Terug
Gepubliceerd op 25/06/2025

2025_GR_00258 - Beleids- en beheerscyclus: jaarrekening 2024: aandeel stad: vaststelling

gemeenteraad
vr 27/06/2025 - 21:00 gemeenteraadzaal
2025_GR_00258 - Beleids- en beheerscyclus: jaarrekening 2024: aandeel stad: vaststelling 2025_GR_00258 - Beleids- en beheerscyclus: jaarrekening 2024: aandeel stad: vaststelling

Motivering

Argumentatie

De stad en haar OCMW vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening op. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad stelt ook het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, vast en stelt tenslotte ook de gezamenlijke jaarrekening van de stad en het OCMW definitief vast.
Nadat de rekeningen van de budgettaire en algemene boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van de stad en het OCMW, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bevat volgende rapporten: een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Het rapport beleidsevaluatie bevat, voor elke beleidsdoelstelling uit de strategische nota van het meerjarenplan, de mate van realisatie van de prioritaire actieplannen en de prioritaire beleidsdoelstelling waaraan ze gekoppeld zijn, met de bijbehorende ontvangsten en uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering voor het jaar 2024. Er zijn geen niet-prioritaire actieplannen of doelstellingen.
Er wordt achteraan het rapport verwezen naar de website van de stad waar het overzicht beschikbaar is met de omschrijving van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties.
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
- de doelstellingenrekening (schema J1);
- de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
- de realisatie van de kredieten (schema J3);
- de balans (schema J4);
- de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat:
- een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
- een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
- de investeringsprojecten (schema T3);
- een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
- een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
- een toelichting bij de balans (schema T5);
- de waarderingsregels;
- de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen en andere aanvullingen;
- verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
- de toelichting over de uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
- een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering;
- een verwijzing naar de plaats waar de bijbehorende documentatie op de website van de stad beschikbaar is.
De documentatie bevat de volgende onderdelen:
- het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
- een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies van het boekjaar;
- een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
- een overzicht van de verbonden entiteiten;
- een overzicht van de personeelsinzet;
- een overzicht van de opbrengst per belastingsoort;
- een proef- en saldibalans;
- deelnemingen;
- overzicht kosten raadsleden.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 40, 41, 56, 176 en 260.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen met latere wijziging.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 tot vaststelling van de wijze van communicatie tussen het lokaal bestuur, de indiener van de klacht en de toezichthoudende overheid in het kader van het bestuurlijk toezicht op het lokaal bestuur.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018.
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025, gewijzigd bij beslissing van 26 juni 2020 (AMJP 1), van 15 december 2020 (AMJP 2), van 25 juni 2021 (AMJP 3), van 21 december 2021 (AMJP 4), van 24 juni 2022 (AMJP 5),van 20 december 2022 (AMJP 6), van 23 juni 2023 (AMJP 7) , van 19 december 2023 (AMJP 8) en van 21 juni 2024 (AMJP 9).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het aandeel van de stad in de jaarrekening 2024 vast te stellen.
Een exemplaar van de geïntegreerde jaarrekening 2024 wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.

Artikel 2

kennis te nemen van de informatiebundel, bijkomend aan de jaarrekening 2024, die na de raad digitaal ter beschikking wordt gesteld op de website.
Een exemplaar van de informatiebundel wordt als bijlage aan de notulen van deze zitting gehecht.