Een aantal gerichte wijzigingen worden voorgesteld:
- inzake ophalen en verwerken van huisvuil en overig afvalbeheer (§6):
De politie neemt op basis van het algemeen politie reglement (hierna: APR) regelmatig recipiënten lachgas in beslag omwille van oneigenlijk gebruik. De vernietiging van deze flessen brengt telkens een kostprijs met zich mee die tot nu door de politiezone zelf wordt gedragen. In een beschrijvend advies geeft het openbaar ministerie aan dat deze kost mogelijk kan gerecupereerd worden door de lokale invoering van een individuele retributie. Het is aangewezen de kosten tot vernietiging van deze recipiënten lachgas te verhalen op de overtreders. Er wordt een kost ingevoerd van 25 EUR per recipiënt.
- inzake de lokale politie (§7):
Het retributiereglement vermeldt een kost van 100,00 EUR voor vervoer van personen. Dit geldt nu enkel voor dronken personen en personen onder invloed, maar de politie voert ook regelmatig transporten uit voor individuen die (al dan niet dronken of onder invloed) bestuurlijk gearresteerd worden louter op basis van de wet op het politieambt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand uit de woning moet worden gehaald die een gevaar betekent voor zichzelf (dus ook dronken kan zijn), voor individuen die gewoon teveel tumult maken op straat, en dergelijke meer. Indien de bepaling in het retributiereglement in deze zin wordt aangepast, ligt de lat voor iedereen gelijk die op bestuurlijk vlak bij de politie moet verblijven. Daarom wordt het vervoer van personen hier ruimer gesteld: "Dit is elk vervoer van dronken personen of personen die zich in een soortgelijke toestand bevinden ten gevolge van het gebruik van verdovende of hallucinatie verwekkende middelen. Tevens vervoer van personen die bestuurlijk worden aangehouden (conform artikel 52 APR)."
- inzake de stedelijke openbare bibliotheek (§15):
Het dienstreglement van de bibliotheek vermeldt een administratieve kost voor de opmaak van een factuur van 6,50 EUR. Deze kost wordt toegevoegd aan het retributiereglement.
- inzake sport (§ 17):
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 28 februari 2022 om toegangsbadges in te voeren voor gebruikers van het sportcentrum Ter Beke. Er wordt een waarborg gevraagd van 40 EUR per set van twee badges, met een maximum van vier badges per gebruiker.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 21 maart 2022 om een retributie aan te rekenen van 20 EUR voor het gebruik van een standpijp en 10 EUR voor het extra materiaal voor de afspuitinstallatie uit sportcentrum De Klavers. Tevens wordt er een waarborg van 75 EUR aangerekend bij ontlening. Deze bedragen worden bij deze opgenomen in het retributiereglement.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Algemeen politiereglement, vastgesteld door de gemeenteraad op 23 december 2021, artikel 52.
Gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2020 betreffende het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, met latere wijzigingen.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2022 betreffende de badges voor toegangscontrole voor sportcentrum Ter Beke.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022 betreffende het uitlenen van een afspuitinstallatie van sportcentrum De Klavers.
met 40 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, CD&V, Vooruit) en 1 onthouding (PVDA)
met ingang van 1 mei 2022 de wijzigingen van het reglement 'retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materiaal, aangeboden door de gemeentelijke instellingen' goed te keuren.
Een exemplaar van het gecoördineerde reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.