vr 29/04/2022 - 19:00 de gemeenteraadzaal (hybride zitting)
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 25 maart 2022 goed te keuren.
Op 11 april 2022 nam de burgemeester een besluit met betrekking tot de organisatie van de raads- en commissiezittingen in april 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze politieverordening van de burgemeester te bekrachtigen.
Ingevolge de aanpassing van het decreet lokaal bestuur inzake digitaal en hybride vergaderen en het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen, moet het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aangepast worden. Daarnaast zijn nog een aantal andere wijzigingen aangewezen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast huishoudelijk reglement goed te keuren.
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband van het Land van Waas (Interwaas) nodigt het stadsbestuur Sint-Niklaas uit tot de algemene vergadering op 18 mei 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda van deze vergadering en het mandaat te bepalen van de vertegenwoordiger in deze vergadering.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. In zitting van 28 mei 2021 verklaarde de raad twee functies van commissaris van politie vacant waaronder een functie van directeur bedrijfsvoering. De functie van directeur bedrijfsvoering werd gepubliceerd in de derde mobiliteitscyclus van 2021 en in het erratum van de tweede mobiliteitscyclus van 2022 van de geïntegreerde politie. De kandidaten worden geselecteerd door een plaatselijke selectiecommissie. De samenstelling van de selectiecommissie voor een functie met als graad commissaris, moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenstelling goed te keuren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Er komt een functie van inspecteur bij de dienst interventieteams vacant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van inspecteur van politie vacant te verklaren voor de afdeling dringende politiehulp, dienst interventieteams.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Er is een plaats vrij voor een monitor geweldbeheersing met vuurwapen, graad hoofdinspecteur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van hoofdinspecteur van politie (monitor geweldbeheersing met vuurwapen) vacant te verklaren.
In gemeenteraadzitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. De adviseur communicatie (personeelslid logistiek en administratief kader van het niveau A, klasse 2) is voor lange tijd afwezig. De gemeenteraad besliste in zitting van 28 mei 2021 om de continuïteit te verzekeren door een functie van adviseur communicatie contractueel in te vullen, niet als klasse 2 maar als klasse 1, door middel van een vervangingscontract. Omdat het niet mogelijk is om vanuit een vervangingscontract de titularis te statutariseren, verzoekt de korpschef om de functie van adviseur communicatie, klasse 1, opnieuw vacant te verklaren en in te vullen via een externe aanwerving omwille van een dringende nood.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van adviseur communicatie, klasse 1, binnen het administratief en logistiek kader in te vullen via een externe aanwerving omwille van een dringende nood.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een hoofdinspecteur van de dienst ICT verlaat via de gewone mobiliteitsprocedure de politiezone om bij de opleidingsdienst van de federale politie te werken. Als gevolg hiervan komt bij de lokale politie van Sint-Niklaas een plaats vrij voor een hoofdinspecteur bij dienst ICT.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een functie van hoofdinspecteur van politie (afdeling korpsondersteuning, dienst ICT) vacant te verklaren.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een inspecteur van politie, tevens dispatcher, verliet de meldkamer van de lokale politie Sint-Niklaas op 1 augustus 2021 om te werken bij het Communicatie- en Informatiecentrum Oost-Vlaanderen (CICOV). De korpsleiding wil deze vacante functie nu openstellen in het basiskader.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van inspecteur van politie (dispatcher) open te stellen voor de afdeling dringende politiehulp, dienst meldkamer.
In gemeenteraadszitting van 20 december 2019 werd de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas vastgesteld. Een hoofdinspecteur van politie, tevens dispatcher en momenteel gedetacheerd naar het Communicatie- en Informatiecentrum Oost-Vlaanderen (CICOV), verlaat de lokale politie Sint-Niklaas op 1 juli 2022 om te gaan werken bij de lokale politie Hamme/Waasmunster. De korpsleiding wil deze vacante functie openstellen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd één functie van hoofdinspecteur van politie (dispatcher) open te stellen voor de afdeling dringende politiehulp, dienst meldkamer.
De gemeenteraad keurde in zitting van 15 december 2020 het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materiaal, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, goed. Dit werd gewijzigd in zittingen van 26 maart 2021, 25 juni 2021 en 21 december 2021.
Er worden een aantal gerichte wijzigingen voorgesteld:
- inzake ophalen en verwerken van huisvuil en overig afvalbeheer (§6);
- inzake de lokale politie (§7);
- inzake de stedelijke openbare bibliotheek (§15);
- inzake sport (§ 17).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen van het retributiereglement goed te keuren.
De tweede pensioenpijler omvat de aanvullende pensioenen die contractuele medewerkers opbouwen in het kader van hun loopbaan. Dit aanvullend pensioen komt bovenop het wettelijk pensioen.
Tot heden was de stad Sint-Niklaas aangesloten bij de groepsverzekering die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze groepsverzekeringsovereenkomst werd in juni 2021 door deze verzekeraars per 1 januari 2022 opgezegd.
De Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en OFP Prolocus hebben samen voor een nieuw voorstel voor de tweede pensioenpijler gezorgd, dat kan starten vanaf 1 januari 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het nieuwe voorstel en ingevolge toe te treden tot OFP Prolocus.
De financieel directeur kan om verschillende redenen afwezig of verhinderd zijn, al dan niet voorzien. Het is noodzakelijk om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen via een vervangingsregeling.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de vervangingsregeling goed te keuren.
De Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting zorgt voor woongelegenheden met het oog op de huidige maatschappelijke behoeften voor kwetsbare doelgroepen en mensen met een bescheiden inkomen. De mandaten van twee afgevaardigden in de raad van bestuur lopen af, bijgevolg moeten deze aanstellingen vernieuwd worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de mandaten voor de raad van bestuur van de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting te vernieuwen.
Op 4 februari 2022 besliste de Vlaamse Regering dat in de toekomst één woonmaatschappij Sint-Niklaas en Temse zal bedienen. Met brief van 7 februari 2022 vraagt de Vlaamse minister van financiën en begroting, wonen en onroerend erfgoed om criteria voor te stellen voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuw te vormen woonmaatschappij. Het advies moet ten laatste op 13 mei 2022 overgemaakt worden.
Aan de gemeenteraad wordt in dat kader gevraagd om enerzijds de gezamenlijke princiepsnota, bedoeld als basis voor de vorming van de toekomstige ‘Woonmaatschappij Waasland-Midden’, goed te keuren en anderzijds akkoord te gaan met de verdeling van stemverhouding tussen stad Sint-Niklaas en gemeente Temse in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij.
De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) en haar partners wensen infrastructuurwerken uit te voeren in het Peter Benoitpark in Sint-Niklaas. In dit project gaat het om de omgeving rondom de twee woonblokken die door de Sint-Niklase Maatschappij voor Huisvesting (SNMH) worden gerenoveerd. Het is de bedoeling om deze omgeving maximaal te ontharden en te vergroenen. Parkeren wordt zoveel mogelijk in de rand opgelost. Indien mogelijk zullen ook doorsteken naar de omliggende straten gerealiseerd worden. De aanleg van het kruiwagenpark op de rand van het projectgebied zal ten laste van de stad zijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om in het kader van deze werken akkoord te gaan met het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, de Sint-Niklase Maatschappij voor Huisvesting
en de stad Sint-Niklaas.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijze van gunning, de raming en de voorwaarden voor de opdracht 'herwaardering Molenbeek: fase vervroegde uitvoering SVK' goed te keuren.
De stad wenst op de site Vakschool twee woongelegenheden te verkopen die gerealiseerd zijn in het Scharniergebouw. Aangezien er sprake is van een gebouw waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld zal worden, volgens kavels die elk een privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten, moet een aparte basisakte worden opgesteld alvorens tot verkoop kan worden overgegaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden van de basisakte goed te keuren.
Naar aanleiding van spanningsklachten in de Hoogkamerstraat wenst Fluvius een nieuwe distributiecabine te plaatsen op een deel van het openbaar domein dat paalt aan Hoogkamerstraat 3, 9100 Sint-Niklaas.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de desaffectatie uit het openbaar domein en de verkoop van dit perceel aan Fluvius.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de aankoop van elf panden van verschillende eigenaars in de winkelgalerij 'Reinaert'. Door deze aankopen kan de stad veel meer wegen op de beslissingen binnen de vereniging van mede-eigenaars (VME) waardoor de slaagkans van het project sterk stijgt.
Voor de heraanleg van de Keizerstraat, in combinatie met de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, zijn een aantal innemingen noodzakelijk. Met de eigenaars van de innemingen 8, 9, 10, 11, 12, 13 en 14 werden overeenkomsten opgesteld. Met de eigenaar van de innemingen 3, 5, 6 en 7 werd een akkoord bereikt onder voorbehoud van het bekomen van gunstige bodemattesten bij de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Aangezien de innemingen 3 en 5 zich bevinden op risicogronden waarop oriënterend bodemonderzoek vereist is, zal overgegaan worden tot onteigening.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overeenkomsten die werden afgesloten met de eigenaars van de innemingen 8, 9, 10, 11, 12, 13 en 14, en met de onteigening van de innemingen 3, 5, 6 en 7.
Voor de heraanleg van de Zwaanaardestraat, in combinatie met de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, zijn een aantal innemingen noodzakelijk.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de overeenkomsten die werden afgesloten met de eigenaars van innemingen 1, 2, 3, 5 en 6.
In zitting van 22 maart 2019 stelde de gemeenteraad de beheerscommissie van de stedelijke openbare bibliotheek samen. De cultuurraad vraagt de vervanging van één lid in de beheerscommissie van de bibliotheek.
Tevens vraagt de bib om een afgevaardigd lid van de gebruikers wegens langdurige afwezigheid op de vergaderingen zonder verontschuldiging, te laten vervangen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiertoe over te gaan.
De Schakel vzw wenst een nieuwbouwproject op te richten met lokalen voor het jeugdwerk in Nieuwkerken op de terreinen gelegen Heihoekstraat 204b, 9100 Nieuwkerken. Om het nieuwbouwproject te kunnen financieren vraagt De Schakel vzw een renteloze lening aan de stad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden vast te stellen van de ontwerpakte voor het verlenen van een renteloze lening, gekoppeld aan een hypothecair mandaat.
Het stadsbestuur ontving van jeugdhuis De Galjaar een aanvraag voor een subsidie voor investeringswerken van 18.000 EUR.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze subsidie, in uitzondering op het stedelijke subsidiereglement voor investeringswerken aan jeugd(werk)lokalen, goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om, omwille van de aanhoudende verstoorde werking ten gevolge van de coronacrisis, voor de verschillende jaarwerkingssubsidies 2022 dezelfde werkwijze te hanteren conform de jaarwerkingsubsidies 2021 en aan verenigingen voor cultuur, sport, welzijn, internationale samenwerking en landbouw, opnieuw de berekening te baseren op het gemiddelde dat ze de voorbije drie actieve jaren ontvingen (2020, 2019, 2018, gebaseerd op de werking in respectievelijk 2019, 2018, 2017), binnen de grenzen van het vastgestelde krediet in het meerjarenplan.
Op 21 december 2017 heeft de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen enerzijds de stad en anderzijds Anonieme Alcoholisten (A.A.) Sint-Niklaas. De overeenkomst liep van 1 januari 2018 en eindigde op 31 december 2020.
Door de beperkingen van de coronapandemie is de overeenkomst niet meteen verlengd. Nu er versoepelingen zijn, is het aangewezen een nieuwe overeenkomst te laten goedkeuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de hernieuwde samenwerkingsovereenkomsten met A.A. Sint-Niklaas en Keerpunt goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Oost-Vlaanderen vzw goed te keur, aangaande een project waarbij met mensen zonder wettig verblijf aan een duurzaam toekomstperspectief wordt gewerkt.
De heer Tarik Van Ballaer werd als adjunct-algemeen directeur aangesteld voor een bepaalde duur van twaalf maanden. Het contract loopt af op 16 mei 2022. Betrokkene kreeg een gunstige evaluatie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd over te gaan tot de verlenging van de aanstelling van de adjunct-algemeen directeur.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 15 augustus 2021 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Op 23 oktober 2020 werd een medewerkster van de politie slachtoffer van een arbeidswegongeval. Op 27 september 2021 werden ons de besluiten van medische expertise gestuurd. Hierin wordt de consolidatiedatum vastgelegd op 6 augustus 2021 met een blijvende invaliditeit van 3 %.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 3 % invaliditeit goed te keuren.
Op 11 juni 2018 werd een medewerkster van de politie slachtoffer van een arbeidswegongeval. Op 27 juni 2021 werden ons de besluiten van medische expertise na beroep gestuurd. Hierin wordt de consolidatiedatum vastgelegd op 17 juli 2020 met een blijvende invaliditeit van 7 %.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 7 % invaliditeit goed te keuren.
Op 16 september 2020 werd een inspecteur slachtoffer van een arbeidsongeval. Op 11 oktober 2021 werden ons de besluiten van medische expertise na beroep gestuurd. Hierin wordt de consolidatiedatum vastgelegd op 24 maart 2021 met een blijvende invaliditeit van 2 %.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 2 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidswegongeval van 18 augustus 2021 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 25 mei 2021 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.
Naar aanleiding van het arbeidsongeval van 21 augustus 2021 overkomen aan een inspecteur bij lokale politie Sint-Niklaas, ondervindt betrokkene geen blijvend restletsel.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toekenning van 0 % invaliditeit goed te keuren.