In zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad omstandig wijzigingen aan het reglement goedgekeurd op basis van de antwoorden op meerdere vragen en vaststellingen:
- Waarom wordt dit reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein ingevoerd?
- Het is noodzakelijk gebleken om onderscheid te maken tussen diverse categorieën van tijdelijke privatisering.
- Waarom worden specifieke tarieven ingevoerd voor specifieke vormen van tijdelijke privatisering?
- Waarom worden bepaalde vrijstellingen van de belasting voorzien?
- Het is noodzakelijk gebleken om de belastingplichtige/belastingschuldige duidelijk te omschrijven.
De wijzigingen aan het reglement die nu voor goedkeuring worden voorgelegd, zijn de volgende:
- Er wordt een gratis tarief ingevoerd voor sommige tijdelijke opstellingen, die niet op de Grote Markt plaatsvinden en geen handelsdoeleinden beogen.
Dit gratis tarief bestond vroeger ook al, maar is bij de goedkeuring van het nieuwe reglement op 19 december 2019 door een administratieve vergissing niet meer opgenomen.
Het gaat hier over andere tijdelijke privatisering dan evenementen die plaats vinden met medewerking van de stad, georganiseerd zijn door een openbaar bestuur, of voor de reguliere werking van jeugdorganisaties en scholen, voor benefieten, of voor wijk- en buurtactiviteiten.
- Soms neemt een evenement of een soortgelijke activiteit langere tijd openbaar domein in, terwijl het evenement of de activiteit gedurende een aantal dagen in die periode gesloten is. Het is daarom aangewezen om voor deze dagen een lager tarief aan te rekenen.
- Er moet in de vrijstellingen verduidelijkt worden wat uitdrukkelijk wordt bedoeld met bedrijfsactiviteiten en wat met bouwactiviteiten.
Deze wijzigingen kunnen respectievelijk als volgt worden gemotiveerd:
- Het gratis houden van tijdelijke privatisering van het openbaar domein voor deze specifieke tijdelijke opstellingen gebeurt op grond van de aard of het doel van het evenement.
- Op de dagen dat het evenement of de activiteit gesloten is, is er minder hinder en zijn er, wanneer het een evenement of activiteit met handelsdoeleinden is, ook geen ontvangsten. Een lager tarief voor die dagen is dan ook billijk.
- De verduidelijking van de terminologie is noodzakelijk gebleken om te vermijden dat beide termen door elkaar worden gebruikt, waardoor de specifieke vrijstelling anders kan geïnterpreteerd worden dan de bedoeling is.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en/of wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende goedkeuring van het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein.
met algemene stemmen (41)
met ingang van 1 juni 2020 de wijziging van het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein goed te keuren.
De wijziging van het reglement luidt als volgt (in grijs aangeduid):
Artikel 4 – Tarieven
§ 4. Tijdelijke privatisering van het openbaar domein in het kader van evenementen en soortgelijke activiteiten
A. Gebruik van de Grote Markt:
Voor alle evenementen en soortgelijke activiteiten gratis
B. Gebruik van openbaar domein ander dan de Grote Markt:
a) voor evenementen met of zonder handelsdoeleinden:
b) voor evenementen met medewerking van de stad,
georganiseerd door een openbaar bestuur, of voor
de reguliere werking van jeugdorganisaties en scholen gratis
c) voor benefieten gratis
d) voor wijk- en buurtactiviteiten gratis
e) voor tijdelijke opstellingen zonder handelsdoeleinden,
andere dan de hiervoor genoemde gratis
f) specifieke regelingen:
Artikel 6 –Vrijstellingen en terugbetalingen
§ 1. Vrijstellingen
A. Er wordt vrijstelling van de belasting verleend voor de tijdelijke privatisering van het openbaar domein in het kader van bouwactiviteiten, zoals bedoeld in artikel 4 § 3, aangevraagd door sociale huisvestingsmaatschappijen.
B. Er wordt vrijstelling van de belasting verleend voor de tijdelijke privatisering van het openbaar domein in het kader van bouwactiviteiten, zoals bedoeld in artikel 4 § 3, aangevraagd door de eigenaar van een pand met erfgoedwaarde.
C. Er wordt gedurende maximaal drie dagen vrijstelling van de belasting verleend voor de tijdelijke privatisering van het openbaar domein in het kader van bouwactiviteiten, zoals bedoeld in artikel 4 § 3, aangevraagd door organisaties die activiteiten hebben in de sociale economie, voor zover ze een vestiging hebben op het grondgebied van de stad.
D. Er wordt vrijstelling van de belasting verleend voor de tijdelijke privatisering van het openbaar domein in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bedoeld in artikel 4 § 2, indien het openbaar domein tijdelijk, maar ten minste één maand, niet kan gebruikt worden ten gevolge van werken van openbaar nut; deze vrijstelling geldt voor de duur van deze werken.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de begin- en einddatum van deze werken vast te stellen.
Een exemplaar van het gecoördineerde reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.