Terug gemeenteraad

di 15/12/2020 - 20:00 de gemeenteraadzaal

OPENBARE ZITTING

Ondersteuning financiën

Belastingen

  • Het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein werd in zitting van 19 december 2019 door de gemeenteraad goedgekeurd en gewijzigd in zitting van 25 mei 2020.
    Naar aanleiding van het project inname openbaar domein (IOD), dat resulteerde in het nieuwe reglement inname openbaar domein, en de invoering van het nieuwe digitale platform EagleBe, worden een aantal wijzigingen voorgesteld.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen in het reglement op de belasting op de tijdelijke privatisering goed te keuren.

  • Ingevolge een wijziging van artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, moeten aanmaningen niet meer aangetekend verstuurd worden bij invordering van een fiscale schuldvordering. De kosten van deze verzending mogen niet meer ten laste gelegd worden van de bestemmeling. Het is noodzakelijk om deze kost uit het retributiereglement te schrappen.  
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijziging van de retributie op de invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten goed te keuren.

  • In zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad de hernieuwing van het reglement op de retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goedgekeurd. Dit werd gewijzigd in zittingen van 24 april, 25 mei en 25 september 2020.
    Een aantal gerichte wijzigingen worden nu voorgesteld naar aanleiding van wijzigingen in wetgeving en veranderde werkwijzen.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen in het reglement op de retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goed te keuren.

  • De coronacrisis heeft financiële gevolgen voor ondernemers, verenigingen, organisaties en belastingplichtigen. Het is billijk om vanuit de stad vrijstelling van belasting en retributies, compensaties en tussenkomsten te verlenen waar mogelijk/nodig.
    Net zoals andere afwijkingen van belasting- en retributiereglementen moeten deze tijdelijke, uitzonderlijke maatregelen worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan. 

  • In zitting van 19 december 2019 heeft de gemeenteraad het reglement op de belasting ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen opnieuw vastgesteld voor de periode 1 januari 2020 - 31 december 2025.
    In het beleidsprogramma en de meerjarenplanning wordt voorzien om leegstand en braakliggende terreinen te ontmoedigen (AP17) en belastingen aan te passen in functie van het effect dat ze beogen (AP44). De vrijstellingsgronden voor leegstand en verwaarlozing die nu in het belastingreglement zijn opgenomen, zijn vooral op maat van particuliere eigenaars van een woning.
    Om in het focusgebied een gerichter leegstandsbeleid te kunnen voeren voor handelspanden en bedrijfsruimten groter dan 500 m², wordt voorgesteld het belastingreglement aan te passen. Verder zijn een aantal termen aangepast aan de gewijzigde wetgeving.
    Tevens moest vanuit de toezichthoudende overheid een kleine wijziging gebeuren, deze wordt mee opgenomen.
    Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd het gewijzigde reglement van deze belasting goed te keuren.

Boekhouding

Ondersteuning

Beleidsondersteuning