Het tracé van de Donkerwegel (voetweg 33) loopt tussen de Kwakkelhoekstraat en de Grote Baan te Nieuwkerken. In het tragewegenplan Nieuwkerken werd deze aangeduid als S33 a, b, c en d. De delen S33 a, b en c zijn gelegen ten noorden van de spoorweg en geven verbinding tussen de Kwakkelhoekstraat en het Pietje Waaspad. In de praktijk is het tracé niet toegankelijk.
Het gedeelte van de Donkerwegel ten zuiden van de spoorweg is aangeduid als S33 d en loopt vanaf de spoorweg tot de Grote Baan naast nummer 128. Dit tracé is deels ontoegankelijk en deels toegankelijk als uitweg voor de aanpalende percelen en het bereiken van een achterliggende elektriciteitscabine van Fluvius.
Een burger vraagt om het gedeelte S33 d op te heffen. Bij de aankoop van zijn grond in 1987 was een recht van overweg opgelegd voor de ontsluiting van de achterliggende cabine. Sinds deze zomer werd deze cabine definitief buiten dienst gesteld en is het recht van overweg vervallen. De overweg is sinds 1987 op drie plaatsen afgesloten met poorten voor de aanpalende hondenkennel, om te beletten dat honden zouden ontsnappen. Bij de notaris werd tot 1952 niks teruggevonden over een publieke doorgang. Op basis hiervan stelt de aanvrager dat er sprake is van een meer dan dertigjarig niet-gebruik door het publiek van de voetweg en wordt de vraag gesteld om dit gedeelte bijgevolg op te heffen.
Op een topografische kaart van 1987 en de Aero Survey kaart van 1978 is het tracé van de wegel tussen de uitweg voor de aanpalende percelen en de spoorweg niet meer terug te vinden. In het tragewegenplan Nieuwkerken, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2015, is het gedeelte S33 aangeduid als verdwenen weg en in de bijhorende adviesnota wordt gesteld dit tracé niet meer te herstellen.
Aantakkend op het gedeelte S33 d ligt ook een deel van de Smalle wegel (voetweg 43) aangeduid als S43a in het tragewegenplan Nieuwkerken. Deze is ook aangeduid als verdwenen weg en hier werd ook gesteld in de bijhorende adviesnota om dit tracé niet te herstellen.
Het nieuwe decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 is van kracht geworden op 1 september 2019. In dit decreet is bepaald dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 14 van het decreet luidt als volgt:
"§ 1. Gemeentewegen kunnen alleen opgeheven worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en kunnen niet verdwijnen door niet-gebruik.
§ 2. Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
De gemeenteraad die op grond van een verzoekschrift als vermeld in het eerste lid vaststelt dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, oordeelt over de wenselijkheid van de opheffing van de gemeenteweg of het deel ervan, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6. Een eventuele opheffingsprocedure verloopt overeenkomstig afdeling 3.
Als de gemeenteraad vaststelt dat er geen sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, geeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden."
Artikel 3 stelt dat het decreet tot doel heeft de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling van artikel 3 te verwezenlijken voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid dat onder meer gericht is op:
- de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
- de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Overeenkomstig artikel 4 moet er bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening gehouden worden met volgende principes:
- wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
- een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
- wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
- bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Rekening houdende met de argumentatie van de aanvrager en de aanbevelingen die opgenomen zijn in het tragewegenplan Nieuwkerken, kan gesteld worden dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik en dat de aanvraag tot opheffing niet in strijd is met artikelen 3 en 4 van het decreet gemeentewegen. Er wordt aan de gemeenteraad voorgesteld in te gaan op de vraag tot het opheffen van het gedeelte van de Donkerwegel tussen de spoorweg en de Grote Baan en aanvullend ook het gedeelte van de Smalle wegel tussen de spoorweg en de Grote Baan op te heffen en hiervoor opdracht te geven aan het college van burgemeester en schepenen om de procedure volgens het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 op te starten.
Concreet houdt dit in dat volgende procedure gevolgd zal worden:
- opmaak ontwerp grafisch plan voor de opheffing;
- voorlopige vaststelling ontwerp grafisch plan door gemeenteraad;
- ontwerp grafisch plan wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek dat binnen een ordetermijn van dertig dagen na de voorlopige vaststelling aangekondigd wordt en gedurende een termijn van dertig dagen ter inzage gelegd wordt in het stadhuis en gepubliceerd wordt op de gemeentelijke website;
- advies vragen deputatie en departement mobiliteit en openbare werken tijdens openbaar onderzoek;
- binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek stelt de gemeenteraad het grafisch plan definitief vast.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2015 betreffende de goedkeuring van de adviesnota en de wenselijkheidskaart van het tragewegenplan Nieuwkerken.
Tijdens het participatietraject rond het trage wegenplan Nieuwkerken besloten de deelnemers unaniem om het tracé van S33d niet te herstellen en om de verdwenen weg te laten zoals hij is.
De aanvraag tot opheffing wordt bijgevolg gunstig geadviseerd.
met algemene stemmen (38)
kennis te nemen van het verzoekschrift betreffende het opheffen van het gedeelte van de Donkerwegel tussen de spoorweg en de Grote Baan.
vast te stellen dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek van de Donkerwegel tussen de spoorweg en de Grote Baan en aanvullend ook vast te stellen dat er voor het gedeelte van de Smalle wegel tussen de spoorweg en de Grote Baan sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek.
Gezien het dertigjarig niet-gebruik en de gedeeltelijke opheffing past binnen het tragewegenplan Nieuwkerken, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2015, waarbij de betrokken gedeeltes van de Donkerwegel en de Smalle wegel aangeduid zijn als verdwenen weg en waarbij in de bijhorende adviesnota gesteld wordt om deze tracés niet meer te herstellen, akkoord te gaan met de opheffing van het gedeelte van de Donkerwegel tussen de spoorweg en de Grote Baan en het gedeelte van de Smalle wegel tussen de spoorweg en de Grote Baan.
aan het college van burgemeester en schepenen opdracht te gegeven de procedure voor opheffing volgens het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 op te starten.