Terug gemeenteraad

ma 25/05/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal

Hoogdringende punten toe te laten tot de zitting

  • Op 7 april 2020 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit met nummer één van 6 april 2020 betreffende de bestrijding van de niet-naleving van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken door de invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
    Dit koninklijk besluit, in uitvoering van de wet op de bijzondere volmachten, voert een tijdelijk systeem in (beperkt tot de duur van de bijzondere volmachten) van gemeentelijke administratieve sancties. Dit voor personen die de dringende maatregelen overtreden die werden genomen of nog zullen genomen worden om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
    Het betreft een alternatief handhavingsmechanisme, naast de strafrechtelijke weg. Het staat de gemeenten vrij om al dan niet over te gaan tot de invoering van dergelijke gemeentelijke administratieve sancties.
    In zitting van 24 april 2020 heeft de gemeenteraad beslist de inbreuken op artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 strafbaar te stellen met gemeentelijke administratieve sancties. Door die beslissing kunnen overtredingen van de artikel 1, 5 en 8 van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie. Blijkens de herwerkte versie van 6 mei 2020 van de omzendbrief nr. 06/2020 van het College van Procureurs-Generaal bij de Hoven van Beroep krijgen de gemeentebesturen de mogelijkheid om ook overtredingen op de artikelen 4 en 8bis van het ministerieel besluit op te nemen in een gemeentelijk reglement. Het is in die zin wenselijk de politieverordening van 24 april 2020 uit te breiden.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.

OPENBARE ZITTING

Politie

Politie

Ondersteuning financiën

Belastingen

Techniek

Overheidsopdrachten en administratie

  • De raad van bestuur van Centrummanagement vzw heeft op 30 april 2020 haar jaarrekening 2019 vastgesteld. De gemeenteraad moet daarna deze jaarrekening goedkeuren aan de hand van het verslag van de commissaris-bedrijfsrevisor en onder voorbehoud van eventuele opmerkingen van de raad van bestuur.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.

  • De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, kennis moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordigers van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor economie, mevrouw Ine Somers, tevens voorzitter.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering die doorgaat op 4 juni 2020 en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen. 

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden goed te keuren voor de levering van software voor toegangscontrole, zaalreservatie, verkoop van producten...

  • De (ver)nieuwbouw van het Techniekhuis, Industriepark-Noord 4, 9100 Sint-Niklaas, zal via een Design Build formule worden gerealiseerd met specifieke aandacht voor het energie- en onderhoudsluik van het gebouw, het prestatiegericht opvolgen van het energieverbruik, comfort en onderhoud, zodat er duurzame keuzes gemaakt worden bij de uitwerking en realisatie van het gebouw.
    Hiertoe zal in een eerste stap een marktconsultatie gevoerd worden, met als doel het organiseren van een mededinging, met respect voor de principes van gelijke behandeling, transparantie en proportionaliteit, die aan de stad toelaat om de offerte van de verschillende partijen te vergelijken en zo een kredietgever aan te duiden die een financiering door middel van krediet(en) met technisch-financiële projectbegeleiding zal toestaan.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het aanstellen van een kredietgever en een technisch financiële projectbegeleider.

Jeugd

  • De raad van bestuur van Jeugdwerk Ondersteunen in Sint-Niklaas vzw heeft op 27 april 2020 haar jaarrekening 2019 vastgesteld. De gemeenteraad moet daarna deze jaarrekening goedkeuren aan de hand van het verslag van de commissaris-bedrijfsrevisor en onder voorbehoud van eventuele opmerkingen van de raad van bestuur.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.

  • De stad Sint-Niklaas vormt in de algemene vergadering van Jeugdwerk Ondersteunen vzw in Sint-Niklaas (JOS vzw) slechts één lid (categorie A). Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad, voorafgaand aan de algemene vergadering, akte moet nemen van de agenda van deze vergadering en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen dat door de vertegenwoordiger(s) van de stad moet worden ingenomen op de algemene vergadering. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering en wordt vertegenwoordigd door de schepen voor jeugd Bart De Bruyne, tevens voorzitter.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering op 23 juni 2020 van JOS vzw en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen.

Omgeving

Plannen en ontwikkelen

Vergunnen en toezicht

  • In uitvoering van het tragewegenplan Nieuwkerken, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 juni 2015, wenst de stad het tracé van de Heihoekwegel tussen de Nieuwkerkenstraat en de Kwakkelhoekstraat te 9100 Nieuwkerken te heropenen en deels te verplaatsen. 
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
    - akkoord te gaan met de heropening en gedeeltelijke verplaatsing van de Heihoekwegel; 
    - het ontwerp rooilijnplan, toegevoegd als bijlage, voorlopig vast te stellen;  
    - de procedure voor heropenen en gedeeltelijk verleggen van de Heihoekwegel op te starten volgens het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
  • In zitting van 20 december 2019 besliste de gemeenteraad akkoord te gaan met de opheffing van een gedeelte van de Donkerwegel tussen de spoorweg en de Grote Baan, en een gedeelte van de Smalle Wegel tussen de spoorweg en de Grote Baan. Tevens werd opdracht gegeven aan het college van burgemeester en schepenen de procedure voor opheffing op te starten. 
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd:
    - akkoord te gaan met de opheffing van een deel van de Donkerwegel (voetweg 33), traject AB zijnde ongeveer 470 lm;
    - akkoord te gaan met de opheffing van een deel van de Smalle Wegel (voetweg 43), traject CD en EF zijnde samen ongeveer 285 lm;
    - het ontwerp grafisch plan, toegevoegd als bijlage, voorlopig vast te stellen;  
    - de procedure voor het opheffen van een deel van de Donkerwegel en een deel van de Smalle Wegel op te starten volgens het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
  • In 2014 werd het lobbenstadmodel voor Sint-Niklaas ontwikkeld, als alternatief voor de concentrische stad. In dit model wordt de stadskern uitgebreid volgens een radiale structuur van compacte stadslobben met daartussen 7 blauwgroene vingers. Het stadsdeel SVK (bouwmaterialen Scheerders Van Kerchove) maakt zowel deel uit van groene lob 1 als van stadslob 7. De stad wil in samenspraak met het bedrijf SVK en in functie van het maximaal behoud van bedrijvigheid een vernieuwende stedelijke visie ontwikkelen, gericht op verweving en meervoudig ruimtegebruik. Hiervoor werd een conceptsubsidie verkregen van 60.000 EUR, btw inbegrepen van de Vlaamse Overheid.
    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden van deze opdracht vast te stellen. 

  • Op 13 mei 2019 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met de ondertekening van het Europees Burgemeestersconvenant 2030 via Waasland Klimaatland (Interwaas). Dit engagement werd opgenomen als actie in het MJP 2020-2025 onder beleidsdoelstelling 6: Sint-Niklaas op weg zetten naar een klimaatneutrale stad, actieplan 24: Duurzaam en energiebewust gedrag stimuleren bij de bevolking. In tussentijd gaven alle gemeenten aangesloten bij Interwaas evenals Hamme hun principieel akkoord om in te tekenen op dit gezamenlijk project van Waasland Klimaatland.
    Bij de ondertekening horen volgende engagementen:
    - terugdringen van de CO2-uitstoot ten opzichte van 2011 met minstens 40 % tegen 2030;
    - de opmaak van een regionaal ‘Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP)’ binnen twee jaar na ondertekening. Dit bevat (1) het Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP) 2030 (mitigatie) en (2) een klimaatadaptieplan met een klimaatrisico- en kwetsbaarheidsanalyse.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de toetreding van Sint-Niklaas tot het Burgemeestersconvenant 2030 via de gezamenlijke ondertekening in de schoot van Waasland Klimaatland.

Aanvullende punten

Ondersteuning

GAS

  • Op 7 april 2020 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit met nummer één van 6 april 2020 betreffende de bestrijding van de niet-naleving van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken door de invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
    Dit koninklijk besluit, in uitvoering van de wet op de bijzondere volmachten, voert een tijdelijk systeem in (beperkt tot de duur van de bijzondere volmachten) van gemeentelijke administratieve sancties. Dit voor personen die de dringende maatregelen overtreden die werden genomen of nog zullen genomen worden om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
    Het betreft een alternatief handhavingsmechanisme, naast de strafrechtelijke weg. Het staat de gemeenten vrij om al dan niet over te gaan tot de invoering van dergelijke gemeentelijke administratieve sancties.
    In zitting van 24 april 2020 heeft de gemeenteraad beslist de inbreuken op artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 strafbaar te stellen met gemeentelijke administratieve sancties. Door die beslissing kunnen overtredingen van de artikel 1, 5 en 8 van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie. Blijkens de herwerkte versie van 6 mei 2020 van de omzendbrief nr. 06/2020 van het College van Procureurs-Generaal bij de Hoven van Beroep krijgen de gemeentebesturen de mogelijkheid om ook overtredingen op de artikelen 4 en 8bis van het ministerieel besluit op te nemen in een gemeentelijk reglement. Het is in die zin wenselijk de politieverordening van 24 april 2020 uit te breiden.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.

BESLOTEN ZITTING