Deze uitbreiding van het cameranetwerk kadert binnen het geïntegreerd stedelijk veiligheidsbeleid en het lokaal camerabeleid van Sint-Niklaas, dat de afgelopen jaren sterk heeft ingezet op een verbeterde en meer innovatieve aanpak van criminaliteit en onveiligheid. Bewakingscamera’s en ANPR op het openbaar domein worden ingezet als ondersteuning van de politiewerking, zonder de fysieke politie-inzet op het terrein te vervangen. Ze bieden de politie extra mogelijkheden om medewerkers optimaal in te zetten door vanuit de dispatching snel situationele inschattingen te maken en ploegen correct aan te sturen. Bij evenementen verschaffen camera's overzicht over activiteiten en bezoekersstromen, terwijl de opgenomen beelden kunnen dienen voor gerechtelijke onderzoeken en in sommige gevallen een preventieve waarde hebben. ANPR is vandaag een erg belangrijk ondersteunend instrument om informatie in te winnen, aan beeldvorming en om opsporing te doen over de verplaatsing van gezochte of te volgen voertuigen, maar ook om patrouilles gericht aan te sturen en daders op heterdaad te vatten. ANPR vergroot de heterdaadkracht van de politie door het verhogen van de pakkans van criminelen die gebruik maken van de openbare weg. Met het ANPR-systeem wil politiezone Sint-Niklaas ten slotte ook bijdragen aan de verkeersveiligheid (de knip).
De cameralocaties werden door de camerawerkgroep van stad Sint-Niklaas geselecteerd om voldoende dekking en overzicht rond de Grote Markt te realiseren. Zo zijn locaties voorzien rond de Grote Markt, in het begin van de Parklaan en aan het Onze-Lieve-Vrouwplein, waarbij de camera's aan het Onze-Lieve-Vrouwplein pas in een volgende werkfase zullen worden geplaatst. De camera’s worden bevestigd aan bestaande verlichtingspalen. Gezien de beperkte kijkhoek per camera en de maximum van één toestel per verlichtingspaal zijn meerdere types van camera's noodzakelijk voor adequate gebiedsdekking. De bestaande camera's van de Grote Markt (inclusief die op de hoeken met het Hendrik Heymanplein en Houtbriel/Stationsstraat) worden gerecupereerd en herplaatst.
Enerzijds vraagt de korpschef toestemming aan de gemeenteraad voor de plaatsing en het zichtbaar politioneel gebruik van vaste camera’s in de omgeving Grote Markt. De heraanleg van de Grote Markt tot een autoluwe, groene ontmoetingsruimte creëert nieuwe uitdagingen voor de openbare veiligheid en handhaving. De functie als centraal evenementenplein, met regelmatige markten, Vredefeesten en andere grootschalige activiteiten, vraagt om adequaat toezicht op bezoekersstromen en veiligheidsbeheer. De nieuwe locaties moeten de politie ondersteunen bij het monitoren van deze nieuwe dynamiek, het handhaven van de aangepaste verkeerssituatie en het waarborgen van de veiligheid op het hernieuwde marktplein dat als hart van de stad zal fungeren.
Anderzijds vraagt de korpschef toestemming voor het zichtbaar politioneel gebruik van vaste intelligente camera’s van het type ANPR (automatic number plate recognition of automatische nummerplaatherkenning). De positieve resultaten die de politie kan halen met ANPR op vlak van real time verkeersbeeldvorming en verkeershandhaving, actieve opsporing en handhaving in het kader van strafrechtelijke inbreuken, reactieve opsporing in het kader van rechercheonderzoeken en algemene beeldvorming zetten het argument om extra ANPR-camera’s (vast en tijdelijk vast) te gebruiken alleen maar kracht bij.
De politie is gebonden aan een strikt regelgevend kader bij de verwerking van informatie en persoonsgegevens door middel van (ANPR) camera’s. Ook al bevatten de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de politiediensten waarborgen die een minimale gegevensbescherming helpen te realiseren en die het recht op eerbiediging van het privéleven enerzijds en de doelstellingen van ordehandhaving en misdrijfbestrijding anderzijds in evenwicht willen brengen, het gebruik van de camera’s is privacy intrusief. Het is daarom van essentieel belang om bij de inzet steeds te waken over het evenwicht tussen de behoeften van de politiediensten in het raam van hun opdrachten en het recht op privacy van de betrokkenen. Een proportioneel gebruik van camera’s zoekt een evenwicht tussen verschillende factoren. Camera’s zijn daarom slechts een ondersteunings- en hulpmiddel. Een camera kan het algemeen politietoezicht niet vervangen maar het zorgt er wel voor dat het politietoezicht efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller wordt. Het kunnen reageren op incidenten en hits zorgt immers voor een betere en correct aansturing van ploegen op en naar het terrein. Een camera draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar kan de pakkans van daders verhogen, en verbetert derhalve de politionele heterdaadkracht. Door het verhogen van de pakkans van criminelen en overtreders is ook de preventieve waarde van het instrument hoog en mag een ontradend effect verwacht worden. Camera’s vormen vandaag een belangrijk en onmisbaar hulpmiddel voor politie. Zonder de inzet ervan, kunnen de beoogde resultaten niet op dezelfde wijze of in dezelfde mate worden verwezenlijkt.
Om de burgers en bezoekers te informeren zullen er pictogrammen in de buurt worden aangebracht en zal men via media het gebruik van de bewakingscamera’s communiceren.
Het gebruik van camera’s zorgt voor:
- een efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller politietoezicht, bv. het kunnen reageren op ANPR-hits;
- een betere en correcte aansturing van ploegen op en naar het terrein;
- een verhoogde pakkans van daders;
- een verbetering van de politionele heterdaadkracht;
- een objectieve waarneming, zodat er een permanente beeldvorming van overlastsites ontstaat;
- een vergrote veiligheidsbeleving;
- (door de installatie van nieuwe locaties) een zo groot mogelijke dekking via camerabewaking, blinde vlekken worden ingevuld.
De korpschef vraagt hierom dat de gemeenteraad toestemming verleent voor de plaatsing en het gebruik van camera's, die in voorkomend geval intelligent zijn op de betrokken niet-besloten plaatsen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Verordening van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (AVG of GDPR).
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt en latere wijzigingen (onder meer zoals gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, in het bijzonder de bepalingen met betrekking tot het zichtbaar gebruik van camera’s en de technische gegevensbank).
Wet op het politieambt, artikel 25/3, dat voorziet dat politiediensten in het kader van hun opdrachten camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone.
Wet op het politieambt, artikel 25/4, dat bepaalt dat een politiedienst camera's kan gebruiken overeenkomstig artikel 25/3 na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, wanneer het gaat om een politiezone.
Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (kaderwet).
Gemeenschappelijke richtlijn MFO-3 van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken betreffende het informatiebeheer inzake gerechtelijke en bestuurlijke politie.
Gemeenschappelijke richtlijn van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken met betrekking tot de bepaling van de nadere regels voor de toereikende, ter zake dienende en niet overmatige maatregelen met betrekking tot de koppeling of correlatie van de technische gegevensbanken ingevolge het gebruik van intelligente camera’s en systemen voor de automatische nummerplaatherkenning, bedoeld in artikel 44/2, §3 WPA, met de gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 1 en 2 WPA, of met andere gegevensbanken waartoe de politiediensten toegang hebben door of krachtens de wet of internationale verdragen die België binden.
met 37 stemmen voor (N-VA, Vooruit, CD&V, Vlaams Belang, Groen en Frans Wymeersch) en 1 onthouding (PVDA)
toestemming te verlenen aan de korpschef voor de plaatsing van vaste camera's en het gebruik ervan op zichtbare wijze in het kader van bestuurlijk en gerechtelijke politieopdrachten in de omgeving van de Grote Markt.
toestemming te verlenen aan de korpschef voor het gebruik van vaste intelligente camera's (type ANPR) op zichtbare wijze in het kader van bestuurlijk en gerechtelijke politie opdrachten op de niet besloten plaatsen in de omgeving van de Grote Markt.