vr 23/08/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen van de gemeenteraadszitting van 21 juni 2019 goed te keuren.
Steden en gemeenten die al decennialang strategisch veiligheids- en preventieplannen (SVPP) met FOD Binnenlandse Zaken (FOD BIZA) afsluiten en hiervoor jaarlijks een subsidie ontvangen, kunnen nog voor het dienstjaar 2017 aanspraak maken op een bijkomende toelage. De toelage moet, zoals deze voor het SVPP, aangewend zijn voor initiatieven die het lokaal beleid voor veiligheid en preventie stimuleren. De stad moet de uitgaven voor dergelijke initiatieven aan de subsidiërende overheid verantwoorden met een financieel bewijsstukkendossier, goedgekeurd door het bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het financieel dossier en de indiening ervan goed te keuren.
Binnen het huidige aanwervingsbeleid van de geïntegreerde politie is het mogelijk naast de mobiliteitscycli, die vijfmaal per jaar plaatsvinden, deel te nemen aan de aspirantenmobiliteit. De aspirantenmobiliteit wordt georganiseerd bij de start van een nieuwe basisopleiding tot inspecteur in een politieschool. Binnen deze extra mobiliteit wordt een onderscheid gemaakt tussen vijf categorieën, waarbij categorie C staat voor de aanwijzing van een aspirant-inspecteur aan een zone bij het begin van de opleiding.
Elke politiezone kan zich na een vruchteloze mobiliteitsronde formeel engageren om gebruik te maken van deze categorie C, om niet-ingevulde vacatures in te vullen, mits instemming van de gemeenteraad.
Het voordeel voor de zone is dat op deze manier altijd een aspirant-inspecteur wordt toegewezen en dat deze verplicht vijf jaar in de zone moet blijven. Nadeel is dat de zone geen inspraak heeft in de selectie van de aspirant-inspecteur. De aspirant is uiteraard geslaagd voor de basisopleiding en beschikt over de basiskennis en vaardigheden van elke inspecteur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de deelname aan deze aspirantenmobiliteit voor het invullen van drie vacante functies.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie verlaat de interventieteams van de lokale politie Sint-Niklaas op 1 november 2019 om te gaan werken bij de lokale recherche van de eigen politiezone. Hierdoor wordt een functie van inspecteur interventie vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Bij de lokale politie van Sint-Niklaas komt een plaats vrij voor een monitor geweldbeheersing.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie voor monitor geweldbeheersing vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie verlaat de lokale politie Sint-Niklaas op 1 december 2019 om in non-activiteit voorafgaand aan de pensionering te gaan. Hierdoor komt er een functie van dispatcher vrij in de afdeling dringende politiehulp.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de dienst dispatching.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Eén hoofdinspecteur van politie verlaat de lokale politie Sint-Niklaas om in non-activiteit voorafgaand aan de pensionering te gaan. Zijn functie van sectorchef wijkpolitie komt vrij op 1 december 2019.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Eén assistent (personeelslid logistiek en administratief kader van het niveau C) verlaat op 1 augustus 2019 de lokale politie Sint-Niklaas. Als gevolg hiervan komt een functie van assistent vrij voor de dienst HR.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van assistent vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Eén consulent (personeelslid logistiek en administratief kader van het niveau B) verlaat op 1 oktober 2019 de lokale politie Sint-Niklaas voor een loopbaanonderbreking van twee jaar omwille van persoonlijke aangelegenheden. Als gevolg hiervan komt een functie van consulent tijdelijk vrij.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van contractueel consulent vacant te verklaren voor de dienst HR.
Binnen de afdeling dringende politiehulp, dienst onthaal van de lokale politie Sint-Niklaas, kwam in het voorjaar 2019 één functie van onthaalmedewerker - telefonist vrij omdat een collega overstapte naar een andere dienst binnen de politie. Als gevolg hiervan besliste de gemeenteraad in zitting van 8 april 2019 een functie van onthaalmedewerker - telefonist vacant te verklaren door gebruik te maken van de procedure contractuele aanwerving omwille van dringende nood. In dit besluit werd niet opgenomen een wervingsreserve vast te stellen.
De aanwervingsprocedure van deze functie van onthaalmedewerker - telefonist is momenteel bezig: er zijn dertien kandidaten, de selectiecommissie vindt plaats op 4 en 5 september 2019.
Ondertussen is er nog een functie van onthaalmedewerker - telefonist vrijgekomen: één medewerkster gaat vanaf 1 november 2019 werken bij de lokale politie Antwerpen. De betrokken medewerkster lichtte de zone hiervan in op 23 juli 2019.
De invulling van deze tweede vacature kan sneller gebeuren indien de zone hiervoor gebruik kan maken van een vastgestelde wervingsreserve. Hiertoe zou een aanpassing moeten komen van het gemeenteraadsbesluit van 8 april 2019.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van de gemeenteraad van 8 april 2019 over de aanwerving van een contractueel personeelslid niveau D omwille van dringende nood (dringende politiehulp -onthaal) hierbij aan te vullen en wel een wervingsreserve vast te stellen.
Binnen de afdeling dringende politiehulp, dienst onthaal van de lokale politie Sint-Niklaas, komt één functie van onthaalmedewerker - telefonist vrij: een medewerkster verlaat via de mobiliteitsprocedure het korps en gaat vanaf 1 november 2019 werken bij de lokale politie Antwerpen. De betrokken medewerkster lichtte de zone hiervan op 23 juli 2019 in. Om de operationaliteit van de dienst niet in het gedrang te brengen, is het belangrijk de functie zo snel mogelijk in te vullen. De invulling van deze vacature kan snel gebeuren indien de zone hiervoor gebruik kan maken van een wervingsreserve.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze functie omwille van dringende nood in te vullen via een contractuele aanwerving en om hiervoor gebruik te maken van de wervingsreserve. Het gaat over een functie van bediende van het niveau D.
In aanloop naar het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS) waarnaar de bibliotheek op 30 september 2019 (datum onder voorbehoud) overschakelt en omwille van gewijzigde maatschappelijke tendensen zijn aanpassingen aan de tarieven van de bibliotheek noodzakelijk. Daarvoor moet het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, gewijzigd worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
KROCK is de officiële naam en een afkorting van Kristoffelrock, een muzikaal evenement georganiseerd door de scouts Sint-Kristoffel, dat plaatsheeft op vrijdag 20 september 2019.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een tijdelijke politieverordening naar aanleiding van KROCK goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een tijdelijke politieverordening goed te keuren naar aanleiding van de Vredefeesten die plaatshebben op vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 september 2019.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de tijdelijke politieverordening naar aanleiding van de Dag van de Jeugdbeweging goed te keuren.
De vereniging Audio is een welzijnsvereniging in toepassing van deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet lokaal bestuur, met als doel interne audits uit te voeren voor de aangesloten besturen. De stad Sint-Niklaas is deelgenoot van deze vereniging.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding van volgende nieuwe leden tot de vereniging Audio goed te keuren:
- de stad Aalst;
- de stad Diksmuide;
- de gemeente Evergem;
- de gemeente Maldegem;
- de gemeente Moerbeke;
- de gemeente Wachtebeke;
- de gemeente Zele;
- het OCMW van Diksmuide;
- het OCMW van Moerbeke;
- de zorgvereniging Mintus;
- het zorgbedrijf Harelbeke.
In zitting van 9 juli 2018 ging het college akkoord met het indienen van een aangepaste subsidieaanvraag bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor het rioproject aansluiten wijk Zonneken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in het kader van dit project akkoord te gaan met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst voor een update van de hydronaut van Nieuwkerken.
In zitting van 9 juli 2018 ging het college akkoord met het indienen van een aangepaste subsidieaanvraag bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor het rioproject voor het aansluiten van de wijk Zonneken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in het kader van dit project akkoord te gaan met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst voor de studieopdracht.
In zitting van 26 november 2018 ging het college akkoord met het indienen van een aangepaste subsidieaanvraag bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor het rioproject Schoonhoudtstraat - Dubbelhofstraat.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in het kader van dit project akkoord te gaan met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst voor de studieopdracht.
Door de ontwerper, EDV Engineering - Member of VK Architects & Engineers uit Merelbeke, werden de wijze van gunning, raming en voorwaarden opgemaakt voor het vernieuwen van de luchtgroep van de SASK.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden goed te keuren.
Door de dienst projecten openbaar domein werd een bestek opgemaakt voor een raamovereenkomst voor onderhoudswerken aan bitumineuze verhardingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden goed te keuren.
Het huidige raamcontract voor het leveren van bomen is afgelopen op 30 juni 2019. Het is aangewezen een nieuwe procedure op te starten om hiervoor een raamcontract af te sluiten.
In overleg met de dienst projecten openbaar domein werd een ontwerpbestek opgemaakt voor het op afroep leveren van bomen en meerstammige bomen/struiken, voor een periode van vier jaar. De indicatieve raming bedraagt 434.000 EUR, btw inbegrepen, voor de volledige duurtijd (= 108.500 EUR, btw inbegrepen, op jaarbasis).
Hiervoor kan een openbare procedure gevoerd worden die nationaal en Europees bekendgemaakt wordt.
Er werd een gunningsbestek opgemaakt voor de procedure 'leveren van milieuverantwoorde schoonmaakproducten, -materialen en papierwaren - fase 2'. De indicatieve raming bedraagt 540.000 EUR over een duurtijd van vier jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden goed te keuren.
Eind 2019 lopen de huidige contracten voor het beheer van het openbaar domein in Sinaai en het onderhoud van groenzones door derden (werken in het kader van natuurbeheer op afroep) ten einde. Hiervoor moet een nieuwe procedure uitgeschreven worden. Beide contracten worden gebundeld in één bestek. De uitvoering van de opdracht is voorbehouden voor sociale economiebedrijven. De indicatieve raming bedraagt 1.500.000 EUR, inclusief btw voor een periode van vier jaar (= 375.000 EUR op jaarbasis).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden vast te stellen.
In zitting van 14 juni 2016 gunde het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor het huren en onderhouden van waterbars voor stadsbestuur, OCMW, politiezone en Hulpverleningszone Waasland aan de firma Aqualex bvba, Pontstraat 2A, 8791 Beveren-Leie. In zitting van 8 juli 2019 besliste het college van burgemeester en schepenen het contract te verbreken voor het stadsbestuur, de politiezone, AGB 't Bau-huis en het OCMW, wegens een gebrekkige uitvoering ervan.
Het team databeheer wenst bijgevolg een procedure op te starten. De indicatieve raming bedraagt 153.600 EUR + 32.256 EUR (21 % btw) = 185.856 EUR voor de maximum duurtijd van vijf jaar en voor alle instanties. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van open procedure.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden goed te keuren.
Voor de uitbreiding van het speelbos in Sinaai kon een overeenkomst bereikt worden met de pachter voor de verbreking van de pacht op de percelen, kadastraal bekend 10de afdeling, sectie B, nummers 1137C, 1140A en 1141S2, met een totale oppervlakte van 15.508 m², voor een bedrag van 15.508 EUR.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze minnelijke pachtverbreking en de voorwaarden van de ontwerpakte.
Tussen de Belselewegel en het reeds aangelegde speelbos in Sinaai (rup Ter Beke) bevindt zich een perceel dat momenteel eigendom is van Fluvius. Door de aankoop van een deel van dit perceel kan een toegang gecreërd worden om vanuit de Belselewegel het speelbos te kunnen bereiken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aankoop van dit perceel en de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.
In het kader van de uitbreiding van de sportsite Puyenbeke met de aanleg van een baseball- en BMX-terrein ter hoogte van de Pijkedreef is de stad bereid het opstalrecht voor de jeugdlokalen en jeugdwerking van de scouts Sint-Vincentius, die daar gevestigd zijn, uit te breiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan, alsook de voorwaarden van het ontwerp van addendum goed te keuren.
Het recreatiedomein De Ster werd in erfpacht gegeven aan de provincie Oost-Vlaanderen. De provincie wenst een aantal aanpassingen te doen aan het erfpachtrecht.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan en de voorwaarden van het ontwerp van akte goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden goed te keuren van de aktes betreffende de aankoop van innemingen 3 en 6 in de Puidreef en de aankoop van inneming 8 in de Kouterdreef, met overname van de reeds gevestigde erfdienstbaarheid op inneming 8 ten voordele van Aquafin nv, naar aanleiding van de wegeniswerken in de Puidreef en de Kouterdreef.
Volgens het zoneringsplan wordt het afvalwater van woningen in het individueel te optimaliseren buitengebied (rode clusters) gesaneerd door een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA). In deze zone wordt geen riolering voorzien.
Als het stadsbestuur kiest voor een collectieve aanpak van het individueel te optimaliseren buitengebied, komt de plaatsing van IBA’s in aanmerking voor een subsidie van het Vlaams gewest. De meeste gemeenten in Vlaanderen, en quasi alle buurgemeenten, hebben reeds een collectieve aanpak voor IBA’s geïmplementeerd, in samenwerking met RioPAct, een samenwerking tussen Aquafin en De Watergroep.
Voorgesteld wordt de IBA’s collectief te installeren, te monitoren en te onderhouden via RioPAct.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de collectieve plaatsing en het reglement goed te keuren voor de plaatsing en onderhoud van individuele behandelingsinstallaties van huishoudelijk afvalwater.
De stad Sint-Niklaas wenst de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting (SNMH) te ondersteunen bij de uitvoering van dakisolatiewerken aan haar patrimonium. De voorwaarden van de samenwerking worden beschreven in een overeenkomst die loopt over een termijn van twee jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe overeenkomst te sluiten met de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting (SNMH) betreffende de uitvoering van aanpassingswerken ten behoeve van senioren ouder dat zeventig jaar en personen met een beperking voor de periode 2020 - 2022.
De grote beleidsambities van het mobiliteitsplan zijn het verhogen van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. In uitvoering van deze beleidsambities wordt het verkeer op de juiste verkeersstructuren gebracht waardoor woonstraten ontlast worden van oneigenlijk verkeer. Dit wordt onder meer verwezenlijkt door een passende inrichting, met name hoger snelheidsregime en voorrang tegenover de woonstraten. In die zin wordt Driegaaienstraat een voorrangsas.
Fietsstraten zijn één van de maatregelen om het fietsbeleid in de stad te versterken. Voorwaarde is dat iedereen zich gedraagt zoals voorgeschreven wordt en dat je als fietser zo weinig mogelijk obstakels tegenkomt. Zo een obstakel kan bijvoorbeeld het verlenen van voorrang aan zijstraten zijn. De Kalkstraat en de Nieuwstraat (fietsstraten) zijn al ingericht als voorrangsstraten. Op het Stationsplein is dit nog niet het geval, waardoor de fietser op die plaats comfortverlies lijdt. Daarom wordt de herziening van de voorrang op het Stationsplein aanbevolen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het stedelijk aanvullend reglement op het verkeer van 24 februari 1995 te wijzigen en aan te vullen.
Naar aanleiding van de wijziging van de statuten van de sportraad is het nodig om het reglement tot erkenning van sportverenigingen te wijzigen. In overleg met de sportraad wordt een voorstel tot wijziging voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit voorstel tot wijziging goed te keuren.
Naar jaarlijkse gewoonte werd tijdens schooljaar 2018-2019 de inhoud van het huidige schoolreglement van stedelijke basisschool Gavertje Vier Belsele en stedelijke basisschool De Droomballon Nieuwkerken geëvalueerd door OVSG. In navolging van de adviezen van de onderwijskoepel van steden en gemeenten werden een aantal aanvullingen of wijzigingen aangebracht.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste schoolreglement goed te keuren.