Sinds een paar weken heeft ons land eindelijk een federale regering met bijhorend akkoord. Verschillende maatregelen zullen impact hebben op de lokale overheid. Hierover had ik graag een aantal vragen gesteld:
1. In het regeerakkoord lezen we het volgende "...het aanbod van de NMBS wordt afgestemd op de werkelijke behoeften van de reizigers, waarbij lijnen met hoge passagiersaantallen prioritair worden versterkt en het aantal stops van de trein op plaatsen met een lage vraag te beperken." Hebben we weet of dit impact kan hebben op de stations in de deelgemeenten? Komt de rechtstreekse trein Sint-Niklaas - Brussel terug?
2. In het regeerakkoord: "Vacante spoorwegbermen worden ter beschikking gesteld voor de aanleg van fietssnelwegen." Kunnen we opnieuw de vraag stellen aan Infrabel en NMBS voor het gebruik van de spoorwegberm aan het station?
3. Beperking werkeloosheid in de tijd: wat zal de impact op het OCMW van Sint-Niklaas zijn? Studies spreken over 456 mensen extra met een leefloon (+41%). Hoe gaat de intake verlopen? Zal het OCMW extra personeel aanwerven? Wordt er al gewerkt aan een plan? Zal de stad extra middelen voorzien? Wat zal de financiƫle impact op de stad zijn? Zal de federale overheid alle mogelijke extra kosten compenseren of zal de stad moeten bijdragen in de kosten?
4. De VVSG liet eerder al optekenen dat het eerbaar is om werken meer te laten lonen, maar dat hierdoor de ontvangsten voor lokale besturen uit de aanvullende personenbelasting mogelijks drastisch naar omlaag zouden gaan. Heeft het stadsbestuur hierover al indicaties?
Ik heb niet als doelstelling om een groot politiek debat te houden of te creƫren. Wel wil ik met deze interpellatie een eerste keer de mogelijke consequenties voor Sint-Niklaas aanraken. Het lijkt me verstandig om de (mogelijke) nadelen voor Sint-Niklaas in kaart te brengen en om waar mogelijk te vragen aan de federale regering om bepaalde zaken bij te sturen.