De overlast van de elektrische deelsteps zijn hier al meermaals aangeklaagd en de klachten blijven ook binnenstromen. Onlangs kregen we zelfs melding dat een buschauffeur was moeten stoppen om eerst een step te verplaatsen alvorens hij kon doorrijden.
Schepen Hanssens stelde eerder uit te kijken naar het wetsvoorstel voor een reglementering. Het wetsvoorstel is deze maand goedgekeurd in de Kamercommissie Mobiliteit: leeftijdsgrens van 16 jaar, verbod om op voetpad te rijden, een step mag maar door één persoon worden gebruikt, er komen regels over het voorzien van verlichting en remmen, …
Hoe en welke sensibilisering plannen jullie in onze stad gezien het grote gebruik? Gaan jullie actief contact zoeken met bepaalde doelgroepen voor actieve sensibilisering vanuit invoelshoek verkeersveiligheid, bijvoorbeeld jongeren op skatepark, in jeugdhuizen of buurtcentra?
In de pers lazen we in december 2021 volgende verklaring van schepen Hanssens: 'Maar we willen bekijken hoe we het nog beter kunnen aanpakken. Er komt een campagne om de steps meer op de vaste plaatsen achter te laten. We willen in overleg met de aanbieder Bird begin volgend jaar een aantal centrale verzamel- en parkeerplaatsen voorzien, om meer orde te scheppen'.
Het eerste kwartaal van 2022 is al voorbij, dus wij hebben volgende vragen: bepaalt het stadsbestuur deze locaties of de private partner? Volgens welke visie? Hebben jullie al een plan waar de centrale verzamel- en parkeerplaatsen gaan komen? Wat is de timing?