vr 20/12/2019 - 18:00 gemeenteraadzaal
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszittingen van 22 november en 2 december 2019 goed te keuren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld.
De korpsleiding wenst de personeelsformatie aan te passen om tegemoet te komen aan de huidige noden van het korps, dit zowel voor het operationeel kader als het administratief en logistiek kader.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de nieuwe personeelsformatie goed te keuren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de politiezone Sint-Niklaas vastgesteld. In zitting van 26 oktober 2018 verklaarde de raad een functie vacant voor een commissaris van politie, voor een gespecialiseerd ambt (dit wil zeggen: beschikkend over een recherchebrevet). De korpschef wil de functie nu opnieuw publiceren, maar nu zonder toevoeging van de voorwaarde 'gespecialiseerd ambt'. Deze commissaris van politie zal fungeren als afdelingsmanager voor de dienst tweedelijnspolitiehulp, waaronder de lokale recherche en de maatschappelijke cel ressorteren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze functie nogmaals vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie verlaat op 1 november 2019 de verkeerspolitie omdat hij gaat werken voor de dienst evenementen binnen de directie operaties in de eigen zone. Als gevolg hiervan wordt een functie van inspecteur van politie/motard binnen de verkeerspolitie vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze functie vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een eerste inspecteur van politie verlaat de interventieteams van de lokale politie Sint-Niklaas op 1 juni 2020 om te gaan werken als inspecteur bij de lokale politie Dendermonde. Een tweede inspecteur van politie heeft de zone op 1 oktober 2019 verlaten omdat hij de opleiding tot hoofdinspecteur heeft aangevat. Hierdoor worden twee functies van inspecteur interventie vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd twee functies van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de interventieteams.
Binnen de afdeling dringende politiehulp, dienst onthaal van de lokale politie Sint-Niklaas wordt één functie van onthaalmedewerker-telefonist vacant. Een medewerkster verlaat op 1 januari 2020 via de mobiliteitsprocedure het korps om te gaan werken bij de lokale politie Waasland-Noord. Om de operationaliteit van de dienst niet in het gedrang te brengen, is het belangrijk de functie zo snel mogelijk in te vullen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze functie omwille van dringende nood in te vullen via een contractuele aanwerving. Het gaat over een functie van bediende van het niveau D.
Binnen het huidige aanwervingsbeleid van het basiskader van de geïntegreerde politie heeft omzendbrief GPI 73 in 2013 vijf categoriën ingevoerd. De lokale politie Sint-Niklaas heeft sindsdiens reeds verschillende malen gebruik gemaakt van de categorieën A (de gekende gewone mobiliteitsprocedure die vijfmaal per jaar plaatsvindt) en categorie C (de aanwijzing van een aspirant-inspecteur aan een zone bij het begin van de opleiding, tweemaal per jaar.) De laatste jaren is de instroom via deze wegen van de mobiliteit steeds beperkter geworden, zo werden in de laatste twee cycli van de aspirantenmobiliteit respectievelijk slechts één en vier aspiranten toegewezen aan de zone in plaats van de gevraagde drie en elf aspiranten. Als gevolg hiervan blijft de politiezone kampen met een structureel personeelstekort.
De politiezone Sint-Niklaas kan enkel een rechtstreekse impact hebben op de instroom van inspecteurs door over te gaan tot een aanwerving volgens categorie E van GPI 73: de bijkomende aanwerving. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de bijkomende werving, categorie E, van vijf inspecteurs bij de dienst dringende politiehulp van de lokale Politie Sint-Niklaas goed te keuren.
In het kader van de verdere samenwerking en synergie tussen stad en OCMW, worden de arbeidsreglementen van beide organisaties op elkaar afgestemd en werd een gemeenschappelijk arbeidsreglement opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gemeenschappelijk arbeidsreglement voor stad en OCMW goed te keuren.
De gemeenteraad keurde in zitting van 22 december 2016 de participatie in het 'diftar huis-aan-huis' project van haar opdrachthoudende vereniging MIWA principieel goed, met ingang van 1 juli 2019. In zitting van 25 januari 2019 besliste de gemeenteraad aanvullend hierop om met ingang van 1 juli 2019 het reglement op de belasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil) in te voeren. Een groot deel van de personen die aan de voorwaarden voldoen om een vermindering van deze belasting te bekomen, zijn gekend bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ). Om de gegevens van de KSZ te verkrijgen, moet de stad een overeenkomst met de KSZ afsluiten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren.
In zitting van 6 juli 2015 besliste het college om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de provinciale IVA eGOV voor het aanstellen van een informatieveiligheidsconsulent. Interwaas maakte hierbij de verdere afspraken.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft een update nodig en had bovendien als uiterste geldigheidsdatum 31 december 2019.
De jaarlijkse kostprijs bedraagt 16.928,49 EUR, exclusief btw.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden van het pilootproject 'licht als een dienst' voor de stadhuisvleugel Onze-Lieve-Vrouwstraat goed te keuren.
In zitting van 15 oktober 2018 besliste het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord te gaan met het haalbaarheidsonderzoek om het volledige Noord-Zuid gebouw op de Paterssite te verkopen en te laten ontwikkelen en beheren door Wooncoop cvba, Pannestraat 31, 9000 Gent.
In oktober 2019 ontving stad Sint-Niklaas een concreet voorstel van Wooncoop cvba voor de ontwikkeling van een coöperatieve woonvorm op de Paterssite. Dit voorstel wordt door de stad waardevol en haalbaar geacht, en past binnen de ambities van het masterplan.
In het kader van de beginselen van eerlijke mededinging, non-discriminatie en gelijke behandeling, evenals het transparantiebeginsel, wordt voorgesteld een oproep te lanceren om de markt te raadplegen, zodat elke geïnteresseerde de kans krijgt om zich kenbaar te maken en ter zake een aanbod (projectvoorstel) te formuleren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de oproep voor kandidaten voor de realisatie van woningen volgens coöperatief model op de Paterssite goed te keuren.
De stad Sint-Niklaas heeft een verzoekschrift ontvangen voor het opheffen van een gedeelte van de Donkerwegel (voetweg 33) ter hoogte van de Grote Baan te Nieuwkerken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd, in uitvoering van het decreet gemeentewegen, een standpunt in te nemen en de nodige procedure op te starten.
Er werd een overeenkomst bereikt met de eigenaars van de innemingen 3 en 4 van het project 'herinrichting Pastoor Stepmanlaan-Pastoor Copstraat' en van het aanpalende bos voor de aankoop van de percelen 24B en 34A. Op perceel 24B is de aanleg van een bufferbekken voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan en de voorwaarden van de ontwerpakte vast te stellen.
De Vlaamse overheid heeft een nieuwe regelgeving rond alle vormen van individueel bezoldigd personenvervoer (taxi's en aanverwanten) uitgewerkt. Binnen deze regelgeving moet elke lokale overheid bijkomende regels bepalen voor de machtiging van standplaatstaxi's.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gemeentelijk reglement voor machtiging standplaatstaxi's goed te keuren.
De uitbater van de ondergrondse parking (de firma OPC) vraagt met ingang van 1 januari 2020 een aanpassing van de parkeertarieven van circa 7 % toe te passen, wat ongeveer overeenkomt met de indexevolutie sinds begin april 2016.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van de parkeertarieven van de ondergrondse parking goed te keuren.
Naar aanleiding van de geplande rioleringswerken werd de rooilijn gewijzigd.
Tijdens het openbaar onderzoek, dat plaats had van 16 oktober 2019 tot en met 14 november 2019, werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan definitief goed te keuren.
Naar aanleiding van de uitgevoerde rioleringswerken werd een rooilijnplan opgemaakt.
Tijdens het openbaar onderzoek, dat plaats had van 16 oktober 2019 tot en met 14 november 2019, werd één opmerking en één bezwaarschrift ingediend.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan definitief goed te keuren.
In juni 2019 kende het Agentschap Opgroeien regie (Kind en Gezin) subsidies toe aan de stad Sint-Niklaas voor dringende opvang (groepsopvang Kameleon, Driekoningen en Hermelijn) en ruimere opvangmomenten (zaterdagwerking Hermelijn). Omwille van deze subsidietoekenning, moet de organisator voldoen aan enkele nieuwe voorwaarden en moeten de huishoudelijke reglementen en de schriftelijke overeenkomsten aangepast worden. Daarnaast worden nog enkele andere wijzigingen voorgesteld.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze nieuwe reglementen en overeenkomsten goed te keuren.
Op 25 oktober keurde de gemeenteraad de procedure tot het totstandkomen van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen stedelijk basisonderwijs en een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) goed.
Ondertussen hebben de CLB's de goedgekeurde selectieprocedure doorlopen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het juryverslag en een beslissing te nemen met betrekking tot de toekomstige samenwerking tussen een CLB en het stedelijk basisonderwijs.
Een zorgraad is een geformaliseerd samenwerkingsverband dat binnen haar werkingsgebied (de eerstelijnszone) werkt aan de organisatie van de eerstelijnszorg en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben in zitting van 15 april 2019 de afgevaardigden van de voorlopige zorgraden aangeduid voor de cluster welzijn en voor de cluster lokale besturen. Voor de cluster lokale besturen werd de clustermanager welzijn Gerry Van de Steene aangesteld en voor de cluster welzijn werd het afdelingshoofd mens en samenleving Zoulikha Harrouch aangeduid.
In functie van de opstart van de definitieve zorgraden, moeten de statuten en het beleidsplan worden goedgekeurd en moeten de afgevaardigden terug aangesteld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.