Terug
Gepubliceerd op 15/01/2020

2019_IP_00101 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen in verband met de beroepsprocedure rond de omgevingsvergunning van SVK (OMV/2018096429)

gemeenteraad
vr 23/08/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Afwezig

Jos De Meyer, Bart Foubert, Alex  Lemmens

Verontschuldigd

Femke Pieters, Lore Baeten, Ronan Rotthier

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_IP_00101 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen in verband met de beroepsprocedure rond de omgevingsvergunning van SVK (OMV/2018096429) 2019_IP_00101 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen in verband met de beroepsprocedure rond de omgevingsvergunning van SVK (OMV/2018096429)

Motivering

Indiener(s)

Jef Maes

Gericht aan

Wout De Meester

Tijdstip van indienen

zo 18/08/2019 - 21:08

Toelichting

Sinds kort hangt een gele aanplakkingsbrief aan de poort van SVK in verband met de gedeeltelijke goedkeuring van de omgevingsvergunning door de Vlaamse minister van leefmilieu, de heer Van den Heuvel. In bijlage het besluit waarover sprake.
Een korte schets van wat voorafging. Op 26 november 2018 was er een infovergadering op het stadhuis over de vernieuwing van de omgevingsvergunning (zeg maar milieuvergunning) van SVK. Een dertigtal mensen waren aanwezig, waaronder de burgemeester en ook mezelf.
Vanuit de buurtbewoners werden diverse opmerkingen en vragen geformuleerd. Een belangrijk deel daarvan ging over geluidshinder en verkeer: waarom moeten al de camions (ook al om 6 uur) binnen rijden langs het Westerplein? Staat dit niet haaks op het mobiliteitsplan van de stad om zoveel mogelijk zwaar verkeer uit de stad te houden? Kan er geen andere in/uitgang voorzien worden waardoor er snel op de ringweg kan aangesloten worden?
Globaal genomen kan je opmerkingen van de aanwezigen samenvatten als volgt: "Geen probleem met SVK als bedrijf. Maar als dit bedrijf nu op die locatie zou ingepland worden, dan zouden ze aan veel strengere normen moeten voldoen. Waarom doet SVK enkel het strikt wettelijke en proberen ze niet meer te doen om de hinder voor de omwonenden te beperken?"
De burgemeester beloofde dat alle opmerkingen die werden geformuleerd zouden meegenomen worden in het advies dat het stadsbestuur gaat formuleren. Dat is ook gebeurd en het stadsbestuur heeft het voorstel geformuleerd om het vrachtverkeer te laten lopen via de ingang aan de Langhalsbeekstraat.
De provincie heeft hiermee in zijn besluit rekening gehouden, zodat SVK zijn camions niet langer langs het Westerplein zou mogen laten komen tegen 30 juni 2020. SVK heeft tegen deze beslissing beroep aangetekend. De minister heeft nu SVK gelijk gegeven en gezegd dat er eerst een mobiliteitstudie moet uitgevoerd worden en dat die uiterlijk tegen 31 maart 2020 moet bezorgd worden en dat ze dan de zaak opnieuw gaan bekijken. SVK gaat die studie uitvoeren en betalen, je kan dus wel verwachten dat het resultaat helemaal in hun richting zal gaan.
De minister legt dus de vraag van de stad naast zich en geeft de toestemming aan SVK om 40 à 80 camions verder dwars door de stad te laten rijden en dat op een moment dat het stadsbestuur, met de steun van deze gemeenteraad, alles wil doen om zoveel mogelijk vrachtvervoer uit de stad te weren. Die vrachtwagens kruisen ook de fietsostrade richting Gent die men terecht volop aan het promoten is.
Voor SVK gaat het over een beperkte aanpassing, namelijk het inrichten van een portiersloge aan de ingang aan de Langhalsbeekstraat. Als SVK enigszins begrip zou opbrengen voor de terechte bekommernissen van de bevolking en de stad, dan zou ze spontaan op dit voorstel ingaan. Maar zelfs de kleinste inspanning vindt de directie van SVK teveel om de omwonenden terwille te zijn.
De vraag is nu: wat gaat het stadsbestuur nu doen? Gaat het stadsbestuur beroep aantekenen bij de Raad voor de Vergunningsbetwistingen? Hoe gaat het stadsbestuur deze zaak verder aanpakken om de doelstellingen van het mobiliteitsplan, meer bepaald op het vlak van het zware vrachtverkeer, te kunnen realiseren?