Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2019_GR_00411 - Gemeentebelastingen: wijziging van het reglement op de gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil): goedkeuring

gemeenteraad
do 19/12/2019 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Foubert, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst

Verontschuldigd

Jos De Meyer, Roland Pannecoucke

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_GR_00411 - Gemeentebelastingen: wijziging van het reglement op de gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil): goedkeuring 2019_GR_00411 - Gemeentebelastingen: wijziging van het reglement op de gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil): goedkeuring

Motivering

Argumentatie

- Inzake het doel van deze belasting:
Diftar werkt met een tarifering op basis van ledigingsgewicht en aanbiedfrequentie, waarbij de kosten individueel en correct toegewezen worden aan de gebruiker en aldus het principe ‘de vervuiler betaalt’ op een correcte wijze wordt geïmplementeerd.
De restafvalzak (30 en 60 l) werd per 1 juli 2019 vervangen door een (grijze) kunststof container van 40, 120, 240 of 1.100 l op adresniveau, telkens uitgerust met een intelligente chip en optioneel een slot.
- Inzake de belastingplichtige:
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders via een kohierbelasting, die gedifferentieerd wordt in functie van het aantal aanbiedingen en in functie van het aangeboden gewicht. De kosten worden via een zogenaamd post-facturatiesysteem aangerekend, waarbij de burger zesmaandelijks een gedetailleerd aanslagbiljet ontvangt. Dit aanslagbiljet wordt door MIWA gegenereerd, en wordt na inkohiering op last van de betreffende gemeentelijke administratie verstuurd.
- Inzake de grondslag en de tarieven:
Er worden tarieven voorzien per kilogram voor de eerste honderd kilogram per gezinslid, voor elke bijkomende kilogram per gezin, en voor de lediging van de container. Daarnaast worden tarieven voorzien voor omruiling van een container en voor het plaatsen van een containerslot.
Sint-Niklaas beschikt tevens over ondergrondse containers, voor aanbieding van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, waar via een toegangsbadge, toegang verleend wordt tot het systeem. Er is geen onderscheid in het tarief tussen het aangeboden huisvuil via individuele container of het gebruik van een ondergrondse container met vulsluis, gezien rekening werd gehouden met de omrekensleutel/bepalingen in het VLAREMA.
Ook voor deze aanbieding worden tarieven voorzien per inworp in de container, en bij verlies van de toegangsbadge.
Voor het bepalen van de belasting geldt de gezinssituatie op twee referentiedata, namelijk op 1 januari en op 1 juli van het aanslagjaar. De berekening gebeurt op basis van het aantal gezinsleden die op de referentiedata op het ophaalpunt gedomicilieerd zijn.
- Inzake de verminderingen:
Het belastingreglement voorziet verminderingen van de belasting voor bepaalde categorieën van sociaal gerechtigden wegens hun sociale toestand en voor personen die wegens gezondheidsredenen veel restafval hebben. Ook voor de berekening van de verminderingen voor sociaal gerechtigden geldt de gezinssituatie op twee referentiedata, namelijk op 1 januari en op 1 juli van het aanslagjaar.
- Inzake de inning:
De aangesloten gemeenten kunnen volgens het materialendecreet, artikel 26, de inning van voornoemde kohierbelasting overdragen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband waaraan zij deelnemen. Deze inningsbevoegdheid laat toe om de gemeente te ontlasten, waarbij de geïnde gelden periodiek zullen overgemaakt worden aan de betrokken vennoot, al dan niet via verrekening met de werkingsbijdragen. Dit is hier gebeurd (voor zowel bovengrondse als ondergrondse containers).
- Inzake de gerichte aanpassingen aan het reglement:
  - In artikel 6 zijn twee verduidelijkingen nodig:
      - In § 2.B wordt de tekst Personen die niet behoren tot § 2.A hiervoor, maar door hun ziekte veel huisvuilzakken nodig hebben vervangen door Personen die niet behoren tot § 2.A hiervoor, maar door hun ziekte veel huisvuil hebben. Er wordt immers niet meer met huisvuilzakken gewerkt.
      - Het is noodzakelijk gebleken om een clausule toe te voegen, die verduidelijkt dat de vermindering die men kan bekomen, nooit hoger kan zijn dan de belasting die men moet betalen voor de ophaling en verwerking van restafval.
      - De tekst van de artikels 7, 8, 9 en 10 wordt vereenvoudigd en samengevoegd tot één artikel 7, zodat deze algemene bepalingen op dezelfde wijze als in de andere belastingreglementen worden weergegeven.
Om rechtsonzekerheid te voorkomen moeten deze verduidelijkingen met terugwerking gebeuren op de datum van invoering van het reglement.

Juridische grond

Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41, 14°.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet), inzonderheid artikel 26.
Decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen.
Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2016 houdende de principiële goedkeuring van de participatie in het diftar-project van MIWA vanaf 1 juli 2019.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 houdende de invoering van de belasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil).

Besluit

met 27 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld en sp.a), 1 stem tegen (PVDA) en 11 onthoudingen (Vlaams Belang en CD&V)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

met ingang van 1 juli 2019 de wijziging van het reglement op de gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil) goed te keuren.

De tekst van deze wijziging luidt als volgt: (aangeduid in grijs)

Artikel 6 – Verminderingen

§ 2.     Er wordt vermindering van de belasting verleend aan:

B.     Personen die niet behoren tot § 2.A hiervoor, maar door hun ziekte veel huisvuilzakken nodig hebben.

§ 5.     De totale vermindering per referentieperiode voor een ophaalpunt kan nooit hoger zijn dan de belastingaanslag voor de ophaling en verwerking van restafval, zoals bedoeld in artikel 4 § 1, per referentieperiode voor dat ophaalpunt.

Artikel 7 – Algemene bepalingen

De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen, voor de ophaling en verwerking van restafval, zoals bedoeld in artikel 4 § 1 en § 3.A, B en C.
De belasting wordt contant geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs voor de ophaling en verwerking van restafval, zoals bedoeld in artikel 4 § 2 en § 3.D.

 

Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.