De wijziging van het invorderingsdecreet zorgt voor een aantal wijzigingen op het gebied fiscale schuldvorderingen in het retributiereglement:
- op gebied van digitale verzending: de digitale communicatie tussen overheid en burgers wordt verder gereguleerd. De gemeente kan aanslagbiljetten via ebox versturen, waarbij de termijn voor fiscale procedures begint te lopen vanaf het moment dat het bericht toegankelijk is (en niet pas na drie werkdagen). Deze termijnen en procedure moeten ingeschreven worden in de belastingreglementen;
- op gebied van kosten aanmaningen: lokale besturen mogen geen kosten aanrekenen voor de eerste aanmaning. Lokale besturen kunnen vanaf de tweede aanmaning kosten wel doorrekenen, maar niet als deze aanmaning elektronisch is verzonden.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet lokaal bestuur, artikel 286.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd 10 juni 2024
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019, gewijzigd 20 december 2022 houdende reglement retributie op de invordering van fiscale en niet fiscale ontvangsten, met latere wijzigingen.
met 32 stemmen voor (N-VA, Vooruit, CD&V en Groen), 1 stem tegen (PVDA) en 9 onthoudingen (Vlaams Belang)
de wijziging van het reglement retributie op de invordering van fiscale en niet fiscale ontvangsten, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.