In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
met algemene stemmen (39)
de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 20 januari 2023 goed te keuren.
De Vooruit-fractie vraagt de heer Steve Vonck aan te stellen als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor economie, evenementen, stadspromotie en digitalisering, ter vervanging van de heer Gaspard Van Peteghem, die effectief voorzitter van de commissie werd.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 37, 38, 7°, 40 en 41.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing van 2 januari 2019 houdende verdeling, samenstelling en verkiezing voorzitters gemeenteraadscommissies en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 januari 2021 houdende de verkiezing van plaatsvervangende voorzitters.
kennis te nemen van het door de Vooruit-fractie ingediende voorstel van voordracht en de heer Steve Vonck aan te stellen als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraadscommissie voor economie, evenementen, stadspromotie en digitalisering.
Op 24 oktober 2019 besloot de raad van bestuur van Cipal om een raamcontract op te starten voor een cloudplatform voor positieve incentivering. Het goedgekeurde lastenboek meldt dat Cipal dv in het kader van onderhavige opdracht tevens optreedt als aankoopcentrale voor zij die vermeld staan in de bijgevoegde ledenlijst. De instap in deze raamovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Eens deze instap is goedgekeurd, zal aan het college van burgemeester en schepenen de kennisneming van de gunning, alsook de afname worden voorgelegd.
Europese richtlijn 2011/7/EU betreffende de nieuwe wettelijke betalingstermijnen voor lokale besturen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, gewijzigd bij wet van 16 februari 2017.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, in het bijzonder artikel 2, 6° en 7°, artikel 38, § 1, 1° c) en artikel 47 en de daarbij behorende koninklijke besluiten en alle latere aanvullingen geldig op datum van bekendmaking.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 21 juni 2019 houdende vaststelling van de definitie dagelijks bestuur.
Raadsbeslissingen voor stad en OCMW van 20 december 2022 houdende vaststelling van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
met 38 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, CD&V en Vooruit) en 1 onthouding (PVDA)
de instap in de raamovereenkomst Cipal voor cloudplatform voor positieve incentivering goed te keuren voor de stad en de politiezone Sint-Niklaas.
Toegelicht door schepen Carl Hanssens.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Steve Vonck en Karel Noppe.
Het vergroten van de bezoekredenen aan de kernen is een belangrijke doelstelling waarrond niet alleen de stad, maar ook lokale ondernemers actie nemen. Met de ontbinding van Centrummanagement vzw verdwijnt de samenwerkingssubsidie waarop leden van Centrummanagement vzw beroep konden doen. Er wordt een nieuw subsidiereglement voorgesteld om samenwerking tussen handelaars, horeca-uitbaters en dienstverleners te ondersteunen. Dit reglement voldoet ook aan de doelstellingen uit visie vijf van het economisch kernversterkend beleidsplan: bouwen aan een levendige dynamiek in de deelgemeenten.
Projectgroepen kunnen een subsidiebedrag ontvangen volgens het bijgevoegde subsidiereglement. Het project van minstens drie ondernemers moet plaats vinden in het kernwinkelgebied van Sint-Niklaas of de kernen van de deelgemeenten. Van de projectgroep moet minstens 75 % een onderneming hebben die gevestigd is binnen deze afgebakende kernen. De subsidie voor de projectgroep kan maximaal 75 % van de totale kost bedragen, met een maximum van 3.000 EUR. De beoordeling zal gebeuren door twee deskundigen van de dienst economie, op basis van zeven criteria. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de goedkeuring van het aanvraagdossier. Bovenop projecten van ondernemers, organiseerde de dienst economie jaarlijks acht winkel- en horecaevenementen, gericht op ontspanning en het (her)ontdekken van de stadskern. De kwaliteit en de invulling van deze evenementen wordt aangepast aan de hedendaagse noden. Dat doen we door het aantal evenementen af te slanken en sterker te investeren in evenementen die effectief kopende consumenten aantrekken. Dienst economie zal jaarlijks nog zes horeca- en handelsevenementen organiseren. De twee lente evenementen, namelijk de vroegere 'bubbels en bites' en 'het rode loperweekend' worden vanaf heden georganiseerd door een projectgroep van minstens tien lokale ondernemers, in samenwerking met de dienst economie. Deze twee evenementen kunnen rekenen op een hoger gesubsidieerd budget, indien ze een groot en bovenlokaal publiek aantrekken en minimaal 75/100 scoren op de beoordelingstabel uit artikel 5 § 2, namelijk maximum 10.000 EUR, exclusief btw, en een subsidiëring van 100 % van de kosten, na overleg tussen de projectgroep en dienst economie en rekening houdend met de niet-toelaatbare kosten.
Na goedkeuring door de gemeenteraad treedt dit reglement in werking op 1 maart 2023.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 augustus 2022 met betrekking tot het economisch kernversterkend beleidsplan.
het subsidiereglement 'samenwerking bedrijvige kernen' goed te keuren.
Een exemplaar van dit subsidiereglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De grondruil heeft tot doel een duidelijke visuele scheiding te creëren tussen openbaar en privaat domein om de politionele verantwoordelijkheden en deze inzake beheer duidelijk te omlijnen. Deze ruil is onder andere noodzakelijk omdat de toegangsweg tot de parking op stadseigendom gelegen is en omdat een deel van het voetpad en de busbaan van de Kapelstraat op private eigendom van het Waasland Shopping Center gelegen is. Ook een deel van het busstation is op privaat domein aangelegd. In 2005 was er reeds een principieel akkoord tussen de eigenaar van het Waasland Shopping Center, Celsius Waasland nv, Louizalaan 235, 1050 Elsene, en stad Sint-Niklaas om een grondruil met gesloten beurs toe te passen. Wegens problemen met onder andere het afleveren van de nodige bodemattesten heeft dit dossier lange tijd aangesleept en kan dit nu pas afgewerkt worden.
Celsius Waasland nv staat af aan stad Sint-Niklaas:
- een perceel grond gelegen Kapelstraat, kadastraal bekend onder 5de afdeling, sectie D, deel van nummer 1155 R, met een oppervlakte van 2.871,43 m², aangeduid als lot A1;
- een perceel grond gelegen Prins Alexanderlaan, kadastraal bekend onder 5de afdeling, sectie D, deel van nummer 1155 R, met een oppervlakte van 63,37 m², aangeduid als lot A2;
- een perceel grond gelegen Koning Astridlaan, kadastraal bekend onder 5de afdeling, sectie D, deel van nummer 1155 R, met een oppervlakte van 249,43 m², aangeduid als lot A3.
De totale oppervlakte die afgestaan wordt bedraagt 3.184,23 m².
Stad Sint-Niklaas staat als tegenruil af aan Celsius Waasland nv:
- een perceel grond gelegen Prins Alexanderlaan, kadastraal bekend onder 5de afdeling, sectie D, deel zonder nummer, met een oppervlakte van 3.045,90 m², aangeduid als lot B.
Er wordt ook een recht van voorkoop gevestigd door de stad ten voordele van Celsius Waasland nv op het perceel grond gelegen Prins Alexanderlaan, kadastraal bekend onder 5de afdeling, sectie D, deel zonder nummer, met een oppervlakte van 4.847,13 m², aangeduid als lot C. Dit perceel vormt immers de toegangspoort tot het Waasland Shopping Center. Hierop is momenteel ook het busstation ingericht.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
akkoord te gaan met de grondruil met gesloten beurs tussen Celsius Waasland nv, Louizalaan 235, 1050 Elsene, en stad Sint-Niklaas van de gronden gelegen aan het Waasland Shopping Center ter hoogte van de Kapelstraat, Prins Alexanderlaan en Koningin Astridlaan, kadastraal bekend onder 5de afdeling, sectie D, delen van perceel met nummer 1155 R en delen van perceel zonder nummer, en de voorwaarden van het ontwerp van akte grondruil goed te keuren. De grondruil heeft als doel een duidelijke visuele scheiding te creëren tussen het openbaar en privaat domein om aldus de politionele verantwoordelijkheden en deze inzake beheer duidelijk te omlijnen.
Een exemplaar van de ontwerpakte wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de akte grondruil aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Toegelicht door schepen Maxime Callaert.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Volgende wijzigingen zijn opgenomen in het reglement inzake inventarisatie leegstand en verwaarlozing:
- actualiseren van wetgeving, omdoping van de Vlaamse wooncode naar de Vlaamse codex wonen per 1 januari 2021, in het reglement inzake inventarisatie woningen en gebouwen;
- verfijning van een aantal processen rond leegstand en verwaarlozing en een verschuiving naar een preventieve aanpak, dewelke na juridisch advies opgenomen wordt in het reglement;
- verbeteren van de leesbaarheid van het reglement voor de burger (klantvriendelijkheid), waarbij er een overzichtelijkere indeling is opgemaakt en clausules duidelijker en bondiger zijn geformuleerd;
- schrappen van dubbele en onnodige termen en dubbele zinnen, met als gevolg een flinke inkorting van het reglement;
- vermelding van de preventieve werking rond leegstand en verwaarlozing voor gebouwen en woningen;
- een apart reglement voor inventarisatie van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten. De bedrijfsruimten hebben een andere juridische basis (in tegenstelling tot de gebouwen en woningen). Een apart reglement vormt de basis voor de dienst economie bij hun beleidswerking en projectwerking rond bedrijfsruimten.
De aanpassingen brengen geen fundamentele veranderingen met zich mee maar beogen verduidelijking, zowel voor de burgers als intern voor de betrokken diensten.
Grondwet, artikel 170, §4.
Vlaamse Codex Wonen.
Decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, met latere wijzigingen.
Decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, met latere wijzigingen.
Decreet van 14 oktober 2016 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Reglement inzake de inventarisatie van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen die beschouwd worden als leegstaand, onafgewerkt, verwaarloosd, bouwvallig, ongeschikt, onbewoonbaar of onveilig, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 12 december 2019.
met 34 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang, Vooruit en PVDA) en 5 onthoudingen (CD&V)
het reglement van 19 december 2019 inzake inventarisatie van leegstand en verkrotting op te heffen.
het reglement inzake de inventarisatie van leegstand en verwaarlozing gebouwen en woningen goed te keuren, met ingang van 1 maart 2023.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
het reglement inzake de inventarisatie van leegstand en verwaarlozing bedrijfsruimten goed te keuren, met ingang van 1 maart 2023.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Het Pact betreft een inspanningsverbintenis voor de stad om zich te engageren de doelstellingen in de vier werven te realiseren. Door middel van jaarlijkse rapportering kan de stad de realisatie van de doelstellingen in de vier werven opvolgen. Dit jaar moet er voor de eerste maal gerapporteerd worden. Het rapport met de Sint-Niklase cijfers wordt bijgevoegd. Voor verschillende doelstellingen zijn de lokale en/of Vlaamse cijfers echter onvolledig, of is er nog geen consensus over de meetwijze of definitie van een doelstelling. Toch kunnen de cijfers een eerste beeld geven om de doelstellingen op te volgen en de gekoppelde acties waar nodig bij te sturen. De rapporteringsprocedure, zoals voorgeschreven door het Agentschap Binnenlands Bestuur, voorziet een kennisgeving van deze cijfers voor de gemeenteraad. Het besluit van deze kennisgeving moet uiterlijk 1 maart 2023 opgeladen worden in het Loket voor Lokale Besturen.
Het Lokaal Klimaat- en Energiepact 1.0 omvat volgende engagementen:
1. voor lokale besturen:
- het Burgemeestersconvenant 2030 ondertekenen en uitwerken;
- een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09 % realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
- een reductie van de CO²-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40 % in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
- tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting verLEDden;
- het draagvlak voor hernieuwbare energie verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande heffingen, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
- lokale warmte- en sloopbeleidsplannen opmaken;
- burgers, bedrijven en verenigingen stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de vier werven van het Pact te behalen.
2. voor de Vlaamse overheid:
- via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
- via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bijvoorbeeld VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning bieden;
- samen met de lokale besturen actief meewerken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
- haar eigen voorbeeldfunctie invullen en relevante actoren overtuigen om het Pact te ondertekenen;
- in samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen voor dit Pact opvolgen en stroomlijnen;
- aan lokale besturen en/of andere actoren, beleidsmaatregelen die nuttig kunnen zijn om de doelstellingen van het Pact te realiseren en voorzien door de Vlaamse, federale en Europese begroting, actief en stelselmatig promoten;
- ter bijkomende ondersteuning van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 EUR, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
Door de ondertekening onderneemt Sint-Niklaas actie om de hieronder vermelde doelstellingen waar te maken:
Werf 1 - Laten we een boom opzetten - groenvoorziening:
- één boom extra per inwoner tegen 2030;
- 0,50 m extra haag of geveltuinbeplanting per inwoner tegen 2030;
- één extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners tegen 2030.
Werf 2 - Verrijk je wijk - renovatie & hernieuwbare energie:
- vijftig collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per duizend wooneenheden vanaf 2021 tot en met 2030;
- één coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per vijfhonderd inwoners tegen 2030.
Werf 3 - Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar - mobiliteit:
- per duizend inwoners één 'toegangspunt' (twee deelwagens) voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030;
- per honderd inwoners één laadpunt tegen 2030;
- 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 tot en met 2030.
Werf 4 - Water het nieuwe goud - klimaatadaptatie:
- 1 m² ontharding per inwoner vanaf 2021 tot en met 2030;
- per inwoner 1m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 tot en met 2030.
Sint-Niklaas ondertekende binnen het project ‘Waasland Klimaatland’ van Interwaas, samen met alle andere Wase gemeenten en Hamme, het Burgemeestersconvenant 2030 (gemeenteraad 25 mei 2020, officiële toetredingsdatum is 29 juni 2020).
Binnen het lokaal en regionaal klimaatbeleid levert Sint-Niklaas reeds een wezenlijke bijdrage aan de doelstellingen van dit Klimaatpact. De toegekende middelen uit het Lokaal Klimaat- en Energiepact kunnen beschouwd worden als een extra hefboom om de gezamenlijke klimaatinspanningen op dat vlak verder op te voeren tegen 2030.
Vlaanderen voorziet, ter ondersteuning van de gemeenten die het Lokaal Klimaat- en Energiepact ondertekenden, jaarlijks 10.000.000 EUR, naast een vast deel van de toekomstige klimaatfondsmiddelen. Voor 2021 werd een budget van 24.300.000 EUR vastgelegd, wat voor Sint-Niklaas neerkwam op een subsidiebedrag van 300.000 EUR.
Vlaanderen dringt erop aan dat de gemeenten jaarlijks minstens even veel middelen (300.000 EUR) zelf investeren in lokale klimaatacties.
Voor de financiële opvolging wordt gevraagd om in de jaarrekening uitgaven die gelieerd zijn aan het pact een vaste code te geven (ABB-LEKP-202ll). Dit kan zowel investeringskosten, werkingskosten als personeelskosten bevatten.
Het subsidiebedrag is niet gekoppeld aan het al dan niet behalen van de doelstellingen uit de vier werven. Deze doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen als geheel. Als gemeente zal men niet worden aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau.
Enkele kanttekeningen bij de cijfers in de rapportering:
- heden beschikt Sint-Niklaas niet over cijfers met betrekking tot werf 1 van inwoners. De cijfers gerapporteerd voor werf 1 geven dus een onderschatting en geen totaalbeeld van het aantal bomen, geveltuinen, hagen en dergelijke;
- er is nog geen consensus over de meetwijze voor de monitoring rond fietspaden. Vlaamse cijfers zijn zodoende niet beschikbaar, en het is bijgevolg niet mogelijk om de Sint-Niklase cijfers te vergelijken met Vlaamse cijfers;
- er is nog geen afbakening van het begrip ‘lokaal sloopbeleidsplan’ en dus ook geen monitoring;
- de monitoring rond collectieve renovaties is nog onvolledig. Ten eerste wordt momenteel enkel de burenpremie van Fluvius als databron genomen (dit wordt in de toekomst nog uitgebreid). Ten tweede is er slechts een jaarlijkse update, en die gebeurt in mei. De cijfers opgenomen in de rapportage zullen dus maar heel partieel zijn;
- het cijfer bij de doelstelling rond coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten houdt nog geen rekening met de grootte van het project. Het cijfer is bovendien onvolledig;
- de cijfers rond de verledding volgen momenteel nog niet de publicatiekalender. De cijfers dateren van 31 augustus 2022, terwijl de meest recente update volgens de publicatiekalender 31 december 2022 zou moeten zijn. Bij Fluvius werden de actuele cijfers van Sint-Niklaas verkregen, maar deze kunnen niet vergeleken worden met de (verouderde) Vlaamse cijfers.
De cijfers in de rapportering geven zodoende wel een beeld, en zeggen wel in welke mate stad Sint-Niklaas goed op weg is om tegen 2030 de doelstellingen van het Pact te realiseren, maar geven geen volledig beeld. Waar mogelijk werden de cijfers aangevuld met meer gedetailleerde up-to-date informatie.
Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019 - 2024.
Vlaams Energie- en Klimaatpact (VEKP) 2021 - 2030.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 24 april 2015 met betrekking tot Klimaatplan 2015 - 2020.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2020 met betrekking tot de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 binnen Waasland Klimaatland.
kennis te nemen van de rapportering in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Een exemplaar van de rapportering wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De gemeenteraad keurde in zitting van 22 december 2019 de overeenkomst met de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting (SNMH) betreffende de uitvoering van aanpassingswerken ten behoeve van senioren ouder dan 70 jaar en personen met een beperking goed. Gezien deze overeenkomst afliep op 31 december 2022, wordt voorgesteld een nieuwe overeenkomst af te sluiten met de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting.
In voorliggende overeenkomst wordt de leeftijdsgrens uitgebreid naar senioren ouder dan 65 jaar waardoor ze afgestemd wordt op het lokaal toewijzingsreglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2021.
Woningaanpassingen in functie van de fysieke noden van bewoners dragen ertoe bij dat ze langer in hun woning blijven wonen, dat het wooncomfort verbetert en dat ongevallen in de woning kunnen voorkomen worden.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Beleidsprogramma 2019-2014, actie 13 Werken aan kwaliteitsvol en betaalbaar wonen.
een overeenkomst te sluiten met de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting betreffende de uitvoering van de aanpassingswerken ten behoeve van senioren ouder dan 65 jaar en personen met een beperking, voor de periode van 1 maart 2023 tot en met 31 december 2025.
Een exemplaar van deze overeenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Hassan Bilici.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Kris Van der Coelden.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
In zitting van 28 november 2014 stelde de gemeenteraad het subsidiereglement voor internationale samenwerking vast, dat sinds 1 januari 2015 van kracht is. Een aantal bepalingen moeten om uiteenlopende redenen worden geschrapt, toegevoegd of aangepast:
- aanpassing van de lijst met definities;
- vervanging van de benaming AAS (Actie- en Adviesraad Solidariteit) door MOSAR (MOndiale SAmenwerkingsRaad);
- vervanging van de termen 'Zuiden' en 'Noorden' door de neutralere termen 'buiten Europa' en 'Sint-Niklaas';
- vermindering van de planlast voor de subsidieaanvragers;
- vervanging van een complex puntensysteem voor werkingstoelagen door forfaitaire tussenkomsten per soort activiteit;
- schrapping van subsidies voor individuele deelnemers aan een jumelage;
- toevoeging van een hoofdstuk ter ondersteuning van individuele vrijwilligers die deelnemen aan hulpacties;
- opheffing van bepalingen zonder voorwerp;
- beklemtoning van het belang van de SDG's (duurzame ontwikkelingsdoelstellingen).
Het nieuwe subsidiereglement werd op 3 oktober 2022 voorgelegd aan (en mits enkele aanpassingen goedgekeurd door) de mondiale samenwerkingsraad.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
met 32 stemmen voor (N-VA, Groen, Open Vld, CD&V, Vooruit en PVDA) en 7 stemmen tegen (Vlaams Belang)
het subsidiereglement voor internationale samenwerking, zoals vastgesteld in gemeenteraadzitting van 28 november 2014, met ingang van 1 januari 2023 op te heffen.
het nieuwe subsidiereglement voor internationale samenwerking goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Interpellatie van raadslid Jos De Meyer die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
Beantwoord door schepen Peter Buysrogge.
Voor de verdeling van het noodfonds van onze stad werd inspiratie gehaald bij de verdeling van het 'Vlaams noodfonds voor sportclubs die te kampen hebben met stijgende energiefacturen'. Dit was inspirerend, bruikbaar en duidelijk.
Er werden in samenspraak met de betrokken diensten en teams (cultuur, sport, jeugd, beleidsondersteuning en duurzaamheid) volgende krachtlijnen voor het subsidiereglement energiefonds 2023
opgesteld:
1. Lokaal erkende sport-, jeugd- en cultuurverenigingen en -organisaties die te kampen hebben met stijgende energiefacturen (gas en elektriciteit) en die aan bepaalde voorwaarden voldoen kunnen een subsidie aanvragen. Deze steun moet uiterlijk op 30 april 2023 worden aangevraagd via de bevoegde dienst (sport@sint-niklaas.be / cultuur@sint-niklaas.be / help@jos.be) of via de centrale weblink. (*) De betrokken diensten leggen uiterlijk 15 februari 2023 de lijst met de, via hun geëigende procedure, erkende verenigingen en organisaties (situatie van 31 december 2022) voor aan het college van burgemeester en schepenen en laten ze op de website van de stad plaatsen of actualiseren.
2. De subsidie heeft als doel om deels tegemoet te komen aan de stijgende kosten voor gas of elektriciteit, waarmee de betrokken verenigingen of organisaties geconfronteerd worden.
3. De subsidie wordt toegekend aan verenigingen of organisaties die voldoen aan de volgende voorwaarden:
- de vereniging of organisatie (of de aan hen gerelateerde rechtspersoon) staat zelf in voor het betalen van de energierekening(en) van hun sport-, jeugd- of cultuurinfrastructuur;
- de vereniging of organisatie is in 2022 geconfronteerd met aantoonbare meeruitgaven door de stijgende energiekosten;
- de vereniging of organisatie is op het moment van de subsidieaanvraag erkend door de stad;
- de vereniging of organisatie engageert zich om de door de stad aangeleverde instrumenten voor een duurzamer energiebeleid (bijvoorbeeld een energiescan) in te vullen of op hun toepasbaarheid te onderzoeken en hierover binnen het jaar te rapporteren aan het stadsbestuur;
- de vereniging of organisatie dient uiterlijk op 30 april 2023 een subsidieaanvraag in via het ter beschikking gestelde aanvraagformulier, waarbij de ondertekening tegelijk de verklaring is van het engagement en de correctheid van de ingediende gegevens en bewijsstukken.
4. De vereniging of organisatie moet volgende zaken aanleveren:
a. basisinformatie over de vereniging of organisatie, wanneer die op datum van 30 april 2023 zou zijn gewijzigd ten opzichte van degene uit het jongste werkingsverslag (reguliere werking);
b. aantonen van de meeruitgaven:
- in het geval van een jaarlijkse energiefactuur wordt de jaarlijkse energieafrekening van 2022 vergeleken met de jaarlijkse energieafrekening van 2021;
- in het geval van een voorschotfactuur wordt de factuur van een maand in 2022 vergeleken met een factuur van dezelfde maand in 2021, het maandelijkse verschil wordt vermenigvuldigd met twaalf;
- betalingsbewijs(-zen) op naam van de aanvragende vereniging of organisatie (of de aan hen gerelateerde rechtspersoon);
- bij twijfel of onenigheid over de aangeleverde documenten kunnen extra bewijsstukken opgevraagd worden.
5. De stad verdeelt het beschikbare krediet van 100.000 EUR over alle lokaal erkende sport-, jeugd- en cultuurverenigingen en -organisaties, rekening houdende met volgende berekeningswijze: 100 % van het totale beschikbare bedrag wordt toegekend op basis van de grootte van de aangetoonde meeruitgaven per vereniging of organisatie op jaarbasis. Het aandeel van het toe te kennen subsidiebedrag aan de vereniging of organisatie in kwestie, wordt bepaald op basis van de grootte van de meeruitgaven van die vereniging of organisatie, ten opzichte van de totale grootte van de meeruitgaven bij alle verenigingen en organisaties, vermeld in het eerste lid.
6. De subsidie die aan een vereniging of organisatie wordt toegekend kan niet hoger zijn dan de door de sportclub aangetoonde meeruitgaven op jaarbasis, met een maximumsubsidie van 5.000 EUR.
7. In geval van een terugbetaling op de voorschotfactuur, kan een evenredig deel van de subsidie teruggevorderd worden.
8. De stad probeert een beslissing te nemen binnen de twee maanden na het indienen van de aanvraag. De subsidie wordt uiterlijk binnen een maand na het nemen van de beslissing uitbetaald.
9. De subsidie uit het stedelijk noodfonds mag gecombineerd worden met andere steunmaatregelen.
10. Het reglement treedt in werking op 1 maart 2023 en is van toepassing tot zo lang er hiervoor middelen zijn ingeschreven in de meerjarenplanning.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Actieplan financiële ondersteuning van het socio-culturele verenigingsleven (sport, jeugd en cultuur).
Advies in bijlage.
Geen opmerkingen op het ontwerp reglement.
het subsidiereglement betreffende het energienoodfonds goed te keuren.
Een exemplaar van het ontwerp wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Volgende wijzigingen werden opgenomen voor de gezinsopvang en groepsopvang:
- aanpassing medicatiebeleid: enkel een sticker van de apotheek op de medicatie is nu voldoende, het papieren voorschrift van de dokter hoeft niet meer aan de opvang bezorgd te worden (dit werd bepaald door Opgroeien);
- aanpassing koortsbeleid: kinderen hebben koorts vanaf 38°C, niet langer vanaf 38.5°C (dit werd bepaald door het Agentschap Opgroeien);
- enkele formuleringen werden aangepast om de reglementen op elkaar af te stemmen;
- aanpassing contactgegevens;
- aanpassing regeling fiscale attesten: vanaf 2023 zullen de attesten digitaal bezorgd worden aan Belcotax-on-web.
Volgende wijzigingen werden opgenomen voor de
gezinsopvang: aangezien beide verantwoordelijken bereikbaar zijn op hun gsm, is het niet langer nodig fysieke permanentie te voorzien op de dienst. Er wordt aan de ouders gevraagd om een afspraak te maken wanneer ze op de dienst wensen te komen. Dit gebeurde in de praktijk al zo.
Volgende wijzigingen werden opgenomen voor de
groepsopvang:
de prijzen van afvalverwerking werden geïndexeerd (zoals bepaald door het Agentschap Opgroeien) en de gewijzigde prijzen werden opgenomen:
- 1.75 EUR voor een volledige dag en 1.05 EUR voor een halve dag bij gebruik van luiers van de opvang;
- 0.35 EUR voor een volledige dag en 0.21 EUR voor een halve dag bij gebruik van eigen luiers.
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.
de wijzigingen in de huishoudelijke reglementen van groeps- en gezinsopvang goed te keuren.
Een exemplaar van de reglementen wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
De stedelijke Groepsopvang heeft een samenwerkingsovereenkomst met Zorgpunt Waasland omtrent de levering van de maaltijden voor de kinderen in de opvang. Herhaaldelijk stelden we tijdens overlegmomenten dat belangrijke afspraken en procedures niet waren opgenomen in de overeenkomst en dat deze dus te beperkt was. Daarom werd er door beide partijen in onderling overleg een aangepaste overeenkomst opgesteld.
Daarnaast werd ook vastgesteld dat de prijzen uit de oorspronkelijke overeenkomst niet meer conform de marktprijs waren om kwalitatieve maaltijden te leveren. Het Zorgpunt heeft daarom een nieuwe berekening gemaakt, waaruit een nieuwe prijs per maaltijd is voortgekomen. De overeenkomst werd reeds goedgekeurd door het directiecomité van het Zorgpunt.
De belangrijkste wijzigingen in de overeenkomst zijn:
- artikel 3: een prijswijziging van 2,29 EUR, per maaltijd, naar 2,405 EUR, per maaltijd;
- artikel 4: uitklaren van personeelskosten betrokken bij de maaltijden;
- artikel 5: aanpassing hoeveelheden per voedingsmiddel;
- artikel 7: toevoeging met betrekking tot vervanging van bakjes bij slijtage;
- artikel 11: bepaling procedure met betrekking tot vervoer en temperatuur van maaltijden bij vervoer;
- artikel 12: toevoeging bepaling standaardhoeveelheden;
- artikelen 13 en 15: omschrijving samenwerking met betrekking tot kwaliteitsmonitoring.
Naast de formele overeenkomst werd een aparte nota met afspraken en procedures opgemaakt, die door beide partijen aangepast kan worden indien nodig, en die als leidraad kan dienen voor gezamenlijk overleg en een duidelijk kader biedt waarin samengewerkt kan worden.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters.
de samenwerkingsovereenkomst met het Zorgpunt Waasland goed te keuren, met ingang van 1 januari 2023.
Een exemplaar van de samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Interpellatie wordt omgezet naar een schriftelijke vraag.
Het is intussen zes jaar geleden dat de stad en Interwaas op 7 februari 2017 met Mevaco-Bouwbedrijf nv een PPS-overeenkomst sloten ter realisatie van private woongelegenheden binnen het project VTS-site. Sedert de eerste afbraakwerken op de site zijn inmiddels tien jaar verlopen.
Intussen zijn deze werken nog steeds niet opgeleverd.
- Wat is de oorzaak van de vertraging in het project?
- Wanneer wordt het einde van de realisatie van het totale project op de VTS-site voorzien?
- Hoeveel heeft de realisatie tot op heden aan de stad netto gekost en welke return heeft de stad hierbij gerealiseerd of hoopt zij in de toekomst nog te realiseren?
- Hoe wordt de evaluatie van de realisatie via PPS-formule in samenwerking met Interwaas geëvalueerd?
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Beantwoord door schepen Filip Baeyens.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
De sterk aan te bevelen overzichtstentoonstelling rond Staf Pijl, heeft jammer doch pijnlijk enkele kleine en minder kleine tekortkomingen blootgelegd.
Totaal gebrek aan organisatie, in voorbereiding en ter plaatse, bewezen geen eer aan de kunstenaar.
Enkele vragen:
- Waarom verschillende uitnodigingen in omloop met verschillende spreker(s)?
- Waarom onbeperkte inschrijving tot 2 februari 2023, zonder rekening te houden met capaciteit van de locatie?
- Waarom geen lijst van ingeschrevenen?
Een minimale receptie, blijkbaar niet voorzien voor bijna 400 aanwezigen, werd al gehouden tijdens de openingstoespraken: een geslaagd afleidingsmanoeuvre.
- Hoe gaat men dit in de toekomst verhelpen?
- Wanneer gaat men werk maken van een ruime, moderne maar noodzakelijke tentoonstellingsruimte in onze stad?
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Interpellatie van raadslid Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Gaspard Van Peteghem.
In het verleden heb ik al meerdere jaren gewezen op 'onvolkomenheden' in de organisatie van deze kermis. Nu de editie van 2023 voor de deur staat is het meer dan wenselijk om enkele pijnpunten aan te kaarten en bij te sturen.
Een kermis is op de eerste plaats kermis en geen festival. Duidelijke afspraken tussen alle spelers zijn noodzakelijk. De veiligheid moet gegarandeerd worden.
Deze kermis staat op een keerpunt. Laat ons de goede beslissingen nemen.
Interpellaties 4, 5, 7, 10 en 11 worden samen behandeld.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch, Jos De Meyer, Kris Van der Coelden, Steve Vonck, Chris Wauman, Lore Baeten, Tchantra Van De Walle, Aster Baeck, Karel Noppe en Gaspard Van Peteghem.
Beantwoord door schepenen Carl Hanssens en Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer, Frans Wymeersch, Kris Van der Coelden, Steve Vonck, Chris Wauman, Karel Noppe en Lore Baeten.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Voorzitter Mia Mortier schorst de zitting gedurende 10 minuten.
Na het uitstel in verband met bib en Hendrik Heymanplein en nu het uitstel/afstel van de plannen voor de markt, wetende dat nog andere werken in het stadshart zich aandienen, wordt het meer dan hoog tijd alles in een nieuwe globale visie te herbekijken.
Graag hadden we hierover een debat en willen we een aantal voorstellen suggereren.
De vier grote projecten:
- Bib/Hendrik Heymanplein;
- Zwembad;
- Cocon;
- Grote Markt lopen vast.
We worden geconfronteerd met uitstel naar volgende zittingsperiode, juridische procedures, niet toewijzing, verwarring over de prijzen, onzekerheid bij potentiële investeerders in het stadscentrum, misleiding van de gemeenteraad, … kortom falend beleid waar uiteindelijk de mensen het slachtoffer van zijn…!
Hoe moet nu verder met de vier grote projecten?
Wat zijn de financiële gevolgen voor de stadsbegroting?
Wat is de nieuwe timing?
Interpellatie van raadslid Kristof Van Gansen.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Op 6 mei 2017 organiseerde JONG CD&V Waasland een congres in het Walburgkasteel over de partij- en gemeentegrenzen heen over de toekomst van de intergemeentelijke samenwerkingen in het Waasland. Op basis van een vrijwillige studie (zie link onderaan) bleek dat er de toen meer dan 122 intergemeentelijke samenwerking in het Waasland waren. Meer samenwerking is goed, maar deze manier van werken resulteert in een hoge kostprijs voor burgers en voor een selectieve democratische manier van werken.
Naar aanloop van dit congres werden er verschillende voorstellen geformuleerd zoals een uniforme huisstijl (herkenbaarheid verhogen), het clusteren van intergemeentelijke samenwerkingen volgens één organigram (onder andere verhogen personeelsmobiliteit), beleidscoördinatie (gezamenlijke strategische doelstellingen en meerjarenplanning), een gezamenlijk patrimoniumbeleid (efficiënt omspringen met kantoren), groepsaankopen voor externe diensten zoals HR, ICT, (werkingskosten verlagen) ...
Ondanks de fijne en constructieve sfeer, werd daarna niets noemenswaardig gedaan. Ik heb nog verschillende contacten gehad met politici en academici, gaf een gastcollege hierover aan de KU Leuven, heb verschillende interpellaties gedaan op de gemeenteraad. Dit waren steeds fijne, maar repercussieloze vluchtige contacten.
Vandaag zijn we bijna zes jaar later. Het Vlaams Parlement keurde op 1 februari 2023 het regiodecreet goed dat Vlaanderen indeelt in vijftien regio’s. Gedaan met de diverse structuren, want tegen 2030 zouden de meeste intergemeentelijke samenwerkingen volgens deze regio‘s gestructureerd moeten worden.
Als Sint-Niklaas een hoofdstedelijke functie van het Waasland wil opnemen, is er leiderschap en gedragen visie nodig over (partijgrenzen en gemeentegrenzen). Daarnaast blijft er de kostprijs voor burgers, een aspect dat op dit moment nog niet onderzocht is. Er is in deze gemeenteraad echter veel ervaring aanwezig om opnieuw van gedachte te wisselen en te handelen waar nodig.
Vraag:
Kan de draad van het Walburgkasteel terug opgenomen worden, maar deze keer met een Sint-Niklase praatsessie met de gemeenteraadsleden over de intergemeentelijke samenwerkingen in het Waasland?
(link naar regiostudie Waasland van mei 2027: https://drive.google.com/file/d/0B194FR-C2j8ZR3NfU1NWZ3hSTUU/view?usp=sharing&resourcekey=0-4FFOE1roQ-s8HU2hfIpAjw )
Binnen enkele weken is de zon hopelijk terug van de partij en zal de Sint-Niklazenaar ook terug meer buiten willen komen. Wat zijn de plannen om hen op korte termijn letterlijk een plaats te bieden? En wat is er structureel gepland om de verdere leegloop van de binnenstad af te remmen en het tij zelfs te keren? Komt er concreet een ander plan nu het masterplan horeca-plein geen vruchten blijkt af te werpen? En is er geen nood aan een taskforce handel/horeca met daarin de breedst mogelijke expertise die de krachten bundelt en het beleid/diensten aanvult om onze binnenstad te laten herleven?
Hierbij wil ik een oproep doen aan het college om gebruik te maken van de post voor ontwikkelingssamenwerking om een dotatie te schenken voor de slachtoffers in Turkije en Syrië.
Op 7 februari werd bekend gemaakt dat het ontwerp van de markt aangepast zal worden.
In HLN staat te lezen: 'Door de algemene, forse prijsstijgingen en een te dure offerte beslist het bestuur om op de rem te gaan staan. 'Minder essentiële elementen' zoals de luifels, de verzonken tuin en de ondergrondse fietsenstalling worden nog niet uitgevoerd.' In het verleden hebben we vanuit de oppositie steeds kritisch tegenover deze minder essentiële elementen gestaan, al werd dat niet altijd in dank afgenomen.
In de laatste vijf jaar is er hevig gediscussieerd geweest, maar werden ook heel vaak de woorden: dromen en ambitieus in de mond genomen. Net als bij vele andere grote dossiers zorgde dit vaak voor heel wat spanningen tussen meerderheid en oppositie. Graag zou ik op basis van dit dossier even samen reflecteren over hoe we de laatste vijf jaar hier in deze raad aan politiek hebben gedaan en ruimer stil staan bij het belang van gedragen participatie zowel binnen als buiten de raad.
1. Wat zijn de extra kosten die gepaard gaan met het uitstel en herziening plannen heraanleg Grote Markt (wijziging aanbesteding, wijziging ontwerp, studiebureaus, architect, langere signalisatie, inzet personeel ...).
Idem bij uitstel zwembad.
2. Actualiteitsdebat gezien de oppositie meermaals net had gewaarschuwd voor deze zaken en de meerderheid niet openstond voor debat.
3. Wat met Sinbad? Er zijn nog steeds meldingen van onvoorziene sluitingen en problemen met hygiëne. Kan de stad garanderen dat het Sinbad volledig kwalitatief operationeel blijft, met dezelfde openingsuren, hygiëne en andere diensten zolang het nodig is?
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Jos De Meyer en Chris Wauman.
Stemming over het voorstel van beslissing in interpellatie 12.
Voorzitter Mia Mortier maakt de stemresultaten bekend zijnde 6 stemmen voor (Vooruit en PVDA), 27 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld en Vlaams Belang) en 5 onthoudingen (CD&V).
De gemeenteraad vraagt het stadsbestuur om de gepaste maatregelen te nemen om Sinbad kwalitatief open te houden minstens tot en met december 2025.
met 6 stemmen voor (Vooruit, PVDA), 27 stemmen tegen (N-VA, Groen, Open Vld, Vlaams Belang) en 5 onthoudingen (CD&V)