Terug
Gepubliceerd op 15/01/2020

2019_GR_00318 - Mobiliteit: aanvullend reglement op het verkeer: gemeentewegen: wijzigingen en aanvullingen: goedkeuring

gemeenteraad
vr 23/08/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Foubert, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Afwezig

Alex  Lemmens

Verontschuldigd

Femke Pieters, Lore Baeten, Ronan Rotthier

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_GR_00318 - Mobiliteit: aanvullend reglement op het verkeer: gemeentewegen: wijzigingen en aanvullingen: goedkeuring 2019_GR_00318 - Mobiliteit: aanvullend reglement op het verkeer: gemeentewegen: wijzigingen en aanvullingen: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De grote beleidsambities van het mobiliteitsplan zijn het verhogen van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. Door het verkeer te leiden op de verkeersassen worden woonstraten ontlast van oneigenlijk verkeer, wat de verkeersleefbaarheid verhoogt. Die verkeersassen moeten zo ingericht worden dat er vlot en veilig verkeer mogelijk wordt. De verkeersassen zijn de invalswegen naar de stad. Om hun functie zo veel als mogelijk af te dwingen worden deze assen voorrangsassen en geldt er een snelheidsbeperking van 50 km/u. Op die manier krijgen zij een hoger verkeersstatuut dan de woonwijken. In die zin wordt Driegaaienstraat als voorrangsas ingericht.
Het inzetten op de fiets als stedelijk vervoermiddel is één van de vier pijlers binnen het mobiliteitsplan. Er wordt dan ook volop ingezet op een integraal fietsbeleid. Een belangrijk onderdeel van het fietsbeleid is de uitbouw van een samenhangend, veilig en comfortabel fietsnetwerk. Om dit netwerk op een goede kwalitatieve manier uit te tekenen werkte de stad een fietsinfrastructuursstudie uit. Fietsstraten worden hierin gezien als lijm binnen het fietsnetwerk. Door de fietser als hoofdgebruiker te definiëren, wordt bovendien de dominante positie van de auto in de stad verminderd. Momenteel heeft de stad acht fietsstraten waarvan het Stationsplein er één is. Op het Stationsplein geldt het principe van de voorrang van rechts. Dit zorgt voor comfortverlies voor de fietser. Daarom wordt in het aanvullend reglement op het verkeer de voorrangssituatie op het Stationsplein herzien.
Naar aanleiding van de gewijzigde voorrangsregimes wordt het aanvullend reglement gewijzigd.
Volgende straten worden gewijzigd:
- Driegaaienstraat;
- Mercatorstraat;
- Pater Segersstraat;
- Prins Albertstraat;
- Stationsplein;
- Verzusteringslaan.

Juridische grond

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Besluit

met algemene stemmen (39)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het stedelijk aanvullend reglement op het verkeer van 24 februari 1995, met latere wijzigingen, op te heffen wat betreft volgende straten:
- Driegaaienstraat;
- Mercatorstraat;
- Pater Segersstraat;
- Prins Albertstraat;
- Stationsplein;
- Verzusteringslaan.

Artikel 2

het stedelijk aanvullend reglement op het verkeer van 24 februari 1995, met latere wijzigingen, aan te vullen met nieuwe verkeersmaatregelen wat betreft volgende straten:
- Driegaaienstraat;
- Mercatorstraat;
- Pater Segersstraat;
- Prins Albertstraat;
- Stationsplein;
- Verzusteringslaan.

Artikel 3

dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.