Terug gemeenteraad

vr 27/11/2020 - 19:00 de gemeenteraadzaal

OPENBARE ZITTING

Politie

Politie

  • Het interzonaal samenwerkingsprotocol is een initiatief van de politiezone Antwerpen en creëert een kader waarmee politiezones samen in projecten aan de uitbouw van het FOCUS software platform kunnen werken. Het FOCUS platform faciliteert de politieambtenaar tijdens zijn politionele kerntaken binnen en buiten het politiekantoor door middel van een integraal informatieaanbod en laagdrempelige communicatiekanalen. 
    Politiezones die een bestaand product willen afnemen of willen deelnemen aan de ontwikkeling van een project, leggen de kadertekst van het interzonaal samenwerkingsprotocol éénmalig ter goedkeuring voor aan hun gemeenteraad. Nadien kan een politiezone de deelname aan een project of de ingebruikname van een module eenvoudig aanvragen door een formulier over te maken aan de politiezone Antwerpen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met dit protocol.

  • In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld.
    Twee inspecteurs van politie verlaten op 1 januari 2021 de zone om te gaan werken bij de scheepvaartpolitie en in de politiezone Buggenhout/Lebbeke. De gemeenteraad verklaarde in zitting van 23 oktober 2020 beide vacatures vacant voor de afdeling dringende politiehulp, interventieteams en besliste hiervoor geen wervingsreserve aan te leggen.
    Twee andere inspecteurs startten op 1 oktober 2020 aan de basisopleiding tot hoofdinspecteur van politie. Eveneens in zitting van 23 oktober 2020 verklaarde de gemeenteraad beide vacatures vacant voor de afdeling dringende politiehulp, klachtencel en besliste hiervoor geen wervingsreserve aan te leggen.
    Om operationele redenen wenst de korpschef wel een wervingsreserve aan te leggen voor de twee vacatures van inspecteur bij de afdeling dringende politiehulp, interventieteams en wenst zij de twee vacatures van inspecteur bij de afdeling dringende politiehulp, klachtencel om te zetten naar twee vacatures van inspecteur bij de afdeling dringende politiehulp, interventieteams.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2020, waarbij twee functies van inspecteur van politie vacant worden verklaard voor de afdeling dringende politiehulp, interventieteams, aan te passen en te voorzien in een wervingsreserve en om het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2020, waarbij twee functies van inspecteur van politie vacant worden verklaard voor de afdeling dringende politiehulp, klachtencel, aan te passen naar twee vacatures van inspecteur voor de afdeling dringende politiehulp, interventieteams.

GAS

Bestuursadministratie

Ondersteuning financiën

Belastingen

Ondersteuning

HR

  • Op 10 april 2020 werd een nieuw sectoraal akkoord voor de personeelsleden van de lokale en provinciale besturen afgesloten. Het betreft zowel de VIA-personeelsleden (de zorg, de culturele sector en de sociale economie) als de andere personeelsgroepen.
    Het akkoord bevat twee grote luiken: een koopkrachtverhoging voor het personeel van globaal 1,1 % vanaf 1 januari 2020 en een engagement van de sociale partners om verder werk te maken van een hedendaags personeelsbeleid. De lokale besturen moeten uitvoering geven aan dit akkoord met ingang van 1 januari 2020.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aan het sectoraal akkoord 2020 gegeven uitvoering goed te keuren.

  • Naar aanleiding van de ervaringen tijdens de coronacrisis en de bevraging van telewerkers wordt voorgesteld het bestaand kader rond telewerk bij te sturen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het kader rond telewerk, dat een bijlage vormt bij het arbeidsreglement, aan te passen.

Sport

Dienstverlening

Dienstverlening

  • Voor het efficiënt regelen van de inname openbaar domein werd recentelijk nieuwe software in gebruik genomen. Tijdens dit digitaliseringsproject kreeg ook het nieuwe reglement vorm, dit bundelt alle voorschriften voor werken en houdt maximaal rekening met veiligheid.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.

Omgeving

Plannen en ontwikkelen

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden voor de opdracht Rioproject in de Iepenstraat goed te keuren.

  • Voor de aanleg en verbreding van een voetweg tussen de Pastoor Stepmanlaan en de Vossekotstraat in combinatie met de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel zijn een aantal innemingen noodzakelijk. Er werd een overeenkomst afgesloten met de eigenaars van innemingen 9, 10, 13 en 14.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze innemingen en de voorwaarden van de ontwerpaktes goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de kosteloze overdracht van de wegenis van Steenbeekhof, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 3de afdeling, sectie E, perceelnummers 1454/H2 en 1454/K2, nu bekend perceelnummer 1454/00L002 aan de stad Sint-Niklaas, om in te lijven in het openbaar domein, alsook de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren. 

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de kosteloze overdracht van de wegenis, Lijnzaadstraat, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 6de afdeling, sectie B, perceelnummer 146A3P0000, deel van nummers 146C, 147B, 148A en 150L2 en nu ten kadaster bekend sectie B nummers 146A3P0001, 147V2P0000, 146R3P0000 en 148W2P0000 en de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.

  • De eigenaar van de grond gelegen te Vrasenestraat 36, 9100 Nieuwkerken, kadastraal bekend onder 8ste afdeling, sectie A, perceelnummer 228 S 002, wenst deze grond kosteloos over te dragen aan de stad Sint-Niklaas.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze kosteloze overdracht en de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.

  • De gemeenteraad keurde in zitting van 28 augustus 2020 het ontwerp rooilijnplan Vijfstraten - Nieuwe Molenstraat en bijhorend ontwerp onteigeningsplan Vijfstraten - Nieuwe Molenstraat voorlopig goed.
    Er werd een openbaar onderzoek naar opmerkingen en bezwaren gehouden van 24 september 2020 tot en met 23 oktober 2020.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan en onteigeningsplan definitief goed te keuren.

  • Op 15 juli 2020 diende Interwaas een aanvraag in tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het inrichten van het binnengebied van Vakschoolhof. In totaal wordt 2.303,52 m² verharding aangelegd rondom strategisch gekozen plantvakken en een waterelement. De materiaalkeuze is gebaseerd op het beeldkwaliteitsplan van de stad Sint-Niklaas. Het geheel krijgt het statuut van voetgangerszone, waarbij alleen bewoners toegang krijgen tot de parkeerplaatsen die in de gebouwen werden gerealiseerd. Daarnaast is de site ook toegankelijk voor de brandweer en beperkte verhuisbewegingen. De aanvraag werd openbaar gemaakt van 2 september 2020 tot 1 oktober 2020, volgens de regels vermeld in het uitvoeringsbesluit betreffende openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan en de inrichting van Vakschoolhof goed te keuren. 

  • De gemeenteraad keurde in de zitting van 11 augustus 2014 het gebruiksreglement ondergrondse containers goed.
    Vermits ondergrondse afvalcontainers intussen op meerdere sites in het werkingsgebied van afvalintercommunale MIWA geplaatst werden, heeft MIWA dit gebruiksreglement overgenomen en goedgekeurd in de raad van bestuur van 18 december 2019. Het reglement wordt dus beheerd door een bovenlokale vereniging, waardoor het stedelijk reglement niet meer nodig is en kan beëindigd worden.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gebruiksreglement ondergrondse containers te beëindigen. 

  • Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) voorziet belangrijke natuur- en landbouwdoelstellingen voor de Moervaartvallei. Een deel van deze vallei is gelegen in Sinaai ter hoogte van de noordwestelijke en westelijke grens van het grondgebied van Sint-Niklaas. Om deze doelstellingen te realiseren werd een ‘Strategisch Project Moervaartvallei’ opgestart door provincie Oost-Vlaanderen en Vlaamse overheid. Het Strategisch Project Moervaartvallei loopt eind november 2020 af. Het werk is echter nog niet klaar en er wachten ook nieuwe uitdagingen. Een samenwerkingsovereenkomst maakt het mogelijk om belangrijke doelen voor de hele Moervaartvallei te realiseren en te continueren.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

ICT

Vrijetijdsparticipatie

  • Het Streekoverleg Waas en Dender (voorheen RESOC-SERR Waas en Dender), een samenwerkingsverband van de lokale besturen, intercommunales DDS en Interwaas, regionale sociale partners, provincie Oost-Vlaanderen en provincie Antwerpen, initieert acties die de socio-economische ontwikkeling en de tewerkstelling in de regio kunnen bevorderen.
    De werking van het Streekoverleg Waas en Dender is ingebed in de juridische structuur vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Oost-Vlaanderen.
    Vlaanderen voorziet niet langer in financiering van het streekbeleid. Dit betekent dat het socio-economisch overleg op het niveau van de regio in principe ophoudt. De raad van bestuur van ERSV Oost-Vlaanderen vzw besliste in zijn vergadering van 24 juni 2020 de vzw te vereffenen en te ontbinden.
    Het voorstel tot vereffening en ontbinding van ERSV Oost-Vlaanderen vzw zal voorgelegd worden aan de algemene vergadering van de vzw op 7 december 2020. Het voorstel moet ook ter goedkeuring voorgelegd worden aan de provincieraad en aan de gemeenteraden van het werkingsgebied van het Streekoverleg Waas en Dender.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het voorstel tot vereffening en ontbinding van de vzw ERSV Oost-Vlaanderen goed te keuren.  

Cultuur en vrije tijd

Cultuurcentrum

  • Artikel 12 van de samenwerkingsovereenkomst tussen het stadsbestuur Sint-Niklaas en ACCSI vzw bepaalt dat het budget van de vereniging aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de budgetwijziging 2020 en het budget 2021 van ACCSI vzw en de daarin voorziene dotatie goed te keuren.

  • De stad Sint-Niklaas zetelt in de algemene vergadering van ACCSI vzw als enig lid van categorie A. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor cultuur, toerisme en landbouw de heer Filip Baeyens, tevens voorzitter. 
    Ingevolge artikel 246 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, akte moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen. Dit standpunt moet door de vertegenwoordiger(s) van de stad worden ingenomen op de algemene vergadering. 
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering op 7 december 2020 en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen. 

Jeugd

Overheidsopdrachten en administratie

Welzijn

Kinderopvang

  • De Vlaamse Regering wil met een meerjarenprogrammatie (2020–2024) nieuwe plaatsen creëren in regio’s waar de nood aan kinderopvang het hoogst is en wil kwaliteitsvolle en betaalbare opvangplaatsen voorzien voor elk gezin met een behoefte aan kinderopvang. Om deze doelstelling te realiseren, stelt de Vlaamse Regering nieuwe subsidies ter beschikking in de vorm van uitbreidingsronden kinderopvang voor baby's en peuters. Er wordt iets meer dan 27 miljoen euro ter beschikking gesteld voor 2.500 bijkomende plaatsen inkomenstarief (trap 2). Hiervan gaan 33 plaatsen in 2021 naar Sint-Niklaas.
    Het lokaal bestuur krijgt momenteel de keuze om maximum 1/3de van deze plaatsen als omschakelingsplaatsen in te zetten.
    Agentschap opgroeien verwacht dat het lokaal bestuur voor 31 december 2020 de beoordelingscriteria voor deze nieuwe uitbreidingsronde bekendmaakt bij de belanghebbenden.
    Van het lokaal bestuur wordt verwacht dat zij een kwalitatief en zorgvuldig advies met score formuleren over de aanvragen in de gemeente. Om tot dit advies te komen werden binnen het Lokaal Overleg Kinderopvang reeds in 2017, met herziening in 2018, beoordelingscriteria en een beoordelingsprocedure vastgesteld waaraan elke aanvraag die in het kader van uitbreidingsronden wordt ingediend zal getoetst worden.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de beoordelingscriteria en de beoordelingsprocedure bij uitbreidingsronden betreffende kinderopvang van baby's en peuters opnieuw vast te stellen en goedkeuring te geven tot het aanvragen van 1/3de omschakelingsplaatsen. 

Welzijn staf

Aanvullende punten

BESLOTEN ZITTING