In principe kan de gemeenteraad enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden opgenomen in het huishoudelijk reglement. De wijzigingen hieromtrent worden normaliter goedgekeurd door de raden in zitting van 29 april 2022, waardoor het momenteel nog niet mogelijk is digitaal of hybride te vergaderen op basis van het huishoudelijk reglement. Door de stijgende coronacijfers bestaat evenwel bij vele lokale besturen de noodzaak om digitaal of hybride te blijven vergaderen. Om dit voor elk lokaal bestuur mogelijk te maken, wordt toegestaan dat de burgemeester onder de huidige gezondheidssituatie een besluit kan nemen om digitaal of hybride te vergaderen.
De burgemeester nam aldus een beslissing over de organisatie van de commissies en de raden, die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd ter bekrachtiging.
Nieuwe gemeentewet, artikelen 134 § 1 en 135 § 2, 5°.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 63, 287 en 288.
Richtlijn van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 28 maart 2022 met betrekking tot digitaal en hybride vergaderen via burgemeestersbesluit.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit, PVDA) en 7 stemmen tegen (Vlaams Belang)
de politieverordening van de burgemeester van 11 april 2022, houdende de organisatie van de raden en de commissies van april 2022, te bekrachtigen.
Een exemplaar van het besluit van de burgemeester wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.