vr 23/10/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 25 september 2020 goed te keuren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Twee inspecteurs van politie verlaten op 1 oktober 2020 de zone om te kunnen starten met de opleiding tot hoofdinspecteur van politie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd twee functies van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, klachtencel.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Twee inspecteurs van politie verlaten op 1 januari 2021 de zone om te gaan werken bij de scheepvaartpolitie en in de politiezone Buggenhout/Lebbeke.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd twee functies van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Drie inspecteurs van politie verlaten op 1 oktober 2020 de zone om de opleiding aan te vatten om hoofdinspecteur van politie te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd drie functies van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling tweedelijnspolitiehulp, dienst lokale recherche.
Het jaarlijks in te dienen budget van de kerkfabrieken is een afgeleide van een door hen opgemaakt meerjarenplan. Wanneer dit budget binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan van de kerkfabriek blijft, moet de gemeenteraad enkel kennis nemen van dit budget.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het budget 2021.
Het Zorgpunt Waasland is sinds 1 januari 2019 operationeel en incorporeerde de vroegere cluster zorg van het OCMW.
Op 21 juni 2019 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de algemene beheersovereenkomst met het Zorgpunt Waasland goed.
Het deel van de beheersovereenkomst specifiek voor Sint-Niklaas is na anderhalf jaar aan herziening toe.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging aan het specifieke deel goed te keuren.
In zitting van 27 september 2019 namen de gemeenteraadsleden kennis van de ingangsdatum van het pensioen van de adjunct-algemeen directeur. In zitting van 24 januari 2020 keurde de gemeenteraad de formatie goed waarin de functie van adjunct-algemeen directeur is opgenomen. In zitting van 21 februari 2020 besliste de gemeenteraad om de functie van adjunct-algemeen directeur/strategisch coördinator vacant te verklaren, de selectiecommissie en selectievoorwaarden vast te stellen, de functiebeschrijving goed te keuren en het extern selectiebureau aan te duiden. Er waren geen geslaagde kandidaten in de selectieprocedure die hierop volgde.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de functie van adjunct-algemeen directeur opnieuw vacant te verklaren, de selectiecommissie en selectievoorwaarden vast te stellen, de gewijzigde functiebeschrijving goed te keuren en het extern selectiebureau aan te duiden.
De intercommunale vereniging voor energieleveringen in Midden-Vlaanderen (Intergem) nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 17 december 2020.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering. Bijkomend wordt gevraagd om in het geval van een schriftelijke algemene vergadering (naar aanleiding van het coronavirus COVID-19) goedkeuring te verlenen voor de agenda.
Naar aanleiding van de zeer snelle verspreiding van het coronavirus COVID-19 werd op 13 maart 2020 beslist om in België dringende maatregelen te nemen, die ondertussen verstrengd en opnieuw versoepeld werden. Deze maatregelen werden getroffen om de verspreiding van de pandemie tegen te gaan ter bescherming van de openbare gezondheid.
Door het invoeren van de diverse ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, daalden de cijfers van het aantal personen die besmet raakten met het virus gestaag.
Sedert medio juli 2020 nemen de cijfers inzake de besmettingen opnieuw toe.
De toestand is ernstig en zorgwekkend.
Naar aanleiding van de zorgwekkende evolutie in het aantal besmettingen en om de verdere toename van het coronavirus COVID-19 in te dijken, is het aangewezen om uitvoering te geven aan artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd door artikel 10 van het ministerieel besluit van 25 september 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken. De prioritaire doelstelling van deze maatregelen is de bescherming van de volksgezondheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen aan de verordening van 28 juli 2020 goed te keuren en de bijkomende verordeningen van 6, 9 en 20 oktober 2020 te bekrachtigen. De wijzigingen betreffen het opleggen van de verplichting tot het dragen van het mondmasker op de markten, met inbegrip van de brocante- en rommelmarkten en de kermissen enerzijds en het opheffen van de verplichting om het mondmasker te dragen op het domein van De Ster anderzijds.
De bijkomende verordeningen omvatten het opleggen van de verplichting betreffende het bedekken van de mond en neus met een mondmasker of elk ander alternatief in stof in de voor het publiek toegankelijke delen van openbare gebouwen, het opleggen van veiligheidsmaatregelen in de vorm van een beperking van het geluidsniveau van de versterkte muziek voor discotheken op het grondgebied van Sint-Niklaas die de vroegere uitbating heroriënteren naar een drankgelegenheid (café) en de beslissing om de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van oktober digitaal te laten doorgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden betreffende het aanstellen van twee consultants voor de afdeling ICT (dienstjaren 2021 tot en met 2024) goed te keuren.
In het kader van de overdracht van de N70 (tussen N16 en N41) heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een overeenkomst opgemaakt waarin de modaliteiten worden vastgesteld voor de uitbetaling van een vergoeding die de stad moet toelaten de weg in een goede staat van berijdbaarheid te brengen. Aldus kan de overdrachtsprocedure verder worden gezet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overdracht van dit deel van de N70 aan de stad en met de overeenkomst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, raming en voorwaarden goed te keuren van de concessieprocedure tot aanstelling van een partner voor de exploitatie van het straat- en pleinparkeren (inclusief plaatsing en beheer van een parkeergeleidingssysteem) en voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de exploitatie van een parkeergebouw.
Bij de opmaak van het masterplan Paterssite werd een doorsteek voor traag verkeer voorzien tussen de Truweelstraat en de Tabakstraat. De eigenaars van de woning gelegen Tabakstraat 69, 9100 Sint-Niklaas, zijn bereid de woning te verkopen aan de stad zodat op termijn de doorsteek gerealiseerd kan worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de ruil van perceel 5/D/1671H van Puytvoet vzw met de percelen 5/D/5/D/1692L, 1692S en 1692T van de stad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met enkele wijzigingen in de samenstelling van de straatnamencommissie.
In het nieuw gemeentelijk reglement op de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op het openbaar domein is voorzien dat een foorcommissie moet samengesteld worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenstelling van de foorcommissie goed te keuren.
De Vlaamse Regering besliste op 2 juni 2020 over de verdeling van middelen vanuit een Vlaams noodfonds corona. Sint-Niklaas zal het budget onder andere aanwenden voor het stimuleren van verenigingsactiviteiten. Hiertoe keurde de gemeenteraad in zitting van 28 augustus 2020 het subsidiereglement ter ondersteuning van verenigingsactiviteiten in het kader van de coronacrisis goed. Er worden een aantal aanpassingen aan dit reglement voorgesteld. Bijkomend werd het grootste deel van de middelen toegewezen aan verenigingen, gezelschappen en instellingen, partners die via erkenning deel uitmaken van de adviesstructuren of waarmee de stad afspraken of convenanten heeft. Er wordt voorgesteld de restmiddelen ook toe te kennen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het subsidiereglement en het voorstel van besteding van het resterende bedrag goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het diversiteitsprogramma 'Iedereen mee' goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Vrouwencentrum vzw goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Psychiatrisch Centrum Sint-Hiëronymus vzw, ontmoetingshuis Zigzag, goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Westerbuurt Herleeft vzw goed te keuren.
Een assistent wil met vervroegd pensioen gaan op 1 mei 2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het ontslag en de pensioenaanvraag van betrokkene goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 6 januari 2020 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 22 oktober 2019 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 29 januari 2019 overkomen aan een aspirant hoofdinspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 28 februari 2014 overkomen aan een assistent bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 26 oktober 2015 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 25 april 2014 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 24 oktober 2014 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 24 oktober 2015 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 11 februari 2015 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 3 juni 2014 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 3 juni 2014 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 17 maart 2015 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 4 november 2014 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.