De nieuwe titel (van gemeentebelasting op reclameconstructies naar gemeentebelasting op vaste en mobiele reclame) verduidelijkt dat het hier om reclame gaat die onder diverse vormen kan worden gemaakt.
Een overvloed aan reclame zichtbaar op de openbare weg zorgt voor visuele vervuiling en de stad wenst die te beperken om tot een kwalitatief straatbeeld te komen.
Tevens is het budgettair noodzakelijk een belasting te heffen die toelaat de uitgaven van de gemeente in het algemeen te financieren. De heffing van de belasting zelf moet efficiënt en rendabel zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die beschikt over het recht om de reclame op de drager (reclameconstructie, uithangbord en/of aanhangwagen met reclame) te beheren en/of te exploiteren. Als deze persoon of rechtspersoon niet gekend is, dan is de belasting verschuldigd door de eigenaar van de drager waarop de reclame is aangebracht.
Op deze manier kan de betaling van de belastingschuld steeds gevorderd worden van een van de betrokkenen.
Er is slechts een lichte verhoging van de tarieven van deze belasting geweest in 2014. Vermits sinds 2009 het indexcijfer met net geen 20 % is gestegen, is een verhoging van de tarieven dus te verantwoorden.
Ten einde de reclame in het straatbeeld te beperken en een administratieve vereenvoudiging van het reglement te bekomen, wordt voor vaste reclame nog één tarief van toepassing, namelijk 45 EUR per m² per jaar. Het onderscheid op basis van grootte en eventuele verlichting en de daaraan gekoppelde tarieven vervalt, alsook het afzonderlijke tarief voor lichtkranten.
Voor mobiele reclame wordt onderscheid gemaakt tussen reclamevoertuigen die gewoonlijk rondrijden, en aanhangwagens die op een bepaalde locatie geplaatst worden om reclame te maken.
De vrijstelling voor reclame van openbare besturen of gelijkgestelde instellingen, voor notariële aankondigingen, en voor reclame inzake verkiezingen en volksraadplegingen. kan gemotiveerd worden door de aard van de reclame of door de reden van het maken van de reclame.
Door op reclameborden op sportterreinen en tijdens evenementen of gelijksoortige activiteiten een belasting te heffen, zou de gemeente in belangrijke mate de geldstroom tenietdoen die ze aan de betrokkenen doet toekomen via eigen subsidiëring en vaak ook via het goedkoop ter beschikking stellen van sport- of andere gemeentelijke infrastructuur. Om die reden wordt vrijstelling van de belasting voorzien voor reclame op sportterreinen en ter gelegenheid van evenementen of soortgelijke activiteiten.
Omwille van het minder visueel vervuilend karakter is het ook aangewezen vrijstelling van de belasting te verlenen als de vaste reclame hoogstens één vierkante meter groot is.
In toepassing van actieplan 36 (de bedrijvige kernen ondersteunen) van het beleidsprogramma 2019-2024 is het te verantwoorden om vrijstelling van belasting te verlenen voor vaste reclame op de bedrijfsvestiging van zelfstandigen of vennootschappen op het grondgebied van de stad. Het gaat daarbij om reclame die verwijst naar de naam of de aard van de zaak en de vrijstelling wordt enkel toegestaan voor zover deze bedrijfsvestiging de enige bedrijfsvestiging van de zelfstandige of de vennootschap is.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en/of wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2013 houdende goedkeuring van het reglement op de belasting op reclameconstructies en uithangborden.
met 28 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, sp.a en PVDA) en 11 onthoudingen (Vlaams Belang en CD&V)
met ingang van 1 januari 2020 het reglement op de gemeentebelasting op vaste en mobiele reclame goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.