Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen en opmerkingen in verband met het nieuw plan vervoerregio Waasland

gemeenteraad
ma 25/05/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Tunrayo Adeolu, Christine Meert, Johan Verhulst

Afwezig

Jos De Meyer, Vanessa Blommaert, Gwen Merckx

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2020_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen en opmerkingen in verband met het nieuw plan vervoerregio Waasland 2020_IP_00042 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Vragen en opmerkingen in verband met het nieuw plan vervoerregio Waasland

Motivering

Indiener(s)

Jef Maes

Gericht aan

Carl Hanssens

Tijdstip van indienen

ma 18/05/2020 - 19:49

Toelichting

Op de commissie mobiliteit van mei laatstleden stelde schepen Hanssens (NV-A) de nieuwe plannen voor van de vervoerregio Waasland. Hoewel er nog veel onduidelijkheden zijn, is er één ding klaar: het busnet gaat ingekrompen worden en het aantal bushaltes gaat fors verminderen. Openbaar vervoer is nochtans dé sleutel voor heel wat zaken. Hoe gaan we er voor zorgen dat er minder autoverkeer komt in de binnenstad? Hoe gaan we ervoor zorgen dat ouderen nog mobiel zijn? Hoe gaan jongeren ’s avonds veilig thuis geraken? Hoe gaan we de luchtkwaliteit in de stad verbeteren? Hoe gaan we de klimaatdoelstellingen halen? Daarvoor zijn er meer en gezondere bussen nodig en niet minder, vinden we vanuit de PVDA.
In de plannen stellen we vast dat een groot deel van het  stadsbusnet van Sint-Niklaas zou verdwijnen. De Clementwijk zou niet meer met de bus bediend worden. Ook de lijnen Belsele Tuinlaan (lijn2) en Lijn 1 worden afgeschaft. Hierdoor zou geen enkele bus meer rijden in het westelijke gebied van de stad, tussen R42 (spoorweg richting Lokeren), de N41 (Westelijke tangent), de N70 (Grote Baan) en de Parklaan. Zeg maar de Baenslandwijk in zeer brede zin. Geen bushaltes meer vlakbij het Welzijnshuis of Tereken Kerkhof en de Tuinlaan.
Er zouden wel rechtstreekse verbindingen komen naar de deelgemeenten, met een hogere frequentie tijdens de piekuren. Maar tijdens de daluren of ’s avonds is het precies niet gegarandeerd dat je thuis geraakt. Dit zal ten koste gaan van het sociale leven van jongeren, want op vrijdag en zaterdagavond de bus nemen, zal er niet meer in zitten. De auto wordt weer de baas en meer ongevallen door “het pintje te veel” kan je nu al voorspellen. Mensen die minder mobiel zijn en dus afhankelijk zijn van het openbaar vervoer gaan nog meer in de vergeethoek geraken.
Voor de verbindingen met andere gemeenten in de regio gaan mensen meer moeten overstappen, wat steeds tijdverlies betekent en bij vertragingen soms problemen oplevert met verbindingen, waardoor het openbaar vervoer minder aantrekkelijk wordt.
Het tovermiddel om dit alles op te lossen is “vervoer op maat”. De belbus, taxicheques en dergelijke zouden de gaten zo groot als in een Zwitserse kaas moeten opvangen. Hoe gaat men dit toegankelijk maken voor een breed publiek want heel wat mensen zijn daar niet mee vertrouwd en dreigen daarmee af te haken?
De timing van dit dossier is ook erg ongelukkig. Hierover is geen ernstig debat gepland in de gemeenteraad want tegen eind mei zouden de gemeenteraadsleden hun voorstellen al moeten overmaken aan de vervoerregio. De bevolking zou via een presentatie op de website van de stad bevraagd worden in de week van 11 mei laatstleden. Ik heb daar nog niets van gezien, laat staan dat het brede publiek hier een zicht op heeft?
Hoe brengt het stadsbestuur dit in overeenstemming met het mobiliteitsplan om te streven naar minder auto’s in de binnenstad? Overal in Europa nemen steden het initiatief om meer en gratis openbaar vervoer uit te bouwen om zo de leefbaarheid van de steden te verhogen. In Sint-Niklaas doet men net het tegenovergestelde, met Groen ! in het bestuur. Hoe denkt het stadsbestuur ooit de klimaatdoelstellingen te bereiken zonder het openbaar vervoer uit te breiden?
Er zijn ook nog heel wat onduidelijkheden en vragen bij het gehele plan.
Om al deze redenen willen wij aandringen om een bijzondere mobiliteitscommissie te organiseren begin juni zodat deze plannen verder kunnen toegelicht worden en er vanuit de commissie van de gemeenteraad bindende adviezen kunnen worden geformuleerd naar de vervoerregio. Op die manier kan ook de bevolking mee betrokken worden en zijn inbreng doen. Want openbaar vervoer raakt een groot deel van onze bevolking, vooral de jongeren en de ouderen.