Op 7 oktober laatstleden hebben ABLLO vzw en de Fietsersbond van Sint-Niklaas hun dossier ‘Mercatorknoop’ voorgesteld. (zie ook https://hetgroenewaasland.be/mercatorknoop1 ) Zij verzetten zich niet tegen de Oostelijke Tangent en zij hopen dat die er snel kan komen. Met de PVDA zijn wij duidelijk ook een voorstander van deze Oostelijke Tangent.
Maar het alternatief Mercatorknooppunt dat beide organisaties voorstellen, lijkt ons wel een serieuze meerwaarde te bieden. De alternatieve knoop die zij voorstellen is eenvoudiger, minder duur en vergt veel minder ruimte. De gewonnen ruimte kan dan worden ingevuld door nuttig en aangenaam stedelijk weefsel. De aangrenzende zone (omgeving Passtraat) kan een heel andere invulling krijgen dan nu.
Ik ga hier niet heel het dossier uit de doeken doen en ga me beperken tot de belangrijkste zaken.
De Oostelijke Tangent of R42 te Sint-Niklaas is ruim tien jaar geleden ontworpen. In dat ontwerp zit ook de Mercatorknoop, het kruispunt van N70 met R42. Dit geplande knooppunt beantwoordt niet meer aan de inmiddels gewijzigde visies en regels van ruimtelijke ordening en mobiliteit. Eenvoudig gezegd, de Mercatorknoop is achterhaald door het betonstop- en het stopbeginsel.
Het ruim tien jaar oude ontwerp van de Mercatorknoop beantwoordt niet meer aan de huidig geldende visies en regels voor omgeving en mobiliteit. Het huiswerk moet opnieuw gemaakt worden. De twee verenigingen schetsen de problemen die er zijn met het ontwerp en hebben een alternatief uitgewerkt.
Antwoorden dat men geen initiatieven neemt die de bouw van de Oostelijke Tangent gaan vertragen lijkt me naast de kwestie. Als we nu al weten dat het ontwerp niet meer beantwoordt aan de huidige beleidsvisies, waarom het dan niet aanpassen? De komende dertig, veertig jaar zitten we dan met een ontwerp van knooppunt dat nu al achterhaald is. Eenmaal de knoop geïnstalleerd, is de kans quasi onbestaande dat die nog wordt aangepast. We moeten toch geen beslissingen nemen waarvan we nu al weten dat het een historische vergissing zal zijn en dat er waardevoller alternatieven zijn. Akkoord dat we moeten streven naar zo weinig mogelijk vertraging in dit dossier, maar omwille van enkele maanden eerdere of latere realisatie kunnen we toch geen historische vergissing maken.
De belangrijkste vraag is: vinden wij de opmerkingen van de beide milieuverenigingen terecht of niet? Als we die terecht vinden, dan moeten we actie ondernemen en het tien jaar oude ontwerp aanpassen. Het ontwerp van de twee verenigingen heeft een aantal belangrijke pluspunten:
Maar er is meer. Volgens de verenigingen is het ontwerp van de Mercatorknoop niet afgestemd op het decreet gemeentewegen (24 april 2019). Zie artikel 3. “Artikel 3. Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling … te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op: 1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als functioneel vlak.”
Volgens de verenigingen past het ontwerp van de Mercatorknoop evenmin in het decreet basisbereikbaarheid (3 april 2019). Artikel 5: “Basisbereikbaarheid gaat hand in hand met een duurzaam ruimtelijk kader door middel van een geïntegreerde aanpak van vervoer, infrastructuur en ruimtelijke ontwikkelingen …
Wij vragen dan ook aan het stadsbestuur:
Vanuit de PVDA vinden wij het belangrijk om dit voorstel van ABLLO en de Fietsersbond op zijn merites te bekijken en ervoor te zorgen dat het huidige plan van de Mercatorknoop wordt aangepast. Dit stadsbestuur wil er prat op gaan dat de burgers kunnen participeren in het beleid. Wel, dan is het minste wat men kan doen, de voorstellen van twee prominente burgerverenigingen au serieux te nemen, naar hen te luisteren en hun voorstellen te bekijken op hun merites.