do 19/12/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
De installatievergadering van de gemeenteraad van Sint-Niklaas vond plaats op 2 december 2024. Mevrouw Sarah Willockx was verontschuldigd en liet ondertussen weten dat afstand doet van haar mandaat. Bijgevolg komt Yente Syvertsen, eerste opvolger voor de gemeenteraad op de lijst waartoe Sarah Willockx behoort, in aanmerking om als gemeenteraadslid te worden aangesteld.
De gemeenteraad moet overeenkomstig artikel 6 § 3 van het decreet lokaal bestuur de geloofsbrieven onderzoeken. Daarna legt hij, vóór hij het mandaat aanvaardt, in openbare vergadering, de volgende eed af in handen van de voorzitter van de installatievergadering: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”, waarna de voorzitter betrokken raadslid aangesteld verklaart.Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de eretitel van schepen te verlenen aan gewezen schepenen Marijke Henne, Ine Somers en Wout De Meester.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de eretitel van gemeenteraadslid te verlenen aan een aantal gewezen gemeenteraadsleden.
De wetgever kent de bevoegdheid voor personeelszaken bij de lokale politie toe aan ofwel de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de burgemeester of de korpschef. In bepaalde gevallen voorziet de wetgever uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om de haar toegekende bevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
Omdat dit een vereenvoudiging van het administratief proces beoogt en een efficiëntere werking van de politiezone betekent, stelt de lokale politie Sint-Niklaas voor om van deze mogelijkheid gebruik te maken door de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad voor het toestaan van de non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) aan de politiepersoneelsleden die aan de voorwaarden voldoen, te delegeren aan de burgemeester.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De wetgever kent de bevoegdheid voor personeelszaken bij de lokale politie toe aan ofwel de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de burgemeester of de korpschef. In bepaalde gevallen voorziet de wetgever uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om de haar toegekende bevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
Omdat dit een vereenvoudiging van het administratief proces beoogt en een efficiëntere werking van de politiezone betekent, stelt de lokale politie Sint-Niklaas voor om van deze mogelijkheid gebruik te maken door de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad voor het erkennen van voorafgaande diensten aan CALogpersoneelsleden (administratief en logistiek kader) die aan de voorwaarden voldoen, te delegeren aan de burgemeester.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De wetgever kent de bevoegdheid voor personeelszaken bij de lokale politie toe aan ofwel de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de burgemeester of de korpschef. In bepaalde gevallen voorziet de wetgever uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om de haar toegekende bevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
Omdat dit een vereenvoudiging van het administratief proces beoogt en een efficiëntere werking van de politiezone betekent, stelt de lokale politie Sint-Niklaas voor om van deze mogelijkheid gebruik te maken en de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad voor het benoemen van geselecteerde politiepersoneelsleden, te delegeren aan de burgemeester.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
Het is aangewezen om de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, voor wat betreft de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vastleggen van de voorwaarden van een overheidsopdracht (inclusief indicatieve raming) voor de politiezone, af te stemmen op de regeling bij de stad, aangezien de procedures overheidsopdrachten voor de politiezone door de stad worden gevoerd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De overheid wijst de dienst aan die bevoegd is voor de behandeling van de aangifte van ieder ongeval dat als arbeidsongeval kan worden beschouwd of iedere ziekte die als beroepsziekte kan worden beschouwd. De personeelsleden worden daarvan in kennis gesteld.
De korpschef stelt voor de erkenning van de arbeidsongevallen van alle medewerkers van de lokale politie Sint-Niklaas toe te wijzen aan het stedelijke team verzekeringen en de erkenning van de beroepsziekten aan het kabinet van de korpschef.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit goed te keuren.
Sinds 2018 sluit de de lokale politie Sint-Niklaas jaarlijks een convenant af met PAULO-politieopleiding.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het convenant tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de lokale politie Sint-Niklaas te vernieuwen voor 2025.
Het middenkader van de lokale politie Sint-Niklaas is in de personeelsformatie vastgesteld op 38 hoofdinspecteurs. Momenteel volgen vier hoofdinspecteurs de opleiding tot commissaris bij een erkende politieschool. Zij studeren op 1 maart 2025 af als commissaris. Hierdoor ontstaan er vier vacatures van hoofdinspecteur in de zone. Om een continue dienstverlening te kunnen blijven garanderen is het opportuun om deze vier functies van teamleider (graad: hoofdinspecteur) bij de dienst interventieploegen vacant te verklaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd vier functies van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren als teamleider voor de interventiedienst.
Het retributiereglement op de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten moet gewijzigd worden door wijziging van 10 juni 2024 van het invorderingsdecreet van 30 mei 2008.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement goed te keuren.
De gemeenteraad keurde eerder het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materiaal, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goed. Er worden nu enkele tarieven toegevoegd en geschrapt op gebied van administratieve dienstverlening (afgifte van administratieve stukken).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen van het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materiaal, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goed te keuren.
In zitting van 23 juni 2017 heeft de gemeenteraad het reglement op de retributie op het parkeren opnieuw vastgesteld. Ondertussen heeft de gemeenteraad dit reglement aangevuld en gewijzigd in zittingen van 19 december 2017, 22 juni 2018, 25 september 2020, 20 december 2022 en 19 december 2023. Door het invoeren van een handelaarsabonnement, wijzigingen inzake het bewonersvignet en actualisaties voor specifieke doelgroepen dringt zich een aanpassing aan het retributiereglement op.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde retributiereglement goed te keuren.
Het reglement op de algemene gemeentelijke bedrijfsbelasting werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd voor de bestuursperiode 2020-2025, laatst gewijzigd 20 december 2022.
Er worden een aantal wijzigingen verwerkt naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement op de algemene gemeentelijke bedrijfsbelasting goed te keuren.
Het reglement op de gemeentebelasting betreffende de lozing, de afkoppeling en infiltratie van hemel- en afvalwater werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd voor bestuursperiode 2020-2025, gewijzigd 20 december 2022.
Er worden een aantal wijzigingen verwerkt naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe reglement op de gemeentebelasting betreffende de lozing, de afkoppeling en infiltratie van hemel- en afvalwater
goed te keuren.
In zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad het reglement van deze belasting ingevoerd en gewijzigd op 20 december 2022. Er worden twee kleine wijzigingen verwerkt naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van het reglement met betrekking tot de gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil) goed te keuren.
Het reglement gemeentebelasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd voor bestuursperiode 2020-2025, gewijzigd 25 mei 2020, 15 december 2020, 21 december 2021, 20 december 2022 en 19 december 2023. Er wordt een kleine wijziging verwerkt naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement inzake de gemeentebelasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein goed te keuren.
In zitting van 24 maart 2023 werd door de gemeenteraad de gemeentebelasting op het niet heraanplanten van gevelde of gerooide bomen goedgekeurd. Er wordt een gerichte wijziging verwerkt naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement op het niet heraanplanten van gevelde of gerooide bomen goed te keuren.
Het reglement belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd voor bestuursperiode 2020-2025 en gewijzigd in zitting van 20 december 2022. Er wordt een wijziging verwerkt naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten
goed te keuren.
Het reglement gemeentebelasting op masten en pylonen werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd voor bestuursperiode 2020-2025 en gewijzigd in zitting van 21 juni 2024. Er wordt een specifieke wijziging voorgesteld naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement inzake de gemeentebelasting op masten en pylonen goed te keuren.
Het belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd voor bestuursperiode 2020-2025 en gewijzigd 20 december 2022. Er wordt een wijziging naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons goed te keuren.
Het reglement belasting op tweede verblijven en weekendverblijven werd op 19 december 2019 goedgekeurd voor de bestuursperiode 2020-2025 en gewijzigd op 20 december 2022. Er worden enkele wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement betreffende de belasting op tweede verblijven en weekendverblijven
goed te keuren.
Het belastingreglement op vaste en mobiele reclame werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd en gewijzigd op 20 december 2022. Er worden twee wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement belasting op vaste en mobiele reclame
goed te keuren.
Het belastingreglement ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen werd door de gemeenteraad op 19 december 2019 goedgekeurd en gewijzigd op 19 december 2023. Er worden nu twee wijzigingen voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde reglement belasting er bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen
goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst met acties uit boekjaar 2025 goed te keuren, waarvan de verrichtingen die op het krediet ervan worden gevoerd, aan de gemeenteraad worden voorgelegd ongeacht het bedrag, tenzij met inachtneming van de algemene rekeningnummers opgenomen in de definitie 'dagelijks bestuur’ en van de machtigingsgrens van 10.000 EUR, exclusief btw.
De algemeen directeur staat in voor het dagelijks personeelsbeheer. Hij kan deze bevoegdheid delegeren naar andere personeelsleden. De uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer werd door de algemeen directeur gedelegeerd naar de adjunct-algemeen directeur. Wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer moet worden verstaan, wordt vastgelegd door de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de schriftelijke opdracht heden verleend door Tchantra Van De Walle, voorzitter van de gemeenteraad, aan Lieven Dehandschutter, burgemeester, om het voorzitterschap van de gemeenteraad waar te nemen bij haar tijdelijke afwezigheid.
Op 2 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verdeling, de samenstelling en de voorzitters van de commissies goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van Den Azalee vzw aan te duiden, alsook een lid voor de raad van bestuur voor te dragen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van Energieprojecten Azalee vzw aan te duiden, alsook een lid voor de raad van bestuur voor te dragen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een dagelijkse en een uitgebreide raad voor land- en tuinbouw op te richten en de samenstelling ervan goed te keuren.
Momenteel beschikt Waasballon vzw over een propaangasvulstation op een perceel grond in het Europark-Zuid voor het vullen van de gasflessen van de ballonvaarders die bij vzw Waasballon zijn aangesloten.
In het kader van de toekomstige aanleg van de Oostelijke Tangent moet er een nieuwe locatie gezocht worden. Interwaas is bereid om hiervoor aan de stad een erfpachtrecht te verlenen op een stuk grond gelegen aan de Moerputstraat. De stad zal op haar beurt een opstalrecht toestaan aan vzw Waasballon voor het oprichten van een nieuw propaangasvulstation.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het erfpachtrecht dat Interwaas zal toestaan aan de stad en het verlenen van een opstalrecht door de stad aan Waasballon vzw en de voorwaarden van de ontwerpaktes vast te stellen.
Een inspecteur van politie wil met vervroegd pensioen gaan op 1 juni 2025. Hij bevindt zich momenteel reeds in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen sinds 1 juni 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontslag en de pensioenaanvraag van betrokkene goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidswegongeval van 15 april 2024 overkomen aan een agent bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Op 30 maart 2023 werd een inspecteur slachtoffer van een arbeidsongeval. Op 26 maart 2024 werden ons de besluiten van medische expertise door Medex opgestuurd. Hierin wordt de consolidatiedatum vastgelegd op 8 februari 2024 met een blijvende invaliditeit van 2 %.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 2 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 10 maart 2024 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 26 juli 2024 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur verplichtte de lokale besturen om tegen 1 januari 2019 over een gemeenschappelijk organogram voor stad en OCMW te beschikken.
Op de gemeenteraadszitting en OCMW raadsbeslissing van 24 augustus 2018 en 28 juni 2018 werd een gemeenschappelijk organogram voorgelegd en goedgekeurd. Dit is in werking getreden op 1 januari 2019.
Formeel blijven beide organisaties aparte juridische werkgevers, wat als gevolg heeft dat een formele overdracht van werknemers soms nodig is.
Bij OCMW-raadsbeslissing van 19 december 2024 zal worden beslist een personeelslid over te dragen naar het stadsbestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overdracht van personeel vanuit het OCMW goed te keuren. De overdracht gaat in op 1 januari 2025.
Het decreet lokaal bestuur verplichtte de lokale besturen om tegen 1 januari 2019 over een gemeenschappelijk organogram voor stad en OCMW te beschikken.
Op de gemeenteraadszitting en OCMW raadsbeslissing van 24 augustus 2018 en 28 juni 20218 werd een gemeenschappelijk organogram voorgelegd en goedgekeurd. Dit is in werking getreden op 1 januari 2019.
Formeel blijven beide organisaties aparte juridische werkgevers, wat als gevolg heeft dat een formele overdracht van werknemers soms nodig is.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overdracht van personeel naar het OCMW goed te keuren.