Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_GR_00174 - Deelmobiliteit: reglement deelvoertuigen zonder vaste stallingsinfrastructuur: goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/05/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, Lieven Dehandschutter, Wout De Meester, Peter Buysrogge, Ine Somers, Carl Hanssens, Bart De Bruyne, Filip Baeyens, Sofie Heyrman, Jos De Meyer, Gaspard Van Peteghem, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Christel Geerts, Roland Pannecoucke, Julien Ghesquière, Ilse Bats, Marc Huys, Bart Merckx, Maxime Callaert, Veerle De Beule, Femke Pieters, Hasan Bilici, Luk Huys, Kelly Van Elslande, Jan Snellings, Filip Herman, Aster Baeck, Johan Uytdenhouwen, Lore Baeten, Saloua El Moussaoui, Kristof Van Gansen, Jef Maes, Vanessa Blommaert, Anneke Luyckx, Tchantra Van De Walle, Freyja De Rijcke, Koen De Smet, Karel Noppe, Tunrayo Adeolu, Christine Meert, Johan Verhulst

Afwezig

Gwen Merckx

Secretaris

Johan Verhulst

Voorzitter

Mia Mortier
2020_GR_00174 - Deelmobiliteit: reglement deelvoertuigen zonder vaste stallingsinfrastructuur: goedkeuring 2020_GR_00174 - Deelmobiliteit: reglement deelvoertuigen zonder vaste stallingsinfrastructuur: goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Decreet betreffende basisbereikbaarheid van 19 april 2019.
Gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2019 over het toetreden tot de vervoerregio Waasland.
Algemeen politiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 april 2020, hoofdstuk II, afdeling 5. 

Argumentatie

De Vlaamse Regering keurde op 19 april 2019 het decreet betreffende de basisbereikbaarheid goed. De geïntegreerde aanpak van vervoer wordt per regio georganiseerd. De stad Sint-Niklaas maakt deel uit van de regio Waasland. Eén van de belangrijkste taken van de vervoerregioraad is de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan en parallel hiermee een openbaar vervoerplan. In dit openbaar vervoerplan wordt uitgegaan van een gelaagdheid van openbaar vervoer, zijnde: treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat. Binnen de laag van vervoer op maat hebben deelsystemen een belangrijke rol. Momenteel ontbreekt er een duidelijk kader binnen welke contouren deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur operationeel kunnen zijn.
Binnen het algemeen politiereglement is een verbod op de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur voorzien. Indien een aanbieder van een deelsysteem wil opstarten in Sint-Niklaas, kan dit enkel indien een voorafgaandelijke vergunning wordt bekomen. Voor het verlenen van de vergunning zal gewerkt worden via volgende procedure: selectie op basis van kwalitatief plan van aanpak van de exploitatie, minimaal moet voldaan worden aan de minimumeisen zoals die bepaald zijn in het reglement inzake 'deelsystemen zonder vaste stallinginfrastructuur' alsook zal er een afweging gebeuren van de kwaliteit van het exploitatievoorstel. Door te werken via een dergelijke procedure wordt betracht op een objectieve manier de beste kwalitatieve voorstellen te weerhouden. De beste twee kandidaturen krijgen een vergunning.

Timing:
- Selectie deelstepaanbieders: tegen eind juni 2020.
- Vroegste datum operationele uitrol deelsteps: juli 2020.

Besluit

met 22 stemmen voor (N-VA, Groen en Open Vld), 12 stemmen tegen (Vlaams Belang en sp.a) en 7 onthoudingen (CD&V en PVDA)
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het reglement voor deelvoertuigen zonder vaste stallingsinfrastructuur goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht. 

Artikel 2

akkoord te gaan met de minimale inhoud van het exploitatieplan.
Een exemplaar van het exploitatieplan wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.