ma 19/05/2025 - 19:00 gemeenteraadzaal Burgemeester Lieven Dehandschutter en schepen Peter Buysrogge.
De personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas voorziet onder meer 151 plaatsen van inspecteur. Nog niet alle plaatsen zijn ingevuld, waaronder een functie van inspecteur bij de directie operaties, afdeling intelligence & opsporingen en onderzoek, dienst lokale recherche. De korpschef wenst deze functie in te vullen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de dienst lokale recherche.
Een assistent van de dienst onthaal en telefonie van lokale politie Sint-Niklaas vult via mobiliteitscyclus 2025-01 een vacature van assistent in bij de lokale recherche. Hierdoor ontstaat er een vacature van assistent bij de dienst onthaal en telefonie. Om een continue dienstverlening te kunnen garanderen bij dienst onthaal en telefonie is het noodzakelijk dat een functie van assistent onthaal en telefonie snel wordt ingevuld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van assistent onthaal en telefonie binnen het administratief en logistiek kader in te vullen via het systeem van de externe aanwerving omwille van een dringende nood, de mobiliteit of, in voorkomend geval, de wettelijke voorziene externe statutaire aanwerving.
De politiezone Sint-Niklaas wenst over te gaan tot een uitbreiding van het cameratoezicht op het grondgebied van de stad, in casu specifiek door een uitbreiding van de inzet van tijdelijk vaste camera’s, die in voorkomend geval intelligent zijn. Overeenkomstig de bepalingen van de wet op het politieambt (hierna WPA) dient voor de plaatsing van zichtbare tijdelijk vaste camera’s, die in voorkomend geval intelligent zijn, op niet-besloten plaatsen de voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad gevraagd te worden. Conform artikel 25/4 § 2 WPA wordt deze toestemmingsvraag ingediend door de korpschef als verwerkingsverantwoordelijke.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd toestemming te geven aan de korpschef voor het gebruik van de tijdelijke vaste camera’s op het grondgebied van Sint-Niklaas onder de omstandigheden zoals beschreven.
De kerkraad stelt jaarlijks de jaarrekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies uit te brengen over de jaarrekeningen over het dienstjaar 2024, ingediend door de tien kerkfabrieken op het stedelijk grondgebied, en dit advies over te maken aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Farys ov heeft tot doel:
- het integraal waterbeheer te verrichten wat betreft de watervoorziening, de waterzuivering en de waterbeheersing, het transport van water inbegrepen, ongeacht de oorsprong en/of de bestemming van dat water. Daarbij is de term water te begrijpen in zijn meest brede betekenis. Hij omvat onder meer hemelwater, grondwater, oppervlaktewater, water bestemd voor menselijke consumptie, industriewater, zwemwater en afvalwater;
- het beheer van de secundaire installaties in de sectoren sport, recreatie, ontspanning, cultuur en aanverwante, beperkt tot de geografische sectie waarvoor de inbreng is gebeurd, te doen met betrekking tot de studie, de bouw, de financiering, de technische exploitatie, de uitbating en het beheer van water gerelateerde installaties in de sectoren sport, ontspanning en verzorging;
- het beheer van wegenisinstallaties, waaronder begrepen de conceptie, realisatie en exploitatie, in de meest ruime betekenis van deze termen, van alle kunstwerken en inrichtingen van alle aard dienstig voor de wegenis.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd voor Farys twee vertegenwoordigers voor de algemene vergadering aan te duiden.
Farys verzorgt verschillende diensten in het publieke domein voor de deelnemende steden en gemeenten, op het vlak van drinkwaterdistributie en -transport en zuivering. Farys nodigt stadsbestuur Sint-Niklaas uit op de algemene vergadering van 20 juni 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordigers in deze vergadering.
VITAZ is een ziekenhuisvereniging in toepassing van deel 3, titel 4, hoofdstuk 4, van het decreet lokaal bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om één vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van VITAZ.
Creat services dv is een aankoopdienst met ervaring op het vlak van aankoopprocessen en de selectie van aannemers, dienstverleners en leveranciers. Creat services dv plaatst voor haar leden overheidsopdrachten, sluit raamcontracten af en gaat steeds op zoek naar de beste prijs. Creat services dv nodigt de stad uit, gezien ons lidmaatschap, op de algemene vergadering van 17 juni 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordigers in deze vergadering.
OFP Prolocus is het pensioenfonds van en voor de lokale besturen in Vlaanderen. Ze beheren het aanvullend pensioen van hun contractuele medewerkers. In zitting van 29 april 2022 besloot de gemeenteraad om toe te treden tot OFP Prolocus.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus aan te duiden.
Naar aanleiding van de uitbreiding van de site van het politiehuis met de bouw van een nieuw kantoor op de hoek van de Dalstraat/Kroonmolenplein wordt de grens tussen het privaat domein en het openbaar domein van het Kroonmolenplein gewijzigd. Hierdoor is het aangewezen een deel te affecteren in het openbaar domein en een deel te desaffecteren naar het privaat domein van de stad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
Een aspirant-inspecteur van politie die via de externe laureatenrekrutering werd aangewezen en benoemd onder voorwaarde van het slagen in de basisopleiding van inspecteur van politie, diende 28 april 2025 met onmiddellijke ingang zijn ontslag in: hij verzaakt uit eigen beweging aan de verderzetting van de basisopleiding en zal niet deelnemen aan de examens.
Als gevolg hiervan voldoet hij niet aan de voorwaarde tot aanwijzing en benoeming als inspecteur bij de interventiedienst van lokale politie Sint-Niklaas en komt zijn functie van inspecteur bij de interventiedienst vacant. De korpschef wenst de functie opnieuw in te vullen door de externe laureatenrekrutering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het vrijwillig ontslag van een aspirant-inspecteur van politie ingaande op 28 april 2025, het vrijwillig ontslag te aanvaarden en de functie opnieuw in te vullen via de externe laureatenrekrutering.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 20 januari 2025 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 4 januari 2024 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 23 juni 2024 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 23 oktober 2024 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.