Op 1 juli werd het diftarsysteem ingevoerd. Ondertussen zijn hierrond al heel wat zaken en problemen naar boven gekomen. Ik heb hierover al heel wat mailverkeer gevoerd met de schepen en met de directeur van MIWA. Hierbij een niet-exhaustieve lijst van problemen:
1. Tal van containers vertoonden lekkage. Door een foute installatie van de sloten, liep er water in de containers. Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen gaan betalen voor het regenwater dat ze ongewild opvangen. Vraag hierbij: hoeveel containers met lekkage zijn ondertussen vervangen? Krijgt MIWA hierover nog steeds klachten binnen?
2. In heel wat straten werden de containers niet terug tegen de huizen geplaatst, waardoor rolstoelgebruikers of mensen met een kinderwagen tussen de vuilcontainers moesten slalommen. In mailverkeer heeft de directeur van MIWA beloofd dat dit niet meer zou gebeuren. Hoe denkt MIWA dit in de toekomst te voorkomen?
3. De invoering van diftar heeft ervoor gezorgd dat er meer gebruik gemaakt wordt van de gft-container. Dat is een goede zaak. Sinds verschillende jaren wordt in de zomer het restafval wekelijks opgehaald. Maar nu steeds meer organisch afval via gft wordt ingezameld is de vraag: waarom wordt de gft-container in de zomer niet wekelijks opgehaald? Heel wat zaken die kunnen rotten en dus geurgevoelig zijn, komen nu in de gft-container terecht. Daarom willen wij ons voorstel nog eens herhalen: kan ook het gft-afval volgende zomer (juli/augustus) wekelijks opgehaald worden? Ik heb die vraag al aan de schepen gestuurd, ik kreeg het volgende antwoord: “De kost om het wekelijks op te halen is onverantwoord tegenover het probleem dat je eventueel oplost”. Maar op mijn wedervraag: kunt u de berekening maken en ons laten weten hoeveel de meerkost zou bedragen? Op deze vraag heb ik geen antwoord gekregen. Zou het mogelijk zijn om ook op deze vraag een antwoord te krijgen, zodat de gemeenteraad kan oordelen of de volksgezondheid al dan niet opweegt tegen de extra kost. Het gaat ten slotte maar over vier ophalingen.
4. Sluikstorten: in de pers heeft de directeur van MIWA erop gewezen dat er meer zwerfafval is in Sint-Niklaas. Maar dit zou niets te maken hebben met de invoering van diftar. Ik weet niet op welke planeet de directeur zat toen hij dat verklaarde. Maar voor iedereen is duidelijk dat er wel een verband is. Hoe gaat het stadsbestuur het probleem van het zwerfafval aanpakken? Mensen willen terecht in een propere stad wonen. Maar de laatste tijd gaat het bergaf met de properheid in de stad. In de eerste plaats is dat de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur. De afschaffing van de openbare reinigingsdienst heeft de properheid geen goed gedaan. Met de PVDA vragen we dan ook dat er meer mensen ingezet worden bij ‘Reine Stad’ zodat het zwerfvuil sneller wordt opgeruimd want die mensen kunnen het niet meer bijhouden. Het is ook belangrijk dat de reinigingsdienst het goede voorbeeld geeft. Al te vaak wordt vandaag, in tegenstelling tot vroeger bij de stadsdienst, afval dat op straat belandt, niet opgeruimd door de private reinigingsdienst. Zowel MIWA als de stad hebben hier een belangrijke voorbeeldfunctie en mogen niet aanvaarden dat de private ophaaldienst straten vuil achterlaat. Ik heb dit al enkele keren gesignaleerd. Als mensen dan bellen naar het stadhuis, krijgen ze de melding: “Sorry, maar we hebben niemand beschikbaar.” (Ik verwijs hier bijvoorbeeld naar een incident in de Van Naemenstraat). Wij stellen ook voor dat elke wijk een afvalcoach krijgt die mensen duidelijk maakt hoe ze met hun afval moeten omgaan en hoe zwerfvuil kan vermeden worden. Om mensen zonder auto niet te bestraffen, vinden wij het belangrijk om de gratis ophaalrondes voor grofvuil opnieuw in te voeren en moeten er op probleempunten bijkomende vuilnisbakjes komen die frequent worden leeggemaakt door de publieke reinigingsdienst. Belangrijk is ook om de glascontainers frequenter leeg te maken, zodat er geen flessen op de grond komen te liggen, want rondslingerend vuil trekt vuil aan. Ook de invoering van statiegeld op drankverpakkingen kan een belangrijke positieve invloed hebben op het verminderen van het zwerfvuil. Wie gaat zijn drankflesje nog in de kant gooien als het geld waard is? Ik weet niet of de huidige meerderheid voor de invoering is van statiegeld op drankverpakkingen, maar het blijft een belangrijk punt om zwerfvuil aan te pakken. Maar de vraag is: wat gaat het stadsbestuur doen tegen het toenemende zwerfvuil in onze stad?