Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_GR_00156 - Verenigingen, vennootschappen en samenwerkingsverbanden: Centrummanagement Sint-Niklaas vzw: jaarrekening 2019: goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/05/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Tunrayo Adeolu, Christine Meert, Johan Verhulst

Afwezig

Gwen Merckx

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2020_GR_00156 - Verenigingen, vennootschappen en samenwerkingsverbanden: Centrummanagement Sint-Niklaas vzw: jaarrekening 2019: goedkeuring 2020_GR_00156 - Verenigingen, vennootschappen en samenwerkingsverbanden: Centrummanagement Sint-Niklaas vzw: jaarrekening 2019: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De stad vormt in de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw slechts één lid (categorie A).
Ingevolge artikel 246 § 2 van het decreet lokaal bestuur moeten de vertegenwoordigers van de gemeente handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad. Dit betekent dat de gemeenteraad voorafgaand aan de algemene vergadering van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw akte moet nemen van de agenda en het standpunt van het stadsbestuur moet bepalen. Dit standpunt moet door de vertegenwoordiger(s) van de stad worden ingenomen op de algemene vergadering van de vzw van 4 juni 2020. De stad beschikt over de meerderheid van stemmen in de algemene vergadering.
Aan de raad wordt gevraagd over te gaan tot de goedkeuring van de jaarrekening 2019 van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw.
De jaarrekening van de vzw is gecontroleerd door een externe commissaris erkend bedrijfsrevisor, aangesteld in de algemene vergadering van 4 januari 2018.
De raad van bestuur van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw stelde in haar bijeenkomst van 30 april 2020 de jaarrekening 2019 vast.
De jaarrekening van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw bestaat uit een staat van opbrengsten en kosten, een balans, het resultaat op kasbasis en een toelichting waarin de waarderingsregels worden opgenomen.

Staat van opbrengsten en kosten (J7):

De staat van opbrengsten en kosten geeft de toestand op het einde van een jaar weer van alle algemene opbrengsten- en kostenrekeningen. Sommige van deze algemene rekeningen worden budgettair gestuurd en beïnvloeden de cashflow, terwijl andere geen enkele invloed hebben op de cashflow (de zogenaamde niet-kas-kosten en niet-kas-ontvangsten: bijvoorbeeld afschrijvingen ten gevolge van investeringen). De staat is ingedeeld in operationele, financiële en uitzonderlijke opbrengsten en kosten.

-       Het over te dragen tekort van het boekjaar 2019 bedraagt - 18.137 EUR.

-       Dit tekort valt uiteen in twee delen: een budgettair deel (+ 1.035) en een boekhoudkundig deel met betrekking tot de niet-kas-kosten (- 19.172 EUR).

-       Het  overgedragen overschot (netto actief balans) van vorig boekjaar bedroeg + 146.509 EUR.

-       Het over te dragen resultaat voor 2019 bedraagt + 128.372 EUR.

Resultaat op kasbasis: (vergelijking budget-rekening)

-       Dit is het gecumuleerd budgettair resultaat en is een parameter voor het toestandsevenwicht (op korte termijn). Het resultaat op kasbasis van het financiële boekjaar is best groter dan of gelijk aan nul. De vzw volgt niet de BBC-regelgeving hieromtrent. Het resultaat op kasbasis mag dus ook lager zijn dan nul.

-       Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 1.035 EUR (versus - 53.285 EUR gebudgetteerd, wat een verschil geeft van 54.320 EUR), bestaande uit een exploitatieresultaat van 22.544 EUR en uit een investeringsresultaat van - 21.509 EUR. Opgeteld bij het gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar (60.974 EUR) geeft dit een resultaat op kasbasis van 62.008 EUR.

-       Door de nauwkeurige budgetopvolging per project kunnen uitgaven en ontvangsten goed worden opgevolgd. In de loop van het jaar werden enkele verschuivingen doorgevoerd van het ene naar het andere project.

  1. Ontvangsten

Van het voorziene krediet aan ontvangstenzijde (388.241 EUR) is 410.757 EUR effectief ontvangen, dus er is 22.516 EUR meer ontvangen dan gebudgetteerd:

-       Centrummanagement Sint-Niklaas vzw heeft de volledige werkingstoelage van de stad ontvangen die 354.341 EUR bedraagt ten opzichte van gebudgetteerd 334.341 EUR.

-       Jaarlijkse lidgelden van de winkeliers en handelaars: 11.249 EUR ontvangen versus 18.000 EUR gebudgetteerd (verschil van 6.751 EUR).

-       Facturering parasols en zonnetenten: 10.979 EUR ontvangen, wat 1.521 EUR minder is dan voorzien.

-       Ontvangsten Retail Test Labo: 6.930 EUR ontvangen versus 2.500 EUR gebudgetteerd (verschil van 4.430 EUR). Verhuur tot juli.

-      Diverse opbrengsten (onder andere parkeercheques, deelname Bubbles & Bites, Oh-magazine, streekbierenproeventocht, r-Oh-de loper … ): 27.258 EUR ontvangen versus 20.900 EUR gebudgetteerd. 6.358 EUR meer ontvangen dan gebudgetteerd naar aanleiding van passantentelling in uitgaven.

  1. Uitgaven

Aan uitgavenzijde zijn de rekeningcijfers van exploitatie en investeringen (409.722 EUR) gedaald ten opzichte van de gebudgetteerde bedragen (441.526  EUR), dus er is 31.804 EUR minder uitgegeven dan gebudgetteerd.

  1. Exploitatie (388.213 EUR uitgegeven versus 393.526 EUR in budget, wat dus 5.313 EUR minder uitgegeven is dan voorzien.)

De totale kosten voor goederen en diensten bestaan uit:

  • Werkingsmiddelen voor Centrummanagement (163.450 EUR uitgegeven versus 190.376 EUR gebudgetteerd. Dat is dus 26.926 EUR minder uitgegeven dan voorzien):
    • De investeringen in parasols en zonnetenten bedragen 14.025 EUR versus 40.000 EUR in budget. Een minkost van 25.975 EUR.
    • De investeringen in gebruiksfaciliteiten bedragen 5.279 EUR versus 5.000 EUR in budget. Dit is een meerkost van 279 EUR.
    • De investeringen voor het Retail Lab bedragen 2.205 EUR versus 3.000 EUR in budget.
      • Bezoldigingen, werkgeversbijdragen en andere kosten personeel (53.946 EUR uitgegeven versus 67.174 EUR in budget. Minuitgave van 13.228 EUR).
      • Administratie (16.488 EUR uitgegeven versus 18.442 EUR in budget. Minuitgave van 1.954 EUR).
      • Oh communicatie (onder andere Oh Magazine, website) (88.769 EUR uitgegeven versus 98.760 EUR gebudgetteerd. Minuitgave van 9.991 EUR).
      • Netwerking (4.247 EUR uitgegeven versus 6.000 EUR in budget).

  • Winkel- en horecabeleving in de stadskern organiseren (224.764 EUR uitgegeven versus 203.150 EUR gebudgetteerd. Dat is 20.820 EUR meer uitgegeven dan voorzien):
      • Orde en netheid in het straatbeeld: 9.395 EUR uitgegeven versus 9.500 in budget. Minuitgave van 105 EUR.
      • Gebruiksfaciliteiten (onderhoud en installatie): 56.998 EUR uitgegeven versus 49.940 EUR in budget. Meeruitgave van 7.058 EUR.
      • Getrouwheidssysteem:  40.388 EUR uitgegeven versus 29.000 EUR in budget. Dat is 11.388 EUR meer uitgegeven dan in budget, gedreven door hoge inruilgraad parkeertickets Oh-kaart en cinematickets.
      • Sleutelevenementen  (onder andere r-Oh-de loper, terrasjesdagen, Oh-dagen en Winter): 47.116 EUR versus 48.000 EUR in budget. Dat is 884 EUR minder uitgegeven dan voorzien.
      • Ondersteuning acties en evenementen georganiseerd door handelaars: 14.519 EUR versus 20.000 EUR in budget. Een minuitgave van 5.481 EUR.   
      • Pleinconcerten (14.553 EUR uitgegeven versus 15.000 EUR gebudgetteerd).
      • Andere publiekstrekkende evenementen (Restowandeling, Ladiesnight, De Casino, Kroegentocht …): 17.428 EUR uitgegeven versus 13.310 EUR in budget. Meeruitgave van 4.118 EUR.
      • Aanbod in de stadskern: ondernemers aantrekken: 24.367 EUR werd uitgegeven versus 18.400 EUR in budget. Hier werd dus 5.967 EUR meer uitgegeven dan voorzien. Dit is de passantentelling die volledig in verkoop is geboekt bij diverse opbrengsten
  1. Investeringen (21.509 EUR uitgegeven versus 48.000 EUR in budget. Dat is een minuitgave van 26.491 EUR)

Balans (J6):

Het balanstotaal op 31 december 2019 (momentopname) bedraagt 179.161 EUR.

  1. Activa

Het actief bestaat voornamelijk uit:

  • parasols (42.321 EUR) + gebruikersfaciliteiten (36.662 EUR) + retail lab (1.764 EUR);
  • openstaande handelsvorderingen (19.067 EUR);
  • terug te vorderen btw (5.917 EUR);
  • liquide middelen (73.250 EUR);
  • borgtochten (180 EUR).
  1. Passiva

Het passief bestaat in belangrijke mate uit:

  • te betalen schulden (39.972 EUR);
  • sociale schulden (3.564 EUR);
  • voorziening voor vakantiegeld (7.826 EUR);
  • over te dragen resultaat (= nettoactief) (128.372 EUR);
  • andere diverse schulden (- 573 EUR).

Waarderingsregels (toelichting)
De waarderingsregels maken deel uit van de jaarrekening en werden door de raad van bestuur van 3 september 2015 goedgekeurd. Deze waarderingsregels zorgen voor een consistente waardering van vorderingen, schulden, vaste activa … en worden jaarlijks op dezelfde manier toegepast. Enkel afwijkingen hiervan worden in de toelichting bij de jaarrekening opgenomen.

Juridische grond

Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, met latere wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40.
Statuten EVA-vzw Centrummanagement Sint-Niklaas.

Besluit

met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld) en 19 onthoudingen (Vlaams Belang, CD&V, sp.a en PVDA)

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de jaarrekening 2019 van Centrummanagement Sint-Niklaas vzw goed te keuren.
Een exemplaar van deze jaarrekening wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.