De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de verkozene. Dit onderzoek houdt enerzijds in dat de raad voor elke verkozene controleert of hij op het ogenblik van de eedaflegging nog altijd voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Anderzijds moet de raad onderzoeken of de verkozenen zich niet bevinden in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat Yente Syvertsen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet bevindt in een situatie van onverenigbaarheid, zoals bedoeld in het decreet over het lokaal bestuur, artikel 10. De verkozene legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikelen 8, 11, 58 en 169.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 6, 8, 9, 10, 11, 14.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
met algemene stemmen (42)
de geloofsbrieven goed te keuren van Yente Syvertsen.
Een exemplaar van de geloofsbrieven wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
kennis te nemen van de eedaflegging van Yente Syvertsen in openbare vergadering van de gemeenteraad, in handen van de voorzitter van de installatievergadering, voorgeschreven door artikel 6 § 3 van het decreet lokaal bestuur, luidend als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Gemeenteraadslid | Rang |
---|---|
Lieven Dehandschutter | Eerste lid |
Jos De Meyer | Tweede lid |
Gaspard Van Peteghem | Derde lid |
Frans Wymeersch | Vierde lid |
Kris Van der Coelden | Vijfde lid |
Roland Pannecoucke | Zesde lid |
Sofie Heyrman | Zevende lid |
Ilse Bats | Achtste lid |
Peter Buysrogge | Negende lid |
Carl Hanssens | Tiende lid |
Filip Baeyens | Elfde lid |
Maxime Callaert | Twaalfde lid |
Bart De Bruyne | Dertiende lid |
Bart Merckx | Veertiende lid |
Veerle De Beule | Vijftiende lid |
Hasan Bilici | Zestiende lid |
Jan Snellings | Zeventiende lid |
Aster Baeck | Achttiende lid |
Wouter Van Bellingen | Negentiende lid |
Kristof Van Gansen | Twintigste lid |
Tchantra Van De Walle | Eenentwintigste lid |
Saloua El Moussaoui | Tweeëntwintigste lid |
Anneke Luyckx | Drieëntwintigste lid |
Annemie Charlier | Vierentwintigste lid |
Christine Meert | Vijfentwintigste lid |
Chris Wauman | Zesentwintigste lid |
Steve Vonck | Zevenentwintigste lid |
Conner Rousseau | Achtentwintigste lid |
Filip Brusselmans | Negenentwintigste lid |
Stefanie Van Stappen | Dertigste lid |
Sara Weemaes | Eenendertigste lid |
Melina De Pelsmaeker | Tweeëndertigste lid |
Pieter-Jan Volkaert | Drieëndertigste lid |
Adelheid Van Hauwermeiren | Vierendertigste lid |
Isaura De Maesschalck | Vijfendertigste lid |
Ann Wielandt | Zesendertigste lid |
Ghizlane Benabdellah | Zevenendertigste lid |
Tommy Vaerewijck | Achtendertigste lid |
Dorothy De Beule | Negenendertigste lid |
Karmen De Munck | Veertigste lid |
Elke Van Bogaert | Eenenveertigste lid |
Jessica Van Daele | Tweeënveertigste lid |
Yente Syvertsen | Drieënveertigste lid |
Interpellatie van raadslid Chris Wauman.
Beantwoord door schepenen Maxime Callaert en Kristof Van Gansen.
In uitvoering van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de vorige vergadering aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 32, 277 § 1 en 278 § 1.
de notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 goed te keuren.
Punten 5 tot en met 8 worden toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Naar aanleiding van de problematiek die binnen de politiediensten is ontstaan door het optrekken van de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden om een vervroegd rustpensioen te kunnen genieten, heeft de wetgever een aantal eindeloopbaanmaatregelen aangereikt aan de politiepersoneelsleden van het operationeel kader.
De mogelijkheid om gebruik te maken van het stelsel van non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) is zo een maatregel. Operationele medewerkers van de lokale politie Sint-Niklaas die van dit stelsel gebruik willen maken, dienen hiervoor een aanvraag in. Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om in te stemmen met dit stelsel en dit binnen een wettelijk opgelegde beslissingstermijn van vier maanden na de aanvraag.
De wetgever voorziet uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om deze beslissingsbevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
Een dergelijke delegatie betekent een vereenvoudiging van het administratief proces en kort de doorlooptijd van de beslissing aanzienlijk in. Dit heeft een soepelere en efficiëntere werking van de lokale politie Sint-Niklaas tot gevolg: het dossier kan sneller bezorgd worden aan het sociaal secretariaat waardoor de uitbetaling van het wachtgeld dat de medewerker ontvangt tijdens NAVAP, niet in het gedrang komt.
De delegatie van deze bevoegdheid ontlast ook de agenda van de gemeenteraad en heeft geen financiële gevolgen voor de stad.
In toepassing van het principe van een transparante werking, zal de lokale politie de besluiten van de burgemeester voor het toestaan van het stelsel van NAVAP, periodiek ter kennisgeving voorleggen aan de commissie van de burgemeester (minstens eenmaal per jaar).
Omwille van de specifieke regelgeving van toepassing voor het beheer van de politiezone, moet deze delegatie voor de politie opnieuw worden vastgesteld na de hernieuwing van de raad.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten, artikelen VI.II.93 tot en met VI.II.103.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Ministeriële omzendbrief GPI 85 van 22 februari 2016 betreffende het eindeloopbaanregime voor personeelsleden van het operationeel kader van de geïntegreerde politie, artikelen 3.2.2., 3.4. en 4.4.
de bevoegdheid van de gemeenteraad voor het toestaan van het stelsel van non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) te delegeren aan de burgemeester.
akkoord te gaan dat de besluiten van de burgemeester voor het toestaan van het stelsel van non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) periodiek (minstens eenmaal per jaar) ter kennisgeving worden voorgelegd aan de commissie van de burgemeester.
Voor de berekening van de geldelijke anciënniteit reeds verworven op het tijdstip van de indiensttreding van personeelsleden van het administratief en logistiek kader, kan de gemeenteraad, onder bepaalde voorwaarden, ook de diensten erkennen die verricht werden in andere overheidsdiensten, in de privésector of als zelfstandige.
De wetgever voorziet uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om deze beslissingsbevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
Een dergelijke delegatie betekent een vereenvoudiging van het administratief proces en kort de doorlooptijd van de beslissing aanzienlijk in. Dit heeft een soepelere en efficiëntere werking van de lokale politie Sint-Niklaas tot gevolg: het dossier kan sneller bezorgd worden aan het sociaal secretariaat waardoor de geldelijke anciënniteit van het personeelslid sneller kan bepaald worden en het loon sneller correct kan vastgesteld worden.
De delegatie van deze bevoegdheid ontlast ook de agenda van de gemeenteraad en heeft geen financiële gevolgen voor de stad.
In toepassing van het principe van een transparante werking, zal de lokale politie de besluiten van de burgemeester voor het erkennen van voorafgaande diensten, periodiek ter kennisgeving voorleggen aan de commissie van de burgemeester (minstens eenmaal per jaar).
Omwille van de specifieke regelgeving van toepassing voor het beheer van de politiezone, moet deze delegatie voor de politie opnieuw worden vastgesteld na de hernieuwing van de raad.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 56, tweede en derde lid.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten, artikel XI.II.§3.
de bevoegdheid van de gemeenteraad voor het erkennen van voorafgaande diensten verricht in andere overheidsdiensten, in de privésector of als zelfstandige voor het administratief en logistiek kader, te delegeren aan de burgemeester.
akkoord te gaan dat de besluiten van de burgemeester voor de erkenning van voorafgaande diensten verricht in andere overheidsdiensten, in de privésector of als zelfstandige voor het administratief en logistiek kader, periodiek (minstens éénmaal per jaar) ter kennisgeving worden voorgelegd aan de commissie van de burgemeester.
Met uitzondering van de korpschef worden de personeelsleden van de lokale politie Sint-Niklaas, zowel operationeel personeel als administratief en logistiek personeel, benoemd of aangeworven door de gemeenteraad.
De wetgever voorziet uitdrukkelijk de mogelijkheid aan de gemeenteraad om deze beslissingsbevoegdheid te delegeren aan de burgemeester.
De delegatiebevoegdheid is strikt afgelijnd:
- de burgemeester kan enkel gebruik maken van de gedelegeerde benoemingsbevoegdheid op voorwaarde dat hij het voorstel van de selectiecommissie volgt en bijgevolg met zijn beslissing het resultaat van de selectiecommissie formaliseert. Het blijft wel mogelijk dat de burgemeester om gegronde redenen wenst af te wijken van het resultaat van de selectiecommissie, maar in dat geval mag de burgemeester geen benoemingsbesluit nemen en moet de benoeming door de gemeenteraad gebeuren.
- de benoeming van de officieren en adviseurs (administratief en logistiek kader, niveau A) blijft een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Een dergelijke delegatie betekent een vereenvoudiging van het administratief proces en kort de doorlooptijd van de beslissing aanzienlijk in. Dit heeft een soepelere en efficiëntere werking van de lokale politie Sint-Niklaas tot gevolg:
- een snellere benoeming van personeelsleden, zowel operationeel als administratief en logistiek, vermijdt dat goede kandidaten afhaken omdat de selectieprocedure veel tijd in beslag neemt en zij kiezen voor de politiezone die hen als eerste een benoemingsbesluit kan voorleggen.
- een extra vertraging van de selectieprocedure in de zomermaanden wordt door de delegatie aan de burgemeester vermeden: in de maand juli is er geen gemeenteraad voorzien waardoor de benoemingen pas in zitting van augustus kunnen voorgelegd worden. De lokale politie Sint-Niklaas verliest soms kandidaten die bij verschillende politiezones deelnemen aan de mobiliteitsprocedure en die kiezen voor de politiezone die hen als eerste benoemt.
- door de benoemingsbevoegdheid te delegeren aan de burgemeester kan de lokale politie Sint-Niklaas vlugger inspelen op personeelstekorten.
De delegatie van deze bevoegdheid ontlast ook de agenda van de gemeenteraad en heeft geen financiële gevolgen voor de stad.
In toepassing van het principe van een transparante werking zal de lokale politie de besluiten van de burgemeester inzake benoemingen van het politiepersoneel ter kennisgeving voorleggen aan de commissie van de burgemeester (minstens tweemaal per jaar).
Omwille van de specifieke regelgeving van toepassing voor het beheer van de politiezone, moet deze delegatie voor de politie opnieuw worden vastgesteld na de hernieuwing van de raad.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikelen 48, 54, 56 en 86.
Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, artikelen 21 en 22.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
de bevoegdheid van de gemeenteraad voor het benoemen van medewerkers van het operationeel en administratief en logistiek kader, met uitzondering van de korpschef, de officieren en de adviseurs, te delegeren aan de burgemeester.
de benoeming voor te leggen aan de gemeenteraad wanneer de burgemeester wenst af te wijken van het resultaat van de selectiecommissie.
akkoord te gaan dat de besluiten van de burgemeester voor de benoemingen van medewerkers van het operationeel en administratief en logistiek kader, met uitzondering van de korpschef, de officieren en adviseurs, periodiek (minstens tweemaal per jaar) ter kennisgeving worden voorgelegd aan de commissie van de burgemeester.
Bij de stad en het OCMW is de bevoegdheidsverdeling tussen het uitvoerend orgaan en de raad, voor wat betreft de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vastleggen van de voorwaarden van de opdracht (inclusief indicatieve raming) van overheidsopdrachten, gebaseerd op de definitie van wat als dagelijks bestuur wordt beschouwd. Deze definitie is met ingang van 1 januari 2020 goedgekeurd. De scheiding van de bevoegdheden tussen de raad en het uitvoerend orgaan wordt structureel afgestemd op de door de wetgever bepaalde bovengrens voor het plaatsen van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (momenteel 143.000 EUR, exclusief btw). Het bedrag waarvoor de algemeen directeur (of door hem aangeduide personeelsleden) kan worden gemachtigd om uitgaven te doen, is vastgesteld op 10.000 EUR, exclusief btw.
Omdat de overheidsopdrachten voor de politie in de praktijk uitgevoerd worden door het team overheidsopdrachten van de stad, is het aangewezen om ook voor de politiezone een beslissing te treffen rond de delegaties en deze af te stemmen op de definitie die sinds 1 januari 2020 in voege is voor de stad en het OCMW. Dit zal ook toelaten dat de politie zich makkelijk kan aansluiten bij procedures (bijvoorbeeld raamcontracten) die door de stad en OCMW worden gevoerd en dat hierover door het zelfde orgaan kan worden beslist.
In de politiewetgeving bestaat het begrip dagelijks bestuur niet. De delegatiemogelijkheden van het decreet voor lokale besturen verschillen ook van de mogelijkheden die de wet op de geïntegreerde politie biedt. Wel kan er gedelegeerd worden van raad naar college en kan de ondertekening van bestelbonnen verder aan de korpschef worden gedelegeerd. Het college blijft bevoegd voor het viseren van bestelbons. Wekelijks wordt de lijst met definitieve vastleggingen, goedkeuring facturen en definitieve rechten op de politiebegroting door de dienst boekhouding voorgelegd aan het college ter vaststelling.
Wat de uitzonderingen betreft die op de definitie dagelijks bestuur bij de stad werden gemaakt: de politie werkt niet volgens BBC-wetgeving. De begroting van de politie wordt opgesteld volgens de bepalingen van de wet op de geïntegreerde politiediensten en volgens het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie (ARPC). Hierdoor kan de uitzondering die bij de stad gemaakt wordt op basis van een selectie van algemene rekeningnummers voor exploitatie (college altijd bevoegd) niet één op één worden doorgetrokken. Die diverse kostensoorten (gas, water, elektriciteit, verzekeringen, telefoonkosten, frankeringskosten, onderhoudskosten, brandstof, werkkledij, opleidingskosten...) zijn evenwel uiteraard ook in de gewone begroting van de politie aanwezig, waardoor er in de praktijk wel gelijkvormig kan worden gewerkt. Ook de uitzondering met betrekking tot externe beleidsvoorbereidende studies vanaf 30.000 EUR, exclusief btw (raad altijd bevoegd vanaf 10.000 EUR, exclusief btw) kan worden voorzien. Een uitzondering maken voor de overheidsopdrachten gevoerd voor de strategische projecten uit het meerjarenplan is niet aan de orde voor de politie.
Wet op de geïntegreerde politie, artikel 33, §2, lid 3.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 92.
Gemeenteraadsbeslissing van 21 juni 2020 houdende goedkeuring definitie dagelijks bestuur.
om, met betrekking tot overheidsopdrachten voor de politiezone, met ingang van 1 januari 2025:
§ 1 bevoegdheidsdelegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om de voorwaarden vast te leggen en de wijze van gunning en de indicatieve raming te bepalen, dit ten belope van maximaal het totaal bedrag (exclusief btw) dat in de wetgeving overheidsopdrachten is opgenomen als bovengrens voor het plaatsen van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en voor zover het college optreedt binnen de goedgekeurde begroting.
§ 2 in afwijking van §1 overheidsopdrachten die gevoerd worden op de gewone dienst en die in kostensoort overeenstemmen met de uitzonderingen gemaakt voor de stad en het OCMW op basis van bepaalde algemene rekeningen, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
§ 3 in afwijking van §1 overheidsopdrachten voor externe studies met een beleidsvoorbereidend karakter vanaf 30.000 EUR, exclusief btw, niet te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
§ 4 de indicatieve raming opnieuw aan de raad voor te leggen ter goedkeuring wanneer de door de raad vastgestelde indicatieve raming met meer dan 25 % (exclusief btw) overschreden wordt.
van elke overheidsopdracht, uitgezonderd raamcontracten, waarvan voor de oorspronkelijke basisopdracht de raad de wijze van gunnen en de voorwaarden heeft vastgesteld en waarvan de uitgave ten gevolge van wijzigingen meer dan 10 % hoger (exclusief prijsherzieningen en exclusief btw) ligt dan het gunningsbedrag, de eindafrekening ter kennisgeving voor te leggen aan de raad.
Van elke overheidsopdracht, uitgezonderd de opdrachten in uitvoering van artikel 1 § 2 en uitgezonderd raamcontracten, waarvan het uitvoerend orgaan de wijze van gunnen en de voorwaarden heeft vastgesteld en waarvan de eindafrekening ten gevolge van aanvullende opdrachten boven het drempelbedrag voor de bevoegdheidsverdeling tussen de raad en het uitvoerend orgaan uitkomt, wordt kennis gegeven aan de raad.
dat voor verrichtingen genoemd in artikel 1, § 1 en § 2, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is en waarvan het totale bedrag maximum 10.000 EUR, exclusief btw, bedraagt, het college van burgemeester en schepenen delegatie kan verlenen aan de korpschef van de politiezone.
dat de goedkeuring van afroepen op raamcontracten, nadat de procedure overheidsopdrachten is gevoerd, tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen behoort, die verder delegatie kan verlenen aan de korpschef van de politiezone.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
In onderling akkoord tussen de korpschef, de algemeen directeur en de financieel directeur werd op 1 september 2019 de erkenning van arbeidsongevallen van de medewerkers van de lokale politie Sint-Niklaas overgedragen aan het stedelijke team verzekeringen. Hiervoor werd een stadspersoneelslid dat bij de dienst HR van de lokale politie Sint-Niklaas was tewerkgesteld, verplaatst naar het team verzekeringen. Als gevolg hiervan is het aangewezen dit team formeel aan te duiden als bevoegde dienst voor de erkenning van arbeidsongevallen van het operationeel kader en het administratief en logistiek kader van de lokale politie Sint-Niklaas. De erkenning van beroepsziekten blijft ressorteren bij de manager interne organisatie van het kabinet van de korpschef.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Wet van 27 december 2000 houdende diverse bepalingen met betrekking tot de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
het stedelijke team verzekeringen aan te wijzen als dienst die instaat voor de erkenning van de arbeidsongevallen van alle operationele personeelsleden en contractuele en statutaire medewerkers van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Sint-Niklaas.
de manager interne organisatie van het kabinet van de korpschef aan te wijzen voor de erkenning van de beroepsziekten van alle operationele personeelsleden en contractuele en statutaire medewerkers van het administratief en logistiek kader van de lokale politie Sint-Niklaas.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
De lokale politie Sint-Niklaas betaalt een bedrag van 36.788 EUR aan de provincie Oost-Vlaanderen op basis van een inschatting van de opleidingsbehoeften voor 2025. Indien de politiezone in 2024 niet alle trekkingsrechten heeft opgebruikt, wordt het resterende bedrag overgezet naar 2025. De samenwerking met PAULO voor de opvolging van de kredieten en voor de planning van de opleidingen verloopt over het algemeen vlot.
Het convenant treedt in werking op 1 januari 2025 en heeft een duurtijd van één jaar.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41 en deel 2, titel 7, hoofdstuk 4.
Dit is voorzien op artikel 330/435-01 in de politiebegroting.
het convenant tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de lokale politie Sint-Niklaas in verband met de vergoedingen voor de opleidingen aan PAULO-Politieopleiding, goed te keuren voor 2025.
Een exemplaar van het convenant wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Het middenkader van de lokale politie Sint-Niklaas is in de personeelsformatie vastgesteld op 38 hoofdinspecteurs. Momenteel zijn niet alle functies van hoofdinspecteur ingevuld. Dit is onder meer het geval bij de interventieploegen van de afdeling dringende politiehulp. Om een continue dienstverlening te kunnen blijven garanderen wenst de korpschef vier functies van hoofdinspecteur vacant te verklaren als teamleider bij de interventiedienst. De functies zijn momenteel vacant omdat de titularissen de opleiding tot commissaris van politie volgen bij de erkende politieschool Paulo in Gent (einde opleiding: 28 februari 2025).
De lokale politie Sint-Niklaas wil deze functies van hoofdinspecteur bij de interventiedienst invullen via een mobiliteitscyclus. De geïnteresseerde kandidaten moeten nadien voor een selectiecommissie verschijnen die een rangschikking opmaakt van de meest geschikte tot de minst geschikte kandidaat. De samenstelling van de selectiecommissie wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Tot slot gaat de burgemeester over tot benoeming.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
Koninklijk besluit van 20 december 2005, artikel 2, dat artikel IV.I.37 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten vervangt.
Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.
Omzendbrief GPI 23 van 12 juli 2002 over de commissies van geschiktheid van het personeel van de politiediensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2019 betreffende de personeelsformatie van de lokale politie Sint-Niklaas.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2024 betreffende de delegatie van bevoegdheid van de gemeenteraad aan de burgemeester voor de benoemingen van politiepersoneelsleden.
Deze vervangingen zijn voorzien in de personeelsbegroting van de politiezone.
vier functies van hoofdinspecteur van politie vacant te verklaren als teamleider bij de interventieploegen en deze in te vullen op basis van de wetgeving inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.
volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de plaatselijke selectiecommissie, die een rangschikking van de kandidaten opmaakt;
- de functie niet toe te kennen op basis van anciënniteit van de kandidaten.
Punten 12 tot en met 25 worden toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
Interpellatie van raadsleden Frans Wymeersch en Dorothy De Beule die het stemgedrag van hun fractie motiveren.
Interpellatie van raadslid Isaura De Maesschalck.
Beantwoord door schepenen Peter Buysrogge en Maxime Callaert.
Interpellatie van Chris Wauman die het stemgedrag van zijn fractie motiveert.
De wijziging van het invorderingsdecreet zorgt voor een aantal wijzigingen op het gebied fiscale schuldvorderingen in het retributiereglement:
- op gebied van digitale verzending: de digitale communicatie tussen overheid en burgers wordt verder gereguleerd. De gemeente kan aanslagbiljetten via ebox versturen, waarbij de termijn voor fiscale procedures begint te lopen vanaf het moment dat het bericht toegankelijk is (en niet pas na drie werkdagen). Deze termijnen en procedure moeten ingeschreven worden in de belastingreglementen;
- op gebied van kosten aanmaningen: lokale besturen mogen geen kosten aanrekenen voor de eerste aanmaning. Lokale besturen kunnen vanaf de tweede aanmaning kosten wel doorrekenen, maar niet als deze aanmaning elektronisch is verzonden.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet lokaal bestuur, artikel 286.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd 10 juni 2024
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019, gewijzigd 20 december 2022 houdende reglement retributie op de invordering van fiscale en niet fiscale ontvangsten, met latere wijzigingen.
met 32 stemmen voor (N-VA, Vooruit, CD&V en Groen), 1 stem tegen (PVDA) en 9 onthoudingen (Vlaams Belang)
de wijziging van het reglement retributie op de invordering van fiscale en niet fiscale ontvangsten, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Een wijziging wordt voorgesteld aan artikel 6 § 3 inzake administratieve dienstverlening (afgifte van administratieve stukken):
Er worden enkele tarieven toegevoegd van stukken die nu ook beschikbaar zijn:
- elektronisch document voor Europese vreemdelingen minder dan twaalf jaar: 10 EUR, per document;
- elektronisch document voor niet-Europese vreemdelingen minder dan twaalf jaar: 10 EUR, per document;
- elektronisch document bij spoedprocedure na dringende aanvraag voor Europese vreemdelingen (minder dan twaalf jaar): 115 EUR, per document;
- elektronisch document bij spoedprocedure na dringende aanvraag voor niet-Europese vreemdelingen (minder dan twaalf jaar): 125 EUR, per document.
Er worden enkele tarieven geschrapt die nu niet meer worden gebruikt:
- afgifte van een lijst van personen en afgifte van een kiezerslijst;
- niet elektronisch identiteitsbewijs met foto voor kinderen minder dan twaalf jaar.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4 en artikel 173.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2020 betreffende het retributiereglement op het gebruik van diensten, infrastructuur en materieel, aangeboden door de gemeentelijke instellingen, gewijzigd in zittingen van 26 maart 2021, 25 juni 2021, 21 december 2021, 26 april 2022, 22 december 2022, 28 april 2023, 23 juni 2023, 25 augustus 2023, 19 december 2023, 21 juli 2024 en 30 augustus 2024.
met ingang van 1 januari 2025 de wijzigingen van het reglement 'retributie op het gebruik van diensten, infrastructuur en materiaal, aangeboden door de gemeentelijke instellingen' goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Door inhoudelijke wijzigingen dringen twee aanpassingen aan het retributiereglement parkeren zich op.
Inzake bewonersvignetten: bij grote bouwprojecten of wanneer er onvoldoende parkeergelegenheid voorzien kan worden om de parkeerdruk integraal op privaat terrein op te vangen, wordt in sommige gevallen beslist om op deze locaties geen bewonersvignet meer toe te kennen. De volgende adressen worden op basis van de verleende omgevingsvergunningen uitgesloten van het recht op een bewonersvignet zoals bedoeld in artikel 3 § 1.H van dit retributiereglement: Apostelstraat 6, Casinostraat 5, Kalkstraat 35, Knaptandstraat 44, Patershof, Stationsstraat 43, Stationsstraat 82 tot en met 96. Vanzelfsprekend vervalt het recht op een bewonersvignet pas wanneer de nieuwe omgevingsvergunning wordt uitgevoerd.
Inzake het handelaarsabonnement (invoering): voor handelaars die geen private parkeerplaats hebben bij hun zaak kunnen de kosten in de betalende en blauwe zone hoog oplopen. Om hen niet buitenproportioneel op kosten te jagen, hebben we een aparte abonnementsformule voorzien. Houders van een handelaarsabonnement krijgen dezelfde parkeerrechten als houders van een bewonersvignet en kunnen in dezelfde bewonerszones parkeren.
Tarieven:
- maand: 35 EUR (confer pleinabonnement);
- kwartaal: 100 EUR (confer pleinabonnement);
- jaar: 350 EUR (50 EUR korting ten op zichte van vier keer kwartaalabonnement).
Voorwaarden:
- de aanvrager is btw-plichtig;
- de aanvrager voert handelspraktijken uit die betrekking hebben op zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;
- de aanvrager bewijst eigenaar of huurder van een handelspand in de betalende of blauwe zone te zijn;
- de handelszaak beschikt niet over private autoparkeerplaatsen;
- er wordt maximaal één handelaarsabonnement per adres uitgereikt;
- het abonnement is niet combineerbaar met een ander abonnement (of bewonersvignet) op hetzelfde adres;
- onderstaande documenten moeten aan de aanvraag toegevoegd worden:
- identiteitskaart;
- inschrijvingsbewijs voertuig;
- indien een lease- of bedrijfswagen: het bewijs van het bedrijf dat de aanvrager de hoofdbestuurder is of de statuten van het bedrijf dat de aanvrager de bedrijfsleider is;
- indien het voertuig op naam van een andere persoon is ingeschreven: een attest van de verzekeraar waarin de aanvrager vermeld staat als medebestuurder;
- indien de aanvrager met een vervangvoertuig rijdt: een attest van de garage waarin staat dat de aanvrager over de wagen kan beschikken.
Er zijn ook enkele actualisaties van de overzichten van de parkeerplaatsen voor specifieke doelgroepen: zie bijgevoegd reglement in bijlage.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Gemeenteraadsbeslissing van 23 juni 2017, houdende nieuwe vaststelling van het reglement op de retributie op het parkeren.
Gemeenteraadsbeslissingen van 19 december 2017, 22 juni 2018, 25 september 2020, 20 december 2022 en 19 december 2023 houdende wijziging van het reglement op de retributie op het parkeren.
de wijziging van het reglement op de retributie op het parkeren, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er zijn in dit reglement twee belangrijke wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk:
- de aangiftetermijn wordt gepreciseerd (artikel 7 § 1);
- de digitale verzending van fiscale berichten wordt verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot het bezwaartermijn (artikel 10).
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement op de algemene gemeentelijke bedrijfsbelasting, met latere aanvullingen en wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement algemene gemeentelijke bedrijfsbelasting, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er is één belangrijke wijziging naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk de digitale verzending van fiscale berichten, alsook de wijzigingen met betrekking tot het bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement gemeentebelasting betreffende de lozing, de afkoppeling en infiltratie van hemel- en afvalwater, met latere aanvullingen en wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement gemeentebelasting betreffende de lozing, de afkoppeling en infiltratie van hemel- en afvalwater, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er zijn in dit reglement twee wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk:
- de digitale verzending van fiscale berichten wordt verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn;
- het woord 'contant' wordt vervangen door 'zonder uitstel'.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere aanvullingen en wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende de wijziging van de belasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil), met latere wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement gemeentebelasting op de ophaling en verwerking van restafval (huisvuil), met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er is in dit reglement een wijziging naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet, namelijk de digitale verzending van fiscale berichten wordt verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement gemeentebelasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein, met latere aanvullingen en wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement gemeentebelasting op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Grondwet, artikelen 41, 162 en 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2023 houdende invoering van het reglement gemeentebelasting op het niet heraanplanten van gevelde of gerooide bomen.
de wijzigingen van het reglement op het niet heraanplanten van gevelde of gerooide bomen, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er wordt een wijziging verwerkt naar aanleiding van het het gewijzigde invorderingsdecreet, namelijk de digitale verzending van fiscale berichten, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten, met latere aanvullingen en wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er wordt een wijziging naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk de digitale verzending van fiscale berichten, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement gemeentebelasting op masten en pylonen, met latere wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement gemeentebelasting op masten en pylonen, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er worden twee wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk.:
- 'contant' wordt vervangen door 'zonder uitstel';
- de digitale verzending van fiscale berichten wordt verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons, met latere wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er worden twee kleine wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk:
- de aangifteplicht wordt gepreciseerd (artikel 6);
- de digitale verzending van fiscale berichten wordt verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement belasting op tweede verblijven en weekendverblijven, met latere wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement belasting op tweede verblijven en weekendverblijven, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er worden twee belangrijke wijzigingen naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet verwerkt, namelijk:
- de aangiftetermijn wordt gepreciseerd;
- de digitale verzending van fiscale berichten wordt verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement belasting op vaste en mobiele reclame, met latere wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement belasting op vaste en mobiele reclame, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Er worden twee wijzigingen voorgesteld:
- er wordt een vrijstelling ingevoerd voor panden die het voorwerp uitmaken van een brownfieldconvenant. Een brownfieldconvenant is contract tussen een private partij enerzijds en OVAM en andere Vlaamse en lokale administraties anderzijds. Het is een zwaar traject waarbij de doelstelling is om de gronden gesaneerd te krijgen. Om private partijen te overtuigen om in zo een traject in te stappen worden er op Vlaams niveau financiële voordelen geboden zoals de vrijstelling van leegstandsheffing en opschorting planbatenheffing. Het is logisch dat het lokale niveau dezelfde voorwaarden volgt omdat wij er als lokale overheid ook alle baat bij hebben dat de gronden gesaneerd worden;
- naar aanleiding van het gewijzigde invorderingsdecreet wordt de digitale verzending van fiscale berichten verwerkt in het reglement, alsook de wijzigingen met betrekking tot de bezwaartermijn.
Grondwet, artikel 170 § 4.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen.
Decreet van 30 maart 2007 betreffende de Brownfieldconvenanten
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 houdende invoering van het reglement ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen, met latere wijzigingen.
de wijzigingen van het reglement belasting ter bestrijding van leegstand en verkrotting van bedrijfsruimten, gebouwen en woningen, met ingang van 1 januari 2025, goed te keuren.
Een exemplaar van het reglement wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
De bevoegdheidsverdeling tussen het uitvoerend orgaan en de gemeenteraad is, voor wat betreft de vaststelling van de plaatsingsprocedure en het vastleggen van de voorwaarden van de opdracht (inclusief indicatieve raming) van overheidsopdrachten, gebaseerd op de definitie van wat als dagelijks bestuur wordt beschouwd.
De gemeenteraad heeft op 21 juni 2019 het begrip ‘dagelijks bestuur’ met ingang van 1 januari 2020 vastgesteld als volgt:
§ 1 worden beschouwd als vallend onder de definitie 'dagelijks bestuur' de verrichtingen die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis waarvan de financiële impact is voorzien op het exploitatie-, investerings- of financieringskrediet, en dit ten belope van maximaal het totaalbedrag, exclusief btw, dat in de wetgeving overheidsopdrachten is opgenomen als bovengrens voor het plaatsen van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
§ 2 in afwijking van § 1 worden alle verrichtingen die betrekking hebben op het aangaan van een verbintenis die verrekend wordt op algemene rekeningen zoals opgenomen in bijlage één van het besluit van 21 juni 2019, altijd beschouwd als vallend onder de definitie van dagelijks bestuur.
§ 3 in afwijking van § 1 zal de gemeenteraad, naar aanleiding van de vaststelling van de meerjarenplanning en de jaarlijkse aanpassing ervan, een lijst vaststellen van verrichtingen die niet worden beschouwd als zijnde van dagelijks bestuur.
Dit besluit regelt dus enkel de uitzonderingen voor de verrichtingen voor een bedrag lager dan de door de wetgever bepaalde bovengrens voor het plaatsen van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (vanaf 1 januari 2024 is deze grens 143.000 EUR geworden, exclusief btw) en hoger dan 10.000 EUR, exclusief btw, enkel indien dit in de definitie dagelijks bestuur al niet is toegewezen aan het college van burgemeester en schepenen via de algemene rekeningcodes.
De vaststelling van de kredieten voor 2025 werd uitzonderlijk al in juni goedgekeurd gelet op de bestuurswissel. In aanloop naar het nieuw meerjarenplan 2026-2031 zal het nodig zijn om de definitie dagelijks bestuur te evalueren. Voor gunningen op de kredieten van 2025 behouden we de huidige regeling.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Beslissing van 21 juni 2019 waarbij de definitie dagelijks bestuur werd vastgesteld ingaande op 1 januari 2020.
Beslissing van 19 december 2019 van de gemeenteraad waarbij het geïntegreerde meerjarenplan 2020-2025 voor stad en OCMW werd goedgekeurd.
voor het boekjaar 2025 de externe studies met een beleidsvoorbereidend karakter vanaf 30.000 EUR, exclusief btw,
- ofwel gevoerd op de ramingen in de lijst als bijlage;
- ofwel gevoerd ter voorbereiding van de strategische projecten Grote Markt, Hendrik, Cocon, Sportkringpark, Sterk Sinaai, Sterk Nieuwkerken, Sterk Belsele;
niet te beschouwen als zijnde van dagelijks bestuur.
Toegelicht door schepen Peter Buysrogge.
De algemeen directeur staat in voor het dagelijks personeelsbeheer. Hij kan deze bevoegdheid delegeren naar andere personeelsleden. De uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer werd door de algemeen directeur gedelegeerd naar de adjunct-algemeen directeur.
Wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer moet worden verstaan, wordt vastgelegd door de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het begrip dagelijks personeelsbeheer inhoudelijk op dezelfde wijze vast te stellen als tijdens de vorige bestuursperiode.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 170.
met algemene stemmen (42)
dat onder dagelijks personeelsbeheer wordt verstaan:
Vorming:
- goedkeuring studiedagen en interne vormingen tot 10.000 EUR, exclusief btw, maar met inbegrip van terugbetaling, dienstvrijstelling …);
- toelating voor werkbezoeken, optreden als spreker;
- aanvragen rijbewijzen en betaling kosten;
- opleggen verplichte opleidingen;
- toelating voor langdurige opleidingen en langdurige schoolse opleidingen die leiden tot diploma + opleidingsbeding, kosten- en compensatieregeling bij niet-verplichte vorming;
- betaalbaarstelling vormingsfacturen tot 10.000 EUR, exclusief btw;
- toewijzing interne vormingen tot 10.000 EUR, exclusief btw;
- terugbetaling kosten langdurige opleidingen.
Personeelsbeheer en wedden:
- doorverwijzing naar Medex;
- toekenning halvedagprestaties op doktersadvies;
- toekenning verlof zonder wedde/onbetaald verlof;
- vaststelling onwettige afwezigheid en inhouding wedde;
- vaststelling en wijziging individuele uurroosters;
- kennisneming erkenning arbeidsongeval;
- kennisneming genezing in arbeidsongevallen met of zonder restletsel zonder blijvende arbeidsongeschiktheid;
- toekenning rente in arbeidsongevallen met een blijvende arbeidsongeschiktheid;
- in aanmerking nemen van beroepservaring/vaststellen individuele wedde;
- toekenning/intrekking vermindering arbeidsprestaties;
- verlenging vermindering arbeidsprestaties;
- toekenning invaliditeitsvergoeding;
- kennisneming pensioendatum.
Loopbaanbegeleiding:
- vaststelling functiebeschrijvingen;
- aanduiding evaluatoren;
- toewijzen tewerkstellingsplaats.
Selectie en organisatie:
- goedkeuring stageaanvragen;
- afsluiten vrijwilligersovereenkomst.
Sociale dienst personeel:
- goedkeuring tussenkomst in de organisatiekost van een groepsvormende activiteit.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Artikel 7 § 5 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat indien de voorzitter van de gemeenteraad tijdelijk afwezig is, of als zij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is overeenkomstig artikel 27 van het decreet lokaal bestuur, zij met behoud van de nationaliteitsvereiste, in haar vervanging kan voorzien door haar bevoegdheid schriftelijk over te dragen aan een gemeenteraadslid.
Mevrouw Tchantra Van De Walle werd op de installatievergadering van de gemeenteraad verkozen verklaard tot voorzitter van de gemeenteraad.
Mevrouw Tchantra Van De Walle heeft schriftelijk opdracht gegeven aan Lieven Dehandschutter, burgemeester, om het voorzitterschap van de gemeenteraad waar te nemen bij haar tijdelijke afwezigheid.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 7 § 5, 40 en 41.
kennis te nemen van de schriftelijke opdracht, heden verleend door mevrouw Tchantra Van De Walle, voorzitter van de gemeenteraad, aan Lieven Dehandschutter, burgemeester, om het voorzitterschap van de gemeenteraad waar te nemen bij haar tijdelijke afwezigheid, overeenkomstig artikel 7 § 5 van het decreet lokaal bestuur.
Toegelicht door voorzitter Tchantra Van De Walle.
Interpellatie van raadsleden Filip Brusselmans, Frans Wymeersch, Bart De Bruyne, Sofie Heyrman en Chris Wauman.
Beantwoord door voorzitter Tchantra Van De Walle.
Interpellatie van raadsleden Roland Pannecoucke, Frans Wymeersch, Filip Brusselmans, Bart Merckx, Chris Wauman en Aster Baeck.
Beantwoord door voorzitter Tchantra Van De Walle.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
De voorzitter schorst de zitting gedurende 10 minuten.
Beantwoord door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadsleden Chris Wauman, Frans Wymeersch, Bart De Bruyne en Jos De Meyer.
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5. de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend
9. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid van het decreet lokaal bestuur (notulen van college van burgemeester en schepenen);
10. de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
11. de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
12. de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Voor het opstellen van dit huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is vertrokken van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van de vorige zittingsperiode. De tekst is waar nodig aangepast aan de gewijzigde regelgeving en er werden ook een aantal praktische zaken aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- het schrappen van de procedure voor de aanstelling en vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad omdat deze gewijzigd en uitgebreid is en duidelijk opgenomen is in de artikelen 7 en 7/1 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 11);
- de aanpassing m.b.t. de fractievorming ingevolge de gewijzigde regelgeving (in artikel 23);
- de aanvulling inzake de samenstelling van de gemeenteraadscommissies ingevolge het gewijzigd artikel 37 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 24), alsook de regels voor het bijwonen van de gemeenteraadscommissies en de daaruit voortvloeiende aanpassingen van de regeling voor de presentiegelden (in de artikelen 26 en 28);
- de wijziging van de term 'integriteitscommissie' in 'deontologische commissie' omwille van de terminologie in artikel 39 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 36);
- de aanpassing van de bepalingen m.b.t. de verplicht af te sluiten verzekeringen ingevolge de wijziging van artikel 17 §5 van het decreet lokaal bestuur (in artikel 38).
Voor de raad voor maatschappelijk welzijn moet een analoog huishoudelijk reglement vastgesteld worden door de raad voor maatschappelijk welzijn. Er werd geopteerd om de twee afzonderlijke reglementen op te nemen in één document.
Decreet lokaal bestuur, artikel 38.
het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed te kleuren.
Een exemplaar van het huishoudelijk reglement wordt aan de notulen van deze zitting gehecht.
Stemming amendement: met 1 stem voor (PVDA), 38 stemmen tegen (N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (Groen)
De raadpleging van de opnames van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn is totaal niet gebruiksvriendelijk en achterhaald. Er is enkel een opname van de gehele zitting en het is onmogelijk om de opname van een specifiek agendapunt te bekijken of de tussenkomst van een bepaalde spreker. Voor meer democratische betrokkenheid en een hogere transparantie is het aangewezen dat de nodige aanpassingen worden gedaan naar het voorbeeld van o.a. Mechelen.
Amendement:
Aanpassing van artikel 36 §2.
De openbare zittingen van de gemeenteraad worden via livestream uitgezonden.
De opnames daarvan worden nadien ter beschikking gesteld op de website van de stad Sint-Niklaas waar ze per agendapunt en per spreker kunnen herbekeken worden.
De openbare zittingen van de OCMW-raad worden via livestream uitgezonden.
De opnames daarvan worden nadien ter beschikking gesteld op de website van de stad Sint-Niklaas waar ze per agendapunt en per spreker kunnen herbekeken worden.
Overeenkomstig artikel 37 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
De mandaten in iedere commissie worden evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden, alsook de wijze waarop de evenredigheid wordt berekend. Die berekeningswijze geldt voor alle commissies die de gemeenteraad opricht. De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen, altijd hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig de voormelde berekeningswijze toekomen, met een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
Decreet lokaal bestuur, artikel 37.
met algemene stemmen (42)
volgende commissies in te stellen:
- commissie van Lieven Dehandschutter;
- commissie van Kris Van der Coelden;
- commissie van Peter Buysrogge;
- commissie van Ghizlane Benabdellah;
- commissie van Carl Hanssens;
- commissie van Kristof Van Gansen:
- commissie van Filip Baeyens;
- commissie van Maxime Callaert;
- commissie van Adelheid Van Hauwermeiren.
de commissies samen te stellen uit veertien leden. Het aantal zetels per fractie wordt mathematisch bepaald. Dit levert volgende verdeling op:
- N-VA vier vertegenwoordigers;
- Vooruit: vier vertegenwoordigers;
- CD&V: één vertegenwoordiger;
- Vlaams Belang: drie vertegenwoordigers;
- Groen: één vertegenwoordiger;
- PVDA: één vertegenwoordiger met raadgevende stem.
kennis te nemen van de door de fracties ingediende akten van voordracht van de kandidaat-leden voor de gemeenteraadscommissies, waarna deze raadsleden zijn aangesteld als lid van de commissies waarvoor zij zijn voorgedragen:
Effectieve leden | Plaatsvervangende leden | |
commissie van Lieven Dehandschutter
| N-VA: Tchantra Van De Walle, Melina De Pelsmaeker, Bart Merckx, Veerle De Beule
Vooruit: Ilse Bats, Steve Vonck, Tommy Vaerewijck, Hasan Bilici CD&V: Jos De Meyer Vlaams Belang: Roland Pannecoucke, Filip Brusselmans, Dorothy De Beule Groen: Sofie Heyrman PVDA: Chris Wauman | N-VA: Karmen De Munck, Christine Meert Vooruit: Yente Syvertsen, Conner Rousseau CD&V: Sara Weemaes, Saloua El Moussaoui Vlaams Belang: Frans Wymeerch, Jan Snellings Groen: Aster Baeck |
commissie van Kris Van der Coelden
| N-VA: Bart Merckx, Christine Meert, Annemie Charlier, Stefanie Van Stappen
Vooruit: Steve Vonck, Hasan Bilici, Tommy Vaerewijck, Gaspard Van Peteghem CD&V: Jos De Meyer Vlaams Belang: Frans Wymeersch, Isaura De Maesschalk, Filip Brusselmans. Groen: Aster Baeck PVDA: Chris Wauman | N-VA: Pieter-Jan Volkaert, Veerle De Beule Vooruit: Ilse Bats, Wouter Van Bellingen CD&V: Sara Weemaes, Saloua El Moussaoui Vlaams Belang: Anneke Luyckx , Dorothy De Beule Groen: Bart De Bruyne |
commissie van Peter Buysrogge
| N-VA: Melina De Pelsmaeker, Stefanie Van Stappen, Tchantra Van De Walle, Veerle De Beule
Vooruit: Hasan Bilici, Ilse Bats, Gaspard Van Peteghem, Wouter Van Bellingen CD&V: Saloua El Moussaoui Vlaams Belang: Jessica Van Daele, Roland Pannecoucke, Isaura De Maesschalck Groen: Bart De Bruyne PVDA: Chris Wauman | N-VA: Annemie Charlier, Karmen De Munck Vooruit: Tommy Vaerewijck, Steve Vonck CD&V: Jos De Meyer, Sara Weemaes Vlaams Belang: Filip Brusselmans, Ann Wielandt Groen: Sofie Heyrman |
commissie van Ghizlane Benabdellah: | N-VA: Pieter-Jan Volkaert, Christine Meert, Melina De Pelsmaeker, Karmen De Munck
Vooruit: Conner Rousseau, Steve Vonck, Tommy Vaerewijck, Yente Syvertsen CD&V: Sara Weemaes Vlaams Belang: Jan Snellings, Isaura De Maesschalck, Ann Wielandt Groen: Aster Baeck PVDA: Chris Wauman | N-VA: Tchantra Van De Walle, Annemie Charlier Vooruit: Wouter Van Bellingen, Elke Van Bogaert CD&V: Saloua El Moussaoui, Jos De Meyer Vlaams Belang: Roland Pannecoucke, Frans Wymeersch Groen: Bart De Bruyne |
commissie van Carl Hanssens | N-VA: Pieter-Jan Volkaert, Christine Meert, Tchantra Van De Walle, Annemie Charlier
Vooruit: Steve Vonck, Hasan Bilici, Elke Van Bogaert, Gaspard Van Peteghem CD&V: Saloua El Moussaoui Vlaams Belang: Frans Wymeersch, Dorothy De Beule, Jan Snellings. Groen: Bart De Bruyne PVDA: Chris Wauman | N-VA: Bart Merckx, Stefanie Van Stappen
Vooruit: Ilse Bats, Yente Syvertsen CD&V: Jos De Meyer, Sara Weemaes Vlaams Belang: Jessica van Daele, Filip Brusselmans Groen: Sofie Heyrman |
commissie van Kristof Van Gansen | N-VA: Annemie Charlier, Stefanie Van Stappen, Bart Merckx, Veerle De Beule
Vooruit: Gaspard Van Peteghem, Elke Van Bogaert, Ilse Bats, Wouter Van Bellingen CD&V: Sara Weemaes Vlaams Belang: Anneke Luyckx, Jessica Van Daele, Ann Wielandt Groen: Sofie Heyrman PVDA: Chris Wauman | N-VA: Christine Meert, Melina De Pelsmaeker
Vooruit: Hasan Bilici, Yente Syvertsen CD&V: Saloua El Moussaoui, Jos De Meyer Vlaams Belang: Dorothy De Beule, Isaura De Maesschalk Groen: Aster Baeck |
commissie van Filip Baeyens | N-VA: Pieter-Jan Volkaert, Tchantra Van De Walle, Annemie Charlier, Karmen De Munck
Vooruit: Ilse Bats, Yente Syvertsen, Gaspard Van Peteghem, Elke Van Bogaert CD&V: Saloua El Moussaoui Vlaams Belang: Filip Brusselmans, Anneke Luyckx, Jan Snellings Groen: Bart De Bruyne PVDA: Chris Wauman | N-VA: Stefanie Van Stappen, Bart Merckx
Vooruit: Steve Vonck, Tommy Vaerewijck CD&V: Jos De Meyer, Sara Weemaes Vlaams Belang: Roland Pannecoucke, Jessica Van Daele Groen: Sofie Heyrman |
commissie van Maxime Callaert:
| N-VA: Pieter-Jan Volkaert, Christine Meert, Melina De Pelsmaeker, Karmen De Munck
Vooruit: Wouter Van Bellingen, Steve Vonck, Tommy Vaerewijck, Yente Syvertsen CD&V: Jos De Meyer Vlaams Belang: Frans Wymeersch, Dorothy De Beule, Roland Pannecoucke Groen: Aster Baeck PVDA: Chris Wauman | N-VA: Veerle De Beule, Tchantra Van De Walle
Vooruit: Elke Van Bogaert, Ilse Bats CD&V: Sara Weemaes, Saloua El Moussaoui Vlaams Belang: Ann Wielandt, Anneke Luyckx Groen: Bart De Bruyne |
commissie van Adelheid Van Hauwermeiren
| N-VA: Stefanie Van Stappen, Bart Merckx, Karmen De Munck, Veerle De Beule
Vooruit: Wouter Van Bellingen, Elke Van Bogaert, Ilse Bats, Yente Syvertsen CD&V: Sara Weemaes Vlaams Belang: Ann Wielandt, Jessica Van Daele, Anneke Luyckx Groen: Sofie Heyrman PVDA: Chris Wauman | N-VA: Melina De Pelsmaeker, Pieter-Jan Volkaert
Vooruit: Gaspard Van Peteghem, Hasan Bilici CD&V: Saloua El Moussaoui, Jos De Meyer Vlaams Belang: Isaura De Maesschalck, Jan Snellings Groen: Aster Baeck |
kennis te nemen van de door de fracties Vooruit, Vlaams Belang, N-VA, ingediende akten van voordracht van de kandidaat-voorzitters voor de gemeenteraadscommissies, waarna deze raadsleden zijn aangesteld als voorzitter van de commissies waarvoor zij zijn voorgedragen:
- commissie van Lieven Dehandschutter: Tchantra Van De Walle;
- commissie van Kris Van der Coelden: Isaura De Maesschalck;
- commissie van Peter Buysrogge: Hasan Bilici;
- commissie van Ghizlane Benabdellah: Pieter-Jan Volkaert;
- commissie van Carl Hanssens: Steve Vonck;
- commissie van Kristof Van Gansen: Stefanie Van Stappen;
- commissie van Filip Baeyens: Anneke Luyckx;
- commissie van Maxime Callaert: Wouter Van Bellingen;
- commissie van Adelheid Van Hauwermeiren: Sara Weemaes.
Artikel 2:
Kristof: 35 stemmen voor en 7 stemmen tegen.
Artikel 3:
Carl: 35 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Den Azalee vzw stelt zich tot doel mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen in het kader van een tewerkstelling op maat.
Artikel 2 van de statuten van Den Azalee vzw bepaalt dat stad en OCMW Sint-Niklaas automatisch lid zijn van Den Azalee vzw. De stad wordt vertegenwoordigd door maximum zes leden, waarvan één lid van het college van burgemeester en schepenen en de clustermanager welzijn van de stad Sint-Niklaas. Het OCMW wordt vertegenwoordigd door maximum alle leden van het bijzonder comtié sociale dienst.
Artikel 4 van de statuten van Den Azalee vzw bepaalt dat de algemene vergadering bestaat uit alle leden. De leden die het stadsbestuur Sint-Niklaas en het OCMW van Sint-Niklaas vertegenwoordigen hebben elk één stem.
Artikel 5, sectie 1 van de statuten bepaalt dat de vereniging wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan. De stad Sint-Niklaas wordt in het bestuursorgaan vertegenwoordigd door maximum drie leden, waarvan het lid uit het schepencollege en de clustermanager welzijn. Het OCMW wordt in het bestuursorgaan vertegenwoordigd door de leden uit het bijzonder comité sociale dienst Sint-Niklaas.
Elk lid in hoedanigheid van stad Sint-Niklaas of als ambtenaar of als algemeen directeur van Den Azalee, als ook de leden MIWA, of als vertegenwoordiger van een rechtspersoon of organisatie die hun hoedanigheid of functie verliest, verliest ook de hoedanigheid van lid van de vereniging en desgevallend van bestuurder.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor de algemene vergadering van Den Azalee vzw:
- Eric Van Remortel;
- Carl Hanssens;
- Roel Vandecasteele;
- Joost Engelaar;
- Dorothy De Beule.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor de algemene vergadering (en van rechtswege tevens het bestuursorgaan)
van Den Azalee vzw als lid van het college van burgemeester en schepenen:
- Kristof Van Gansen.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor de raad van bestuur van Den Azalee vzw:
- Carl Hanssens.
Decreet lokaal bestuur, artikels 40 en 41.
Statuten Den Azalee vzw.
volgende personen aan te duiden als lid van de algemene vergadering van Den Azalee vzw:
- Eric Van Remortel;
- Carl Hanssens;
- Roel Vandecasteele;
- Joost Engelaar.
volgend lid van het college van burgemeester en schepenen aan te duiden als lid van de algemene vergadering (en van rechtswege tevens het bestuursorgaan)
van Den Azalee vzw:
- Kristof Van Gansen, schepen.
kennis te nemen van het lidmaatschap van rechtswege van de clustermanager welzijn in de algemene vergadering en in de raad van bestuur van Den Azalee vzw.
volgend persoon voor te dragen als lid van de raad van bestuur van Den Azalee vzw:
- Carl Hanssens.
Individuele stemming agendapunt. Voorzitter Tchantra Van De Walle maakt het stemresultaat bekend, namelijk:
Artikel 1:
Eric: 33 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 3 onthoudingen;
Carl: 33 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 4 onthoudingen;
Roel: 32 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 4 onthoudingen;
Joost: 32 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 6 onthoudingen;
Jessica: 9 stemmen voor, 15 stemmen tegen en 18 onthoudingen.
Artikel 2:
Kristof: 34 stemmen voor, 7 stemmen tegen en 1 onthouding.
Artikel 3:
Carl: 34 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Artikels 3 en 4 van de statuten van AZAP vzw bepaalt dat de stad Sint-Niklaas lid is van de vereniging en in de algemene vergadering vertegenwoordigd wordt door maximum zes leden, waaronder één lid van het college van burgemeester en schepenen en één de clustermanager welzijn. De algemeen directeur van Den Azalee vzw is automatisch lid van de vereniging, met stemrecht.
Artikel 5 van de statuten van AZAP vzw bepaalt dat stad Sint-Niklaas in het bestuursorgaan van de vereniging wordt vertegenwoordigd door maximum drie vertegenwoordigers, waaronder het lid van het college van burgemeester en schepenen dat tevens deelneemt in de algemene vergadering als ook de clustermanager welzijn. De algemeen directeur van Den Azalee vzw is automatisch lid van het bestuursorgaan.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor de algemene vergadering van AZAP vzw:
- Eric Van Remortel;
- Carl Hanssens;
- Roel Vandecasteele;
- Joost Engelaar;
- Jessica Van Daele.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor de algemene vergadering (en van rechtswege tevens het bestuursorgaan) van AZAP vzw als lid van het college van burgemeester en schepenen:
- Kristof Van Gansen.
Volgende kandidaturen werden ingediend voor de raad van bestuur van AZAP vzw:
- Carl Hanssens.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Statuten AZAP vzw.
met algemene stemmen (42)
volgende personen aan te duiden als lid van de algemene vergadering van AZAP vzw:
- Eric Van Remortel;
- Carl Hanssens;
- Roel Vandecasteele;
- Joost Engelaar.
volgend lid van het college van burgemeester en schepenen aan te duiden als lid van de algemene vergadering (en van rechtswege tevens het bestuursorgaan) van AZAP vzw:
- Kristof Van Gansen, schepen.
kennis te nemen van het lidmaatschap van rechtswege van de clustermanager welzijn en de directeur van den Azalee vzw in de algemene vergadering en in de raad van bestuur van AZAP vzw.
volgend persoon voor te dragen als lid van de raad van bestuur van AZAP vzw:
- Carl Hanssens.
Toegelicht door schepen Kristof Van Gansen.
De gevallen waarin raadpleging van deze adviesraden verplicht is, worden als volgt principieel omschreven:
- het stadsbudget, althans wat de kredieten betreft die een invloed hebben op land- en tuinbouw;
- materies in verband met het stedelijk land- en tuinbouwbeleid.
Deze adviesraden worden als volgt samengesteld:
Dagelijkse raad voor land- en tuinbouw:
- zeven leden, niet-gemeenteraadsleden, aangesteld door de landbouwberoepsorganisaties die op het grondgebied van Sint-Niklaas een effectieve werking hebben:
- maximaal drie vertegenwoordigers van de Bedrijfsgilde van de Boerenbond;
- maximaal twee vertegenwoordigers van de Koninklijke Landbouwcomice Sint-Niklaas;
- maximaal twee vertegenwoordigers van het Algemeen Boerensyndicaat;
- één vertegenwoordiger van de polder Sinaai-Daknam;
- de schepen bevoegd voor land- en tuinbouw;
- secretaris: deskundige patrimonium en landbouw.
Uitgebreide raad voor land- en tuinbouw:
- de leden van de dagelijkse raad voor land- en tuinbouw;
- één vertegenwoordiger per vereniging die binnen het grondgebied van Sint-Niklaas activiteiten ontplooit in het belang van land- en tuinbouw (niet-limitatief);
- drie vertegenwoordigers van de stedelijke raad voor milieu en natuur (Stramin);
- de actieve land- en tuinbouwers die hun bedrijfszetel hebben op het grondgebied van Sint-Niklaas.
De vertegenwoordigers moeten woonachtig zijn in Sint-Niklaas.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 304 § 3.
met algemene stemmen (42)
een dagelijkse en een uitgebreide raad voor land- en tuinbouw op te richten.
De gevallen waarin raadpleging van de adviesraden verplicht is, worden als volgt principieel omschreven:
- het stadsbudget, althans wat de kredieten betreft die een invloed hebben op land- en tuinbouw;
- materies in verband met het stedelijk land- en tuinbouwbeleid.
de dagelijkse raad voor land- en tuinbouw als volgt samen te stellen:
- zeven leden, niet-gemeenteraadsleden, aangesteld door de landbouwberoepsorganisaties die op het grondgebied van Sint-Niklaas een effectieve werking hebben:
- maximaal drie vertegenwoordigers van de Bedrijfsgilde van de Boerenbond;
- maximaal twee vertegenwoordigers van de Koninklijke Landbouwcomice Sint-Niklaas;
- maximaal twee vertegenwoordigers van het Algemeen Boerensyndicaat;
- één vertegenwoordiger van de polder Sinaai-Daknam;
- de bevoegde schepen voor land- en tuinbouw;
- secretaris: deskundige patrimonium en landbouw.
de uitgebreide raad voor land- en tuinbouw als volgt samen te stellen:
- de leden van de dagelijkse raad voor land- en tuinbouw;
- één vertegenwoordiger per vereniging die binnen het grondgebied van Sint-Niklaas activiteiten ontplooit in het belang van land- en tuinbouw (niet-limitatief);
- drie vertegenwoordigers van de stedelijke raad voor milieu en natuur (Stramin);
- de actieve land- en tuinbouwers die hun bedrijfszetel hebben op het grondgebied van Sint-Niklaas.
De vertegenwoordigers moeten woonachtig zijn in Sint-Niklaas.
Toegelicht door burgemeester Lieven Dehandschutter.
Interpellatie van raadslid Frans Wymeersch.
Bij akte van 29 juni 2011 werd door de stad aan Waasballon vzw, Pastoor de Meerleerstraat 13, 9100 Sint-Niklaas, een opstalrecht toegestaan op een stuk grond gelegen Europark-Zuid voor het oprichten van een propaangasvulstation in het kader van de gasbevoorrading voor de beoefening van de ballonsport. De huidige geïndexeerde opstalvergoeding bedraagt 684,19 EUR, per jaar.
De huidige locatie ligt in de zone voor het toekomstige tracé van de Oostelijke Tangent en er dient bijgevolg een nieuwe locatie gezocht te worden.
Interwaas is momenteel bezig met de aanleg van fase twee van de KMO-zone ter hoogte van de Moerputstraat en is bereid om op een perceel in deze uitbreiding een erfpachtrecht toe te staan aan de stad voor de oprichting van een nieuwe gasvulstation. Deze zone werd nominatief opgenomen in het verkavelingsplan onder lot zes. Het nieuwe propaangasvulstation zal door en op kosten van Waasballon vzw opgericht worden. De stad zal op haar beurt bijgevolg in uitvoering van haar erfpachtrecht een opstalrecht toestaan aan Waasballon vzw. De oppervlakte van het huidige opstalrecht bedraagt 865 m². Het nieuwe opstalrecht heeft een oppervlakte van 830 m². Beide percelen hebben een zelfde stedenbouwkundige bestemming, namelijk zone voor bedrijvigheid. Hiermee rekening houdende wordt voorgesteld om de jaarlijkse vergoeding voor het huidige opstalrecht over te nemen en deze af te ronden op 700 EUR, per jaar.
De belangrijkste bepalingen van de ontwerpovereenkomst voor het vestigen van een erfpachtrecht door Interwaas aan de stad luiden als volgt:
- voorwerp: perceel grond gelegen Moerputstraat, kadastraal bekend onder 6de afdeling, sectie B, deel van nummer 1045 met een oppervlakte van 830 m²;
- bestemming: oprichten propaangasvulstation voor de gasbevoorrading voor de beoefening van de ballonsport;
- duurtijd: 35 jaar, stilzwijgend verlengbaar met een periode van tien jaar zonder de maximumtermijn van 99 jaar te overschrijden. Na de vermelde periode van tien jaar zullen partijen in overleg treden over de duurtijd van de bijkomende verlenging, met dien verstande dat de maximale duurtijd van de bijkomende verlenging dertig jaar bedraagt;
- vergoeding: 5.229 EUR, per jaar (6,30 EUR, per m², per jaar), jaarlijks aanpasbaar aan het gezondheidsindexcijfer;
- de authentieke akte zal binnen de vier maanden verleden worden na de onderhandse ondertekening van de overeenkomst.
De belangrijkste bepalingen van de ontwerpakte voor het opstalrecht tussen de stad en Waasballon vzw luiden als volgt:
- voorwerp: perceel grond gelegen Moerputstraat, kadastraal bekend onder 6de afdeling, sectie B, deel van nummer 1045 met een oppervlakte van 830 m²;
- bestemming: oprichten propaangasvulstation voor de gasbevoorrading voor de beoefening van de ballonsport;
- duurtijd: maximum 99 jaar en in elk geval nooit langer dan het erfpachtrecht dat door Interwaas wordt toegestaan aan de stad;
- vergoeding: 700 EUR, per jaar, jaarlijks aanpasbaar aan het gezondheidsindexcijfer.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
akkoord te gaan met het vestigen van een erfpachtrecht op een perceel grond, eigendom van Interwaas, gelegen Moerputstraat, kadastraal bekend onder 6de afdeling, sectie B, deel van nummer 1045, met een oppervlakte van 830 m², voor de oprichting van een propaangasvulstation voor de gasbevoorrading voor de ballonsport en de voorwaarden van de ontwerpovereenkomst goed te keuren.
Een exemplaar van de overeenkomst wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
akkoord te gaan met het toestaan van een opstalrecht aan Waasballon vzw, Pastoor De Meerleerstraat 13, 9100 Sint-Niklaas, op hetzelfde perceel grond gelegen Moerputstraat, kadastraal bekend onder 6de afdeling, sectie B, deel van nummer 1045, met een oppervlakte van 830 m², voor de oprichting van een propaangasvulstation voor de gasbevoorrading voor de ballonsport en de voorwaarden van de ontwerpakte goed te keuren.
Een exemplaar van de akte wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.
machtiging te verlenen tot ondertekening van de overeenkomst en de authentieke aktes aan de algemeen directeur en de burgemeester of een door hem aangeduid lid van het college van burgemeester en schepenen.
Ingevolge de synergie van stad en OCMW en het gemeenschappelijke organogram worden selectieprocedures voor alle werknemers opengesteld en kunnen medewerkers muteren van OCMW diensten naar stadsdiensten en omgekeerd. Dit brengt met zich mee dat er op het einde van elk jaar een formele overdracht plaatsvindt van de medewerkers die door een wijziging van hun functie van juridische werkgever zijn gewisseld.
De overdracht gebeurt conform de voorwaarden van het decreet lokaal bestuur. Zo behouden de betrokken personeelsleden alle rechten op de huidige weddeschaal en anciënniteit, alsook het recht om eventuele lopende verlofstelsels verder uit te putten. Het gaat over volgende personeelslid:
- Katrien Van Den Broeck - 4/5 administratief medewerker - is gemuteerd van ondersteuning welzijn (OCMW) naar de buitenschoolse opvang (stad).
Gezien er intussen ook een gemeenschappelijke rechtspositieregeling is voor stads- en OCMW-personeel, zijn er ook op dat vlak geen wijzigingen. De overdracht is geen onderhandelings- of overlegmaterie, maar is wel ter kennis gebracht van de vakorganisaties op het syndicaal overleg van 9 december 2024.
De overdracht gaat in op 1 januari 2025.
Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 197.
Rechtspositieregelingen geldend voor het personeel van de stad Sint-Niklaas en het OCMW-personeel.
de overdracht van een personeelslid vanuit het OCMW te aanvaarden:
- Katrien Van Den Broeck - 4/5 administratief medewerker - is gemuteerd van ondersteuning welzijn (OCMW) naar de buitenschoolse opvang (stad).
de overdracht te laten ingaan op 1 januari 2025.