Op 24 april 2015 stelde de gemeenteraad van Sint-Niklaas het mobiliteitsplan opnieuw vast. Het belang van het inzetten op een goed fietsbeleid wordt in dit plan onderstreept. Eén van de belangrijkste actiepunten uit dit mobiliteitsplan is het vervolledigen en kwalitatief aanleggen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
Op 24 juni 2016 keurde de gemeenteraad de principes van de fietsinfrastructuurstudie goed. Alle knelpunten werden in deze studie per hoofdfietsroute geïnventariseerd en geprioriteerd. Op de Waaslandroute (Oost en West) is het duidelijk dat een groot stuk fietsinfrastructuur ontbreekt. In de studie werd deze ontbrekende schakel als topprioriteit beschouwd.
In de visienota voor de Waaslandroute werd voorzien om deze 'missing link' in vier deelprojecten weg te werken. Eén van deze deelprojecten omvat de aanleg van een fietssnelweg tussen de Nieuwe Molenstraat en de Noordlaan. Onderdeel hiervan is de aanleg van een fietsbrug over Vijfstraten tot aan de Nieuwe Molenstraat. Aangezien de Waaslandroute een deel van de fietssnelweg Gent-Antwerpen is, is de provincie Oost-Vlaanderen betrokken partner. Om de samenwerking vorm te geven werd een overeenkomst opgemaakt. Deze samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd door de deputatie op 24 mei 2017. In zitting van 23 juni 2017 besliste de gemeenteraad eveneens deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. Het ontwerp van de brug werd middels een verantwoordingsnota goedgekeurd door de kwaliteitskamer van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De aanleg van de fietssnelweg, met inbegrip van een fietsbrug, is voorzien in 2021-2022. Door deze aanleg ontstaat een nieuwe gemeenteweg. In het kader van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 kan een nieuwe gemeenteweg enkel ontstaan door een uitdrukkelijke gemeenteraadsbeslissing. De ligging en de breedte van de gemeentewegen worden vastgelegd in gemeentelijke rooilijnplannen.
Voor de aanleg zijn acht innemingen nodig. Er is een akkoord met alle betrokken eigenaars. Het akkoord voor de innemingen 6 en 7 is onder voorbehoud van het bekomen van een bodemattest dat toelating geeft tot de overeengekomen ruil en zal daarna aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd worden.
In artikel 31 § 3 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 is voorzien dat de onteigeningsprocedure kan samenlopen met de procedure tot vaststelling of wijziging van een rooilijnplan conform het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
Door Teccon bvba, Kleimoer 16, 9030 Mariekerke, werd een rooilijn- en onteigeningsplan opgemaakt met dossiernummer 2018.22565.
Tijdens het openbaar onderzoek, dat werd gehouden van 24 september 2020 tot en met 23 oktober 2020, werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend.
De deputatie en het departement mobiliteit en openbare werken brachten geen advies uit binnen de termijn van het openbaar onderzoek, waardoor aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, artikel 27.
Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017, artikel 31 § 3.
Gemeenteraadsbeslissing van 24 april 2015 houdende het opnieuw vaststellen van het mobiliteitsplan.
Gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2016 houdende het goedkeuren van de principes van de fietsinfrastructuurstudie.
Samenwerkingsovereenkomst met de provincie Oost-Vlaanderen voor het wegwerken van de ontbrekende schakel tussen de Nieuwe Molenstraat en Vijfstraten.
het rooilijnplan Vijfstraten - Nieuwe Molenstraat, opgemaakt door Teccon+ landmeters-experten op 28 mei 2020, en bijhorend onteigeningsplan Vijfstraten - Nieuwe Molenstraat, opgemaakt door Teccon+ op 27 mei 2020, definitief goed te keuren.
Een exemplaar van het rooilijnplan en het bijhorend onteigeningsplan worden als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.