Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2019_GR_00417 - Gemeentebelastingen: gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons: goedkeuring

gemeenteraad
do 19/12/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Foubert, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Verontschuldigd

Jos De Meyer, Roland Pannecoucke

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_GR_00417 - Gemeentebelastingen: gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons: goedkeuring 2019_GR_00417 - Gemeentebelastingen: gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Deze belasting is te verantwoorden door de overlast voor omwonenden die veroorzaakt wordt door nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie (de zogenaamde belwinkels), shishabars en massagesalons, door de kosten die gemaakt worden inzake toezicht door politie teneinde alert te zijn voor mogelijke verstoringen van de openbare veiligheid en rust, en door het feit dat dergelijke winkels, bars of salons de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat schaden.
De verhoging van de openingsbelasting voor shishabars (beslissing gemeenteraad van 29 april 2019), die in oorsprong lager was, werd gemotiveerd door het feit dat ook voor shishabars vanaf 1 mei 2019 specifieke voorwaarden worden opgelegd voor het bekomen van een vestigings- en uitbatingsvergunning, waardoor een zelfde belastingtarief te verantwoorden is.
Specifiek voor massagesalons blijkt tevens dat onder andere omwille van een restrictief beleid in Antwerpen kandidaat-uitbaters van massagesalons naar de (centrum)steden in de periferie komen, en dus ook naar Sint-Niklaas. Een rondvraag bij de politiediensten en andere steden geeft aan dat er in massagesalons een verhoogd risico bestaat op verdoken prostitutie, mensenhandel en druggerelateerde zaken.
Het is dan ook te verantwoorden om deze winkels, bars en salons te laten bijdragen in de kosten voor het bestrijden van deze overlast. Het opleggen van een belasting tot het openen van een nachtwinkel, een privaat bureau voor telecommunicatie, een shishabar en een massagesalon, naast voorwaarden tot het bekomen van een vestigings- en uitbatingsvergunning, kan dit soort uitbatingen ontmoedigen.
Tevens is het budgettair noodzakelijk een belasting te heffen die toelaat de uitgaven van de gemeente in het algemeen te financieren. De heffing van de belasting zelf moet efficiënt en rendabel zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken.

De eigenaars van de panden, waar deze winkels, bars of salons zich vestigen, moeten zich bewust zijn van het feit dat zij een grote medeverantwoordelijkheid dragen bij de verhuur van hun goed voor activiteiten die de openbare orde kunnen verstoren, de netheid kunnen aantasten, het imago van het winkelapparaat kunnen schaden, of verhoogd risico op verdoken prostitutie, mensenhandel en druggerelateerde zaken in zich kunnen dragen. Daarom wordt de eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand waar de handelszaak wordt uitgebaat, solidair en in solidum gehouden tot betaling van de belasting.

Niets belet een gemeente om een belasting bijkomstig in te zetten om een zeker gedrag of een zekere situatie aan te moedig of te ontmoedigen. Ten einde de opening van bijkomende nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons te beperken en dit soort uitbatingen te ontmoedigen, is het te verantwoorden om de tarieven te verhogen.
De openingsbelasting verhoogt van 4.425 EUR naar 5.000 EUR, en de jaarlijkse belasting van 1.475 EUR naar 1.500 EUR.

Juridische grond

Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 § 3.
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.
Wetsbepalingen inzake de slijterijen van gegiste dranken, samengeordend op 3 april 1953, artikel 48.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en/of wijzigingen.
Algemeen politiereglement van de stad Sint-Niklaas.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 houdende goedkeuring van het reglement op de belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons.

Besluit

met 38 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, CD&V en sp.a) en 1 onthouding (PVDA)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

met ingang van 1 januari 2020 het reglement op de gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.