Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2019_GR_00452 - Gemeentelijk reglement voor machtiging standplaatstaxi's: goedkeuring

gemeenteraad
vr 20/12/2019 - 18:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Marijke Henne, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Johan Verhulst, Gwen Merckx

Verontschuldigd

Gaspard Van Peteghem, Bart Foubert, Jan Snellings

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2019_GR_00452 - Gemeentelijk reglement voor machtiging standplaatstaxi's: goedkeuring 2019_GR_00452 - Gemeentelijk reglement voor machtiging standplaatstaxi's: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op 29 maart 2019 keurde het Vlaams Parlement het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, kortweg het taxidecreet, goed. Op 8 november 2019 keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit, dat de concrete toepassing regelt, goed. Aanleiding van de nieuwe regelgeving rond taxi’s is:
- de ambitie om de taxi uit te bouwen tot een aantrekkelijk en volwaardig onderdeel binnen het mobiliteitsaanbod;
- de taxisector aan te passen aan de technologische en maatschappelijke evoluties.

Momenteel maakt de regelgeving onderscheid tussen twee soorten taxi: de taxi’s en de 'diensten voor het verhuren van een voertuig met bestuurder' (afgekort als VVB). Die laatste categorie omvat de ceremoniewagens. Volgens de wettelijke norm moet er één taxi per 1.000 inwoners zijn. In Sint-Niklaas zijn er momenteel 30 taxi’s en 44 VVB’s vergund. Daarmee zijn er nu in Sint-Niklaas 0,4 taxi’s per 1.000 inwoners.
De lokale overheid staat momenteel in voor:
- het afleveren van de vergunningen voor de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met een bestuurder (VVB);
- het bepalen van de taxitarieven. In Sint-Niklaas zijn geen taxitarieven bepaald;
- de controle op de afgeleverde vergunningen;
- het voorzien van taxistandplaatsen.

In de toekomst zijn er vier vormen van 'Individueel bezoldigd personenvervoer' mogelijk. Zolang wordt voldaan aan de exploitatievoorwaarden voor de desbetreffende categorie, kan de exploitant met één en dezelfde vergunning het voertuig dus inzetten als straattaxi, standplaatstaxi, ceremonieel vervoer of OV-taxi.
- Standplaatstaxi's zijn taxi's die gebruik mogen maken van de taxistandplaatsen, die herkenbaar zijn als taxi (door middel van een taxilicht) en die uitgerust zijn met een taxameter. Anders dan vroeger zal het nu wel toegelaten zijn om in een andere gemeente klanten op te pikken.
- Straattaxi's zijn taxi’s die op bestelling en tegen een afgesproken vergoeding klanten kunnen ophalen. Op bestelling betekent dat er minstens 15 minuten op voorhand via een app een bestelling is geplaatst. De tarieven zijn hier dus vrij af te spreken tussen de klant en de vervoerder. Er zullen dus twee soorten straattaxi’s zijn:
     - voertuigen die niet herkenbaar zijn als taxi en dus niet over een taxilicht en een taxameter beschikken. Die kunnen dus enkel klanten oppikken na bestelling, ook binnen de perimeter van 200 meter rond de standplaatsen. Ze kunnen geen klanten oppikken bij handopsteking.
     - voertuigen die wel herkenbaar zijn als taxi en die dus wel over een taxilicht en een taximeter beschikken. Die kunnen dus zowel klanten oppikken bij bestelling (zowel binnen als buiten de perimeter) én bij handopsteking (enkel buiten de perimeter van 200 meter van de taxistandplaatsen).
- openbaarvervoer-taxi's zijn voertuigen die in het kader van het vervoer op maat ingezet worden als collectief vervoer. De modaliteiten hiervoor zullen worden afgesproken binnen de Vervoerregio Waasland en ze zullen worden aangestuurd door de (nog op te richten) Mobiliteitscentrale.
- ceremonieel vervoer: voor ceremonies op basis van een schriftelijke overeenkomst (minimum drie uur).

De taxivergunning wordt vervangen door drie soorten vergunningen:

1. Vergunning Individueel Bezoldigd Personenvervoer (IBPV):
- Dit is een exploitatievergunning (nodig voor de vier soorten taxi’s).
- De voorwaarden en de procedures zijn vastgelegd in het decreet en het uitvoeringsbesluit. Ze omvatten voorwaarden met betrekking tot goed gedrag en zeden, beroepsbekwaamheid (onder andere taalbeheersing) en solvabiliteit.
- De vergunning wordt uitgereikt door de lokale overheid.
- De vergunning is vijf jaar geldig in heel het Vlaams Gewest.
- Per voertuig is er een jaarlijkse retributie van 350 EUR. Voor voertuigen met een hoge ecoscore is het tarief lager. Vanaf 2030 geldt een zero-emissienorm voor nieuwe vergunningen.

2. Bestuurderspas
- Elke bestuurder moet vanaf 1 juli 2020 over een bestuurderspas beschikken. Daaraan zijn verschillende voorwaarden verbonden met betrekking tot taalvaardigheid en goed gedrag en zeden.
- De vergunning wordt uitgereikt door de lokale overheid (in principe die waar de bestuurder is gedomicilieerd) en is vijf jaar geldig in heel het Vlaams gewest.
- De eenmalige kostprijs bedraag 20 EUR.

3. Machtiging standplaatstaxi’s
- Een machtiging voor een standplaatstaxi kan enkel uitgereikt worden indien er reeds een IBPV-vergunning is.
- Er zijn meerdere machtigingen per voertuig mogelijk. Eenzelfde voertuig kan dus in meerdere gemeenten geregistreerd staan als standplaatstaxi. Per gemeente moet dus wel een machtiging aangevraagd worden.
- De lokale overheid kan zelf beslissen over het aantal standplaatstaxi’s, eventuele bijkomende voorwaarden, de retributie en de tarieven.
- De lokale overheid kan de duur van de machtiging bepalen, maar de duur van de machtiging kan de duur van de IBPV niet overschrijden.

De bestaande taxivergunningen blijven geldig. Een taxi-exploitant kan dus zelf kiezen of en vanaf wanneer hij overschakelt naar de nieuwe regeling. Aangezien de huidige taxivergunningen maximaal vijf jaar geldig zijn, zal ten laatste na vijf jaar iedereen werken volgens de nieuwe regeling. Ook voor de taxichauffeurs is een overgangsperiode voorzien: ten laatste op 1 juli 2020 moet elke taxichauffeur over een bestuurderspas beschikken.

De stad:
- is verantwoordelijk voor het uitreiken van IBPV, bestuurderspassen en machtigingen voor standplaatstaxi’s;
- is het eerste aanspreekpunt voor klachten;
- kan bijkomende voorwaarden voor de machtiging van standplaats taxi’s bepalen met betrekking tot een limiet op het aantal standplaatstaxi's, de tarieven, bijkomende voorwaarden voor de herkenbaarheid van taxivoertuigen, emissienormen, de dienstverlening tegenover klanten en de vereisten voor de beroepsbekwaamheid van bestuurders.

Aangezien in Sint-Niklaas tot op heden geen tarieven werden bepaald of bijkomende voorwaarden zijn opgelegd met betrekking tot de herkenbaarheid of de ecoscore van taxivoertuigen en dat er in de Vlaamse regelgeving al minimumvereisten zijn bepaald rond de ecoscore en de beroepsbekwaamheid (onder andere de taalvaardigheid van bestuurders) is het weinig opportuun om bijkomende voorwaarden op te leggen voor de standplaatstaxi's. Ook het invoeren van een limiet op het aantal standplaatstaxi's is momenteel niet aan de orde, gelet op het lage aantal uitgereikte taxivergunningen op dit moment. Indien nodig kan het college van burgemeester en schepenen altijd een limiet bepalen.

Juridische grond

Decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer van 29 maart 2019.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer van 8 november 2019.

Adviezen

Belastingen (BST) Gunstig advies
Economie (ECO) Gunstig advies

Besluit

met algemene stemmen (38)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het stedelijk reglement van 23 maart 2018 inzake de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder op te heffen.

Artikel 2

het stedelijk reglement houdende de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht. 

Artikel 3

de machtigingskaart voor een standplaatstaxi goed te keuren.
Een exemplaar van de machtigingskaart wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.