Het reglement wordt aangepast om twee redenen:
1. Volgens het Koninklijk besluit van 12 maart 2025 worden de fietsstraten omgevormd naar fietszones. De verkeersborden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) duiden de zone aan. Ze hoeven niet meer na elk kruispunt herhaald te worden. Om de signalisatie in overeenstemming te brengen met de wetswijziging, geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2035.
2. Onderstaande nieuwe fietszones worden toegevoegd in het reglement:
- Leebrugstraat, aangezien in deze straat een lagere school gevestigd is en veel verkeer aanwezig is tijdens de spitsuren;
- Stationswegel, aangezien de straat gelegen is op een schoolroute;
- Vrouweneekhoekstraat, aangezien de straat gelegen is op een schoolroute;
- Grote Markt, aan gezien de aangename en leefbare stadskern en de rijstrookbreedte ook toelaat het verkeer in de tegengestelde rijrichting te laten rijden zodat het inhalen van het gemotoriseerd verkeer onmogelijk wordt gemaakt.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 16 mei 2008 over aanvullende reglementen op het verkeer.
Koninklijk Besluit van 12 maart 2023, de overgang van fietsstraten naar fietszones.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Lokaal aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2020.
met 30 stemmen voor (N-VA, Vooruit, CD&V, Groen en PVDA) en 8 stemmen tegen (Vlaams Belang en Frans Wymeersch)
het stedelijk aanvullend reglement op het verkeer voor fietsstraten van 26 juni 2020, dat deel uitmaakt van het gecoördineerd stedelijk aanvullend reglement van 1995, op te heffen en het aanvullend reglement op het verkeer voor fietszones goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
het aanvullend reglement op het verkeer voor fietszones ter kennisgeving over te maken aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaams departement mobiliteit en openbare werken.