Terug gemeenteraad

vr 25/10/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal

OPENBARE ZITTING

Politie

Politie

  • Er is steeds meer nood aan overleg tussen de bestuurlijke en gerechtelijke overheden over de juiste aanpak van criminaliteit (ondermijnende criminaliteit, illegale economie, inbreuken in de horeca, drugscriminaliteit, nachtlawaai, jeugdbendes...). De beide overheden hebben via de bepalingen van de gemeentewet, de GAS-wetgeving en verschillende strafwetten tal van mogelijkheden. Het is strategisch belangrijk goede afspraken te maken, informatie uit te wisselen en gezamenlijke acties te organiseren.
    Via omzendbrief 10 van 2018 besliste het parket van Oost-Vlaanderen dat bestuurlijke handhaving als prioriteit of transversaal thema moet opgenomen worden in alle Oost-Vlaamse Zonale veiligheidsplannen. De verdere uitwerking ervan gebeurt geleidelijk en aan de hand van de ondertekening van een protocolakkoord.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met een dergelijk protocolakkoord tussen het stadsbestuur, de lokale politie Sint-Niklaas en het openbaar ministerie.

  • In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie verlaat de interventieteams van de lokale politie Sint-Niklaas op 1 november 2019 om te gaan werken als dispatcher in de eigen politiezone. Hierdoor wordt een functie van inspecteur interventie vacant.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de interventieteams. 

  • In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Eén consulent (personeelslid logistiek en administratief kader van het niveau B) verliet op 1 oktober 2019 de lokale politie Sint-Niklaas voor twee jaar voor een loopbaanonderbreking omwille van persoonlijke aangelegenheden. Als gevolg hiervan komt een functie van consulent tijdelijk vrij.
    Aan de gemeenteraad werd in zitting van 23 augustus 2019 gevraagd een functie van contractueel consulent vacant te verklaren voor de dienst HR. Aan de raad wordt nu gevraagd akkoord te gaan met de omzetting van deze functie naar een contractueel consulent communicatie, indien er geen geschikte kandidaten geselecteerd worden voor contractueel consulent HR.

  • De overheid wijst de dienst aan die bevoegd is voor de behandeling van de aangifte van ieder ongeval dat als arbeidsongeval kan worden beschouwd of iedere ziekte die als beroepsziekte kan worden beschouwd. De personeelsleden worden daarvan in kennis gesteld.
    De korpschef stelt voor de erkenning van de arbeidsongevallen van alle medewerkers van de lokale politie Sint-Niklaas toe te wijzen aan het stedelijke team verzekeringen en de erkenning van de  beroepsziekten aan het kabinet van de korpschef.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit goed te keuren.

  • De lokale politie Sint-Niklaas heeft het zonaal veiligheidsplan (ZVP) 2020-2025 afgewerkt.
    Het plan is in zitting van 22 juni 2019 goedgekeurd door de zonale veiligheidsraad (waarvan de burgemeester voorzitter is) en moet nu ter goedkeuring voorgelegd worden aan de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zonaal veiligheidsplan, waarin de planning en uitvoering van het politionele beleid op lokaal niveau voor de komende vijf jaar wordt vastgelegd.

Ondersteuning

HR

Dienstverlening

Bestuursadministratie

Techniek

Overheidsopdrachten en administratie

Omgeving

Plannen en ontwikkelen

Vergunnen en toezicht

  • De aanvraag betreft het verbeteren van de bermen door het vernieuwen van de bitumineuze verharding en het aanleggen van twee betonnen kantstroken van 1 m breed langs beide kanten van de rijweg. De aanvraag werd openbaar gemaakt van 16 juli 2019 tot 14 augustus 2018, volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit betreffende openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning/omgevingsvergunning en verkavelingsaanvragen. Er werd één bezwaarschrift ingediend.
    Uit de gemeenteraadsbeslissing moet blijken dat de gemeenteraad kennis heeft genomen van de ingediende bezwaren. De bezwaren die betrekking hebben op de wegenis, moeten door de gemeenteraad op een gemotiveerde wijze bij haar beoordeling worden betrokken.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de zaak van de wegen inzake de verbeteringswerken in de Hondsneststraat goed te keuren.

  • De aanvraag betreft het heraanleggen van de wegenis en het uitvoeren van rioleringswerken. Deze werken worden gemeentegrensoverschrijdend gepland (Temse en Sint-Niklaas). Hierdoor is de deputatie de vergunningverlenende overheid.
    De aanvraag werd openbaar gemaakt van 22 augstus 2019 tot en met 20 september 2019. Er werden geen bezwaarschriften ingediend voor het grondgebied Sint-Niklaas. De twee ingediende bezwaarschriften hebben enkel betrekking op het grondgebied Temse en handelen hoofdzakelijk over de ontsluiting naar de industriezone TTS en de hierbij horende fietsveiligheid. Deze bezwaren worden louter informatief als bijlage toegevoegd.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de zaak van de wegen inzake de wegeniswerken in de Hoogkamerstraat en Houten Schoen goed te keuren.

Welzijn

Diversiteit, samenleving en preventie

Stedelijk basisonderwijs

Welzijn staf

Aanvullende punten