Terug commissie schepen Maxime Callaert

ma 16/06/2025 - 20:30 gemeenteraadszaal

gemeenteraad

OPENBARE ZITTING

Ondersteuning financiën

Boekhouding
Financiën (staffunctie)
  • Subsidies kunnen enkel worden toegekend in uitvoering van een subsidiereglement, een subsidieovereenkomst of een aparte nominatieve subsidielijst die door de gemeenteraad wordt goedgekeurd. Hierbij wordt de lijst met nominatieve subsidies voorgelegd. 
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst met aanpassingen aan de nominatieve subsidies goed te keuren.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee  invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld. Aangezien het stadsbestuur de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt, moet de gemeenteraad de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn voor het aandeel van het OCMW ook nog goedkeuren, vooraleer de integrale aanpassing van de meerjarenplanning kan worden vastgesteld.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aandeel van het OCMW in de aanpassing nummer 10 van het meerjarenplan 2020-2025  goed te keuren.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aandeel van de stad in de aanpassing nummer 9 van het meerjarenplan 2020-2025  vast te stellen.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de geïntegreerde aanpassing nummer 10 van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.

Ondersteuning

Beleidsondersteuning

Dienstverlening

Bestuursadministratie

Techniek

Overheidsopdrachten en administratie

Omgeving

Plannen en ontwikkelen
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontwerpplan voor de wijziging van een deel van de rooilijn van de Eigenlostraat voorlopig vast te stellen.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overeenkomsten die werden afgesloten met de eigenaars van de innemingen 11, 13, 17, 43, 57, 68+69, 71 en 72, noodzakelijk voor het rioproject Hoogkameren.

  • In het mobiliteitsplan van 2015 werd de gefaseerde invoering van een wijkcirculatie voor de binnenstad reeds voorgesteld en tevens goedgekeurd. 
    'Sint-Niklaas heeft de ambities om tot een hogere leefbaarheid en een verhoogd welbehagen te komen in het centrum en wil daar bovenop een verhoogde verkeersveiligheid nastreven. Deze ambities vertalen zich naar een autoluwer stadcentrum door het optimaliseren van de verkeersstructuur en de nodige ondersteunende circulatiemaatregelen. Ook hier vormt het lobbenstadmodel de belangrijkste leidraad.
    Door een aantal doordachte circulatiewijzigingen ter hoogte van de Grote Markt (knippen van de noord-zuid beweging) kan het doorgaand verkeer dat op de tangenten thuishoort reeds uit het centrum gemeden worden. Deze maatregel zal de pleinfunctie van de Grote Markt versterken, de oversteekbaarheid voor de fietsers en voetgangers verbeteren en zorgen voor een betere doorstroming voor het openbaar vervoer'.

    Om het bovenstaande te kunnen realiseren werd gekozen om een verkeersfilter te installeren aan beide zijden van de Grote Markt (ter hoogte van het kruispunt met de Hemelaerstraat en een net na het kruispunt met de Stationsstraat en Houtbriel).
    Het instellen van een verkeersfilter geeft de mogelijkheid aan het stadsbestuur om te bepalen wie al dan niet een vergunning krijgt om deze filter voorbij te rijden. Bestemmingsverkeer kan een vergunning aanvragen onder voorwaarden van het reglement betreffende de toegang tot autoluwe zones en voetgangerszones en doorgang door de verkeersfilters. 

    De ondergrondse parking is de ‘grootste’ bestemming voor gemotoriseerd verkeer binnen het filtergebied Grote Markt. Om te voorkomen dat zowel de bezoekers als de stadsdiensten disproportioneel belast worden de vergunningsprocedures, werd een softwarematige oplossing bedacht om de camera aan de Hemelaerstraat te laten communiceren met de camera aan de inrit van de parking. Dit wil zeggen dat wanneer u via het Noorden de parking wenst aan te rijden, dit mogelijk is. U wordt gecapteerd door de camera aan de Hemelaerstraat als overtreder, maar door het inrijden van de parking wordt deze overtreding geneutraliseerd. U wordt als gebruiker van de ondergrondse parking gezien als een voertuig van de categorie vrijgesteld. Het terugkeren naar het Noorden zal echter niet lopen via de Parkstraat. Wanneer een voertuig de ondergrondse parking verlaat, zal deze moeten wegrijden ofwel via de Parklaan ofwel via de Houtbriel. Het is technisch niet mogelijk om iedereen te whitelisten die in en uit de parking rijdt voor alle knips. Er is gekozen om enkel te whitelisten wanneer je aanrijdt uit het noorden en de parking inrijdt. Wegrijden moet dan gebeuren via de Parklaan of Grote Markt Houtbriel. Komende van het zuiden (Parklaan of Hendrik Heymanplein) kan men vrij de parking inrijden zonder dat er een vergunning/whitelisting nodig is. Deze kunnen dan ook weer wegrijden zoals alle parkinggebruikers. 

    Uit een eerdere studie van SUUNTA bleek dat 50 % van alle verkeer dat over de Grote Markt reed een herkomst en een bestemming had buiten de ring. Hieruit kunnen we concluderen dat 50 % van alle wagens doorgaand verkeer betrof. Het halveren van het verkeer op de Grote Markt is dus het doel van deze maatregel.

raad voor maatschappelijk welzijn

OPENBARE ZITTING

Ondersteuning financiën

Boekhouding
Financiën (staffunctie)
  • Subsidies kunnen enkel worden toegekend in uitvoering van een subsidiereglement, een subsidieovereenkomst of een aparte nominatieve subsidielijst die door de raad wordt goedgekeurd.
    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de lijst met aanpassingen aan de nominatieve subsidies goed te keuren.

  • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee invulling wordt gegeven aan het beleidsprogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen, vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden vastgesteld.
    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het aandeel van het OCMW in de aanpassing nummer 10 van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.

Dienstverlening

Bestuursadministratie