Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

2020_IP_00101 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Behoud bushaltes in het Brugsken, Hertjen, Hertestraat, Fabiolapark

gemeenteraad
vr 23/10/2020 - 19:00 gemeenteraadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Wout De Meester, schepen (Groen); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ine Somers, schepen (Open Vld); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Bart De Bruyne, schepen (Groen); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Sofie Heyrman, schepen (Groen); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (sp.a); Kris Van der Coelden, raadslid (sp.a); Christel Geerts, raadslid (sp.a); Julien Ghesquière, raadslid (CD&V); Ilse Bats, raadslid (sp.a); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Femke Pieters, raadslid (Vlaams Belang); Hasan Bilici, raadslid (sp.a); Luk Huys, raadslid (N-VA); Kelly Van Elslande, raadslid (N-VA); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Filip Herman, raadslid (N-VA); Aster Baeck, raadslid (Groen); Johan Uytdenhouwen, raadslid (CD&V); Lore Baeten, raadslid (CD&V); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Kristof Van Gansen, raadslid (CD&V); Jef Maes, raadslid (PVDA); Vanessa Blommaert, raadslid (N-VA); Tchantra Van De Walle, raadslid (N-VA); Freyja De Rijcke, raadslid (Vlaams Belang); Koen De Smet, raadslid (N-VA); Karel Noppe, raadslid (Open Vld); Tunrayo Adeolu, raadslid (Groen); Christine Meert, raadslid (N-VA); Johan Verhulst, algemeen directeur

Afwezig

Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Marc Huys, raadslid (Vlaams Belang); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Gwen Merckx, korpschef van politie

Secretaris

Johan Verhulst, algemeen directeur

Voorzitter

Mia Mortier, raadslid-voorzitter (Groen)
2020_IP_00101 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Behoud bushaltes in het Brugsken, Hertjen, Hertestraat, Fabiolapark 2020_IP_00101 - Interpellatie van raadslid Jef Maes: Behoud bushaltes in het Brugsken, Hertjen, Hertestraat, Fabiolapark

Motivering

Indiener(s)

Jef Maes

Gericht aan

Carl Hanssens

Tijdstip van indienen

zo 18/10/2020 - 12:57

Toelichting

Verschillende mensen hebben ons gemeld dat stadsbuslijn 2 niet langer passeert in het Brugsken, Hertjen, Hertestraat en het Fabiolapark. Van de chauffeurs van de Lijn vernemen we dat op 1 oktober de tijdelijke omleiding omwille van de werken op het Brugsken zijn verlengd voor onbepaalde duur. Hiermee worden uitgerekend een aantal volkswijken waar heel wat mensen een beroep doen op de stadsbus zonder bushalte geplaatst. De mensen uit het Fabiolapark moeten nu naar het WSC om daar de bus te nemen. Voor mensen die slecht te been zijn is dat niet zo simpel. Ook de mensen van het Peter Benoitpark namen tot nu toe de bus op het Brugsken en moeten nu naar de halte aan AZ Nikolaas om de bus te nemen. Binnenkort opent ook de vernieuwde Kriekepitte waar ook een 45-tal gezinnen hun intrek zullen nemen, vaak ook mensen die gebruik maken van de stadsbussen en moeilijker te been zijn. Iedereen in de buurt vraagt zich af waarom dit nu gebeurt. Niemand uit al deze buurten is blijkbaar op de hoogte gebracht dat de bushaltes zouden verdwijnen.  
Is het stadsbestuur bij deze wijziging betrokken geworden? Bent u daarmee akkoord gegaan? Waarom is er niet voorzien dat er een haalbaar alternatief wordt uitgewerkt, zodat de mensen uit die buurten nog steeds een bushalte in de omgeving kunnen behouden? Waarom zijn de mensen uit de buurt daar niet bij betrokken? Als het stadsbestuur zo prat gaat op hun participatiebeleid, dan heeft het hier toch fors gefaald. In het wijkcirculatieplan staat daarover één zin: “Hertekening van de buslijnen”. Hoe zijn deze dan hertekend en waarom is niemand daarbij betrokken geworden? De vakbondsafgevaardigden hebben nochtans alternatieven voorgesteld om deze straten wel nog aan te doen onder andere door één richting te behouden, de richting die kan genomen op het Brugsken en voor de andere richting om te rijden langs het Glycineplein. 
Is die nu een voorafname op het schrappen van de stadsbussen? In elk geval wordt het nu voor heel wat mensen duidelijk wat het betekent als er geen bushalte meer is in de buurt. Vorige week hebben we opnieuw actie gevoerd op de Grote Markt voor het behoud van de stadsbussen en daaruit blijkt dat dit enorm leeft onder de bevolking. Bijna tweehonderd mensen hebben op twee uur tijd ons petitiekaartje getekend. Verschillende mensen hebben kaartjes meegenomen om door te geven aan familie of vrienden. Wij blijven dan ook ijveren voor het behoud van de stadsbussen want heel veel mensen hebben die bushaltes nodig. Wij vinden het onbegrijpelijk dat deze bushaltes worden geschrapt, want openbaar vervoer is dé sleutel voor heel wat zaken: de vele files, toenemende armoede, luchtvervuiling, klimaatdoelstellingen, minder auto’s in de stad, ...
Wij dringen dan ook aan dat de schepen van mobiliteit hierover snel zou samen zitten met de Lijn om ervoor te zorgen dat deze buurten (Brugsken, Hertjen, Hertestraat, Fabiolapark) terug in het stadbusnet worden opgenomen en dat de mensen in de buurt hun bushalte kunnen behouden. Er is een alternatief. Met vijf minuten politieke wil kunnen we dit probleem oplossen.