Terug
Gepubliceerd op 15/01/2020

2019_GR_00314 - Diensten: beheer openbaar domein: afsluiten raamcontract voor beheer openbaar domein Sinaai en onderhoud groenzones door derden: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

gemeenteraad
vr 23/08/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Foubert, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Afwezig

Alex  Lemmens

Verontschuldigd

Femke Pieters, Lore Baeten, Ronan Rotthier

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_GR_00314 - Diensten: beheer openbaar domein: afsluiten raamcontract voor beheer openbaar domein Sinaai en onderhoud groenzones door derden: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring 2019_GR_00314 - Diensten: beheer openbaar domein: afsluiten raamcontract voor beheer openbaar domein Sinaai en onderhoud groenzones door derden: wijze van gunning, raming en voorwaarden: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht 'beheer openbaar domein door derden' werd een bestek met nr. 2019-073/OVA/BOD door derden/WO-CQ opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie, in overleg met de dienst beheer openbaar domein (bestek als bijlage).
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
- perceel 1 (groenonderhoud in centrum Sinaai);
- perceel 2 (groenonderhoud Woonzone / dorpslus Sinaai);
- perceel 3 (groenonderhoud landelijk gebied Sinaai);
- perceel 4 (groenonderhoud sportterreinen Sinaai);
- perceel 5 (groenonderhoud begraafplaatsen Sinaai);
- perceel 6 (onderhoud van trage wegen Sinaai);
- perceel 7 (onderhoud van verhardingen op afroep (alle gebieden));
- perceel 8 (diverse onderhoudswerken op afroep (alle gebieden));
- perceel 9 (werken in het kader van natuurbeheer (alle gebieden)).
De opdracht wordt afgesloten voor een duur van 48 maanden. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure die nationaal en Europees bekend gemaakt wordt.

Volgende gunningscriteria worden voorgesteld:
- prijs: 60 %;
- proefopdracht: 40 %, onderverdeeld in:
    - rendement: 10 %;
    - werkwijze: 10 %;
    - veiligheid: 10 %;
    - capaciteiten van de ingezette personeelsleden: 10 %.

Voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes wordt een jury samengesteld bestaande uit de vertegenwoordigers uit het team overheidsopdrachten en de dienst beheer openbaar domein.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de voorwaarden voor deze opdracht niet over de exacte benodigde hoeveelheden.

 

Juridische grond

Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en dien­sten, in het bijzonder artikel 36 en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.

Algemeen reglement voor de arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 56 §3, 5°.

Gemeenteraadsbeslissing van 27 november 2015 houdende aanpassing van de definitie dagelijks bestuur, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2017.

Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2018 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.

Standaardbestek 250.

Adviezen

Beheer openbaar domein (BOD) Gunstig advies

Besluit

met 33 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, sp.a en PVDA) en 6 stemmen tegen (Vlaams Belang)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het bestek met nr. 2019-073/OVA/BOD door derden/WO-CQ en de indicatieve raming voor de opdracht 'Beheer openbaar domein door derden', opgesteld door de dienst overheidsopdrachten en administratie goed te keuren. De voorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De indicatieve raming bedraagt 1.239.669,42 EUR + 260.330,58 EUR (21 % btw) = 1.500.000 EUR voor de volledige duurtijd van vier jaar.

Artikel 2

bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure die nationaal en Europees bekend gemaakt zal worden.

Artikel 3

akkoord te gaan met het samenstellen van een jury voor het objectief beoordelen van de ingediende offertes, bestaande uit vertegenwoordigers van het team overheidsopdrachten en de dienst beheer openbaar domein.