do 19/12/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Het reglement op de belasting ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen vervalt per 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2014. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld, met ingang van 1 januari 2020.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten vervalt per 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein vervalt per 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) is het noodzakelijk gebleken om een belastingreglement in te voeren dat het uitvoeren door de burger van diverse maatregelen inzake hemel- en afvalwater afdwingbaar kan maken.
Dit reglement zal met ingang van 1 januari 2020 van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op tweede verblijven vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op reclameconstructies en uithangborden vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) is het noodzakelijk gebleken om een belastingreglement in te voeren op masten en pylonen.
Dit reglement zal met ingang van 1 januari 2020 van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de algemene gemeentelijke bedrijfsbelasting vervalt op 31 december 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Dit reglement met aanpassingen zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het nieuwe reglement van deze belasting goed te keuren.
De beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2018, houdende goedkeuring van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting vervalt per 31 december 2019.
Deze belasting zal met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd deze belasting goed te keuren.
De beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2018, houdende goedkeuring van de opcentiemen op de onroerende voorheffing vervalt per 31 december 2019.
Deze belasting zal ongewijzigd met ingang van 1 januari 2020 opnieuw van toepassing worden.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd deze belasting goed te keuren.
In zitting van 25 januari 2019 heeft de gemeenteraad de belasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil) ingevoerd met ingang van 1 juli 2019.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) en uit vaststellingen die uit de praktijk zijn gebleken, worden voor deze belasting een aantal gerichte aanpassingen voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de wijziging van het reglement van deze belasting goed te keuren.
Het reglement op de retributie op het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen op het openbaar domein vervalt op 31 december 2019. Het is derhalve noodzakelijk om dit reglement te hernieuwen.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de hernieuwing van het reglement van deze retributie goed te keuren.
In zitting van 19 december 2013 heeft de gemeenteraad de invoering van het reglement op de retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goedgekeurd. In diverse zittingen werd dit reglement later aangevuld en gewijzigd.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) stelt dat er in de voorbije bestuursperiode een lineaire indexering van retributies en belastingen van 18 % was. Voor de komende beleidsperiode zal het stadsbestuur geen gelijkaardige indexering toepassen, maar werken met gerichte aanpassingen, waarbij de vele verenigingen in de stad worden ontzien.
Er zijn diverse dergelijke aanpassingen noodzakelijk, waardoor het aangewezen is het retributiereglement te hernieuwen.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de hernieuwing van het reglement van deze retributie goed te keuren.
In zitting van 22 maart 2019 heeft de gemeenteraad kennis genomen van het beleidsprogramma 2019-2024. In toepassing van actieplan 44 (belastingen en premies doorlichten en hervormen) zal gewerkt worden met gerichte aanpassingen.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de wijziging van het reglement van deze retributie goed te keuren.
De budgetwijziging voor Onze-Lieve-Vrouw Ten Bos heeft tot doel de investering te voorzien voor de vervanging van de verwarming en de binnendeur door middel van een investeringstoelage.
De budgetwijziging van Sint-Niklaas heeft tot doel het wegwerken van de zogenaamde Z-waarde. De wijziging van de investeringstoelage is enkel een doorschuif van 2018 en een herschikking van de middelen van 2019.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de wijziging nummer 1 van het budget 2019 van de kerkfabrieken Onze-Lieve-Vrouw Ten Bos en Sint-Niklaas.
De elf kerkfabrieken hebben hun meerjarenplan 2020-2025 opgesteld. Het jaarlijks in te dienen budget van de kerkfabrieken is een afgeleide van een door hen opgemaakt meerjarenplan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
Het jaarlijks in te dienen budget van de kerkfabrieken is een afgeleide van een door hen opgemaakt meerjarenplan. Wanneer dit budget binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft, moet de gemeenteraad enkel kennisnemen van dit budget.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het budget 2020.
De hulpverleningszones traden in werking op 1 januari 2015. De Hulpverleningszone Waasland verenigt de korpsen van Beveren, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse en Waasmunster.
De gemeenteraad van Sint-Niklaas besliste in zitting van 24 oktober 2014 akkoord te gaan met de afspraken in verband met de criteria op grond waarvan de verdeelsleutel tussen de gemeenten voor de Hulpverleningszone Waasland werd bepaald en in te stemmen met de verdeelsleutel voor de stad Sint-Niklaas ten belope van 34,5 % die in acht zou worden genomen bij het berekenen van de gemeentelijke dotatie. De dotatie voor 2020 van de stad Sint-Niklaas bedraagt 5.806.797,01 EUR.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie 2020 aan de Hulpverleningszone Waasland goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de politiebegroting 2020 en de daarin voorziene dotatie aan de lokale politiezone goed te keuren.
Artikel 12 van de samenwerkingsovereenkomst tussen het stadsbestuur Sint-Niklaas en ACCSI vzw bepaalt dat het budget van de vereniging aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de budgetwijziging 2019 en het budget 2020 van ACCSI vzw en de daarin voorziene dotatie goed te keuren.
Artikel 11 van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Niklaas en Centrummanagement Sint-Niklaas vzw bepaalt dat het budget van de vereniging aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het budget 2020 van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw en de daarin voorziene dotatie goed te keuren.
Artikel 11 van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Niklaas en Jeugdwerk Ondersteunen vzw (JOS vzw) bepaalt dat het budget van de vereniging aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het budget 2020 van Jeugdwerk Ondersteunen vzw en de daarin voorziene dotatie goed te keuren.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf ’t Bau-huis heeft op 21 november 2019 het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld. Conform artikel 242 van het decreet lokaal bestuur wordt dit meerjarenplan ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenplan 2020-2025 van het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis goed te keuren.
Om economisch leefbaar te zijn, is het nodig dat het autonoom gemeentebedrijf 't Bau-huis van de stad Sint-Niklaas prijssubsidies ontvangt als compensatie voor de lage gebruikerstarieven van 't Bau-huis.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het prijssubsidiereglement 2020 goed te keuren.
De lijst met nominatieve subsidies was tot 2019 een onderdeel van het budget. Omdat het budget vanaf 2020 verdwijnt, moet er een aparte beslissing over deze lijst worden genomen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst met nominatieve subsidies goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogrogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden goedgekeurd. Aangezien het stadsbestuur de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt, moet de gemeenteraad de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn voor het aandeel van het OCMW ook nog goedkeuren, vooraleer de integrale meerjarenplanning kan worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
Het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogrogramma 'Samen maken we de stad van morgen'. Hoewel het meerjarenplan geïntegreerd is voor stad en OCMW, moet elk bestuur eerst zijn aandeel apart vaststellen vooraleer de integrale versie door de gemeenteraad kan worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het het aandeel van het stadsbestuur in het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW bevat de doelstellingen, actieplannen, acties en kredieten waarmee het bestuur invulling wenst te geven aan het beleidsprogrogramma 'Samen maken we de stad van morgen'.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lijst met acties uit het boekjaar 2020 goed te keuren waarvan de verrichtingen die op het krediet ervan worden gevoerd, aan de raad worden voorgelegd ongeacht het bedrag, tenzij met inachtneming van de algemene rekeningnummers opgenomen in de definitie 'dagelijks bestuur’ en van de machtigingsgrens van 10.000 EUR, exclusief btw.
De gemeenteraad stelde in zitting van 24 maart 2017 het reglement inzake inventarisatie van leegstand en verkrotting vast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement inzake inventarisatie van leegstand en verkrotting opnieuw vast te stellen met ingang van 1 januari 2020.
Bij ministerieel besluit van 1 april 2014 werd de oprichting van Centrummanagement vzw goedgekeurd.
Artikel 247 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat tussen de gemeente en de EVA-vzw een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten betreffende de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
In zitting van 23 mei 2014 stelde de gemeenteraad de voorwaarden vast van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en Centrummanagement vzw. Deze samenwerkingsovereenkomst verstrijkt uiterlijk twaalf maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad. De overeenkomst werd aangepast en conform het decreet lokaal bestuur opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met Centrummanagement vzw goed te keuren.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, kennis moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordigers van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor economie, mevrouw Ine Somers, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering die doorgaat op 9 januari 2020 en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Het stadsbestuur richtte in 2014 JOS vzw (Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas) op.
Artikel 247 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat tussen de gemeente en de EVA-vzw een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten betreffende de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
In zitting van 18 december 2014 stelde de gemeenteraad de voorwaarden vast van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en JOS vzw. Deze samenwerkingsovereenkomst verstrijkt uiterlijk twaalf maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met JOS vzw goed te keuren.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Jeugdwerk Ondersteunen vzw in Sint-Niklaas (JOS vzw) slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, akte moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordiger(s) van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor jeugd Bart De Bruyne, tevens voorzitter. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering op 8 januari 2020 van JOS vzw en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Bij ministerieel besluit van 10 oktober 2013 werd de oprichting van Activiteiten Cultuurcentrum Sint-Niklaas (ACCSI vzw) goedgekeurd.
Artikel 247 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat tussen de gemeente en de EVA-vzw een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten betreffende de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
In zitting van 28 maart 2014 stelde de gemeenteraad de voorwaarden vast van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en ACCSI vzw. De overeenkomst werd op 1 april 2014 door beide partijen ondertekend. Deze samenwerkingsovereenkomst verstrijkt uiterlijk twaalf maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad. De overeenkomst werd aangepast en conform het decreet lokaal bestuur opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met ACCSI vzw goed te keuren.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van ACCSI vzw slechts 1 lid (categorie A). Ingevolge artikel 247 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, akte moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen. Dit standpunt moet door de vertegenwoordiger(s) van de stad worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor cultuur, toerisme en landbouw de heer Filip Baeyens, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering op 23 december 2019 en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.