Het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2019 voor de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2015. De gemeenteraad in zitting van 25 mei 2020 keurde reeds een aantal wijzigingen goed.
Naar aanleiding van het project inname openbaar domein, met een nieuw reglement inname openbaar domein en de lancering van het digitale EagleBe platform, worden een aantal gerichte wijzigingen voorgesteld.
Dit project zet in op vereenvoudiging, uniformiteit, verduidelijking, afstemming tussen verschillende beleidsdomeinen en digitalisering.
Zowel voor de klant als voor de behandelaar is een transparante berekening belangrijk. In het platform wordt de totale oppervlakte berekend volgens de verleende vergunning. Op basis van de vergunde termijn en de vergunde oppervlakte, wordt de prijs berekend. De klant krijgt bericht dat zijn vergunning kan afgeleverd worden, hij betaalt en krijgt zijn vergunning. De klant weet waar hij aan toe is en de berekening is eenduidig en eenvoudig.
In het reglement inname openbaar domein werden al duidelijke standaarden en afmetingen bepaald (bijvoorbeeld een container is 24 m²), hier kunnen eenduidige tarieven aan gekoppeld worden.
Duidelijke standaarden en vereenvoudigde tarieven maken het mogelijk dat de berekening automatisch door het softwaresysteem kan worden gemaakt, wat online betalen mogelijk maakt (bancontact, overschrijving, visa, paypal...). Dit betekent efficiëntiewinst, omdat achteraf niet gefactureerd en ingevorderd moet worden via een kohier. Voor de klant is online betalen ook een serieuze meerwaarde en de vergunning is onmiddellijk digitaal beschikbaar in zijn mailbox. Uiteraard voorzien we de mogelijkheid om de aanvraag te doen aan het mobiliteitsloket voor wie niet online kan aanvragen. De betaling gebeurt dan via de cashbetaalautomaat. Ook hier is het handig en zelfs noodzakelijk dat de berekening vlot kan gebeuren met veelvouden van de eenheidsprijs.
1) Basis
Een eenvoudig tarief betekent één eenheidsprijs van 0,40 EUR/m²/dag ongeacht de duur van de werken en ongeacht het type inname.
Dit komt overeen met huidige prijs: 2,40 EUR/6 m²/dag.
2) Spoed (nieuw)
Naast vereenvoudigde tarieven moet ook een administratieve kost kunnen aangerekend worden bij laattijdige aanvragen. Een spoedprocedure is reeds voorzien in het reglement inname openbaar domein.
De huidige werkwijze veroorzaakt vaak organisatorische problemen door te veel last minute aanvragen. Om hieraan tegemoet te komen wordt een spoedprocedure voorzien.
Om te motiveren tijdig een aanvraag te doen, wordt een vaste, forfaitaire, administratieve kost aangerekend van 50 EUR bij een spoedprocedure (tussen drie en acht werkdagen voor de start van de werken).
Bepaalde innames met beperkte impact (verhuis, plaatsen ceremoniewagens …) kunnen sowieso aangevraagd worden tot drie dagen vóór aanvang, hiervoor is dus geen spoedprocedure nodig en worden geen extra kosten aangerekend. Bij verlenging wordt geen extra administratieve kost aangerekend buiten de berekende ingenomen oppervlakte.
3) Progressief tarief
In de huidige regeling wordt gewerkt met een progressief tarief van 2,80 EUR/6 m²/dag na één maand inname om de inname van het openbaar domein op zich te ontraden en om de tijdsduur van de inname te beperken.
Het voorstel is dit progressief tarief af te schaffen, want zowel de meeropbrengst als het ontradend effect zijn miniem. Dit tarief maakt de berekening te ingewikkeld en is trouwens ook niet te digitaliseren in het platform.
Op basis van een simulatie van het eerste semester 2020 zou de minderopbrengst 8.728,8 EUR op jaarbasis bedragen.
4) Werfvoertuigen
Momenteel worden er verschillende tarieven gehanteerd voor werfvoertuigen met prijzen per dag, per week, per maand en per jaar.
Omdat werfvoertuigen integraal deel uitmaken van de werf, wordt voorgesteld éénzelfde tarief van 0,40 EUR/m²/dag aan te rekenen. Dit grijpt terug naar het algemeen principe dat er geen onderscheid gemaakt wordt wat betreft de oorzaak voor de inname van de openbare ruimte. Een werfvoertuig neemt bijvoorbeeld evenveel plaats in als een container en wordt dan ook op dezelfde wijze belast.
Opmerking: als door de dienst inname openbare weg een bijkomende inname wordt voorzien als veiligheidszone (of draaicirkel), dan zal hiervoor geen belasting aangerekend worden aan de klant.
Op basis van een simulatie van het eerste semester 2020 zou er een meeropbrengst zijn van 28.330,4 EUR op jaarbasis.
5) Verhuis/levering/parkeren ceremoniewagens
Momenteel betaalt men voor een verhuis, een levering evenals voor het parkeren van ceremoniewagens niet voor de inname, maar voor het huren van de parkeerverbodsborden via een apart betaalsysteem aan het afhaalloket.
Sommige leveringen zijn volgens het huidige belastingreglement wel betalend (voor werken), wat vaak tot discussie, interpretatieproblemen en dus onduidelijkheid leidt.
Het voorstel is voor inname omwille van een verhuis/levering/parkeren ceremoniewagen ook een algemeen tarief van 0,40 EUR/m²/dag te hanteren en het huurgeld voor parkeerverbodsborden (5 EUR per week) af te schaffen en het ontlenen van de borden als een gratis service te zien van zodra een vergunning verleend is.
De prijs voor de klant zal ongeveer dezelfde blijven.
Voorbeeld: voor een verhuis waarbij twee parkeerplaatsen worden voorbehouden voor een dag, zal in het voorstel 9,60 EUR moeten betaald worden voor de inname. Een parkeerplaats = 12 m². Deze aanrekening maakt integraal deel uit van de aanvraag voor een vergunning. Vroeger werd hier 5 EUR huurgeld voor gevraagd via een apart systeem.
Benchmark: met deze tarieven zitten we nog ver onder het gemiddelde van andere steden voor een gelijkaardige aanvraag (dag inname voor verhuis met parkeerverbod).
Antwerpen: vaste kost van 25 EUR + variabel volgens de oppervlakte met een minimale kost van 49 EUR (2 parkeerplaatsen).
Aalst: 50 EUR voor plaatsen parkeerverbodsborden.
Oostende: 45 EUR voor volledige dag en gebruik parkeerverbodsborden.
Kortrijk: afhankelijk van de zone tussen 6 en 20 EUR per dag per parkeerplaats.
Leuven: parkeervergunning: 15 EUR/dag/voertuig (onder andere voor het parkeren tussen een parkeerverbod)/ éénmalig 100 EUR voor de plaatsing van de borden en 8 EUR/dag per bord, voor de huur van de borden, met een minimum van 16 EUR (bij elk parkeerverbod staan minstens twee borden).
Mechelen: 0,5 EUR per ingenomen vierkante meter, met een minimum van 20 EUR. Wanneer straten waar parkeermeters staan worden ingenomen, bedraagt dat minimumbedrag 40 EUR.
Aangezien de belasting nu aangerekend wordt voor de inname, vervalt het betalingssysteem en de daarbij horende administratie aan het afhaalloket (efficiëntiewinst).
De borden kunnen als extra service ontleend worden bij het afhaalloket als een vergunning werd afgeleverd, maar wel wordt nog de bestaande huidige boetes bij verlies/beschadiging of laattijdig terugbrengen behouden: 5 EUR: per begonnen week te laat, 100 EUR bij verlies/beschadiging.
Op basis van een simulatie (2019) zou er op jaarbasis 34.356,20 EUR meeropbrengst zijn (door belasten van de inname). Er zou ook sprake zijn van 29.059,32 EUR minderopbrengst (afschaffen retributie huurgeld parkeerverbodsborden). Deze minderopbrengst is ook deels van toepassing bij de andere vormen van inname.
6) Vrijstellingen
In de huidige regeling is er vrijstelling van belasting voor inname voor:
- werken aan panden met erfgoedwaarde;
- inname door sociale huisvestigingsmaatschappijen en organisaties met activiteiten in de sociale economie.
Het voorstel is om deze te behouden. Dit wordt dan wel een deels manueel op te volgen proces (controletaak en proces betaling manueel stoppen). Hiervoor moeten de aanvragen gefilterd worden door de dienst IOW en eerst voor advies overgemaakt worden aan de dienst belastingen waarna de teller manueel op nul kan gezet worden voor betaling.
Werken aan panden met erfgoedwaarde: 1.228 EUR geraamde opbrengst op jaarbasis. Dit kan wel sterk verschillen van jaar tot jaar.
Inname door sociale huisvestigingsmaatschappijen en organisaties met activiteiten in de sociale economie 5.179 EUR geraamde opbrengst op jaarbasis.
Globaal financieel overzicht
| Meeropbrengst | Minderopbrengst | Totaal |
Progressief tarief |
| - 8.728,80 |
|
Abonnementen werfvoertuigen | + 28.330,40 |
|
|
Verhuis/levering/ceremonie Laad-en loszone | + 34.356,20 |
|
|
Huurgeld parkeerborden |
| - 29.059,32 |
|
|
|
| +24.898,48 |
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 en 25 mei 2020 houdende goedkeuring van het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein, met latere wijzigingen.
Gunstig advies
met 28 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V) en 12 onthoudingen (Vlaams Belang, sp.a, PVDA)
met ingang van 1 januari 2021 het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein te wijzigen.
Een gecoördineerde versie wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.