Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

2024_GR_00314 - Politieaangelegenheden: personeel: delegatie bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor het erkennen van voorafgaande diensten aan het administratief en logistiek kader: goedkeuring

gemeenteraad
do 19/12/2024 - 19:00 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tchantra Van De Walle, raadslid-voorzitter (N-VA); Lieven Dehandschutter, burgemeester (N-VA); Kris Van der Coelden, schepen (Vooruit); Peter Buysrogge, schepen (N-VA); Ghizlane Benabdellah, schepen (Vooruit); Carl Hanssens, schepen (N-VA); Kristof Van Gansen, schepen (CD&V); Filip Baeyens, schepen (N-VA); Maxime Callaert, schepen (N-VA); Adelheid Van Hauwermeiren, schepen (Vooruit); Jos De Meyer, raadslid (CD&V); Gaspard Van Peteghem, raadslid (Vooruit); Frans Wymeersch, raadslid (Vlaams Belang); Roland Pannecoucke, raadslid (Vlaams Belang); Sofie Heyrman, raadslid (Groen); Ilse Bats, raadslid (Vooruit); Bart De Bruyne, raadslid (Groen); Bart Merckx, raadslid (N-VA); Veerle De Beule, raadslid (N-VA); Hasan Bilici, raadslid (Vooruit); Jan Snellings, raadslid (Vlaams Belang); Aster Baeck, raadslid (Groen); Wouter Van Bellingen, raadslid (Vooruit); Saloua El Moussaoui, raadslid (CD&V); Anneke Luyckx, raadslid (Vlaams Belang); Annemie Charlier, raadslid (N-VA); Christine Meert, raadslid (N-VA); Chris Wauman, raadslid (PVDA); Steve Vonck, raadslid (Vooruit); Filip Brusselmans, raadslid (Vlaams Belang); Stefanie Van Stappen, raadslid (N-VA); Sara Weemaes, raadslid (CD&V); Melina De Pelsmaeker, raadslid (N-VA); Pieter-Jan Volkaert, raadslid (N-VA); Isaura De Maesschalck, raadslid (Vlaams Belang); Ann Wielandt, raadslid (Vlaams Belang); Tommy Vaerewijck, raadslid (Vooruit); Dorothy De Beule, raadslid (Vlaams Belang); Karmen De Munck, raadslid (N-VA); Elke Van Bogaert, raadslid (Vooruit); Jessica Van Daele, raadslid (Vlaams Belang); Yente Syvertsen, raadslid (Vooruit); Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur; Jo De Geest, korpschef

Afwezig

Conner Rousseau, raadslid (Vooruit)

Verontschuldigd

Johan Verhulst, algemeen directeur

Secretaris

Tarik Van Ballaer, adjunct-algemeen directeur

Voorzitter

Tchantra Van De Walle, raadslid-voorzitter (N-VA)
2024_GR_00314 - Politieaangelegenheden: personeel: delegatie bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor het erkennen van voorafgaande diensten aan het administratief en logistiek kader: goedkeuring 2024_GR_00314 - Politieaangelegenheden: personeel: delegatie bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor het erkennen van voorafgaande diensten aan het administratief en logistiek kader: goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voor de berekening van de geldelijke anciënniteit reeds verworven op het tijdstip van de indiensttreding van personeelsleden van het administratief en logistiek kader, kan de gemeenteraad, onder bepaalde voorwaarden, ook de diensten erkennen die verricht werden in andere overheidsdiensten, in de privésector of als zelfstandige.
De wetgever voorziet uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om deze beslissingsbevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
Een dergelijke delegatie betekent een vereenvoudiging van het administratief proces en kort de doorlooptijd van de beslissing aanzienlijk in. Dit heeft een soepelere en efficiëntere werking van de lokale politie Sint-Niklaas tot gevolg: het dossier kan sneller bezorgd worden aan het sociaal secretariaat waardoor de geldelijke anciënniteit van het personeelslid sneller kan bepaald worden en het loon sneller correct kan vastgesteld worden.
De delegatie van deze bevoegdheid ontlast ook de agenda van de gemeenteraad en heeft geen financiële gevolgen voor de stad.
In toepassing van het principe van een transparante werking, zal de lokale politie de besluiten van de burgemeester voor het erkennen van voorafgaande diensten, periodiek ter kennisgeving voorleggen aan de commissie van de burgemeester (minstens eenmaal per jaar).
Omwille van de specifieke regelgeving van toepassing voor het beheer van de politiezone, moet deze delegatie voor de politie opnieuw worden vastgesteld na de hernieuwing van de raad. 

Juridische grond

Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 56, tweede en derde lid.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten, artikel XI.II.§3.

Besluit

met algemene stemmen (42)
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de bevoegdheid van de gemeenteraad voor het erkennen van voorafgaande diensten verricht in andere overheidsdiensten, in de privésector of als zelfstandige voor het administratief en logistiek kader, te delegeren aan de burgemeester.

Artikel 2

akkoord te gaan dat de besluiten van de burgemeester voor de erkenning van voorafgaande diensten verricht in andere overheidsdiensten, in de privésector of als zelfstandige voor het administratief en logistiek kader, periodiek (minstens éénmaal per jaar) ter kennisgeving worden voorgelegd aan de commissie van de burgemeester.