Op 12 juli 2019 heeft de stad inderdaad een dagvaarding ontvangen om op 2 september 2019 te verschijnen voor de vrederechter voor de inleidende zitting betreffende het afschaffen van een gedeelte van voetweg 38. Meester Anne-Marie Ivens werd in zitting van 22 juli 2019 aangesteld als raadsman om namens de stad op te treden in rechte. Het is aangewezen een definitieve gerechtelijke uitspraak in dit dossier af te wachten alvorens de gemeenteraad een definitieve beslissing neemt over het openen van de voetweg.
In zitting van 6 maart 2017 heeft het college van burgemeester en schepenen principieel beslist akkoord te gaan met het heropenen en het gedeeltelijk verleggen van voetweg 38. In dit besluit werd ook geformuleerd dat dit pas zinvol is op voorwaarde dat ook de verbinding tussen de Zakstraat en Hellestraat (ter hoogte van de beek) wordt gerealiseerd. Het betreft hier voetweg 37 (Stinde Meesterswegel).
De bezwaarindiener is van oordeel dat aan deze voorwaarde niet voldaan werd. Aan het Regionaal Landschap Schelde-Durme werd opdracht gegeven een onderzoeksrapport op te maken voor deze wegel. Het rapport wordt eind deze zomer verwacht. De bezwaarindieners zijn op de hoogte dat er een onderzoeksdossier opgemaakt wordt. Het is de bedoeling van de stad om de opening van de Stinde Meesterswegel te realiseren zoals opgenomen in het principiële collegebesluit van 6 maart 2017.
De bestaande brug werd ingemeten met GPS door een beëdigd landmeter-expert. De verlegging van de voetweg loopt wel degelijk over de bestaande brug. Dit kan aangetoond worden wanneer de meting geverifieerd wordt met Google Earth. De bestaande brug ligt inderdaad ongeveer in het verlengde van de dreef. De dreef situeert zich op het plan tussen de twee bruine lijnen. De bestaande voetweg langs de dreef is ingetekend tegen de gracht, vandaar wellicht de verwarring. De brug zal in het najaar 2019 volledig vernieuwd worden door het polderbestuur Sinaai-Daknam.
Standaard wordt in de brief aan de betrokken eigenaars vermeld dat het dossier ter inzage ligt. Het feit dat de bezwaarindieners er vanuit gingen dat de omschrijving ‘dossier’ meerdere stukken inhoudt is een interpretatie en is niet relevant als bezwaar. In sommige gevallen ligt enkel het rooilijnplan ter inzage, in sommige gevallen meerdere stukken. In dit dossier was er enkel een plan ter inzage. De planafdruk omvat meerdere elementen van het dossier, namelijk opmetingsplan, kadasterplan, uittreksel atlas buurtwegen, detailtekeningen voetweg en profielen.
De stukken waarnaar de bezwaarindieners verwijzen behoorden niet tot het dossier dat ter inzage lag. De medewerkers aan de balie geven enkel inzage in het dossier. Voor inhoudelijke vragen kan de betrokken dossierbeheerder er steeds bijgehaald worden.
Voor het dossier Fierenswegel werd drie keer een afspraak voor inzage gemaakt. De bezwaarindieners waren hierbij betrokken. De stelling dat de dossierbeheerder geweigerd zou hebben mensen te woord te staan tijdens de inzage klopt helemaal niet. Bij slechts één afspraak werd de dossierbeheerder erbij gehaald voor het antwoorden op inhoudelijke vragen. Er werd gevraagd naar bepaalde collegebeslissingen en het advies van de polder. De gevraagde stukken betreffende beslissingen van het college werden overgemaakt. Het advies van de polder is een extern advies in deze procedure en aan de betrokkene werd meegedeeld dat hij dit kon opvragen bij de polder. Er werd nooit beweerd dat de dossierbeheerder met alle eigenaars op voorhand een overleg gehad heeft. Er werd wel verwezen dat bij het onderzoek door het Regionaal Landschap Schelde-Durme normaal gezien alle eigenaars werden gecontacteerd. Deze bijkomende informatie werd enkel overgemaakt aan één bezwaarindiener aangezien bij de andere afspraken niet naar de dossierbeheerder gevraagd werd.
In het bezwaar wordt verwezen naar het burgerlijk wetboek met betrekking tot het tot stand komen van erfdienstbaarheden. De buurtwegen worden gerekend tot de publieke wegen en hun regime is geregeld door de wet van 10 april 1841. In het burgerlijk wetboek wordt bijna geen gewag gemaakt van de publieke wegen. Deze materie behoort bijgevolg tot het publiek recht. De inschrijving in de atlas vestigt een erfdienstbaarheid van publiek recht van over- en doorgang. Dit bezwaar is bijgevolg zonder voorwerp.
Voetweg 38 doorkruist een aantal percelen. Door de verlegging van de voetweg naar de rand van de beek kunnen deze percelen beter benut worden. Hierdoor wordt de voetweg op bepaalde percelen verlegd naar de rand van de percelen waar voorheen geen erfdienstbaarheid van publiek recht van over- en doorgang gevestigd was. Voor het vestigen van de nieuwe erfdienstbaarheid op de eigendom van betrokkenen zal een vergoeding voorzien worden. De vergoeding zal bepaald worden op basis van een schattingsverslag door een erkend landmeter die de waardevermindering zal bepalen.
Volgens de atlas der buurtwegen loopt de voetweg op de percelen 744 en 745A. Hier loopt ook een scheidingsgracht. De voetweg heeft op beide percelen een breedte van 1 meter. Er wordt in het ontwerp van rooilijnplan geopteerd om het gedeelte ten zuiden van de gracht af te schaffen en het gedeelte ten noorden van de gracht te behouden. De voetweg wordt hier dus niet verlegd en blijft behouden binnen het traject van de huidige dreef.
In het kader van het onderzoeksrapport van het Regionaal Landschap Schelde-Durme werd aan de polder Sinaai-Daknam advies gevraagd betreffende alternatieve trajecten voor de Fierenswegel. De polder heeft de voorkeur gegeven aan het traject waarvan zij van oordeel is dat dit het meeste gunstige is. Door de verlegging naar de rand van de waterloop worden de verschillende erfdienstbaarheden (ruiming, deponie slib, doorgang polder, teeltvrije zone 1 meter, voetweg) gecombineerd op één strook. Het advies van de polder is gegeven in het kader van het onderhoud van de waterlopen en spreekt zich niet uit over het al dan niet toelating verlenen op iemand anders zijn eigendom.
Gelet op hogervermelde bezwaren wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om te wachten met het nemen van een definitieve beslissing over het openen van de wegel tot er een definitieve uitspraak is in de gerechtelijke procedure.
Wet op de buurtwegen van 10 april 1841.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld) en 17 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V, sp.a en PVDA)
kennis te nemen van de ingediende bezwaren.
bezwaren 2 tot en met 6 te weerleggen, zoals vermeld in de argumentatie van deze nota.
een afschrift van dit besluit aan de deputatie te bezorgen.