De gemeenteraad is bevoegd voor de aanstelling van de adjunct-algemeen directeur. Deze bevoegdheid kan niet worden gedelegeerd.
Aan de leden van de gemeenteraad worden volgende zaken gevraagd zodat de openstaande functie van adjunct-algemeen directeur kan worden ingevuld:
- de functie van adjunct-algemeen directeur vacant verklaren;
- een extern selectiebureau aanduiden;
- de selectievoorwaarden bepalen en de selectiecommissie vastleggen;
- de functiebeschrijving goedkeuren.
De functie van adjunct-algemeen directeur is vacant sinds november 2019.
De invulling van deze functie is cruciaal om de werking van de organisatie goed te laten verlopen. De continuïteit van de taken toegewezen aan de algemeen directeur moet vlot verlopen in zijn afwezigheid. Deze continuïteit wordt automatisch voorzien door de invulling van de functie van adjunct-algemeen directeur. De adjunct-algemeen directeur stapt automatisch (van rechtswege) in de rollen en bevoegdheden van de algemeen directeur bij diens afwezigheid.
Op basis van de ervaringen met de eerder georganiseerde examenprocedure, wordt een wijziging voorgesteld in de taakverdeling tussen de algemeen directeur en de adjunct-algemeen directeur. De adjunct algemeen directeur zal zich focussen op de ondersteunende en managementprocessen, terwijl de algemeen directeur clusteroverschrijdend focust op doelstellingenrealisatie en meer de rol zal opnemen van strategisch coördinator. Een gedetailleerde aangepaste functiebeschrijving vindt u terug in bijlage.
Overeenkomstig de artikelen 15 en 30 van de rechtspositieregeling, worden de selecties voor de decretale graden uitbesteed aan een externe selector. Op basis van het lidmaatschap van Poolstok (selectiecentrum van en voor overheden) moet er geen afzonderlijke overheidsopdracht gevoerd worden om een externe selector te kiezen. Via Poolstok is de keuze gevallen op Search & Selection als extern selectiebureau, dit op basis van goede ervaringen in andere selectiedossiers.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41, tweede lid, 6°.
Rechtspositieregeling geldend voor het personeel van de stad Sint-Niklaas (vastgesteld door de gemeenteraad op 27 november 2015, met latere wijzigingen), specifiek titel II, hoofdstuk III, afdeling IV (specifieke bepalingen voor de aanwerving van de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur).
Gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2008 betreffende Jobpunt Vlaanderen: toetreding en aanduiding vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
de functie van adjunct-algemeen directeur vacant te verklaren, een wervings- en bevorderingsprocedure te organiseren en een wervingsreserve aan te leggen met een geldigheidsduur van drie jaar. De uiterste registratiedatum wordt vastgesteld op 15 december 2020. Deze functie wordt voltijds contractueel ingevuld op niveau A10aA10b.
Voor deelname aan de wervingsprocedure van adjunct-algemeen directeur/strategisch coördinator moeten de kandidaten aan volgende voorwaarden voldoen op:
- een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie waarvoor ze solliciteren;
- de burgerlijke en politieke rechten genieten;
- medisch geschikt zijn voor de uit te oefenen functie;
- de Belgische nationaliteit hebben;
- voldoen aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in bestuurszaken;
- slagen voor de selectieprocedure;
- voldoen aan de diplomavereiste: een diploma hebben dat toegang geeft tot niveau A;
- zes jaar relevante beroepservaring in een senior managementfunctie kunnen aantonen.
De bevorderingsvoorwaarden voor de functie van adjunct-algemeen directeur:
- titularis zijn van rang Ax of Av of Axb of titularis zijn van de betrekking van financieel directeur;
- voor titularissen van rang Ax, Av, Axb: ten minste zes jaar graadanciënniteit hebben;
- een diploma hebben dat toegang geeft tot niveau A;
- geen ongunstig evaluatieresultaat gekregen hebben in de loop van de afgelopen vierentwintig maanden;
- slagen voor een selectieprocedure die wordt uitbesteed aan een extern selectiebureau.
Overeenkomstig de bepalingen van de rechtspositieregeling is het selectieprogramma als volgt:
a. een gestructureerd gedragsgericht interview waarin wordt gepeild naar de motivatie en specifieke interesse voor het werkterrein en waarin wordt nagegaan in hoeverre de vaardigheden en/of ervaring van de kandidaat beantwoorden aan de vooropgestelde competenties en taken;
b. schriftelijke proeven (eventueel aangevuld met gestandaardiseerde en/of geautomatiseerde selectietools). Deze testen kunnen uit één of meerdere onderdelen bestaan. Voor elk onderdeel moeten de kandidaten 50 % van de punten behalen en moet tenminste de helft van de competenties uit het competentieprofiel getest worden, waaronder tenminste één van de kerncompetenties. In totaal moet de kandidaat gemiddeld 60 % van de punten behalen;
c. assessment: dit onderdeel is eliminerend.
Relevante ervaring uit de privésector of als zelfstandige wordt meegenomen voor de geldelijke en de schaalanciënniteit.
de jury als volgt vast te stellen:
voorzitter: Johan Verhulst, algemeen directeur Sint-Niklaas;
leden:
- Mieke Hullebroeck, algemeen directeur Gent;
- Sven Cauwelier, algemeen directeur Antwerpen;
- Wim Leerman, algemeen directeur Aalst;
- Myra Vandekerckhove, office manager en bedrijfspsycholoog Search & Selection Gent;
- secretaris: medewerker van de afdeling personeel of van Search & Selection.
de functiebeschrijving goed te keuren.
Een exemplaar van de functiebeschrijving wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
de selectieprocedure toe te wijzen aan de externe selector Search & Selection.