De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5. de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend
9. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid van het decreet lokaal bestuur (notulen van college van burgemeester en schepenen);
10. de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
11. de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
12. de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Voor het opstellen van dit huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is vertrokken van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van de vorige zittingsperiode. De tekst is waar nodig aangepast aan de gewijzigde regelgeving en er werden ook een aantal praktische zaken aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- het schrappen van de procedure voor de aanstelling en vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad omdat deze gewijzigd en uitgebreid is en duidelijk opgenomen is in de artikelen 7 en 7/1 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 11);
- de aanpassing m.b.t. de fractievorming ingevolge de gewijzigde regelgeving (in artikel 23);
- de aanvulling inzake de samenstelling van de gemeenteraadscommissies ingevolge het gewijzigd artikel 37 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 24), alsook de regels voor het bijwonen van de gemeenteraadscommissies en de daaruit voortvloeiende aanpassingen van de regeling voor de presentiegelden (in de artikelen 26 en 28);
- de wijziging van de term 'integriteitscommissie' in 'deontologische commissie' omwille van de terminologie in artikel 39 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 36);
- de aanpassing van de bepalingen m.b.t. de verplicht af te sluiten verzekeringen ingevolge de wijziging van artikel 17 §5 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 38).
Voor de raad voor maatschappelijk welzijn moet een analoog huishoudelijk reglement vastgesteld worden door de raad voor maatschappelijk welzijn. Er werd geopteerd om de twee afzonderlijke reglementen op te nemen in één document.
Decreet lokaal bestuur, artikel 38.
het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed te kleuren.
Een exemplaar van het huishoudelijk reglement wordt aan de notulen van deze zitting gehecht.