ma 25/05/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Op 7 april 2020 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit met nummer één van 6 april 2020 betreffende de bestrijding van de niet-naleving van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken door de invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
Dit koninklijk besluit, in uitvoering van de wet op de bijzondere volmachten, voert een tijdelijk systeem in (beperkt tot de duur van de bijzondere volmachten) van gemeentelijke administratieve sancties. Dit voor personen die de dringende maatregelen overtreden die werden genomen of nog zullen genomen worden om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het betreft een alternatief handhavingsmechanisme, naast de strafrechtelijke weg. Het staat de gemeenten vrij om al dan niet over te gaan tot de invoering van dergelijke gemeentelijke administratieve sancties.
In zitting van 24 april 2020 heeft de gemeenteraad beslist de inbreuken op artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 strafbaar te stellen met gemeentelijke administratieve sancties. Door die beslissing kunnen overtredingen van de artikel 1, 5 en 8 van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie. Blijkens de herwerkte versie van 6 mei 2020 van de omzendbrief nr. 06/2020 van het College van Procureurs-Generaal bij de Hoven van Beroep krijgen de gemeentebesturen de mogelijkheid om ook overtredingen op de artikelen 4 en 8bis van het ministerieel besluit op te nemen in een gemeentelijk reglement. Het is in die zin wenselijk de politieverordening van 24 april 2020 uit te breiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 24 april 2020 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de politieverordening van de burgemeester van 6 mei 2020 houdende de maatregelen voor de organisatie van de commissies en raden in mei ter voorkoming van de verspreiding van het corona-virus, te bekrachtigen.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie verlaat de lokale politie Sint-Niklaas op 1 augustus 2020 om te gaan werken bij de scheepvaartpolitie. Een andere inspecteur verlaat de interventiedienst om in de eigen zone wijkinspecteur te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd twee functies van inspecteur van politie open te stellen voor de dringende politiehulp.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Op de formatie is een extra plaats voorzien voor een inspecteur - motard voor de dienst verkeerspolitie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze functie vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 23 september 2011 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Op de formatie is een extra plaats voorzien voor een inspecteur voor de dienst verkeerspolitie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze functie vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Eén hoofdinspecteur van politie verlaat op 1 juli 2020 de interventiedienst om te gaan werken als teamcoach bij de wijkpolitie. Hierdoor komt een functie van hoofdinspecteur vacant in de dringende politiehulp, dienst interventie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren.
De kerkraad stelt jaarlijks de jaarrekening van de kerkfabriek van het voorgaande jaar vast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies uit te brengen over de jaarrekeningen over het dienstjaar 2019, ingediend door de elf kerkfabrieken op het stedelijk grondgebied, en dit advies over te maken aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
De fractie N-VA vraagt een wijziging in het voorzitterschap van de commissie voor ruimtelijke ordening, duurzaamheid en natuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd mevrouw Veerle De Beule aan te stellen als voorzitter van de commissie voor ruimtelijke ordening, duurzaamheid en natuur.
De intercommunale Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (ov) keurde in de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2019 de recentste statutenwijziging goed. Een belangrijk onderdeel van die statutenwijziging is de vereenvoudiging van de aandelenstructuur, bijgevolg wijzigen ook de aantallen van de afvaardiging in de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de statutenwijziging en ingevolge de wijzigingen het aantal afgevaardigden in de algemene vergadering te reduceren naar het door de statuten bepaalde aantal.
De intercommunale Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (ov) nodigt het stadsbestuur uit tot de algemene vergadering op 19 juni 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordigers in deze vergadering.
De Intergemeentelijke Samenwerking Westlede nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 2 juni 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.
Het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband van het Land van Waas (Interwaas) nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 27 mei 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.
Cipal dv nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 25 juni 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.
De Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Midden-Waasland (MIWA) nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 9 juni 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.
In het kader van de strijd tegen het coronavirus zijn de gemeenten verplicht om per één of meer eerstelijnszones zogenaamde 'schakelzorgcentra' in te richten.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid beveelt de gemeenten aan om in het kader van de oprichting van zo'n schakelzorgcentra een overeenkomst af te sluiten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een interbestuurlijk samenwerkingsverband goed te keuren en tot dit samenwerkingsverband toe te treden.
In zitting van 22 maart 2019 stelde de gemeenteraad de beheerscommissie van de stedelijke openbare bibliotheek samen. De fractie Groen vraagt de vervanging van twee leden van de afvaardiging van haar fractie in de beheerscommissie van de stedelijke openbare bibliotheek.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De raad van bestuur van ACCSI vzw heeft op 28 april 2020 haar jaarrekening 2019 vastgesteld. De gemeenteraad moet daarna deze jaarrekening goedkeuren aan de hand van het verslag van de commissaris-bedrijfsrevisor en onder voorbehoud van eventuele opmerkingen van de raad van bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van ACCSI vzw slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad voorafgaand aan de algemene vergadering kennis moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordiger(s) van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor cultuur, de heer Filip Baeyens, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van ACCSI vzw op woensdag 24 juni 2020 en het mandaat van de vertegenwoordiger van de stad te bepalen.
Het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein werd in zitting van 19 december 2019 door de gemeenteraad goedgekeurd. Uit de praktijk is gebleken dat dit reglement moet worden gewijzigd.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de wijziging van het reglement van deze belasting goed te keuren.
In zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad de hernieuwing van het reglement op de retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goedgekeurd. Uit de praktijk is gebleken dat een aantal wijzigingen van het reglement noodzakelijk zijn.
Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd de wijziging van het reglement van deze retributie goed te keuren.
De raad van bestuur van Centrummanagement vzw heeft op 30 april 2020 haar jaarrekening 2019 vastgesteld. De gemeenteraad moet daarna deze jaarrekening goedkeuren aan de hand van het verslag van de commissaris-bedrijfsrevisor en onder voorbehoud van eventuele opmerkingen van de raad van bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, kennis moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordigers van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor economie, mevrouw Ine Somers, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering die doorgaat op 4 juni 2020 en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden goed te keuren voor de levering van software voor toegangscontrole, zaalreservatie, verkoop van producten...
De (ver)nieuwbouw van het Techniekhuis, Industriepark-Noord 4, 9100 Sint-Niklaas, zal via een Design Build formule worden gerealiseerd met specifieke aandacht voor het energie- en onderhoudsluik van het gebouw, het prestatiegericht opvolgen van het energieverbruik, comfort en onderhoud, zodat er duurzame keuzes gemaakt worden bij de uitwerking en realisatie van het gebouw.
Hiertoe zal in een eerste stap een marktconsultatie gevoerd worden, met als doel het organiseren van een mededinging, met respect voor de principes van gelijke behandeling, transparantie en proportionaliteit, die aan de stad toelaat om de offerte van de verschillende partijen te vergelijken en zo een kredietgever aan te duiden die een financiering door middel van krediet(en) met technisch-financiële projectbegeleiding zal toestaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het aanstellen van een kredietgever en een technisch financiële projectbegeleider.
De raad van bestuur van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas vzw heeft op 27 april 2020 haar jaarrekening 2019 vastgesteld. De gemeenteraad moet daarna deze jaarrekening goedkeuren aan de hand van het verslag van de commissaris-bedrijfsrevisor en onder voorbehoud van eventuele opmerkingen van de raad van bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Jeugdwerk Ondersteunen vzw in Sint-Niklaas (JOS vzw) slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, akte moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordiger(s) van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor jeugd Bart De Bruyne, tevens voorzitter.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering op 23 juni 2020 van JOS vzw en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de kosteloze overdracht van de strook grond - fietsdoorsteek ter hoogte van Destelwijk, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 2de afdeling, sectie C, perceelnummer 613L, lot 3a en 4a met respectievelijk als nieuw gereserveerde perceelsidentificatie sectie C, nummers 613T P0000 en 613V P0000, en de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de kosteloze overdracht van de wegenis van het Rootputhof, 9100 Sint-Niklaas, kadastraal bekend 7de afdeling, sectie B, perceelnummers 751/R/4, aan de stad Sint-Niklaas om in te lijven in het openbaar domein, alsook de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.
Deelmobiliteit vormt een onderdeel van het creëren van een toegankelijk vervoerssysteem dat bewoners en bezoekers kan helpen bij hun welzijn en zelfontplooiing. Daarom wordt de integratie van dergelijke systemen voorzien bij de uitbouw van vervoer op maat, binnen de hertekening van het openbaar vervoer. Momenteel is er geen enkel stedelijk beleidskader dat aangeeft onder welke voorwaarden dit kan.
De afgelopen maanden bleek dat er interesse was van een aantal aanbieders van deelsteps om op te starten in Sint-Niklaas. Om te verhinderen dat er een ongecontroleerde wildgroei komt, werd in de aanpassing van het algemeen politiereglement een verbod opgenomen op de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur, tenzij men over een stedelijke vergunning beschikt.
Naar analogie met de stad Antwerpen werd een beleidskader gecreëerd (deelreglement voor deelvoertuigen zonder vaste stallingsinfrastructuur). Exploitanten moeten voldoen aan de eisen van het reglement om te kunnen toetreden. Bovendien zal gevraagd worden een plan voor te leggen dat moet weergeven hoe kwaliteitsvol hun exploitatie zal zijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het reglement inzake de deelvoertuigen zonder vaste stallingsinfrastructuur alsook de bijhorende selectieprocedure (met bijhorende voorwaarden) om te komen tot de uitreiking van een stedelijke vergunning voor de exploitatie van deelsteps op het grondgebied.
De intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen (Intergem) nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 18 juni 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.
De stad kan, als lid van de opdrachthoudende vereniging Intergem, intekenen op nieuwe aandelen Publi-T en op die manier participeren in de door Intergem geplande investeringen en genieten van bijbehorende winsten. Het gaat om 30.008 aandelen Apt aan een eenheidsprijs van 24,83 euro of voor een totaal bedrag van 745.098,64 euro. Dit kan gefinancierd worden zonder inbreng van eigen middelen van de stad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
In 2014 werd het lobbenstadmodel voor Sint-Niklaas ontwikkeld, als alternatief voor de concentrische stad. In dit model wordt de stadskern uitgebreid volgens een radiale structuur van compacte stadslobben met daartussen 7 blauwgroene vingers. Het stadsdeel SVK (bouwmaterialen Scheerders Van Kerchove) maakt zowel deel uit van groene lob 1 als van stadslob 7. De stad wil in samenspraak met het bedrijf SVK en in functie van het maximaal behoud van bedrijvigheid een vernieuwende stedelijke visie ontwikkelen, gericht op verweving en meervoudig ruimtegebruik. Hiervoor werd een conceptsubsidie verkregen van 60.000 EUR, btw inbegrepen van de Vlaamse Overheid.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden van deze opdracht vast te stellen.
Op 13 mei 2019 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant 2030 via Waasland Klimaatland (Interwaas). Dit engagement werd opgenomen als actie in het MJP 2020-2025 onder beleidsdoelstelling 6: Sint-Niklaas op weg zetten naar een klimaatneutrale stad, actieplan 24: Duurzaam en energiebewust gedrag stimuleren bij de bevolking. In tussentijd gaven alle gemeenten aangesloten bij Interwaas evenals Hamme hun principieel akkoord om in te tekenen op dit gezamenlijk project van Waasland Klimaatland.
Bij de ondertekening horen volgende engagementen:
- terugdringen van de CO2-uitstoot ten opzichte van 2011 met minstens 40 % tegen 2030;
- de opmaak van een regionaal ‘Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP)’ binnen twee jaar na ondertekening. Dit bevat (1) het Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP) 2030 (mitigatie) en (2) een klimaatadaptieplan met een klimaatrisico- en kwetsbaarheidsanalyse.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de toetreding van Sint-Niklaas tot het Burgemeestersconvenant 2030 via de gezamenlijke ondertekening in de schoot van Waasland Klimaatland.
Op 7 april 2020 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit met nummer één van 6 april 2020 betreffende de bestrijding van de niet-naleving van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken door de invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
Dit koninklijk besluit, in uitvoering van de wet op de bijzondere volmachten, voert een tijdelijk systeem in (beperkt tot de duur van de bijzondere volmachten) van gemeentelijke administratieve sancties. Dit voor personen die de dringende maatregelen overtreden die werden genomen of nog zullen genomen worden om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het betreft een alternatief handhavingsmechanisme, naast de strafrechtelijke weg. Het staat de gemeenten vrij om al dan niet over te gaan tot de invoering van dergelijke gemeentelijke administratieve sancties.
In zitting van 24 april 2020 heeft de gemeenteraad beslist de inbreuken op artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 strafbaar te stellen met gemeentelijke administratieve sancties. Door die beslissing kunnen overtredingen van de artikel 1, 5 en 8 van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie. Blijkens de herwerkte versie van 6 mei 2020 van de omzendbrief nr. 06/2020 van het College van Procureurs-Generaal bij de Hoven van Beroep krijgen de gemeentebesturen de mogelijkheid om ook overtredingen op de artikelen 4 en 8bis van het ministerieel besluit op te nemen in een gemeentelijk reglement. Het is in die zin wenselijk de politieverordening van 24 april 2020 uit te breiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.