Beschrijving van de wegenis- en omgevingswerken
De bestaande fietsinfrastructuur is over de volledige lengte niet conform het vademecum fietsvoorzieningen. Het tracé vormt nochtans een belangrijke fietsverbinding tussen Sint-Niklaas en Temse en kent een hoge fietsfrequentie. Door de aanwezigheid van het zware verkeer komende van de industriezones en de hoge toegelaten snelheid ontstaan gevaarlijke verkeerssituaties. De aanwezige weginfrastructuur is op een aantal plaatsen overgedimensioneerd en de overgangen tussen de snelheidsregimes en de overgang naar de bebouwde kom is ruimtelijk niet voelbaar. Ook het verbod op toegang voor zwaar verkeer (ter hoogte van Industriepark-Noord) is onvoldoende leesbaar. Het huidige gebruik stemt niet overal overeen met de wegencategorisering opgenomen in de mobiliteitsplannen. Voorliggende aanvraag beoogt een oplossing voor deze problemen. Er worden enkele laagstammige bomen geveld ter realisatie van de wegeniswerken. Er vinden rioleringswerken plaats. Het ontwerp is opgesplitst in 3 sequenties, waarbij sequentie 2 deels op het grondgebied van Sint-Niklaas gelegen is (tot aan de brug over de E17) en sequentie 3 volledig gelegen is in Sint-Niklaas. Sequentie 1 situeert zich op grondgebied van de gemeente Temse en valt buiten de bevoegdheid van het stadsbestuur van Sint-Niklaas.
Sequentie 2:
Hoogkamerstraat (deel helling op grondgebied Sint-Niklaas)
De rijweg wordt versmald tot een breedte van 6,10 m (exclusief goten). Aan de oostzijde van de rijweg wordt een verhoogd dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 2,50 m voorzien. Het fietspad wordt langs weerszijden omsloten door grasbermen. De fietsinfrastructuur op het gedeelte helling wordt aangesloten op het uitgewerkte profiel van de brug door AWV.
Kruispunt Hoogkamerstraat – Houten Schoen - Hoge Heerweg – Eigenlostraat
Ter hoogte van het kruispunt wordt in de Hoogkamerstraat de wegenis heringericht. Er wordt een middenberm van 2 m breed aangelegd tussen de rijstroken (elk 3,30 m breed). Langs weerszijden van deze rijweg wordt een halte voor openbaar vervoer voorzien in grijze betonstraatstenen. Hiervoor wordt de bestaande gracht deels ingebuisd. Het fietspad wordt als enkelrichtingsfietspad doorgetrokken langs weerszijden van de Eigenlostraat (circa 1,75 m breed, circa 140 m lang), de Hoge Heerweg (circa 1,50 m breed, circa 15 m lang) en Houten Schoen (zie hieronder).
Sequentie 3:
Tussen kruispunt en Industriepark-Noord
De bestaande rijweg en het fietspad aan oostzijde blijven behouden. Langs de westzijde wordt een nieuw verhoogd enkelrichtingsfietspad met een breedte van 1,75 m voorzien. Over een lengte van 50 m wordt de wegenis van Houten Schoen tot aan voorgaand kruispunt heraangelegd met een breedte van 6 m om een degelijk fietspad aan te leggen.
Tussen Industriepark-Noord en Rietvelde
Vanaf Industriepark-Noord tot de kruising met Rietvelde loopt een brede langsgracht langs de westelijke perceelsgrens (circa 100 m lang). De gracht wordt plaatselijk geherprofileerd om het fietspad op een breedte van 1,75m te laten doorlopen. Tussen het fietspad en de gracht wordt een veiligheidsstrook van minstens 0,50 m en een nieuwe afsluiting voorzien.
De kruising tussen Industriepark-Noord en Houten Schoen wordt heraangelegd. Ter hoogte van Houten Schoen 56 wordt een eenzijdige wegversmalling aangelegd waardoor de rijweg plaatselijk 4 m breed is.
Tussen Rietvelde en De Meulenaerstraat
De kruising tussen Houten Schoen en De Meulenaerstraat wordt plaatselijk heraangelegd. Daarna wordt een wadi aangelegd tussen Houten Schoen 5 en Houten Schoen 11. Deze wadi is afgesloten van het fietspad door middel van een grasberm.
Tussen De Meulenaerstraat en kruispunt met Hertenhof, Damstraat en Hertjen
Het enkelrichtingsfietspad loopt door tot net voorbij het kruispunt tussen Houten Schoen, Hertjen, Hertenhof en de Damstraat. Hierna sluit het fietspad aan op de bestaande fietssuggestiestrook. De bestaande fietsoversteek ter hoogte van Houten Schoen 2 wordt verwijderd.
Adviezen
De mobiliteitsambtenaar en de dienst projecten openbaar domein (groen) verleenden een (voorwaardelijk) gunstig advies. De overige adviesinstanties hebben geen tijdig advies verleend. De voorwaarden hebben betrekking op de bescherming van de bestaande bomen op openbaar domein en de nieuwe plantvakken.
Advies omgevingsambtenaar (ruimte)
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 22 augustus 2019 tot en met 20 september 2019 volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit betreffende openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen. Er werden twee bezwaarschriften ingediend voor de werken die zich situeren op het grondgebied van de gemeente Temse. Deze bezwaren hebben geen betrekking op de gevraagde handelingen waarvoor het stadsbestuur van Sint-Niklaas bevoegd is. De werken beogen een optimalisatie van de huidige situatie waarbij tot een verkeersveilige en meer leefbare straatinrichting wordt gekomen. De plannen beantwoorden aan de visie van het mobiliteitsplan om de bovenlokale functionele fietsroute naar/van Temse te optimaliseren. De interne adviesinstanties verlenen een (voorwaardelijk) gunstig advies. Er kan in alle redelijkheid gesteld worden dat de gevraagde handelingen nodig zijn. De gemeenteraad kan overgaan tot de vaststelling van gevraagde wegeniswerken.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten, meer bepaald artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met uitvoeringsbesluiten.
met algemene stemmen (39)
het ontwerp van de aanleg van de wegenis in de Hoogkamerstraat en Houten Schoen goed te keuren conform de bijlagen gehecht aan de notulen van deze zitting.