprofiel gewijzigd vanaf het kruispunt Damstraat tot aan het kruispunt Eigenlostraat. De wegenis wordt vernieuwd over een lengte van circa 1.080 m waarbij de rijweg in asfalt voorzien wordt. Het bestaande betonnen fietspad en de zachte bermen worden volledig opgebroken en heringericht. Er worden nieuwe enkelrichtingsfietspaden in roodbruine asfalt vanaf kruispunt Damstraat tot aan het kruispunt Eigenlostraat voorzien. Ter hoogte van Houten Schoen 19-56 wordt er een bushalte voorzien met stationeren op de rijbaan. De bushalte wordt verhoogd uitgevoerd in betonstraatstenen. De aansluitingen met Industriepark-Noord, Rietvelde, De Meulenaertstraat en Hertjen worden volledig opnieuw ingericht. Alle aansluitingen behalve Industriepark-Noord worden voorzien van de nodige prefab verkeersdrempels. De bestaande opritten worden opgebroken en heraangelegd in betonstraatstenen;
- Hoge Heerweg: de bestaande rijweg in asfalt, de lijnvormige elementen in beton worden volledig opgebroken en heraangelegd. Hierbij wordt het bestaande wegprofiel gewijzigd vanaf het kruispunt Eigenlostraat tot aan het kruispunt Industriepark-Noord waarbij een aangepast wegprofiel wordt voorzien. Er worden een nieuw enkelrichtingsfietspad in grijze betonverharding en een fietssuggestiestrook in okergele coating vanaf kruispunt Eigenlostraat tot aan het kruispunt Industriepark-Noord voorzien. De wegenis wordt vernieuwd over een lengte van circa 840 m waarbij de rijweg in asfalt voorzien wordt. Ter hoogte van Eigenlostraat 20, 36, 51, 69 en 80 wordt er een asverschuiving voorzien. De aansluitingen met Industriepark-Noord (twee aansluitingen) en Oostjachtpark worden volledig heringericht. Het kruispunt Hoge Heerweg, Industriepark-Noord en Oostjachtpark wordt voorzien van prefab verkeersdrempels. De bestaande opritten worden opgebroken en heraangelegd in betonstraatstenen;
- Hoogkamerstraat: de bestaande rijweg in kasseiverharding, de lijnvormige elementen in beton en het voetpad in betonstraatstenen worden volledig opgebroken. De wegenis wordt vernieuwd over een lengte van circa 370 m waarbij de rijweg in asfalt voorzien wordt met aan beide straatzijde een fietssuggestiestrook in uitgewassen cementbeton. De nieuwe wegenis is smaller dan de huidige wegenis. De bestaande opritten worden opgebroken en heraangelegd in betonstraatstenen.

Voor de realisatie van de wegenis worden bepaalde delen onteigend. De rooilijn wijzigt beperkt.
Op de hoek van Eigenlostraat met Laarstraat wordt een deel onteigend om de hoek minder scherp te maken (inneming 15), een smalle strook aan weerzijden van Eigenlostraat vergroot het openbaar domein (innemingen 1-11 en 16-37). De beide hoeken met Galgstraat worden beperkt afgerond (inneming 14 en 13). Ter hoogte van huisnummers 88 en 90 wordt een strook van het openbaar domein overgedragen aan de eigenaars (overdracht 12-13).

Verder wordt de strook richting Hoogkamerstraat iets breder onteigend (innemingen 41, 67-1 en 67-2), aan de overkant blijft de strook zeer smal (innemingen 43-47 en 68-73).
Een smalle strook wordt onteigend ter hoogte van huisnummers 38 B tot en met 46 (innemingen 49-54), aan de overkant wordt een smalle strook op de hoek van Eigenlostraat-Oostjachtpark onteigend (inneming 48).

In Houten Schoen worden ter hoogte van nummers 19 en 56 iets bredere stroken onteigend (innemingen 55, 56 en 57) ten behoeve van het inrichten van een bushalte. Een zeer smalle strook wordt onteigend om de rooilijn recht te trekken ter hoogte van de huisnummers 28-30-32 a (innemingen 58, 59 en 60).

Op de bestaande ingebuisde waterloop Barbierbeek (geklasseerd, 2de categorie) worden twee nieuwe lozingspunten gecreëerd. De Barbierbeek ten zuiden van het projectgebied is geklasseerd (2de categorie). Aan deze waterloop worden werken uitgevoerd. De waterloop wordt beheerd door de provincie Oost-Vlaanderen.

De terreinaanlegwerken omvatten:
- ontbossen: voor de wegeniswerken en aanleg van een bushalte in Houten Schoen ter hoogte van huisnummer 19 moet een zone ontbost worden. Het boscompensatievoorstel is opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag;
- rooien van bomen: voor de wegeniswerken moeten bomen gerooid worden, namelijk zeven hoogstammige inheemse bomen (Tilia) in de Eigenlostraat, drie hoogstammige inheemse bomen (Salix en Prunus) aan kruispunt Industriepark Noord - Hoge Heerweg ter hoogte van huisnummer 77, vijf hoogstammige inheemse bomen (Platanus en Fraxinus) in Houten Schoen ter hoogte van huisnummers 17-19. Verder worden nog zestien niet-vergunningsplichtige bomen gerooid aan het kruispunt Industriepark Noord - Hoge Heerweg ter hoogte van huisnummer 43, elf bomen in de Eigenlostraat ter hoogte van huisnummer 65-62, één boom in Houten Schoen ter hoogte van huisnummer 17-19;
- het reliëf van de bodem aanzienlijk wijzigen: in de Laarstraat wordt er een bufferbekken voorzien. Het diepste punt is 2,85 m onder het maaiveld. Het te ontgraven volume is 115 m³. Er worden in de projectzone verscheidene grachten en wadi’s gedempt en aangelegd. Het perceel Eigenlostraat 2de afdeling, sectie C, nummer 852 c zal gebruikt worden als terrein voor grondverbetering. Dit betreft een tijdelijke handeling.

In totaal worden over een lengte van ongeveer 5.460 m werken uitgevoerd. Alle wegen behoren of zullen in de toekomst behoren tot openbaar domein. Het kruispunt Eigenlostraat/Houten Schoen/Hoge Heerweg/Hoogkamerstraat is niet inbegrepen in deze aanvraag. De zogenaamde IIOA (exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit die vergunningsplichtig is) betreffen het uitvoeren van een bronbemaling met bijhorende lozing van afvalwater en het bijstellen van voorwaarden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 5 juni 2023 tot en met 4 juli 2023. Er werden acht digitale en één analoog bezwaarschrift ingediend, dat identiek is aan één van de digitale bezwaren.
De bezwaarschriften handelen over:
1. Het verwijderen van een haag op privéterrein;
2. Werken aan de toplaag en snelheid;
3. Effecten bronbemaling;
4. Aanleg Eigenlostraat, materialen aanleg;
5. Effecten bronbemaling;
6. Effecten bronbemaling;
7. Keuze type fietspad, keuze straatkant voor onteigening;
8. Effecten bronbemaling.

De bezwaren 1, 3, 5, 6 en 8 hebben geen betrekking op de zaak der wegen.
Bezwaar 2: de werken in de Laarstraat zijn gepland over een lengte van circa 40 m. Waarom wordt niet de hele lengte van Laarstraat voorzien van een nieuwe toplaag? De bezwaarindieners wijzen erop dat het verkeer er snel rijdt en geluidshinder veroorzaakt. 

Bezwaar 4: door de heraanleg van Eigenlostraat en de asverschuiving richting de woning van de bezwaarindiener, zullen meer trillingen van de baan voelbaar zijn, wat een verstoring van het leefcomfort van de bezwaarindiener voor gevolg heeft. Hij vreest ook voor een exponentiële groei van doorgaand en/of sluip(vracht)verkeer. Ook vreest hij voor extra geluidsoverlast, wat niet onderzocht is met een geluidsstudie. Het verhoogd fietspad is te laag aan de zijde van de woningen en brengt geen extra veiligheid voor zwakke weggebruikers ter hoogte van de uitrit van de bedrijven. Waar beton wordt gebruikt zal dit leiden tot geluidsoverlast, hij vraagt om in de plaats asfalt te gebruiken. De bezwaarindiener heeft bezwaar tegen de geplande vluchtheuvels: er zijn er veel te veel kort op elkaar en dit zal leiden tot extra geluidsoverlast door afremmende en optrekkende voertuigen, tot problemen bij bijvoorbeeld sneeuwruimen en voor ambulances. Hij vraagt het rooilijnplan aan te passen opdat de last van de geplande heraanleg niet op de schouders van de bewoners terechtkomt en voegt de waardebepaling en het voorstel voor de afkoppeling toe aan zijn bezwaar.

Bezwaar 7: de bezwaarindiener vraagt of het klopt dat voor de onteigeningen aan de huisnummers 1 en 2 tot en met 22 van Eigenlostraat een vergoeding aan de eigenaars wordt betaald voor de onteigening die de facto al is gebeurd, daar er nu al werken zijn uitgevoerd. Hij heeft bezwaar tegen de wijze waarop het braakliggende terrein ter hoogte van de huisnummers 24 tot en met 36 slecht gedeeltelijk benut zou worden, maar dat er tegelijkertijd ter hoogte van nummer 5 industriegrond zou worden onteigend. De bezwaarindiener zegt dat de wegenaanleg met fietspaden aan beide zijden van de weg op een ander wijze kan worden uitgevoerd, door maximaal het braakliggende terrein te gebruiken en mogelijks een beperkt deel van de voortuinen van de huisnummers 28, 30 en 32. Hierdoor wordt vermeden dat schaarse industriegrond wordt onteigend. De momenteel vooropgestelde onteigening langs Eigenlostraat ter hoogte van nummer 5 voldoet volgens de bezwaarindiener dan ook niet aan de noodzakelijkheidsvereisten voor een onteigening. Hij vraagt zich ook af waarom in Eigenlostraat werd gekozen voor een fietspad aan weerszijden van de straat, omdat de noordelijke zijde van de straat woongebied met landelijk karakter is (een beperkt aantal vrijstaande huizen met opritten), en de zuidelijke zijde een industriegebied, met daarop meerdere logistieke verdeelcentra. Er zou minder onteigend moeten worden in geval van een dubbelrichtingsfietspad, maar vooral, gelet op de specifieke situatie van Eigenlostraat, lijkt het hier net veiliger voor fietsers om een dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde van de straat aan te leggen.

Evaluatie:
Bezwaar 2: de Laarstraat behoort voor een deel tot het grondgebied van Sint-Niklaas en voor een deel tot het grondgebied van Temse. Verkeersdrempels op locaties met zwaar verkeer worden maximaal vermeden (geluidsoverlast/schade weg). De bochtstralen worden zodanig ingericht dat snel inrijden bemoeilijkt wordt. Er werden dus maatregelen genomen om de snelheid te beperken.

Bezwaar 4: in Eigenlostraat zijn geen vluchtheuvels voorzien. Wel is er een wegversmalling voorzien ter hoogte van de huisnummers 53-47 met als doel voldoende veiligheidsmarge te realiseren voor de fietser ten opzichte van de erftoegangen. Om deze wegversmalling te accentueren is ervoor geopteerd met een andere materialisatie te werken. Geluidsoverlast bij betonverharding komt voornamelijk voor bij het overrijden van voegen en door het gebruik van de granulaten. Door het gebruik van fijne granulaten en de beperkte afstand van de verharding wordt de geluidsimpact te verwaarlozen geacht. Het fietspad wordt aangelegd volgens de richtlijnen van het vademecum fietsvoorzieningen, dit zowel qua materialisatie als maatvoering. Alle fietspaden worden maximaal verhoogd aangelegd en er is een veiligheidsmarge voorzien ten aanzien van de rijweg.

Bezwaar 7: of er al werken bezig waren aan de te onteigenen gronden ter hoogte van Eigenlostraat 1 en 2 tot en met 22 doet niet ter zake: deze gronden zijn/waren privé-eigendom die worden onteigend ten algemenen nutte en moeten worden vergoed conform de wetgeving. De inname van het bestaande privéterrein ter hoogte van de nummers 24 tot en met 36 is inderdaad beperkt, maar de inname van het terrein aan de overkant ter hoogte van nummer 5 is ook beperkt. Het ‘onteigenen van schaarse industriegrond’ kan hier niet als argument worden aangehaald, aangezien de strook die wordt onteigend aan de straatzijde ligt en de facto nauwelijks bruikbaar is als industriegrond: de strook kan niet worden gebruikt om er gebouwen of constructies te plaatsen en kan hooguit deel uitmaken van een voortuinstrook. De relatieve waarde van dergelijke industriegrond is dus beperkt. Tijdens het ontwerpproces is er een alternatieve inrichting met dubbelrichtingsfietspad onderzocht. Echter aangezien op trajectniveau aangesloten wordt op enkelrichtingsfietspaden, een dubbelrichtingsfietspad tot bijkomende oversteekbewegingen leidt (kruispunt Hoogkamerstraat en ter hoogte van nummer 76), potentiële conflicten ter hoogte van erftoegangen genereert en extra grondinnames noodzakelijk maakt, werd de voorkeur gegeven aan het scenario met enkelrichtingsfietspaden langsheen de Eigenlostraat. Gelet op het specifieke karakter van Eigenlostraat en meer bepaald de aanwezigheid van vrachtverkeer zijn flankerende maatregelen voorzien: attentieverhoging door middel van het voorzien van een fietsdetectielus in het fietspad gekoppeld aan een oplichtend verkeersbord (A51 + onderbord ‘Fietsers’) om vrachtwagenchauffeurs te wijzen op aankomende fietsers.

Er wordt niet ingestemd met de bezwaren.
Alle interne diensten verlenen een gunstig advies voor het rooilijnplan.
Advies omgevingsambtenaar (stedenbouw): het college van burgemeester en schepenen kan de vergunning pas verlenen of weigeren nadat de gemeenteraad een uitspraak heeft gedaan over de zaak van de wegen. De heraanleg van de wegen leidt tot een betere verkeersafwikkeling en meer veiligheid voor de zwakke weggebruiker. De bezwaren betreffen onderwerpen die in het uitgebreide voortraject zijn onderzocht. Het rooilijnplan voldoet aan de geldende normen. Om die redenen wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het ontwerp van voorliggend rooilijnplan en aanleg en uitrusting van de wegenis vast te stellen.

Juridische grond

Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.
Besluit betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

in toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet en artikel 12 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen akkoord te gaan met het rooilijnplan van Houten Schoen, Eigenlostraat, Hoge Heerweg, Hoogkamerstraat, Galgstraat en Laarstraat, 9100 Sint-Niklaas.
Een exemplaar van de ontwerpplannen wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.

Artikel 2

kennis te nemen van de ingediende bezwaren en zich de beargumenteerde weerlegging van de bezwaren eigen te maken.